Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
koentje

koentje

04-11-2010 om 13:47

Nog eens dan met andere naam; bemoeien met straf op school

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Telefoontjes gaan in de kluis

De afgepakte telefoons (en wat ik ervan begreep zijn dat er elke week wel een aantal) gaan allemaal linea recta de kluis in op de administratie. Waar kind bijstaat trouwens. Simkaart mag je meenemen als je dat wenst (i.v.m. privacy...pubers die het te vaak gebeurd hebben ondertussen een oud barrel dat simlockvrij is om de tijd te overbruggen).
Ik ben het met voorgangers eens dat telefoon terug aan het eind van de dag dus géén straf is. Als je nog erg belangrijke telefoontjes moet plegen kan je dat overleggen met de leerkracht/adminstratie en meestal is er dan wel een mouw aan te passen....b.v. een nummer opzoeken doen ze niet moeilijk over en dan mag je met de schooltelefoon bellen.
Of als je wacht op een telefoontje van de tandarts (heeft oudste ooit gehad) omdat je met spoed ertussendoor moet houd die leerkacht 'm in de la en mag je later komen kijken of de tandarts gebeld heeft.
Zoals het anders in je eigen tas ook gegaan was.

Wat betreft dat ontslag...als jij duidelijk gewaarschuwd was voor bepaald gedrag (die telefoon dus aan laten staan) en dat in een officiëel waarschuwingsgesprek zelfs tot 2 keer toe te horen hebt gekregen én op papier kan je écht werkelijk de 3de keer ontslagen worden. Er zijn ook zeker zwaarwegende redenen waarom dat niet mag. Net zoals je niet met alcohol op aan het werk mag of altijd maar te laat komen 3 minuten. Wel moet je eerst écht die waarschuwingen in een heus gesprek én op papier hebben gehad (ondertekend door beide partijen).
En dat kan écht. Het is op een andere locatie al gebeurd.

Ik vind buiten de manier van straffen de reden dat de school die telefoontjes afpakt ook prima. Kijk b.v. hier:

http://www.youtube.com/watch?v=BwcbiWX-qvM&feature=related
En zo zijn er nog dúizenden. Geen stijl b.v. staat er ook vol mee.
En dat kan je met een rekenschrift niet doen
Ik denk persoonlijk dat mijn collega's het ook te druk hebben om mij te filmen op het werk. Of er anders totaal geen belangstelling in stellen.
Maar voor pubers ligt dat héél anders.
Die vinden de les meestal zowiezo 'böring' en dan dwalen hun gedachten af, bedenken ze leuke grapjes, bij voorkeur grapjes waarmee ze indruk maken op leeftijdgenoten.
Volwassenen te kijk zetten! Hardstikke cool toch??
Ook zeker ter bescherming van medeleerlingen en leerkrachten.
En als laatste mág je als je dat wilt ook nog je telefoon 's morgens voor aanvang van school in bewaring geven bij de concierge/adminstratie als je 'm onderweg écht nodig hebt en niet de kans wil lopen dat ie per ongeluk uit je tas valt en zo afgepakt wordt. Een oplossing voor met name kinderen die verder weg wonen en ver moeten fietsen en niet de kans willen lopen op....
Dus lijkt me prima in alle redelijkheid geregeld.
En ik zou het prima vinden als ze Kiki's broer die telefoon niet terug geven en zich gewoon aan de regels houden. Idem als het mijn eigen dochter betrof.
Ik zie zowel de voor en nadelen en denk dat een school niet kan rekening houden met jongens die per sé hun zus moeten bellen als ze thuis komen en waar geen andere telefoon in de buurt is....
groeten albana

Maar het mag niet!

Het blijft verduistering, wanneer je persoonlijke eigendommen na school in beslag houdt. Dus je zult als leerkracht wel iets anders moeten verzinnen. Ook al staat het in het schoolreglement, de school staat niet boven de wet. Zie ook hier: http://www.vsknet.be/rechten_en_plichten/item/mag-de-school-mijn-persoonlijke-voorwerpen-bv-mp3-gsm-%E2%80%A6-bijhouden

Massi Nissa

Massi Nissa

06-11-2010 om 12:28

Het zieligste is nog wel

... wanneer je docent zwangerschapsdement is en op vrijdagmiddag al dertig kilometer van de school verwijderd is als je je laserpen terug komt vragen. Overkwam mij dus gisteren, werd gebeld door een collega: "Joep staat hier naast me..." O jee, ja, dat laserding. Erg jammer voor Joep, dat is een laserloos weekend.
Groetjes
Massi
PS: Ik vind in beslag nemen vervelend (alle rompslomp staat eigenlijk niet in verhouding tot het vergrijp) en ik vind het eng, want zo'n dure PSP kan zomaar uit je tas gestolen worden voor je tijd hebt om bij de kluis langs te gaan. Ik sluit wel eens een deal: als ik dat ding de rest van het jaar niet meer zie, mag hij nu in je tas. Slap, he?

krin

krin

06-11-2010 om 13:47

Kan altijd erger

Ik hoorde van een vriendin (middelbare-schooldocente) van een net gepensioneerde, dus ex-collega, die telefoontjes niet alleen innam, maar met een grote hamer en dito spijker aan een lat boven het bord timmerde.
Dat wil zeggen: niemand had het ooit daadwerkelijk zien gebeuren, maar ze hingen er, en er was in tijden geen mobieltje meer in het wild gesignaleerd in zijn lessen.
Als ze maar bang zijn, verdulleme! (Nota beide bene: ironisch bedoeld).
Ik denk dat (vooral) pubers altijd zullen proberen verhaal te halen, voor wat voor straf dan ook. En hoe vaker ze door hun ouders uit de brand gehaald worden, hoe minder ze geneigd zullen zijn de autoriteit van de docent te aanvaarden. Zolang straffen niet bovenmaats (maar ja, wat is bovenmaats) of schadelijk (tja, wat is schadelijk) zijn, zou ik er de voorkeur aan geven het straffen aan de docent over te laten en die te steunen. Moet die docent wel weer de steun van de directie krijgen, en dat schijnt ook nog wel eens mis te lopen. Die directeur krijgt natuurlijk de boze ouders aan de telefoon...

Petunia

En hier staat precies het omgekeerde:
http://www.kjt.org/node/9795
groeten albana

En verder

Ben ik het vooral heel errug met krin eens.
Ik zou mijn pubers ook liever niet op een school doen waar ze zo laconiek straffen intrekken...volgens mij slaan ze dan helemaal op hol!
groeten albana

Albana

Onzin. Schoolregels gaan niet boven de wet. Zie: http://wetboek.net/Sr/321.html?l=1

Vrijheidsberoving en ontvoering?

En als je kind een uurtje moet nablijven omdat ie iets rottigs heeft uitgehaald haal je ook wetteksten aan over vrijheidsberoving en ontvoering?
(wat het tenslotte is)

ik denk trouwens dat je ook geen rechter vind die het ook zo ziet...zeker niet als je ook nog zelf die schoolregels hebt ondertekend waarin alles precies zo staat.
Het maakt niet zoveel uit ook. Niet houden aan schoolregels en je hier ook niet aan 'willen' houden zorgt automatisch voor verwijdering/schorsing van de school.
Moet je maar net willen om zo'n mobieltje.
Lijkt me beetje buitenproportioneel.
Buiten de andere redenen die ik noemde zijn mobieltjes ook verboden op school doordat er een rekenmachine op zit en door de internetfunctie en bewaarfunctie (kladblaadjes, spiekbriefjes etc.).
Tijdens proefwerken/toetsen/repetitities/s.o.'s en examens krijg je automatisch een 1 als hij gezien word. (alleen gezien hé! Hoeft niet over te gaan.)
groeten albana

Kiki

Kiki

06-11-2010 om 18:08

Sini, je leest ernstig selectief

Ik heb al talloze keren gezegd dat er natuurlijk straf op moet komen te staan. Die telefoon hoort uit en in de tas. Alleen afpakken vind ik niet kunnen.
Jij staart je blind op een maatregel die niet fair is en ik geloof ook echt niet dat een goede leraar zo'n disproportionele maatregel nodig heeft om orde te handhaven.
Zoals ik al zei bij andere broer, met een milder telefoonbeleid, gaan de telefoons echt niet vaker af in de les.

Ook heb ik al gezegd dat het niet alleen een mobiel is waarvan ik dat vind, maar ook van een spelcomputer, een laserpen of iets simpels zoals een pakje pokemonkaarten.

En Albana, ik ben een werkgever en ik moest laatst iemand ontslaan. Daar had ik echt wel wat meer voor nodig als een telefoon die afgaat tijdens een vergadering of werk.

Emmawee, ik vind niet dat ik het gezag van de leraar ondermijn. Ik vind het de leraar die zich in een discutabele positie brengt, waardoor zijn gezag ondermijnt wordt.
Dat doet de leraar toch echt zelf en heeft hij mij verder niet bij nodig.

Fraz

Fraz

06-11-2010 om 18:15

Albana

wel als de leerling een hele avond/nacht of weekend verplicht als straf moet blijven. Niet als dat nablijven binnen een redelijke tijd blijft. Net hetzelfde als voor een mobieltje dus.

Nou

Als mijn dochter een dure orthodontist-afspraak heeft, dan hoeft ze van mij inderdaad niet na te blijven, en mag ze dat een andere keer doen. Over haar tijd buiten school ga ik als ouder, en niet de school.

Maar goed dit zijn allerlei hypothetische gevallen. Het is hier iig nog niet aan de orde geweest. Ik vraag me wel af hoe ouders zouden reageren wanneer bij het fout parkeren van een fiets, de school die een week in beslag zou nemen...

Overigens heeft de school van mijn dochter een aardige straf voor het roken waar dat niet mag: 2 euro boete die dan naar een goed doel gaan.

Fraz

Fraz

06-11-2010 om 18:56

Petunia

Dat zou ik een hele goede reden vinden om dat nablijven uit te stellen naar een andere dag en ik hoop/verwacht dat de scholen daar ook zo over denken.

elsje78

elsje78

06-11-2010 om 20:19

Maatwerk

Ik vind, en voer dat ook uit, dat je maatwerk moet toepassen. De regels gelden, maar als er idd een orthodontist afspraak staat dan maken we een andere afspraak. Telefoon afpakken mag, maar na schooltijd houden doen wij niet, omdat het niet mag officieel en omdat het wel redelijk moet blijven. Daarbij vraag ik me af welke "battles" je moet aangaan. Ik werk graag samen met ouders, en niet tegen hen. En ik hoop maar dat dat wederzijds is. Een dag zonder mobiel is voor velen al straf genoeg.

Aan de andere kant heb ik gezien wat er op youtube staat en ook dat is bij ons wel eens voorgekomen en dat is heel schadelijk.
Een ander probleem vind ik hyves, msn ed. Vaak ontstaat er thuis 's avonds ruzie en dat wordt op school voortgezet. En verbied leerlingen maar eens 's avonds op hyves te gaan...Maar wij hebben de ellende ervan de volgende dag. Kan niemand echt iets aan doen, maar het geeft wel veel ellende

Tirza G.

Tirza G.

06-11-2010 om 22:45

Precies

Het is niet alleen het afgaan van het mobieltje, dat overkomt jongens sowieso niet Die bellen niet Het is meer de rést. Pesterijen filmen, op de toiletten filmen, vechtpartijen filmen, kinderen tijdens presentaties filmen en vervolgens via fotoshop etc. belachelijk maken: ook dát gebeurt met mobieltjes. On zeker met de "zware", dat zijn minicomputertjes. Zitten ze tijdens de les te facebooken, te twitteren, te filmen, heel de rimram. Dat overgaan is het minste probleem.

Tirza

Fraz

Fraz

07-11-2010 om 10:29

Berber

mag van mij ook hard tegen opgetreden worden alleen niet door privé eigendom nadat de school gesloten is in het bezit van de school te houden. Je kunt iemand ook op een andere manier hard straffen.

Emmawee

Emmawee

07-11-2010 om 14:05

Kiki

Kiki: "Ik heb al talloze keren gezegd dat er natuurlijk straf op moet komen te staan. Die telefoon hoort uit en in de tas. Alleen afpakken vind ik niet kunnen."
Maar Kiki, die straf is al gegeven. Sterker nog, het is blijkbaar een regel / beleid van de school en de leraar voert dat nogal strikt uit. De reden daarvan lijkt mij evident: er moet een afschrikkende werking vanuit gaan. Iedereen moet weten dat mobiels in de klas niet zichtbaar of hoorbaar mogen zijn. Niet. Nooit. Een hele klas pubers heeft gezien en gehoord dat Kiki's broertje zijn telefoon moest inleveren en pas aan het eind van de week weer terug zou krijgen. Zero tolerance, lik op stuk. In die zin vergelijkbaar met collectieve straffen: bepaald geen maatwerk. Nou kun je het daar wel of niet mee eens zijn, maar die leraar doet op zich niets geks.
De volgende dag, ziet dezelfde groep pubers de telefoon weer veilig in het bezit van de eigenaar. Echt Kiki, dat is wel gezagsondermijnend, daar kan geen vierkant rooster tegenop.
Kiki: "Ik vind niet dat ik het gezag van de leraar ondermijn. Ik vind het de leraar die zich in een discutabele positie brengt, waardoor zijn gezag ondermijnd wordt."
Ja, zoiets zei je eerder al tegen Sini. Ik vind dit echt een geweldig puberale redenering. Maar ik zou het tot op zekere hoogte nog wel met je eens zijn, wanneer het hier een leraar betrof die op eigen houtje een beetje creatief aan het straffen was. Maar daar was hier geen sprake van, volgens mij.
Maar wat ik me af blijf vragen: wat wil je je kind leren? Dat jij het wel even oplost als hij / zij in de problemen komt door een straf op school? Dat jij de leraar dan wel even op andere gedachten zal brengen? Dat jouw kind geen monnikje met een gelijk kapje is, maar een monnikje met een mondige moeder?
Groeten, Maw.

koentje

koentje

07-11-2010 om 14:31

Maar.........ik grijp soms ook in, hoor

ik heb zelf niet beweerd dat ik van mening ben dat je je nooit mag bemoeien met straf op school. Sterker nog: ik ben ook wel eens op school geweest om de gymjuf te verzoeken een iets andere straf voor mijn zoon te bedenken. Mijn zoon was vervelennd geweest in de gymles en moest de eerste drie komende gymlessen doorbrengen op de bank om niets te doen uitsluitend kijken. Bij mijn zoon met adhd is dat vragen om moeilijkheden. Maar ik zorg wel dat ik ik naar mijn zoon uitstraal dat ik het er volledig mee eens ben dat hij straf krijgt van een juf als zij dat nodig vindt.

De regels, de 6-jarige en mijn eigen telefoon

Inderdaad moeten de regels heel duidelijk zijn. Ik ben in groep 8 ook niet tegen een waarschuwing: “en nu uit en in je tas anders ben je hem echt een week kwijt”. Ik zou erbij zeggen dat dat uiteraard voor de hele groep geldt (dus niet bij elk kind wéér zo’n waarschuwing).
Kiki, je schrijft: “Stel je voor dat meester zijn hakken in het zand zet (beetje vergelijkbaar met Geerke en de DS) sta je daar als arme 6-jarige tussen een woordenwisseling tussen meester en mamma.” Ik had het niet over een 6-jarig kind, dat weet je best. Het betrof een jongen uit groep 6 die bijzonder ingenomen met zichzelf stond te grijnzen achter zijn krijsende moeder.
Als leerkracht mag ik tijdens de les van mijn directie ook geen telefoon aan hebben (nee wordt niet afgepakt, dat niet). Wij zijn als school gewoon bereikbaar. Tussen de middag en na schooltijd buiten zicht van leerlingen mag wel.
Verder kan ik me erg vinden in de laatste posting van Emmawee.

Kiki

Kiki

07-11-2010 om 20:54

Emmawee

Ik ben het respectvol met je oneens.

Het feit dat het in de schoolregels staat maakt het nog geen rechtmatige situatie. En dat wil ik ook graag mijn kinderen bijbrengen. Ze hoeven echt niet klakkeloos alles te accepteren, blijf in vredesnaam zelf nadenken.

Verder ga er niet om zitten schreeuwen of ruziemaken bij de leraar, ik vraag hem heel kalm terug en vraag om een andere straf. Ik heb toen ook tegen mijn broertje gezegd dat het een sufferd was en dat de leraar absoluut gelijk heeft om hem te straffen en dat heb ik ook te allen tijde uitgestraald. Ik had ook geen medelijden met hem over de straf die hij uiteindelijk kreeg.

Bij Koentje heeft ook de hele klas gehoord dat het zoontje van Koentje niet mee mocht doen met de gymles de komende periode en mocht zoon de les daarna wel gewoon meedoen.
In de klas van de dochter van die vriendin heeft ook de hele klas te horen gekregen dat de knuffel pas aan het einde van de week weer terug naar huis mag.

Een leraar heeft niet automatisch gelijk, omdat het een leraar is. En een goede leraar zal ook hiermee om kunnen gaan en dit erkennen.

elsje78

elsje78

07-11-2010 om 21:01

Kiki

wat ik wel vind, is dat als de regel van de school is dat de telefoon de hele week ingenomen wordt, het gesprek doorgevoerd moet worden naar de directie. Zij maken de regels zo, leraar voert uit. Ik zou in dit geval jou naar de locatieleider gestuurd hebben.

Beslist hij dat de telefoon terug moet, prima, heb ik daarna een gesprek met hem waarom de regels zo zijn.

In het algemeen vind ik dat je regels moet hebben die naleefbaar zijn. Een regel om een telefoon een week te houden, is vragen om problemen. Daarom hebben wij een andere regel. In gevallen als laserpennen ed, die verboden zijn, mogen ouders ze komen halen.

groetjes

Berber!

Ik vind 'm echt briljant, die straf van je leraar om je bandjes opnieuw in te zingen. Dit soort humor zou ik als ouder wel erg kunnen waarderen!
n@nny

Moet je eens googelen

Moet je eens googelen op dit onderwerp, dan kom je talloze discussie's tegen, zelfs van advocaten.
En 1000-en schoolregelementen trouwens...
Waarbij de tijdsperiode van inbelagname verschilt van 2 dagen, tot eind van de week en zelfs vele scholen die er bij herhaling nog meer tijd bij op doen, tot maanden aan toe.
Ook interessant is de scholierendiscussie's waaruit blijkt dat de meeste scholieren deze inbeslagname omzeilen met reservemobieltjes thuis en de simkaart meenemen
Verder ben ik het vooral met emmawee eens.
Ook de vergelijking met een boksvereniging vond ik erg interessant.
Het is namelijk wettelijk niet toegestaan iemand in elkaar te slaan, maar als jij de regels van de boksvereniging ondertekent kan je je tegenstander niet meer vervolgen als die jouw in elkaar slaat.
De meeste conclusie's van de hoogegeleerde heren en dames komen erop neer dat als jij de inbeslagname van het mobieltje in de schoolregels is vastgelegd en jij 'm opeist dat je je dan niet aan de schoolregels houd en conform die regels sancties opgelegd zou moeten krijgen.
Dat is meestal dus verwijdering van school....
Je moet het maar willen. Of als ouder de kans erop willen lopen.
Vind ik persoonlijk die oplossing van die scholieren zelf slimmer.
Ook las ik over apparaatjes waarmee schijnbaar gescand kan worden op bluethooth en wifiverbindingen en die schijnbaar door vele scholen gebruikt worden ter controle tijdens examens. Had ik werkelijk ook nog nooit van gehoord.
groeten albana

En over dat ontslag........

Diegene die daar problemen mee hebben,die hebben w.s. ook niet die zwaarwegende redenen om te eisen dat die telefoon uit staat. Die redenen heeft mijn werkgever wel. En die heeft de school mijns insziens ook.
En w.s. heb je ook niet de procedure gevolgd van 2 gesprekken met officiele waarschuwingen hierbij.
groeten albana

Fraz

Fraz

08-11-2010 om 09:10

Albana

Ook interessant is de scholierendiscussie\'s waaruit blijkt dat de meeste scholieren deze inbeslagname omzeilen met reservemobieltjes thuis en de simkaart meenemen

En daarmee is de straf van lang in beslag nemen van een mobieltje dus helemaal geen effectieve straf en vooral een straf waarbij de goede onder de slechte leiden. Dus gebeurt het jou een keer per ongeluk en heb je je niet voorbereid dan ben je je mobiel kwijt en heb je geen reserve. Ga je met voorbedachte raden te werk (je wilt die "sukkel"filmen voor op youtube) dan neem je het risico met je oude mobiel.

Oftewel geef ze een andere fikse straf dan heb je die omzeilings mogelijkheid niet.

koentje

koentje

08-11-2010 om 09:17

Kiki

wat ben jij aan het invullen zeg!
Ten eerste weet jij helemaal niet of de hele klas gehoord hebt dat Koentje niet meer mee mocht doen met de komende gymlessen. En je weet ook niet of het zo was dat die straf op mijn verzoek is ingetrokken!!

Zelf nadenken

albana:"De meeste conclusie's van de hoogegeleerde heren en dames komen erop neer dat als jij de inbeslagname van het mobieltje in de schoolregels is vastgelegd en jij 'm opeist dat je je dan niet aan de schoolregels houd en conform die regels sancties opgelegd zou moeten krijgen. Dat is meestal dus verwijdering van school.... "
Dat lijkt me jouw interpretatie, of de dames en heren waar je over spreekt zijn toch niet zo hooggeleerd.
Kiki heeft gelijk: schoolregels mogen wel geschreven zijn maar daarmee zijn ze nog niet rechtmatig. En ja, een school mag de regel hebben dat mobieltjes niet in de klas mogen, maar moet dan ook een voorziening hebben om ze veilig weg te bergen.
Er is op dit terrein veel om je mee te bemoeien (ja, ik ben weer on topic) al heeft het niet zoveel zin om als een bok op de haverkist te zitten. Uitvoerbaarheid moet nu eenmaal van twee kanten komen en ook leerkrachten hebben het recht om onredelijk te zijn.
Maar dat onredelijk zijn kan niet veel langer dan een dag duren natuurlijk.
"Ook las ik over apparaatjes waarmee schijnbaar gescand kan worden op bluethooth en wifiverbindingen en die schijnbaar door vele scholen gebruikt worden ter controle tijdens examens. Had ik werkelijk ook nog nooit van gehoord. "
Ha! Hier moet de school nog oppassen ook. Hopen dat dit systeem zich beperkt tot het signaleren van een verbinding en niet ook nog eens inzicht geeft in de inhoud. Dat mag niet. Ook niet als dat in de schoolregels staat.
Groet,
Miriam Lavell

Emmawee

Emmawee

08-11-2010 om 13:57

Kiki

"Het feit dat het in de schoolregels staat maakt het nog geen rechtmatige situatie. En dat wil ik ook graag mijn kinderen bijbrengen. Ze hoeven echt niet klakkeloos alles te accepteren, blijf in vredesnaam zelf nadenken."
Aha! Hier gaan we elkaar vinden. Ik ben het helemaal met je eens.
Ook ik vind deze straf buiten proportioneel en had ook vragen bij de rechtmatigheid ervan (had ik al gezegd, geloof ik). Maar bij het zelf nadenken hoort wat mij betreft ook: zelf oplossen. En daar wil ik uiteraard wel bij helpen, maar ik ga dus niet die telefoon terughalen "koste wat het kost". Als je geschoren wordt moet je stil zitten en je kunt beter van tevoren of achteraf de procedures ter discussie stellen (is mijn ervaring), dan dat in het heetst van de strijd.
Hoe jij in die situatie met je broertje hebt gehandeld, kun je uiteraard het beste zelf beoordelen. Jij was erbij. Als de leraar ermee akkoord was zal het misschien ook wel meegevallen zijn w.b. het ondermijnen van zijn gezag. Maar jouw verhaal kwam in eerste instantie wel zo op mij over. "Ze verzinnen maar een andere straf" klonk niet erg coöperatief, zakmaarzeggen.
Stel je voor dat je wel Sini treft. Wat zou je dan doen met je recht? De politie bellen?
Groeten, Maw.

Schoolregels

Voorzover ik schoolreglementen heb gezien (ik bedoel het huishoudelijke regelment) is de uiteindelijke sanctie die op het niet willen naleven van die schoolregels verwijdering of schorsing van school. En of die heren zo hooggeleerd zijn weet ik niet...ze beweren op dat forum wel. Er word over van allerlei wetten gediscusieerd.Ik ken de beste mensen niet.

qua voorzieningen om je mobieltje veilig weg te bergen...geen idee hoe het op andere scholen is. De v.o. school van onze kinderen bied die wel. Ze mogen zelfs elke dag in de kluis als ouders of kinderen dat willen. Regelt de concierge samen met de administratie.
Ze mogen ook in je eigen kluisje of in je tas, jas broekzak. Je mag kiezen.

Die opspoorapparaten worden voorzover ik het begreep alleen gebruikt bij examens...Lijkt me dat ie geen inzage geeft van de inhoud...dan zouden die apparaten allang op de markt zijn en vast veel verkocht worden door nieuwschierige aagjes en vast ook door mensen die er misbruik van willen maken. Lijkt me ook nogal eenvoudig...iedereen kan met een beetje telefoon zelf zoeken naar open verbindingen van anderen..maar inhoud zie je niet totdat de eigenaar ervan toestemming geeft...

En vor fraz: Dat is jouw interpretatie...ik denk dat het andersom gaat...je neemt je eigen supersonische mobiel mee (lekker opscheppen, kan álles, nieuwer) en thuis heb je nog je oude. In geval dat ie afgepakt word gebruik je dan maar je oude mobiel die nog ergens rondzwerft op je kamer en die je op marktplaats wilde zetten,maar waar je de hele tijd geen tijd en zin voor hebt. Lijkt me ook meer overeenkomstig gemiddeld puberaal gedrag.
Jouw interpratie lijkt me meer van gemiddeld crimineel gedrag. Ik denk zowiezo niet dat de gemiddelde jongere die leerkracht nou even lekker met voorbedachte rade voor schut wil zetten...welnee...die verveelt zich gewoon en gaat daarom met z'n mobieltje spelen en dan komt er een leuk filmpje en zet 'm op internet..lekker beetje klieren en geen moment nadenken over de mogelijke schadelijke gevolgen...zoiets.Dat is meer puberaal dan dat andere.
groeten albana

Huh?

"Stel je voor dat je wel Sini treft. Wat zou je dan doen met je recht? De politie bellen? "
Je wil toch niet zeggen dat je dit soort dingen onweersproken moet laten omdat de politie je toch niet komt helpen?
Ik denk dat Sini ook voor rede vatbaar is, al houdt ze wellicht hier op het forum vol van niet.
Ik ben het half met je eens. Als er wat uit te vechten valt, dan moeten de kids dat zoveel mogelijk zelf doen. Daar worden ze groot van. Maar niet bij die zaken waar je zelf bij betrokken bent, zoals in het geval van Kiki.
Om vergelijkbare redenen heb ik eens een leerkracht benaderd om te vertellen dat mijn dochter helemaal niet a.s. donderagavond bij een of andere culturele avond verschijnt en dat hij ook niet moest proberen om haar daarvoor ook maar iets te verwijten.
Een volgend cultureel ideetje moest hij maar eerder verzinnen en kenbaar maken. Deze keer was ie gewoon te laat.
En ja, dat is tot op zekere hoogte gezag ondermijnend, namelijk precies voor dat deel dat de leerkracht over de schreef gaat. Zich meer gezag/bevoegdheid toeëigent dan ie feitelijk heeft.
""Ze verzinnen maar een andere straf" klonk niet erg coöperatief, zakmaarzeggen. "
Dat is het ook niet. Je hoeft niet mee te werken aan het zich grensoverschrijdend toeëigenen van bevoegdheden. Het is belangrijk dat ook jij als ouder je grenzen aangeeft. Tot hier en niet verder.
Dat moet je zelf doen juist omdat de politie niet komt in dit soort gevallen. Is de leerkracht niet voor rede vatbaar, benader dan de rector.
Groet,
Miriam Lavell

Arrogant

albana:"Voorzover ik schoolreglementen heb gezien (ik bedoel het huishoudelijke regelment) is de uiteindelijke sanctie die op het niet willen naleven van die schoolregels verwijdering of schorsing van school. "
De gronden waarop een lln van school verwijderd mag worden zijn in de wet vastgelegd. Absolute gehoorzaamheid aan onrechtmatige schoolregels staat er logischerwijs niet in De heren zijn niet geleerd, ze zijn arrogant en denken wellicht 'wie doet ons wat, de politie komt toch niet'.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.