koentje
04-11-2010 om 13:47
Nog eens dan met andere naam; bemoeien met straf op school
Op school heeft marjo een grote mond tegen de leraar; het was niet de eerste keer dat dit gebeurde en zij krijgt strafwerk. Marjo komt thuis en vertelt vader dat ze op school straf werk gekregen heeft. Vader vraagt; 'Wat heb je gedaan dan?' Marjo; 'niets!'
Vader zegt;'Oh, maar dan hoef je dat ook niet te maken,wacht maar even' en pakt pen en papier. De volgende dag komt Marjo op school en de leraar vraag waar haar straf werk is. Oh, zegt Marjo' Dat hoefde ik niet te maken van mijn vader en laat de leraar een briefje zien.
'Beste meneer ....,
Marjo hoeft van mij geen straf werk te schrijven.
groet, De vader van Marjo.
Aha, zegt de leraar en denkt even na. Hij vraagt Marjo 'Moet jij thuis wel eens iets doen wat je niet leuk vind, Marjo?' "ja' zegt Marjo. 'Zoals?"vraagt de leraar?' "Nou, afwassen bijvoorbeeld' Oke zegt de leraar. Hij schrijft een briefje en geeft dat aan Marjo. 'Geef dit maar aan je vader' zegt hij erbij. Thuis leest vader het briefje van de leraar.
'Beste vader van Marjo,' schrijft de leraar...
Marjo hoeft van mij thuis niet af te wassen.
vriendelijke groet, meneer ....
Moraal van dit verhaal. Waarom vinden ouders toch altijd dat er geprotesteerd moet worden tegen allerlei straf? Kan er niet een beetje vertrouwen gesteld worden in school en kunnen we niet een beetje afgaan op de professionaliteit van leraren en leraressen?
In een andere klas zetten zou een vernedering zijn.
Als kinderen in de klas een bril van iemand verstopt heeft is het zielig dat alle kindjes binnen moeten blijven in de pauze...
Als een jongetje een stopbordje moet maken voor knuffelen in de klas is dat vernederend , kwetsend en geeft dat vreselijk verdriet.
Hebben onze kinderen werkelijk zulke tere zieltjes? Of overdrijven wij als ouders een beetje?
Emmawee
08-11-2010 om 21:23
Kiki staat in haar recht
"Je wil toch niet zeggen dat je dit soort dingen onweersproken moet laten omdat de politie je toch niet komt helpen?"
Nee joh, hoe kom je daar nou bij? Ik vraag me gewoon af in hoeverre Kiki het op de spits zou willen drijven. Er zijn meerdere manieren om te weerspreken.
"Je hoeft niet mee te werken aan het zich grensoverschrijdend toeëigenen van bevoegdheden. Het is belangrijk dat ook jij als ouder je grenzen aangeeft. Tot hier en niet verder."
Ja, daar heb je een punt. Je _hoeft_ er niet aan mee te werken. Je _mag_ er tegenin gaan. In hoeverre Sini IRL "voor rede vatbaar" is, kan ik niet beoordelen, maar Kiki staat in haar recht als ze de telefoon komt opeisen, niet Sini, zoveel is me inmiddels wel helder.
Ik vind een coöperatieve houding blijkbaar belangrijker en ik verwacht er ook veel meer heil van dat het staan op je rechten. Maar ongelijk kan ik Kiki niet geven en dat zal ik dan ook niet (meer) doen.
Ik heb dat recht steeds bewust buiten de discussie gelaten, omdat ik vind dat je niet direct alles op het juridische weegschaaltje hoeft te leggen. Mijn grens ligt blijkbaar ergens anders. Die leraar voert schoolbeleid uit. Ik ben het er niet mee eens, maar ik snap die leraar wel. Ik vind het een gevalletje "pech hebben" en zou er dus wel aan "meewerken".
Overigens vind ik ook dat school zich aan de wet moet houden. Dus ik zou mijn kind wel wijzen op de route naar de conrector, rector, leerlingraad, medezeggenschapsraad e.d., (hoe dat dan ook geregeld is). Niet zozeer om snel zijn gelijk en telefoon te halen, maar om die regel uit het schoolbeleid te krijgen. Daarvoor is waarschijnlijk een langere adem nodig.
Ik vind trouwens vooral ook dat die leraar meer open had moeten staan voor een gesprek met het broertje van Kiki. En niet met het kluitje "pech dan, had je maar eerder moeten bedenken" in het riet had moeten sturen. Ik denk eigenlijk dat ik me daar nog het meest boos over zou maken. Maar daar zegt de wet waarschijnlijk niets over
.
Groeten, Maw.
M Lavell
08-11-2010 om 21:39
Het spel uitgespeeld
Maw:"Ik vraag me gewoon af in hoeverre Kiki het op de spits zou willen drijven. Er zijn meerdere manieren om te weerspreken. "
Ach, daar is volgens mij helemaal geen formule voor te geven. Het is verstandig om dit soort dingen meestal op zijn beloop te laten en je kind uit te rusten met handigheidjes om dit soort conflicten te vermijden, of anders op te lossen.
Ik geef aan leerlingen altijd de tip dat ze hun sim-card en batterij wel uit de telefoon moeten halen. Daar staat niets over in de schoolregels, de simcard bevat persoonsgegevens en zonder batterij is de telefoon helemaal onklaar. Dat is veiliger.
In voorkomende gevallen buigen leerkrachten voor die argumenten. Het gaat ze tenslotte om het telefoontje.
Maar soms heb je als ouder/verzorger zelf belang bij een ander oplossing. Zoals Kiki in dit geval en zoals ik met dat culturele uitje. En dan staan de strepen wat scherper.
De kwestie begint niet bij een zeurende ouder, maar bij een school die een maatregel verzint die eigenlijk niet adequaat is. Laten we niet vergeten dat scholen professionele organisaties zijn die deze kwestie dagelijks aan de hand hebben en die dus ook in staat moeten zijn wel een adequate oplossing te verzinnen.
Maar soit, ruzie hoef je er niet om te maken. Laat maar. Tenzij je zelf even niet in de gelegenheid bent om in te schikken. Dan is het spel uit en moment voor de leerkracht daar om dan eindelijk wel iets anders te verzinnen.
Groet,
Miriam Lavell
Kiki
08-11-2010 om 21:56
Koentje
Wat reageer je belachelijk. Jij bent naar de leraar gegaan om een andere straf te vragen. Ik ben naar de leraar gegaan om een andere straf te vragen en privé-bezit mee naar huis te nemen. We ondermijnen dus gezellig samen de leraar
Miriam, ik vroeg me al af wanneer je je in deze discussie ging mengen. Leek me al koren op jouw molen.
Albana, de school die mijn kind van school zou verwijderen om telefoongebruik zou een hele zware dobber aan mij hebben en dat meen ik serieus. Bij mijn oudste broer op school zat er een jongen die een keer een geodriehoek in iemands hand heeft geslagen en zelfs die is niet verwijderd van school en dan zou een jochie om een telefoon verwijderd worden?
Emmawee, ik weet niet hoe erg ik dit op de spits zou willen drijven.
Mijn ervaring is dat met een goede benadering ik meestal wel mijn zin krijg of dat er in ieder geval een werkbaar compromis gesloten kan worden. (zoals dus het vierkante rooster) Het scheelt natuurlijk ook een hoop is dat ik zelf ook vind dat er straf verdiend is, dat ontken ik ook helemaal niet en ik wil ook absoluut niet dat het kind geen straf krijgt. Alleen dan zonder het afpakken van privé-bezit.
Als ik een lerares zoals Sini zou treffen, die haar hakken in het zand zet en nee zegt omdat ze een hekel aan ouders heeft die klagen, ga ik een stap hoger. Ik zou niet zoals de moeder bij Geerke gaan schreeuwen en schelden, ruzie schoppen of mijn kind meenemen, dat is ook niet nodig is mijn ervaring.
Wat ik zo vreemd vind is dat er niet meer geprotesteerd wordt tegen dit soort praktijken en waarom scholen en masse menen dit soort discutabele maatregelen nodig te hebben. Er zijn zoveel andere oplossingen te bedenken, als je een beetje nadenkt.
Kiki
08-11-2010 om 22:01
O en het telefoontje van mijn broertje
zat in de la van de leraar en niet in een kluis. En ook met een kluis zou ik het afpakken van een telefoon niet acceptabel vinden.
Daar komt puber aan om zijn oude telefoontje wat puber van moeder heeft overgenomen op te halen. Hoi meester, ik kwam even mijn telefoon ophalen, nou jongen hier is de kluis, welke is van jou? Nou meester, die mooie Iphone die daar ligt ...
albana
09-11-2010 om 08:21
Vandaag in 1 vandaag op ned. 1
Vandaag in 1 vandaag op ned. 1 een uitzending over 'filmpjes van leraren' die in de klas gemaakt worden en die op you tube worden gezet.
Het is een 'hot'item waar we over discuseren blijkbaar......
Ik zag een stukje ervan dat ze altijd de dag ervoor laten zien...waarin een lerares precies hetzelfde zegt als wat ik al zei. Dat het ergste is,ze doen het niet eens expres. Ze vervelen zich gewoon een beetje, denken dat het een leuke grap is..en wel cool...zonder over de gevolgen na te denken zetten ze het op internet.
groeten albana
Fraz
09-11-2010 om 11:15
Albana
niemand ontkent het probleem en het is ook niet zo zeer van belang met welke reden men dit doet (filmpjes maken of sms-en etc.) ook is iedereen het volgens mij wel over eens dat dit hard aangepakt dient te worden. Alleen voor langere tijd een mobieltje innemen is volgens mij en sommige anderen geen goede straf. Dit omdat dit niet mag (privé eigendom) maar ook vind ik omdat dit geen zoden aan de dijk zet. Ze kunnen gewoon hun oude mobieltje gaan gebruiken en stel dat ze wel met voorbedachte raden te werk willen gaan (die leraar te kakken zetten) want meestal niet het geval is maar stel dat dan kunnen ze gewoon al beginnen met hun oude mobieltje ervoor gebruiken. Ik denk dat ze gewoon beter een andere straf kunnen verzinnen die a. niet tegen de wettelijke regels zijn b. niet uitnodigen tot protest van de meeste ouders (sommige ouders zullen altijd protesteren) en c. niet te ontduiken valt.
Petuut
09-11-2010 om 12:03
Wie bepaalt wat redelijk is?
Kiki opperde dat broertje dan maar eerder naar school moest voor straf (geloof ik). Zou dat dan 'de straf' voor het hebben/laten zien/af laten gaan van een mobiel moeten zijn? Wat haar betreft wellicht wel, maar voor hele andere groepen weer niet.
Hier op school (b.o.) is ook de afspraak dat kinderen GEEN mobieltjes bij zich hebben en als het dan moet, dan geef je hem aan de leerkracht in bewaring. Ik heb geen idee wat de sanctie bij niet nakomen is..
Ik snap alleen nooit zo goed waarom die mobieltjes op school nodig zijn: school is toch gewoon bereikbaar, en daarmee je kinderen ook.
Vroegah ging het toch ook prima, zonder die dingen.. Wat zeg ik: ik heb er zelf pas 2 jaar eentje (en vergeet hem de helft van de tijd op te laden/mee te nemen), hahahaha
Petuut
M Lavell
09-11-2010 om 12:32
Het gangbare
Petuut:"Ik snap alleen nooit zo goed waarom die mobieltjes op school nodig zijn"
Dat snap ik ook niet en ik snap zeker niet waarom dat dan ook nog een dure moet zijn. Maar jij en ik zijn niet de mainstream die bepalen wat redelijk is. Maatschappelijk is het gangbaar dat kinderen een mobieltje hebben. Veel scholen rekenen zelfs op het bezit van zo'n ding in de communicatie (telefoonboom bij afwezigheid leerkracht). Het ding is net zo 'onmisbaar' en gangbaar als een computer thuis. Dat ging vroegah ook prima zonder.
Kortom: maatschappelijk feit is dat lln een mobieltje hebben. Daarmee hebben ze bovendien toegang tot bronnen die niet toegestaan zijn tijdens examens/toetsen (internet). Logisch gevolg: bij het binnenkomen van de school of klas leveren de lln hun mobieltje in.
De klachten die er zijn over filmende lln hebben scholen ook aan zichzelf te danken. Zij waren/zijn het die zelf geen idee hadden van internet. Ze hebben de lln niet voorbereid of juist het slechte voorbeeld gegeven door als school alles over de lln als leukigheid op hun website te plempen.
Hadden ze niet moeten doen. En dat hadden ze kunnen weten. Zie ook oude discussies hierover en mijnkindonline.
Groet,
Miriam Lavell
Petunia
09-11-2010 om 12:34
Petuut
Ik vind het erg prettig dat zowel mijn 10-jarige als 13-jarige een mobieltje bij zich heeft. Ze moeten allebei een flink eind fietsen naar school, en het geeft hun en mij een prettig gevoel van bereikbaar zijn, wanneer dat nodig is.
Verder worden er nog wel eens tennislessen o.i.d. afgezegd die meteen na school zijn, en dat wordt standaard door een smsje doorgegeven. En jongste mag zelf BSO bellen als ze andere plannen heeft gemaakt.
Vandaar dat ik ook zo tegen dit soort straffen ben. Niet alleen uit principe (het mag niet, want prive-eigendom) maar ook omdat het gewoon vreselijk onhandig is.
Petuut
09-11-2010 om 14:33
@petunia
Logisch dat jij dat prettig vind, zou ik ook vinden, zeker in jouw/jullie situatie.
Ik vind het prettig als er niet nagebleven hoeft te worden (of dat dan een collectieve of individuele straf betreft maakt me niet eens uit).
Het lastige van strafmaatregelen is denk ik, dat voor iedere regel wel iemand is die hem niet handig vindt en er een handigere voor in de plaats weet. Alleen is die dan weer niet handig voor iemand anders.
Over het afzeggen van lessen.. als je nou geen mobiel hebt, hoe wordt je dan op de hoogte gebracht? Of is het dan gewoon een gevalletje 'pech' op het moment dat je op het desbetreffende sportveld aankomt?
Ik heb nog geen kinderen van die leeftijd, dus hoe het zal gaan als ze wat ouder zijn weet ik nog niet, maar met die tennislessen zou het dus zo zijn dat ze tevergeefs aankomen bij het tennisveld en dan dus eerder thuiskomen. Wat mij betreft hoeven ze daar geen mobieltje voor te hebben.
Aan mobieltjes wordt (vind ik) toch wel een erg grote mate van belangrijkheid gegeven.
Petuut
09-11-2010 om 14:42
@miriam
Er zijn wel meer dingen maatschappelijk gangbaar, maar of die dingen daarom allemaal maar gewoon gevonden moeten worden, is wat mij betreft iets heel anders.
Over dat scholen het aan zichzelf te danken hebben dat er 'rare' filmpjes op internet verschijnen ben ik niet helemaal met je eens, helemaal niet als je het beargumenteert vanuit 'zij plempen alles over de lln als leukigheid op hun website'. Over het algemeen zijn de websites van scholen (voor zover ik ze ken althans) niet respectloos in de publicaties die lln betreffen en dat kan ik van de filmpjes die door lln gemaakt zijn niet altijd zeggen. Maar goed, daar zit ook een leeftijds-/ontwikkelingsverschil in natuurlijk.. Of je een volwassene bent of een puber van 14 is wel een verschil in belevingswereld en inlevingsvermogen (meestal, hahaha).
M Lavell
09-11-2010 om 16:19
Zo werkt dat
Petuut:"Er zijn wel meer dingen maatschappelijk gangbaar, maar of die dingen daarom allemaal maar gewoon gevonden moeten worden, is wat mij betreft iets heel anders. "
Tja, maar dat maak jij niet uit ![]()
Het wordt normaal en zelfs noodzakelijk gevonden dat lln een mobieltje hebben. Heel algemeen gesteld. Dat bepaalt wat redelijk is.
Groet,
Miriam Lavell
Petuut
10-11-2010 om 20:45
Klopt..
Inderdaad, dat maak ik niet alleen uit, maar iets/iemand heeft toch blijkbaar gevonden dat die mobieltjes noodzakelijk zijn. Niet ik, maar iets/iemand anders heeft dat wel uitgemaakt.
Het topic gaat over bemoeien met straf die op school wordt uitgedeeld. Die strafmaat is blijkbaar ook (op zo'n school toch in elk geval) maatschappelijk gangbaar, waarom daar dan tegen protesteren? Als het er niet om gaat wat de individu vindt, maar wat 'men' vindt?
Daar is uitgemaakt dat bij vergrijp x op wijze y gestraft wordt. Waarom kan dat dan ook niet geaccepteerd worden, zoals ik moet 'accepteren' dat mijn kinderen straks ook geacht worden met zo'n ding rond te lopen?
(wordt nog een dure hobby, mijn kinderen kennende.. kan ik dat bij enige maatschappelijke instantie declareren?
)
Petuut
M Lavell
16-11-2010 om 13:35
Gemist
Hé kijk, ik heb dit postje gemist Petuut.
Toch maar even een antwoord dan op deze vraag "Die strafmaat is blijkbaar ook (op zo\'n school toch in elk geval) maatschappelijk gangbaar, waarom daar dan tegen protesteren? Als het er niet om gaat wat de individu vindt, maar wat \'men\' vindt?"
Nee, je haalt nu wat dingen door elkaar.
Wat 'men' vindt geldt meestal niet als norm. Meestal is er een wettelijk kader waarbinnen zaken moeten passen. Voor het overige telt niet de mening van het volk, maar is het van belang wat ook maatschappelijke partijen ervan vinden.
Dat mobieltje voor jongeren zit ook in de calculatie van het Nibud, de adviezen van de politie en het werkkader van de school, bureau jeugdzorg en zelfs de huisarts. Juist dat, en niet de mening van het volk, maakt dat school rekening moet houden met de aanwezigheid van een mobieltje en daarvoor een adequate oplossing moet verzinnen.
Dat betekent dat een rechtmatige straf die een school kan uitdelen rekening moet houden met het belang van dat mobieltje. Zoals rechters bij het straffen van verkeersovertreders ook rekening houden met het belang van een rijbewijs.
Maar dan: Een rechter mag dat rijbewijs dan toch nog innemen in bepaalde situaties. Dat is beschreven in de wet. De rechter heeft de bevoegdheid gekregen om, voor straf, dit soort belangen ondergeschikt te maken aan de straf.
Scholen hebben die bevoegdheid niet.
"Waarom kan dat dan ook niet geaccepteerd worden, zoals ik moet \'accepteren\' dat mijn kinderen straks ook geacht worden met zo\'n ding rond te lopen? "
Het is onacceptabel om instanties eigen rechter te laten spelen. Dat zou de rechtsstaat aantasten.
En ja, jij zult op enig moment gedwongen worden om je kinderen dat mobieltje toe te staan. Mijn dochter had vanaf 14 jaar een direct lijntje met haar arts ivm astma (controle, medicijngebruik, afspraken). Mijn zoon had vanaf 16 jaar een direct lijntje met zijn leerkracht latijn (het vak paste niet in zijn gewone rooster en moest dus buiten schooltijden om).
Een mobieltje is een zegen in dat soort situaties en mijn aversie tegen die dingen tamelijk ondergeschikt aan het belang van mijn kinderen en genoemde betrokkenen.
Het is er omdat het kan.
Groet,
Miriam Lavell