Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Henny

Henny

20-03-2010 om 09:26

Nio toetsen

Voor de citotoets worden veel oefeningen aangeboden op internet. Voor de NIO toets heb ik slechts één oefening gevonden. Wie weet waar je, gratis, op internet NIO toetsen kan oefenen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje66

kaatje66

20-03-2010 om 09:31

Leestrainer

Voor de nio toets mag en kun je eigenlijk niet goed oefenen. Waarschijnlijk heb je deze site al gevonden, maar hier staan enkele oefeningen
http://www.leestrainer.nl/
groetjes Kaatje(66(

Waarom wil je oefenen?

Niet doen! De Nio is een iq test. Stop met oefenen en kijk gewoon wat je kind uit zichzelf kan en weet.

Ik heb met zoon werkelijk nog nooit geoefend en zal dat voor toetsen en testen ook nooit gaan doen. Anders krijg je een vertekend beeld.

Geloof in de kracht van je kind!

Henny

Henny

20-03-2010 om 14:00

Verder?

Ja Kaatje die site ken ik al. Er staan slechts enkele NIO vragen op. Ik ben eigenlijk op zoek naar meer oefenmateriaal.

Nikus, mijn neef heeft de cito beneden zijn niveau gemaakt. Nu is er een probleem ontstaan met de middelbare school. Ik heb mijn zus aangeraden een NIO toets uit te laten voeren.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 15:36

Henny

Een NIO kan en mag je niet voor oefenen, vandaar dat er dus niks over te vinden is....Omdat je dan de score kan beinvloeden....Niet doen dus, stel dat er een hele hoge score uitkomt, dan straalt je neef op het VO....met alle gevolgen van dien

Henny

Henny

20-03-2010 om 15:56

Oefenen

Ik heb ook op internet gelezen dat je niet mag oefenen voor een NIO. Maar dat geld eigenlijk ook voor de citotoetsen en die worden wel geoefend. Het probleem is dat het niveau van mijn neef zeker hoog genoeg is en hij dus zeker niet zal stranden in het voortgezet onderwijs. Het is alleen van belang dat de school waar hij naartoe wil dat ook in gaat zien.

Henny

Er is toch wel een verschil tussen NIO en Cito. Cito meet schoolse vorderingen en NIo meet IQ. En een IQ test moet je niet van te voren inzien, dan krijg je een te hoog IQ toegedicht.
Als het niveau van het jongetje zeker hoog genoeg is moet je niet oefenen. Dan komt het er vanzelf wel uit. En misschien is zijn niveau niet hoog genoeg, soms verkijk je daar toch op. Dat komt er dan ook wel uit.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 16:21

Cito

is wat anders!!! Cito wordt er gekeken naar wat je geleerd hebt....NIO is een iq test....die kun je niet goed of fout maken....daar wordt je iq bepaald....als je dus oefent (De NIO is altijd hetzelfde) dan kun je hem uit je hoofd leren.....en dan scoor je dus heel hoog op de NIO terwijl dat in werkelijkheid misschien niet zo is....logica en inzicht zijn o.a. dingen die worden getest.....je vern.....t de boel dus als je die gaat oefenen!!!

Dat je neef meer kan moet de basisschool van hem ook weten....de meeste vo-scholen gaan niet alleen op CITO af omdat de invloed van zenuwen e.d. ook bepalend kan zijn....

Je kan dus lang zoeken naar de NIO, maar je gaat hem niet vinden.....je kan niet oefenen omdat je dan de score dusdanig beinvloed dat hij niet meer betrouwbaar is....

Henny

Henny

20-03-2010 om 17:58

Kan nio ook verprutst worden?

Pff, ja het is ook wel een vervelende situatie. Ik voel me erg met hun begaan. Mijn neef heeft ooit eerder een gewone intelligentietoets gemaakt en die bleek heel erg hoog. Maar de middelbare school kampt met teveel aanmeldingen en accepteerd die test niet, is van te lang geleden. De basisschool staat volledig achter mijn neef maar weet ook niet wat te beginnen. Schoonzus is heel erg bang dat door zenuwen o.i.d. een NIO toets ook verprutst kan worden. En dat zou dan een vertekend beeld kunnen geven.

Fatima

Fatima

20-03-2010 om 18:10

Maar henny

Als je neef door zenuwen de NIO toets verprutst zal hij ook gewone toetsen verprutsen op de vervolgopleiding. Ga je dan volgend jaar voor elke toets die hij krijgt hier vragen of hij ergens kan oefenen?

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 19:11

Mag niet?

Hoezó je mag niet oefenen voor een NIO-toets? Van wie niet? Van de NIO-politie? Het verprutsen van een cito-toets kan gewoon zomaar gebeuren en dan is het erg fijn als je nog een ander instrument hebt om toegelaten te worden op de school van je keuze. De kans dat de cito en/of nio geflatteerd te hoog is, is niet zo groot. En zeker in dit geval, waar neef de cito al niet mee heeft, zal een geflatteerde nio toch ook misschien de boel wel niet redden. De NIO test echt niet alleen IQ, juist niet. NIO test schoolse vaardigheden en wat van die ongrijpbare dingen als "inzet en motivatie". De cito is trouwens ook geen, de cito test hoofdzakelijk geheugen. Ook heel intelligente kinderen kunnen een slecht geheugen hebben en dat is écht in je nadeel bij de cito.
Henny, is het niet een idee die IQ-test overnieuw te laten doen? Dan ben je er nóg niet, omdat een IQ niet alles zegt, maar heb je misschien wat meer handvatten?

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 19:42

Nogmaals, het mag niet

omdat de NIO-toets elk jaar hetzelfde is....je zou hem dus in principe als je oefent uit je hoofd kunnen leren....dan scoor je ineens superhoog....is dat dan een reeel beeld? Nee dus....Het is jammer dat de CITO slecht is gemaakt, maar de basisschool moet kunnen aantonen dat hij meer in zich heeft dan de uitslag van de CITO laat zien en als zij hun best doen, dan pikt de VO-school dat wel...

Boven aan deze rubriek staat een draadje waar ditzelfde probleem is geweest....

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 19:45

Even gegoogled

De belangrijkste reden om vooraf niet te oefenen met de NIO of met NIO-achtige
opgaven betreft de normering: de normen (vergelijkingsgegevens) van de NIO zijn
gebaseerd op ruim 22.000 leerlingen die allemaal onvoorbereid (d.w.z. zonder vooraf te
oefenen) de NIO hebben gemaakt.
Wordt er nu wel met leerlingen geoefend, dan komt de geldigheid van de normen in het
geding: de testuitslag van leerlingen wordt nu niet meer afgezet tegen een vergelijkbare
groep en zal mogelijk ‘hoger’ uitpakken dan reëel is.
Dat lijkt (voor leerlingen, hun ouders en misschien zelfs voor de leerkracht) wellicht
positief, maar een te hoge uitslag kan leiden tot verwijzing naar een schoolniveau dat
voor de leerling te hoog is gegrepen. Onnodig te zeggen welke schade een dergelijke
verwijzing een leerling kan berokkenen.

Een tweede reden om vooraf niet te oefenen betreft het soort test dat de NIO is. Zoals
bekend, is de NIO – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Cito-toets - een intelligentietest
en geen schoolvorderingentoets.
Waar een schoolvorderingentoets de feitelijke schoolprestaties van een leerling meet (dat
wat een leerling in 8 jaar onderwijs heeft geleerd), meet een intelligentietest de
mogelijke schoolprestaties (dat wat een leerling ‘in huis heeft’).
Schoolvorderingentoetsen bestaan dus vooral uit opgaven die een beroep doen op
aangeleerde kennis (en kennis wordt vermeerderd door regelmatig en langdurig te
oefenen); intelligentietests bestaan vooral uit opgaven die een beroep doen op inzicht.
Het is daarbij een expliciet uitgangspunt van de test om de leerling zoveel mogelijk een
nieuw soort problemen en opgaven voor te leggen, opgaven die dus zo min mogelijk een
beroep doen op aangeleerde kennis.
Oefenen met soortgelijke opgaven staat dus diametraal tegenover dat uitgangspunt van
de test, is schadelijk voor de validiteit van de uitslag en kan leiden tot een vertekend
advies.

Een derde reden om vooraf niet te oefenen is dat het niet nodig is omdat er tijdens de
testafname al wordt geoefend. Voorafgaand aan elk onderdeel worden 2-12
oefenvoorbeelden gemaakt en besproken. De leerlingen mogen dan ook nog vragen
stellen. Pas als de vragen zijn beantwoord, wordt met de afname van het betreffende
onderdeel begonnen en proberen de leerlingen in de daarvoor gestelde tijd (tussen de 5
en 15 minuten) zoveel mogelijk opgaven te maken.

roanne

roanne

20-03-2010 om 19:53

Nio

Ik heb wel enkele oefeningen, maar die staan op papier, o.a. synoniemen, en rekenvoorbeeldvragen.
Ik heb ze dus niet digitaal.
De NIO bestaat bij ons uit drie delen:
Schoolvorderingen
Intelligentie
Persoonlijkheid

Op de één of andere manier gaat het altijd bij mij kriebelen als ik hoor dat je niet mag oefenen voor een test. Een test is toch een momentopname? Je oefent toch ook voor schoolvorderingen? De NIO begint met zulke moeilijke vragen dat je alleen al daardoor uit het veld wordt geslagen. Dus weten wat je te wachten staat kan echt geen kwaad.
Dochter heeft de toets (onderdeel schoolvaardigheden) ook in de klas geoefend.

Roanne

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 19:57

Op deze site

onderaan staan wel wat voorbeelden:

http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=947

misschien heb je daar wat aan.....

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 19:58

Roanne

lees nog even de uitleg WAAROM het beter is dat je niet oefent....voorbeelden krijg je wel toegestuurd zodat je weet wat je te wachten staat.....zo ingewikkeld is die NIO nu ook weer niet....

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 20:00

Deze brochure

http://www.testresearch.nl/nio/nioouderbrochure.pdf krijg je een aantal dagen voor je de NIO gaat maken....

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 20:00

Nasha

Het mag niet, schrijf je, maar van wíe niet? NIO zelf raadt het af, ja dûh, da's nogal logisch. Anders moeten ze misschien wel elk jaar een nieuwe test verzinnen. De gemiddelden zijn gebaseerd op ongeoefende leerlingen, dus als iedereen gaat oefenen gelden die niet meer. Inderdaad. Maar als iedereen gaat oefenen, dan zijn met 1-2 jaar die gemiddelden dus allemaal anders en ben je ook gewoon weer klaar. Dan heb je cijfers gebaseerd op een geoefende leerling, zo simpel is dat.
"Niet Mogen" klinkt als een strafbaar feit, maar zo ligt het helemaal niet. Je schrijft: de NIO is elk jaar hetzelfde, als je oefent zou je een superhoge score kunnen halen. Eh, nee. Dat kan alleen maar als je de antwoorden weet én die uit je hoofd leert. Als je mij aan het scheikunde-werk van mijn zoon zet, haal ik echt geen 10. En als ik morgen weer dat scheikunde ga doen, nog steeds niet. Die zal ik toch echt alleen maar halen als ik de antwoorden weet. Oefenen alleen is niet genoeg, dat helpt je hooguit om niet te schrikken van de manier van vraagstellen.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 20:04

Tirza...

de NIO kun je niet vergelijken met scheikunde werk van je zoon....zo heel ingewikkeld is hij niet....kijk even op die link die ik heb gegeven, onderaan....daar staan voorbeelden....Het is vrij eenvoudig om dat uit je hoofd te leren...

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 20:04

Argument drie

is helemaal hilarisch (in de opsomming die je gaf, Nahsha): u moet niet oefenen, want er wórdt al geoefend. JAAAAAAA wat willen ze nou? Niet oefenen of wél oefenen? Hoe zit het nou eigenlijk? WIJ oefenen wel even met uw kindje, voordat de test begint maar o wee o wee haal het niet in uw bolle hoofd om zelf te gaan oefenen. Er is maar Eén OefenMoment met de NIO en dat bepalen wij.

Je zou willen dat het NIO ook de rijbewijzen af gaat geven. Voorál geen rijles nemen, wij rijden wel een rondje met de kandidaat en dán pas gaan we examen doen - dus wíj oefenen met de kandidaat, niet u zelf.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2010 om 20:14

Nasha

Nou wordt het ingewikkeld. Jij betoogt dat je niet mag oefenen, dat staat níet in de folder. Er staat: ervaring leert, dat oefenen niet nodig is. Dat is heel wat anders.
Je schrijft: als je de NIO van tevoren oefent, word je resultaat geflatteerd te hoog. Ik zeg, dat het kennen van de vrágen je score niet beinvloeden. Het kennen van de ántwoorden beinvloedt je score. Als ik 100 vragen krijg over een onderwerp waar ik niets van af weet (scheikunde zoon), dan kan ik wel elke dag naar die 100 vragen gaan zitten kijken, maar mijn score gaat pas lollig worden als ik de ántwoorden ken.
En je schrijft: kijk naar de voorbeeldjes, zó moeilijk is het niet om dat te onthouden. Eeeeeeh, voor jou niet, voor mij niet, maar voor een kind? Dat is toch wel even different cook. En bovendien: waarom géven ze die voorbeelden als je niet mag oefenen? Zó blind hoef je het dan dus ook weer niet te kunnen, zó geheim is het toch ook weer niet allemaal.

Tirza

Pippin

Pippin

20-03-2010 om 20:34

Rare vraag

Even off topic misschien, maar ik zat naar die voorbeeld vragen te kijken uit de folder en ik vond de vraag over de uitgeslagen vorm zo raar.
Volgens mij zijn er helemaal geen goede antwoorden, het grondvlak van het plaatje voor de lijn kan nooit een gelijkzijdige driehoek zijn. Het is of een vierkant, of een gelijkbenige driehoek waarvan de lange zijde aan de achterkant zit.
Volgens mijn man moet je daar niet zo op letten, gewoon aannemen dat het een gelijkzijdige driehoek is en zijn er twee goede antwoorden 1 en 4. Als dat het geval is, vind ik het weer raar dat niet uit de vraagstelling blijkt dat er twee antwoorden mogelijk zijn.
Wat een rare vraag, weten jullie of er meer van zulke onduidelijke vragen in de NIO zitten?
Als ik deze vragen zo lees, kan ik me voorstellen dat mijn zoon compleet zal uitvallen zo'n NIO. Hij denkt hier veel te veel voor door. Ik zou zeker met hem een paar voorbeelden door nemen, zodat hij door krijgt dat hij niet te ingewikkeld hoeft te denken.
Ik ken overigens iemand die de NIO helemaal verpest had. Hij geloofde de leerkracht en zijn ouders, die hadden verteld dat hij er niet zenuwachtig voor hoefde te zijn. Dat deze test alleen maar ging testen wat hij kan. Toen hij halverwege was, ging hij zich vervelen en hij heeft vervolgens maar wat ingevuld. 'Al die vragen leken op elkaar, daar had ik geen zin meer in hoor!' Bij hem zei de uitslag dus vooral iets over zijn motivatie tot het maken van vage testen ).

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 22:08

Tirza...

het is geen opsomming maar een kopie die ik gemaakt heb na te hebben gegoogled....het komt van hier: http://www.testresearch.nl/nio/nionietoefenen.pdf

Wat ze bedoelen is, je moet niet uitgebreid gaan oefenen, omdat ze voor elke opdracht dat betreffende onderdeel oefenen....

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2010 om 22:09

Ik betoog niks

>>Nou wordt het ingewikkeld. Jij betoogt dat je niet mag oefenen, dat staat níet in de folder. Er staat: ervaring leert, dat oefenen niet nodig is. Dat is heel wat anders. < <

Ik heb gezocht en gevonden: http://www.testresearch.nl/nio/nionietoefenen.pdf

Nio

Ik snap al die oefendrang niet. Waarom zou je dat doen?
De Nio kan gemaakt worden tot geloof ik vo 3. Een kind dat in groep 8 zit hoeft dus een de opdracht waar Pippon over struikelde niet goed te maken. Daar houden ze rekening mee in het beoordelen van de toets.

Stoppen met oefenen..

Als iedereen nou eens stopte met oefenen (cito, nio, en weet ik wat nog meer voor testen en toetsen).
Mijn zoons houden niet van oefenen, die doen thuis liever iets anders en dat mogen ze ook van mij. Maar op school hoor je nu dat ze toch meer moeten gaan oefenen, omdat hun scores achterblijven bij die van de klasgenootjes. Nu weet ik van sommigen van die klasgenootjes dat er thuis tegen de klippen op omhoog wordt geoefend om maar goed te scoren. Wellicht een idee om hun minder te laten oefenen en te laten 'zakken' tot het niveau van mijn zoons (die overigens gewoon B's en, toegegeven, C's scoren).

Petuut

Nasha 1st

Nasha 1st

25-03-2010 om 20:24

Petuut...

dat zal misschien ook de reden zijn dat NIO het afraad....je krijgt dan een vertekend beeld, NIO is zo opgesteld dat er niet geoefent hoeft te worden....Als iedereen (op een paar na) dus wel gaat oefenen, komt de lat steeds hoger te liggen en zit over een paar jaar iedere moeder hier weer te mopperen dat de lat zo hoog ligt voor kinderen....

maar ja, ik ben een roepende in de woestijn geloof ik

En het wordt zo dus haast een verplichting

om WEL te oefenen.
Want als je het niet doet, scoor je slecht, omdat er bij de test vanuit gegaan wordt dat er geoefend wordt.
Pfff, moe word je van al die testen, toetsen en aanverwante zaken.
Nu hebben we hier nog niks te maken met de NIO, maar wel met de tussentijdse Cito's (kids zitten in groep 4). Daar scoren ze beiden slechter op dan op de methodetoetsen. Wellicht dat oefenen ze naar een hoger (toets)plan trekt, maar zijn ze dan ook 'beter' of alleen 'beter geoefend'? M.a.w. snappen ze dan meer of is het alleen het kunstje dat ze laten zien?

Bastet

Bastet

26-03-2010 om 07:09

Petuut

Nou nee hoor,mijn dochter oefende nooit en haalde hele goede scores.Ik geloof niet dat je per definitie slecht scoort omdat je niet oefent.
Bastet

Martien

Martien

26-03-2010 om 08:28

Misschien gewoon alle toetsen afschaffen?

Ik begrijp dat stramme gedoe van die cito toetsen ed helemaal niet.
Schaf die nu gewoon af, of tenminste dat die toest een schooladvies kan geven. Het blijft toch gewoon een toets, momentopname. Het geeft helemaal geen beeld over hoe een kind verder zal ontwikkelen.
Geeft mij dan maar ons Belgisch systeem. Kinderen gaan gewoon naar de richting van keuze kind/ouders. Indien dit niet helemaal of totaal niet strookt met de visie van de leerkracht, dan worden de ouders uitgenodigd op een vrijblijvend gesprek met leerkracht + iemand van CLB (centrum voor leerlingen begeleiding).
Geen gedoe, alleen zoeken naar een leuke school en een leuke richting die aansluit bij de kinderen. Er komen echt wel kinderen in een verkeerde richting terecht. Die komen er vaak zonder kleerscheuren vanaf en anderen verliezen een jaar.
Ik begrijp echt dat idee van een toets die niveau en schoolkeuze bepalen of beperken.
Martien

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-03-2010 om 09:13

Toetsen zijn het probleem niet

De toetsen zijn het probleem niet. Het probleem zit 'm in de manier waarop sommigen (ook ouders hoor, zeker niet alleen leerkrachten) ermee omgaan. Die negatieve ervaringen lees je vooral op dit soort fora. Alle voorbeelden waar men gewoon ontspannen met cito-scores omgaan, blijven natuurlijk wat onderbelicht.
Laat ik dan dus maar eens beschrijven hoe het bij ons gaat. Kinderen krijgen methodetoetsen en zo nu en dan een cito-toets. Wij lopen nu bijna tien jaar mee op deze school, en het laatste rapportengesprek was de eerste in al die jaren waarin de cito-scores ook genoemd werden. Van mijn oudste zoon (nu op VO) heb ik daar nooit iets over gehoord, het is hier dus gewoon geen issue, ik heb echt geen idee wat voor scores onze oudste had op zijn cito's.
En dan de eindtoets. Hier is het al jaren gebruikelijk (is trouwens een afspraak met alle scholen in de gemeente) dat kinderen ruim voor de cito hun schooladvies van de leerkracht krijgen. De cito wordt daarmee wat hij hoort te zijn: een toets náást het advies. Want het gaat natuurlijk mis als (en dat lees je hier nogal eens) het advies van de leerkracht wordt gebaseerd op de score op de eindtoets. Dan telt de cito dubbel, en dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.