Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ava

Ava

05-01-2017 om 13:23

Nieuwjaarsvoornemen school; bemoeienis broodtrommel


Pirata

Pirata

25-01-2017 om 09:17

lieverdje

Een mens heeft vet nodig. Geen vet eten is een achterhaald jaren 80-idee.
En los daarvan, mijn zelfgemaakte pizza is minder vet en zout dan een bammetje met kaas. En er zit zelfs groente op. Al je 'm koud niet lust, kan ie in de schoolmagnetron.
Zoals veel mensen hier al aangeven, voedsel in zijn algemeenheid kan leuk, lekker én gezond zijn. Dat geldt dus ook voor de trommeltjes. Maar stap af van de ouderwetse, ondoordachte ideeen over voeding. Het lijkt erop dat veel juffen nog 30 jaar geleden leven met hun plakjes boterhamworst en boterhammen. En liga (my god, dat komt hier het huis dus niet in).

Pirata

Pirata

25-01-2017 om 09:19

lieverdje, quiche

Er werd gezegd dat het preiquiche was volgens mij. Hoezo weinig groente?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-01-2017 om 09:42

koude pizza

Favoriet hier op dagjes uit: koude plakken zelfgemaakte pizza! Opgebouwd uit bodem van gistdeeg (net als brood), bedekt met stukjes ham of kip (geen vet vlees als salami of zo want gestold vet is niet lekker), ansjovis voor de hartigheid, kaas (niet teveel want gestolde gesmolten kaas is niet zo lekker) en vooral groente. Wat er maar in huis is: courgette, tomaat (even de pulp met de zaadjes eruit halen om drassige bodem te voorkomen), paprika, ui, prei, etcetera.

Ik kan met de beste wil ter wereld niet bedenken wat daar nou slechter aan is dan een traditionele boterhammenlunch.

Idem dito met restjes pannenkoek (is dat zoveel slechter dan een boterham pindakaas?). Of een boterham bekleed met plakjes gehakt van gisteren, versierd met groenvoer.

Ik geef toe, ik sla ook gauw aan als ik verhalen hoor over kinderen die ontbijten, lunchen en dineren met chips en cola. Maar kunnen we dat niet eens een keertje los laten, ons met onze eigen zaken bemoeien en onze kinderen "nee, dat krijg jij niet" leren?

Sommige mensen zijn nou eenmaal niet te redden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-01-2017 om 12:50

"Broodtrommel zonder stress bewust gevuld"

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/video-broodtrommel-zonder-stress-bewust-gevuld-1.6860641

Stress bij het vullen van broodtrommeltjes... Ik word denk ik te oud om dit nog te begrijpen. We slaan door.

Mevrouw geeft voorlichting op scholen. Lieve help, hoe ver ben je gezakt als je VOORLICHTING nodig hebt voor het vullen van je BROODTROMMEL?

Hoeveel bezorgde leerkrachten zullen trouwens aanslaan zodra ze de popcorn en de muffins zien? Als ik terug denk aan de reacties m.b.t. een overgeschoten pannenkoekje op de maandagmorgen of een gehaktballetje in plakjes op de boterham met een blaadje sla zie ik de bui al helemaal hangen.

En frambozen... Die worden al viezig als je er te lang naar kijkt, laat staan nadat ze in een doos hebben liggen schudden en rammelen!

Wanneer mogen ouders hun eigen gewone aangeboren gezonde verstand weer gebruiken? Ja, ik weet dat er kinderen op chips en cola leven, maar mijn kind zou dan toch echt leren: "Jammer voor je dat Jantje het wel mag, maar wij hebben alleen cola en chips in het weekend." Daar heb ik geen lunchboxpolitie voor nodig!

vlinder72

vlinder72

30-01-2017 om 12:57

Ha. Ha

Ik zou ook stress krijgen als ik zo bezig zou zijn met een broodtrommel. Mijn arme kinderen doen het al jaren met een pakje drinken en een paar boerhammen. Hier geen persoonlijke berichtjes of cupcakes met gezichtjes.

De oudste drie kinderen maken zelf hun brood klaar. Ook zei maken alleen wat boterhammen klaar. Alle extra's komen wel na school blijkbaar

Hemeltjelief

Beste Miriam Kneppel, laat ik je uiteen zetten hoe ik zonder stress de boterhamtrommeltjes van mijn kinderen vul.

Ik vraag "X, wat wil je op brood naar school vandaag". Vandaag was het antwoord: "Speculoos en palingworst". Ik besmeer 1 volkorenboterham (vers ingevroren, tijdig ontdooid) met speculoospasta en klap deze dubbel. Ik beleg een andere boterham met een plakje palingworst en klap ook deze boterham dubbel. Ik doe beide aldus dubbelgeklapte bammetjes in de trommel en sluit deze. Ik pak een banaan van de fruitschaal, doe die in het bananendoosje. Banaan en boterhammen gaan in de schooltas.

Geen stress.

Sinds kort is dochter helemaal blij omdat ze naast genoemde boterhammetjes ook nog een pakje met twee kleine rijstkoekjes meekrijgt (doet denken aan die rijstzoutjes, maar dan plat en lichtzoet - ik koop ze bij een toko hier). De eerste paar jaar van haar schoolloopbaan heeft ze het zonder dergelijke frivoliteiten moeten stellen. En dat gaat weer gebeuren als ze weer eens een periode structureel haar boterhammen niet helemaal opeet terwijl de koekjes wel altijd opgaan.

Ik zie werkelijk niet waarom ik me zou moeten uitputten in originele dingen in de broodtrommel. Ben daar een haartje betoeterd. Ik eet zelf ook gewoon brood met iets tussen de middag, dat kunnen mijn bloedjes ook best. Thuis en op de opvang is er wel weer wat anders. Originaliteit is trouwens overschat, is me gebleken. Mijn kinderen willen vaak ook weken achtereen hetzelfde beleg op brood mee.

Groeten,

Temet

overigens (ot)

Mevrouw Kneppel illustreert weer eens fraai hoe mensen in het algemeen en vrouwen in het bijzonder het elkaar en vooral zichzelf lastig kunnen maken door steeds nieuwe leukigheidjes te verzinnen die dan al snel een verplichting worden. Alsof een mens niet genoeg te doen heeft.

Nee, niet alles hoeft leuk, creatief en origineel. Het leven van alledag is geen verjaarspartijtje.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

30-01-2017 om 13:43

temet

De reacties onder het bericht zijn ook erg grappig.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-01-2017 om 13:49

vlinder72

Ik mijd reacties altijd als de pest wegens het hoge reaguurdersgehalte, maar ik heb net even gekeken, en inderdaad je hebt gelijk

mw. Kneppel

"Leg bij kinderen die nog niet kunnen lezen een leuk plaatje in de trommel. Denken ze meteen weer even aan mama."

Ligt er toch wel aan wat voor plaatje het is...

Maar kom op zeg, wat een hoop flauwekul bij elkaar. Sommige mensen hebben gewoon een te saai leven en gaan dan maar niet bestaande problemen verzinnen, denk ik dan.

Lusithania

Lusithania

30-01-2017 om 13:57

Jeetje

Popcorn, een hand frambozen en een muffin voor het tienuurtje van een 6-jarige? Een van die dingen is toch echt wel genoeg.

Half a twin

Half a twin

30-01-2017 om 13:57

Restjes opmaken

Ik had gisteren door een fout met wegen wel heel veel pizza deeg. Beleg blijft ook meestal wel iets van over. Een hele doos champignons gekocht en maar de helft nodig. Dus na de pizza's met de pubers hartige gevuld broodjes gebakken voor in de trommels vandaag.aGa ik niet elke keer doen. Ik wil niet zo zijn als die mevrouw uit dat filmpje.

Li

Li

30-01-2017 om 13:59

hier

Mijn kinderen moesten als vierjarige al zelf aan de bak. Geen gezeur van "ik lustte de afgelopen drie maanden wel chocopasta maar nu niet meer". Regel het maar schatten. Scheelt een hoop stress!

vlinder72

vlinder72

30-01-2017 om 14:03

lusithania

Ik heb ook even de Facebookpagina bekeken. Iemand vroeg haar daar hetzelfde. Die hoeveelheid was voor de Stentor, ze wilden natuurlijk wel wat te fotograferen hebben. In werkelijkheid krijgen haar kinderen niet zoveel verschillende dingen mee.

Het is een raar artikel. Als je je kinderen graag iets aparts mee wil geven dan moet je dat vooral doen. Mijn kinderen krijgen ook heel soms wat restjes mee maar dat is niet standaard.

En ik zou ook zeker niet iemand die snel in de stress schiet gaan aanraden om speciaal brood te bakken en broodtrommels te vullen met 5 verschillende vakjes en persoonlijke berichten achter te laten.

In dat geval zijn 2 bruine boterhammen met beleg en wat te drinken ook prima. Wat fruit erbij of een koek voor het 10 uurtje en klaar ben je. Het kost mij 's morgens maar een paar minuten.

Li

Li

30-01-2017 om 14:09

persoonlijke berichten

Bij mij zou dat worden: "opschieten!", "niet zeuren", "blijf straks nou niet hangen, kom meteen naar buiten".

Beter van niet, lijkt me.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-01-2017 om 14:10

Bah! Koude pasta met appelmoes uit een potje

Zag op de facebookpagina koude, kale volkorenpasta, met appelmoes (niet eens zelfgemaakt) en komkommerschijven. Mijn kinderen zijn dol op pasta, maar die gaan echt steigeren als ze kale, koude pasta met appelmoes meekrijgen naar school. Leve de boterhammen met kaas en chocopasta, de mandarijnen en de dopper met water.

Angela67

Angela67

30-01-2017 om 14:47

deze reactie was geniaal

:

"Het is pas sinds kort bekend dat half GGZ vol zit met mensen die lijden onder stress tijdens het vullen van de broodtrommel. Er gaan stemmen op om deze vorm van stressbehandeling uit het basispakket te verwijderen. In de toekomst zal ieder individu zich hiervoor apart moeten bijverzekeren. De nationale toezichtraad van ziektekostenverzekeraars moet zich nog over deze materie buigen en uitspreken. Locatiemanager Ietje de Bruyn - Brood van de locatie GGZ Apeldoorn hoopt dat het niet zo ver komt en is druk bezig met het opzetten van een structuur waarbinnen zelfhulpgroepen ondersteuning kunnen krijgen bij alle voorbereidingen voor de mee te nemen lunch. Voor in de broodtrommel zullen digitaal gedrukte attractieve leaflets worden ontwikkeld. Zij ziet wel brood in de behandelwijze."

gr Angela

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-01-2017 om 15:30

"Regel het maar schatten. Scheelt een hoop stress!"

Precies zoals ik ook altijd heb gedaan. Ging altijd prima.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-01-2017 om 15:33

Angela67

Dit zijn ook pareltjes:

"Mijn moeder maakte vroeger géén broodtrommel klaar! Hierdoor kreeg ze ook géén stress! En ik nam gewoon geen brood mee naar school, ook geen fruit, of iets lekkers. Dat was er gewoon niet, dus ook geen stress om te kiezen. En daags vóór de maandag hoefden wij ook geen (bananen-)brood te bakken, want we hadden géén oven, noch bananen. Dat waren pas tijden, waarbij niemand stress had. Af en toe een beetje honger, maar daar wen je gauw genoeg aan."

Of:

"Niet zo moeilijk doen ! Geef ze dagelijks zakgeld mee voor het kopen van wat blikken cola en een paar zakken chips. Dat vinden kinderen lekker, dat lusten ze graag en dat gooien ze niet van zich af in de struiken of op straat ( wat bijdraagt aan de rattenplaag in onze stad ). Hiermee voorkom je de dagelijkse stress die ontstaat bij het vullen van de lunchtrommel en krijg je geen kwaaie koppen of opmerkingen naar je hoofd zoals ' dat lust ik niet ' en 'dat vind ik niet lekker'. Suiker genereert veel energie en zout scherpt het prestatievermogen aan. En stop ze dan éénmaal per week wat extra geld toe, zodat ze een pizzapunt, cheeseburger of een maxi portie kip nuggets kunnen kopen. Zo leren ze zelf keuzes maken, dragen ze bij aan het floreren van de economie en keert de rust terug in huis."

nou Sally

"Regel het maar schatten. Scheelt een hoop stress!"

Eerlijk gezegd gaat mijn methode sneller en dat draagt ook weer bij aan geen stress (ik kan weinig hebben 's ochtends). De jouwe is wel beter trouwens. Ga ik toch maar weer eens mee beginnen

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

30-01-2017 om 16:22

Temet

Ik denk dat dat per gezin verschillen kan. Bij ons werkte het. Zélf de lunchpakketjes smeren, want ik had al genoeg te doen en het is goed voor de zelfstandigheid Als er extraatjes in de koelkast stonden (gehaktballetje van de vorige dag) zei ik dat altijd even. En als ze de jam zat waren en eens een keer pindakaas wilden (om maar wat te noemen), of een eitje wilden koken of een omeletje wilden bakken, konden ze het altijd vragen.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het bij anderen op een andere manier beter en stresslozer gaat

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.