Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Scarlet

Scarlet

02-04-2009 om 11:00

Nijmegen

Ik zag op het nieuws dat je in Nijmegen niet meer een eigen keuze kan maken voor het basisonderwijs. Je geeft op een site aan wat je wensen zijn en dan wordt er een school voor je gezocht. Dit om de scholen meer te mengen. Op zich heb ik niets tegen het meer mengen van scholen, maar een school is toch meer dan alleen maar de eisen die je hebt. Het is ook een gevoel dat je bij een school hebt. Toen ik mijn oudste moest inschrijven, ben ik iedere school in mijn dorp gaan bezoeken. Ik had een aantal punten die ik belangrijk vond. Van de acht scholen, hadden zeven scholen al die punten redelijk op een rij. Toch kreeg ik bij de school van mijn uiteindelijke keuze het beste gevoel. De leerkrachten, de sfeer, de uitstraling noem maar op. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik die keuze niet zelf mag maken. Ten slotte gaan je kinderen acht jaar naar die basisschool en in mijn geval heb ik dus 11 jaar met deze school te maken, mag ik dan zelf bepalen met welke school ik dat wil aangaan?

Ik ben heel benieuwd naar andere meningen over deze ontwikkeling....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
senta

senta

02-04-2009 om 13:22

Lees het archief

Is onlangs uitgebreid op dit forum aan de orde geweest; zoek in het archief..

groet,
Senta

Incognito

Incognito

05-04-2009 om 13:09

Uit de school geklapt

Nijmegen staat bekend om z'n links bestuur. Op zich nix mis mee, ware het niet dat het maakbaarheidsgehalte tegenwoordig hoogtij viert. Steeds vaker suggereren overheid én beleid dat zij beter in staat zijn onze kinderen op te voeden, te geven waar ze recht op hebben en zeker te bepalen waar de beste plaats voor onze kinderen is, kortom: Beleid dat is gebaseerd op wantrouwen!
De achtergrond:
In Nijmegen is een stichting waarbij bijna alle basisscholen zijn aangesloten: http://www.conexus.nu/

Samen met het gemeentebestuur, de provincie is dat plan ontstaan. Alleen moesten ze nog ouders hebben die gek genoeg waren om dit plan vorm te geven.
Hoe ze dat gelukt is is me niet bekend, maar die ouders hebben zich i.i.g. laten gebruiken om dit snode plan te "rechtvaardigen".
Die stichting is nu zeer machtig, ze versterken de besturen van het basisonderwijs in Nijmegen.

De zeggenschap van ouders in de MR wordt door zo'n gigantisch bestuur steeds kleiner, je moet je stem namelijk delen in de GMR met al die andere scholen.

In de praktijk zal blijken dat de wat meer opgeleide en goed gebekte ouder argumenten voldoende heeft om tóch de kinderen op de school van keuze te plaatsen.

Als ouders niet meer gaan samenwerken zal hun stem steeds kleiner worden en bepaalt het beleid steeds meer de opvoeding/onderwijs van onze kinderen.
Het enige dat ouders nog te doen staat is ook een sterke organisatie opzetten zodat er weerwoord gegeven kan worden.
Dat weerwoord ontbreekt bij organisaties als NKO, Ouders en Coo, etc.

Iets genuanceerder

incognito:"In Nijmegen is een stichting waarbij bijna alle basisscholen zijn aangesloten"
Conexus is het schoolbestuur van 29 van de 44 scholen in Nijmegen. Dat valt nog mee eigenlijk. Er zijn regio's waar maar één schoolbestuur is en dan hebben we het nog niet over samenwerkingsverbanden.
incognito:"Samen met het gemeentebestuur, de provincie is dat plan ontstaan."
Dit idee loopt vooruit op een op hande zijnde verandering van de structuur van het basisonderwijs. Een PvdA idee om thuiszitten zonder onderwijs te voorkomen, dat uit nood geboren is omdat CDA en VVD geen acceptatieplicht willen voor individuele scholen. Het plan is om acceptatieplicht aan samenwerkingsverbanden op te leggen (dus bestuur overstijgend), waarna de scholen onderling maar uit moeten zoeken waar de kinderen terecht komen.
Nijmegen heeft dat idee in een vroeg stadium omarmd en er (een beetje gepik van de VO procedure in Amsterdam) een centrale aanmelding van gemaakt.
Incognito:"In de praktijk zal blijken dat de wat meer opgeleide en goed gebekte ouder argumenten voldoende heeft om tóch de kinderen op de school van keuze te plaatsen. "
Ja. Bovendien doen niet alle scholen mee met het convenant (het is dus lek) en houden scholen het recht om van de toelantingsprocedure af te wijken.
Incognito:"Het enige dat ouders nog te doen staat is ook een sterke organisatie opzetten zodat er weerwoord gegeven kan worden."
Ouders zijn het niet eens. Bovendien gaat het niet om algemene belangen, maar individuele rechten. Schoolkeuzevrijheid bijvoorbeeld. Die keuzevrijheid is in de praktijk niet op dezelfde manier in het belang van alle ouders.
Het spel in Nijmegen wordt gespeeld onder het mom van spreiding van zwakke leerlingen. Je denkt dan al vrij snel aan zwarte en witte scholen (die termen zijn ook genoemd in het verleden). Maar in werkelijkheid gaat het daar niet over. Het gaat over het spreiden van leerlingen die in de huidige situatie helemaal geen school vinden. Dat is een fors aantal landelijk (duizenden), maar in Nijmegen zijn dat er misschien 'maar' honderd.
Dan de uitwerking voor ouders. De meesten zullen er niks van merken. Ze komen op de school die ze als eerste hebben genoemd op het formulier. En groep heeft geen mening en laat de keuze zelfs over aan het aanmeldpunt. Een kleine groep krijgt wel problemen of heeft principiele problemen. Eigenlijk niet anders dan de bezwaren die er zijn tegen de Kernprocedure in Amsterdam bij de schoolkeuze VO. Ieder jaar weer een beetje gedoe, vooral van ouders van kinderen die op een van de gymnasia geweigerd zijn.
Maar niet genoeg gedoe om het hele systeem 'omver te werpen'.
De Besturenraad is ook tegen zie http://www.nrc.nl/binnenland/article2202529.ece/Besturenraad_ziet_niets_in_bindend_schooladvies
Maar de argumentatie is een gotspe. 'In strijd met de vrijheid van schoolkeuze'. Hm, die vrijheid kan natuurlijk alleen maar bestaan als scholen wel acceptatieplicht hebben. Daar kan de Besturenraad dus onmiddelijk iets aan doen.
Groet,
Miriam Lavell

Convenant

Miriam, voorzover mij bekend is er slechts één school die het convenant niet ondertekend heeft. Dus het heeft toch wel een breed draagvlak (op bestuurlijk niveau dan).
Ik ben erg benieuwd hoe het uit zal werken. Binnen de GMR wordt het onderwerp binnenkort weer eens besproken en wij, als 'gewone' MR-ers, zullen het uit de notulen wel lezen.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.