Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

20-06-2011 om 12:48

Niveau lezen om naar groep 4 te kunnen

Hoi,

welk niveau moet een kind lezen om naar groep 4 te kunnen? Is M3 genoeg of moet het echt E3 lezen?

Groetjes Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Extra aandacht

Je hoeft in de basisschool niks te halen om over te gaan. Je mag met E3 naar groep 4. De toetsuitslagen zijn wel indicaties over het niveau. Bij eind groep 3 hoort het niveau E3 (beginnen met lezen op M4). Kinderen die op M3 zijn blijven steken, moeten in groep 4 extra aandacht voor leesonderwijs krijgen.
De 'achterstand' kan tijdelijk zijn (kind kan ineens vooruit schieten) maar ook duiden op dyslexie.
Zittenblijven helpt in beide gevallen niet.
Groet,
Miriam Lavell

Hier

Ging zoon naar gr 4 over met krap M3. Krijgt idd extra leesonderwijs.

Jacobien

Jacobien

20-06-2011 om 13:09

Toets stress?

Dank voor reacties.

Thuis leest hij heksje lilly en vele andere boekjes. Kan door de stress van de toets het leesniveau lager zijn dan wat hij eigenlijk kan?

Voor zover ik weet

Wordt het leesniveau bepaald aan de hand van de leessnelheid, niet op basis van thematiek vh boek of moeilijkheidsgraad. Dus hij kan best thuis hele boeken lezen, maar als dat in een "te laag" tempo gaat, haalt hij toch geen E3. Maar misschien heb je ook wel gelijk, en speelt stress bij jouw zoon een rol. In dat geval kun je hem thuis misschien eens ongemerkt testen. heb je het eigenlijk al met de leerkracht besproken?

Jacobien

Jacobien

20-06-2011 om 14:04

Welke website?

Weet jij nog de link naar de website waar ik hem zelf kan testen? Het kan best zijn dat de leessnelheid het probleem is.

Vanochtend sprak ik juf kort, moet het er nog uitgebreider met haar over hebben.

Vic

Vic

20-06-2011 om 14:09

Avi lezen

Avi lezen is een beetje 'een kunstje'. Ik ken veel goede lezers die moeite hadden om de AVI-niveaus te halen omdat ze te 'mooi' wilden lezen of niet 100% precies lazen wat er stond.

Geen paniek

Jacobien:"Weet jij nog de link naar de website waar ik hem zelf kan testen? "
Niet doen, nergens voor nodig.
Naast de enkele gevallen van teststress, is het meest voorkomende misverstand veel gebruikelijker.
Kind leest en probeert zo mooi mogelijk te lezen (zoals moeder voorleest). Moeder zelf heeft is niet zelden zelf ook op die manier getest (de beruchte leesbeurt in de klas, mooi lezen = goed lezen).
Die toetsen meten alleen maar goed lezen en dat is zoals moeder voor zichzelf leest. Daar zit een wereld van verschil tussen en dat drukt zich vooral uit in leestempo. Mooi lezen gaat te langzaam.
Juffen verzuimen vaak om de test goed uit te leggen. Ze vergeten vaak kinderen een voorbeeld te geven van wat er nu precies gevraagd wordt: gaat het nu om mooi lezen of goed lezen?
Jij kunt je kind dat voorbeeld wel geven op een eenvoudige manier. Lees een bladzij voor volgens mooi lezen. Doe vervolgens een bladzij goed lezen (zoals je stil zou lezen). Het verschil: Bij stillezen doe je niet aan intonatie en plak je de woorden haast zonder punten en komma's aan elkaar.
Jespreekleestdewoordenvloeiendaanelkaaralsofergeenwitjetussenzit.
Het verschil is nu duidelijk. Nu kun je dat ook nog gaan oefenen met je kind (als ie wil). Je begint met spreeklezen en houdt een pen precies waarbij je bent op hetzelfde tempo. Je trekt als het ware met die pen het tempo voort.
Kind mag op elk moment inhaken en op diezelfde manier, volg de pen, meelezen.
Een volgende toets moet het kind ook zo doen. Het gaat om tempo, niet om mooiigheid.
Hier http://www.leestrainer.nl/toets3/index.htm zijn wel wat online toetsjes. Die van begrijpend lezen laat meteen al een mooi misverstand zien.
Vraag: Het is herfst. Je kunt dat ..... aan de bomen.
Antwoorden: voelen, ruiken, zien, horen.
Ik vind alle 4 de antwoorden goed, maar de toetsmaker denkt daar beslist anders over
Groet,
Miriam Lavell

Polly Shearman

Polly Shearman

21-06-2011 om 20:09

Euh hier

gaat middelste gewoon naar groep 6, terwijl hij nu net E3 nivo heeft van lezen... hij is ernstig dyslectisch, dat wel...

KGO

KGO

21-06-2011 om 21:33

Kan ook bijtrekken

Onze tweede dochter had bij overgang van groep 3 naar 4 avi 1 net gehaald. Ze is overgegaan. En toen in groep 4 heeft ze avi 5 binnen een half jaar gehaald. Vervolgens bleef ze weer een tijd stilstaan en nu eind groep 5 heeft ze M6.
Bij groep 3 hadden ze het eerst wel over zittenblijven, maar dat was niet de juiste oplossing voor haar omdat daarna een grote groep 3 kwam; ze kon gelukkig in een kleine groep 4 blijven.
Karin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.