Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

November kind als enige van de klas niet naar groep 3


Blosje

Blosje

07-07-2019 om 13:23 Topicstarter

Zelfgemaakt testje

Volgens mij was het gewoon een zelfgemaakt testje. Er stond bijv. zet een rondje om de derde letter van deze zijn en schrijf alle letters op die je weet.
Hier in onze woonplaats is het gelukkig nog geen vakantie.

Welja

Ad H."maar op de school van mijn jongste zijn ze mordicus tegen lezen in groep 2"

Gokje: Montessori. DIe gaat er vanuit dat er voor verschillende vaardigheden zgn gevoelige leeftijden zijn waarop kinderen die zich het snelst eigen maken. DIe leeftijden kunnen per kind verschillen, vandaar dat dit type onderwijs geen leerstofjaarklassen heeft. Heel veel eerder systematisch leesvaardigheden aanleren heeft in die visie weinig zin. Kleuteronderwijs is gericht op individueel handelend leren met materialen.

Die visie deel ik. Ik vind het doodzonde dat het Nederlandse kleuteronderwijs gedegenereerd is tot kale voorbereiding op groep 3 En prijs mijn middelste speelse zoon gelukkig dat hij 2 1/2 jaar heeft kunnen kleuteren bij een juf van de oude stempel die een rijkere leeromgeving wist te creeren dan suffe werkbladen. Heeft daarna zonder vertraging zijn atheneum en zijn bachelor geneeskunde gehaald. De schoolloopbaan van het andere kind dat op aandringen van de school groep 2 oversloeg verliep een stuk grilliger.

Tip voor TO: schiet niet na schooltijd de juf aan, maar maak een formele afspraak en ga samen met de vader van je kind. Maakt de afspraak een stuk gewichtiger en mannen hebben er in het algemeen een stuk minder last van de angst een zijksnor of niet aardig gevonden te worden. Zie bovengenoemde Ad H

Ad Hombre

Ad Hombre

07-07-2019 om 13:45

Kenfan

"Maakt de afspraak een stuk gewichtiger en mannen hebben er in het algemeen een stuk minder last van de angst een zijksnor of niet aardig gevonden te worden. Zie bovengenoemde Ad H "

Ik denk na of dit een compliment is of niet

@Emma

@Emma

07-07-2019 om 14:32

Kale voorbereiding

Een rijke leeromgeving, taal- en spelontwikkeling gaan heel goed samen met voorbereiding op lezen.
Niemand hier beweert dat je alleen maar fonemische vaardigheden moet oefenen in groep 2.
Er wordt wel op heel veel scholen beweerd dat je tot en met groep 2 moet spelen en dat je daarna "rijp" bent voor de grote omslag naar groep 3. Net zo erg, vind ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-07-2019 om 14:51

Emma

"Er wordt wel op heel veel scholen beweerd dat je tot en met groep 2 moet spelen en dat je daarna "rijp" bent voor de grote omslag naar groep 3. Net zo erg, vind ik."

Nou heb ik daar persoonlijk ervaring mee en dat ging eigenlijk best goed. Zodanig dat mijn schrijfvaardigheid redelijk bovengemiddeld is. Dus wat daar dan 'erg' aan is, daar ben ik 'erg' benieuwd naar.

Is dat persoonlijk Emma-inzicht of een aan de zestiger jaren ontleend dogma dat iedere zin met de woordjes 'rijp en 'omslag' hopeloos achterhaald is?

Dat vind ik namelijk pas erg, stuurloze ouders die alles aangrijpen als het maar niet 'ouderwets' lijkt.

There are two kinds of fool.
One says, "This is old, and therefore good."
And one says "This is new, and therefore better."
John Brunner - The Shockwave Rider

Zelfgemaakt testje.

Lijkt mij zeker een goed gesprek waard, wat komt mijn kleuter precies tekort om gewoon mee te gaan met de overige kinderen? Juf heeft hier een mening over gevormd, jouw kind is nog niet rijp voor groep 3.
Is dat natte vingerwerk of is ook bijvoorbeeld de ib'er het met haar eens?

Is alles het gevolg van een "zelfgemaakte test" in Februari? Je zegt dat ze erg is veranderd de laatste maanden. Ziet de juf dat ook? En waarin is ze dan veranderd?

Allemaal dingen die je mee kunt nemen in je overleg. Overleggen brengt je vaak verder dan alleen maar ontkennen en het "er niet mee eens" zijn. Wat jij ziet in je kind ziet de juf niet. Dat blijkt.

Omgekeerd begrepen

Kenfan "Gokje: Montessori. DIe gaat er vanuit dat er voor verschillende vaardigheden zgn gevoelige leeftijden zijn waarop kinderen die zich het snelst eigen maken."
Dan heb je het toch helemaal omgekeerd begrepen. Je bent niet de enige trouwens.
Maria Montessori meent dat volwassenen verantwoordelijk zijn voor het zo inrichten van de omgeving van het kind dat het kan leren... praten, lopen, etc.... zodra het eraan toe is. Simpel uitgedrukt "De omgeving is een beetje verder kan het kind zelf"
Zie deze gedachte vooral in de context: toen zij tot deze theorie kwam werden baby's nog ingebakerd aan de kapstok gehangen totdat ze mama konden zeggen. Een gewoonte waarbij de verantwoordelijkheid van ontwikkeling feitelijk volledig bij het kind lag (wie niet praat (loopt, pakt, etc.) kan niet meedoen).
Dus niet baby aan de kapstok hangen, maar de ruimte geven om te bewegen, kruipen, ontdekken, zodat het zal leren lopen zodra het eraan toe is, logischerwijs veel eerder dan de ingebakerde baby's.
Precies zo met lezen en schrijven. Vandaar de schuurpapieren letters en cijfers (voel maar) en de honderd- en duizendrollen.
Kenfan "Ik vind het doodzonde dat het Nederlandse kleuteronderwijs gedegenereerd is tot kale voorbereiding op groep 3"
Ja dat is het. Maar dat is eerder het gevolg van de gedachte dat kinderen "ergens aan toe" moeten zijn voordat ze het aangeboden mogen krijgen. Uit die gedachte volgt namelijk de gevoelde nood om te meten of ze er wel aan toe zijn. En dat leidt dan weer tot werkbladen en testjes.

@Emma

@Emma

07-07-2019 om 15:20

"s dat persoonlijk Emma-inzicht of een aan de zestiger jaren ontleend dogma dat iedere zin met de woordjes 'rijp en 'omslag' hopeloos achterhaald is?"

?

"Dat vind ik namelijk pas erg, stuurloze ouders die alles aangrijpen als het maar niet 'ouderwets' lijkt."

?

Je leest mijn posts niet goed.

Enna M.

Enna M.

07-07-2019 om 21:08

niet meer zo kleuterschool

" Ik vind het doodzonde dat het Nederlandse kleuteronderwijs gedegenereerd is tot kale voorbereiding op groep 3 En prijs mijn middelste speelse zoon gelukkig dat hij 2 1/2 jaar heeft kunnen kleuteren bij een juf van de oude stempel die een rijkere leeromgeving wist te creeren dan suffe werkbladen."

Helaas heeft mijn zoon kort gekleuterd en had ik hem basisschool tot zijn 12e gegund. Als ze in de kleuterklassen nou eens uitdagende speelopdrachten zouden aanbieden, zou dat geweldig zijn, slimme maar speelse kinderen kun je dan nog een jaartje laten spelen. De praktijk is dat er voornamelijk geoefend werd met tellen tot 10, de letters van het alfabet, hakken en plakken enzo. Dat stadium zijn slimme kinderen als ze 5 zijn al (lang) voorbij, dus dan gaan ze maar door naar groep 3, zoals mijn kind. Nu heeft die al vanaf zijn 5e aangehikt tegen moeite met werkjes afmaken, met netjes schrijven, maar wel alles al weten. En de 1e klas was echt een lijdensweg voor een kind dat nog om half 9 naar bed gaat en niet meer kan spelen omdat hij tot 4 uur naar school moet en dan nog huiswerk maken....

mirreke

mirreke

07-07-2019 om 21:20

Ik vind dat het hele onderwijs

meer gebruik zou moeten maken van spel en spelend leren.

Op de vroegere basisschool waar onze kinderen zaten werd geschaakt, hadden ze lego mindstorms in groep 7 en 8, had elke klas een grote bak met kapla. Ook op de middelbare school kan je veel leren door een robot te bouwen en deze vervolgens te programmeren.

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden.

Marianne

Marianne

08-07-2019 om 09:56

Om je heenkijken

@Blosje, mijn ervaring is dat scholen enorm halsstarrig kunnen zijn. De juf weet het beter, lijkt vaak de gouden, ongeschreven regel die nooit hardop gezegd wordt, maar wel waar is. Ik herken het zorgvuldig uitzoeken van een school, kijken naar de visie, etc et. Helaas blijkt of een kind op een bepaalde school past pas als het kind er eenmaal zit. En soms kan dat niet passen pas blijken als er een verschil van mening is tussen ouders en school over wat kind op school nodig heeft. Hoe goed de school verder ook is, is alle schade die blijven zitten doet dit waard?

Om je heenkijken kan trouwen nog een ander voordeel hebben. Wij waren het niet eens met school en wilden graag een gesprek met de directeur. Na twee weken wachten op reactie hadden we een mail dat hij na de voorjaarsvakantie ons een mail zou gaan sturen om een afspraak te maken. Tot we de maandag na de vakantie ons lieten ontvallen dat we om ons heen aan het kiken waren. De volgende dag sprak hij ons aan en binnen een mum van tijd hadden we ene gesprek. Dat maakte overigens duidelijk dat we daar echt niet meer goed zaten.

Ik hoop overigens van harte, dat school juf terugfluit, maar ga asjeblieft je oriënteren op wat anders. Want nu heb je nog de ruimte en als dat gesprek met IB-er wat laat valt en je wilt dan ook nog langs de directie, dan is het straks bij jullie ook vakantie en dan sta je met lege handen.

Twee misverstanden

Miriam
1/ je haalt Montessori met Vygotski's zone van de naaste ontwikkeling door elkaar . Dat laatste staat zeker niet haaks op Montessori's gevoelige periode.

2 je hebt de neiging jouw subjectieve mening voor een onwrikbaar feit aan te zien. Ik kijk anders tegen het toetsfetisjisme dat leerkrachten, ouders en in de eerste plaats kinderen gijzelt en de kaalslag in het kleuteronderwijs aan. Het zou interessant daar eens over van gedachten te wisselen met iemand die verder komt dan een verongelijkt "hoe waardeloze juffen mijn heel bijzondere kind te kort deden". Maar de ervaring leert dat een discussie aangaan met jou een even vruchteloze onderneming als een wietplantage op de Noordpool.

Tamar

Tamar

08-07-2019 om 11:34

Kleuterverlengen

Mijn zoon moest volgens de juffen kleuterverlengen omdat hij "nog teveel in zijn eigen wereldje zat". Hij bleek later autistisch te zijn, dus in 5 VWO zit hij ook nog in zijn eigen wereldje. Ik had het niet fijn gevonden als hij in de kleuterklas had moeten blijven tot hij niet meer autistisch was.

Je moet je altijd afvragen: welk probleem lost dit (kleuteverlengen) op? Is het echt wel een probleem en zo ja, is dit de oplossing?

Enna M.

Enna M.

08-07-2019 om 16:24

Tamar

"Ik had het niet fijn gevonden als hij in de kleuterklas had moeten blijven tot hij niet meer autistisch was."

Ik weet niet of je het ook grappig bedoelt, maar ik moet er erg om lachen Zie een 17-jarige jongen voor me die nog steeds tussen de kleuters zit.....

Pirata

Pirata

08-07-2019 om 16:53

haha

Nou, wie weet had hij dat best leuk gevonden!
Mijn oudste kon zijn schaartje niet goed vasthouden, die stond ook op de nominatie om verlengd te worden (ja, mede daarom, het was nog een KLOS-juf). Zijn motoriek was niet okee. Tot hij later op tekenles ging, want toen was zijn motoriek opeens perfect (ja, want dat vond hij wél leuk).

Pennestreek

Pennestreek

08-07-2019 om 17:00

Pirata

en ik moet dan weer lachen om het beeld van jouw zoon die 'verlengd' wordt .

Dat herken ik hoor, van die motoriek. Sterker nog, zoon is echt een enorm tekentalent, maar leesbaar schrijven kan hij echt niet. Is voor veel mensen ook onbegrijpelijk, ze vinden al snel dat het desinteresse is of zo. Maar je gebruikt voor tekenen de ene hersenhelft en voor schrijven de andere.

Hij heeft laatst een prachtige tekening voor me gemaakt van mijn auto. Echt prachtig, hij zou er prijzen mee kunnen winnen. Maar de letters en cijfers op de nummerplaat, die zijn een beetje rommelig . Misschien lukt het hem om die cijfers en letters als een tekening te beschouwen en werkt het dan wel...

Zeetakje

Zeetakje

08-07-2019 om 17:12

Ach, hoe herkenbaar allemaal

Onze zoon was motorisch niet goed in orde volgens de juf. Advies was om mee te gaan draaien met een buitenschoolse gymgroep voor motorisch zwakke kinderen. Dat hebben we maar gedaan, omdat ons kind dat gymen nog wel lollig vond en om de juf enigszins het gevoel te geven dat we het serieus namen.

Zei de juf, nadat hij 1 keer bij die groep had meegedaan, dat ze al zo duidelijk kon zien dat ons kind motorisch veel sterker werd. Ja hoor... vast. We hebben het maar meegespeeld, omdat dat argument om langer te moeten kleuteren dan alvast van tafel was.

De rest is tenslotte ook gelukt. Toen we aangaven dat ons kind, als hij nog langer moest kleuteren, dat op een andere school zou gaan doen, werd besloten dat ze het best met hem wilden proberen in groep 3.

Pirata

Pirata

08-07-2019 om 17:20

Pennestreek

Hij is inmiddels zodanig verlengd, dat ik omhoog moet kijken... je ziet dat kleuterverlenging helpt! 🤣

motoriek

Lol... als motoriek een criterium was dan kon mijn dochter ook terug naar groep 2. Vangen kan ze nog steeds slecht, haar knippen en plakken zou in groep 2 ook niet bovenmatig zijn en dan hebben we het nog niet gehad over het schrijven en tekenen. En qua lengte zou ze daar ook niet opvallen. Trouwens qua rijmen en spraak heeft ze in groep 2 logopedie gehad, het woord dyslexie viel al. Maar ja, ze gaat gewoon naar groep 6 en is al een jaar avi uit, hoort tot de beste spellers van haar klas. het kan verkeren.

Zeetakje

Zeetakje

08-07-2019 om 19:15

AnnaNiem

"Lol... als motoriek een criterium was dan kon mijn dochter ook terug naar groep 2."

Haha, ja. Ik denk dat een groot deel van de kinderen dan nooit verder zou komen dan de kleuterklas. Ik vrees trouwens dat ikzelf dan ook nog steeds aan het kleuteren zou zijn. (En bij vlagen lijkt me dat heerlijk relaxt)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-07-2019 om 20:34

Mijn gedachte Zeetakje

Ik zou nog steeds bij juffrouw Hanny zitten met mijn knip- en plakwerkjes

Juf Ans

Ik zou dan ook nog bij juf Ans zitten, mijn dochter heeft het niet van een vreemde...

Tamar

Tamar

09-07-2019 om 12:47

Enna

Ja, ik vind het ook wel lollig. En hij heeft het natuurlijk niet van niemand, he. Dus hoe zouden wij de hypotheek moeten betalen als mijn man nog altijd zat te kleuterverlengen?
O ja, zijn motoriek was en is ook verschrikkelijk. Nog een goede reden om hem snel die kleuterklas uit te krijgen, want hij haatte knippen en plakken en ook het feit dat hij als enige in de familie nog niet vlot kon lezen.

betrek de IB'er

Ik sluit me aan bij Kenfan: maak een formele afspraak met de juf, maar ook met de IB'er, en neem daarbij de vader van het kind mee. Sta erop dat dit voor de zomervakantie gebeurt.

Geef aan dat je dochter zo gegroeid is, dan zowel jullie als dochter zelf de indruk hebben dat ze alles doet wat er verwacht wordt en de weektaak afmaakt, en dat ze de kleuterstof qua taal en rekenen echt al ontgroeid is. Vraag aan welke vaardigheden het haar nog ontbreekt.

Neem rustig de tijd voordat je reageert en herhaal wat de juf zegt of vat het samen (zodat duidelijk is dat je echt luistert en niet een van te voren voorbereid praatje af gaat draaien zodra de juf even stil is).

Geef aan in hoeverre je je dochter herkend in de problemen die de juf schetst. Vraag of deze indruk van de juf gebaseerd is op de afgelopen maanden of langer geleden.

Geef aan dat jullie inzien dat er risico's zitten aan de overgang van groep 3, namelijk de door de juf geschetste problemen. Geef vervolgens aan dat jullie denken dat er ook aanzienlijke risico's zitten aan in groep 2 blijven. Namelijk demotivatie door verlies van vrienden, en doordat het voor het kind zal voelen alsof de inspanning van de afgelopen maanden "zinloos" is geweest (want niet erkend). En tevens het risico dat passend aanbod qua taal en rekenen onvoldoende van de grond komt, dat er onvoldoende tijd is voor begeleiding, of dat dochter de uitzonderingspositie die dit met zich meebrengt niet accepteert.

Vraag school wat voor mogelijkheden zij zien om te werken aan de (volgens de juf) ontbrekende vaardigheden thuis en/of in groep 3.

Geef aan dat jullie de risico's van "gewoon" doorgaan naar groep 3 accepteren, zelfs als dat mocht betekenen dat de geconstateerde problemen voornamelijk door jullie thuis aangepakt moeten worden en als de school slechts weinig aanpassingen in groep 3 kan realiseren.

Geef aan dat jullie veel risico's zien kleven aan de interventie van zittenblijven, en dat voorwaarde voor deze interventie wat jullie betreft is dat er een handelingsplan komt, en dat dat goed uitgevoerd wordt.

Vraag of de school behoefte heeft om nog intern overleg te voeren of toetsen af te nemen bij kindlief, of dat ze bij het standpunt van zittenblijven blijven. Plan hoe dan ook een afspraak voor de week daarop (trek je agenda en noem concrete datum) om het handelinsgplan vast te stellen, mocht school bij zijn standpunt blijven. Annuleren kan altijd nog. Plan ook meteen alvast een afspraak om het handelingsplan te evalueren, en doe daarvoor een voorstel in de week voor de herfstvakantie (daarna komt er niets meer van ivm sinterkerst!).

Kortom, maak impliciet duidelijk dat school de beslissingsbevoegdheid heeft, maar dat ze zich daarmee ook een hoop 'verantwoordelijkheid' op de hals halen, waar jullie ze aan zullen houden.

Als je geen afspraak met de IB'er en leerkracht tegelijk kunt krijgen, vraag bij de administratie email en telefoonnummer van de IB'er op en doe een dringend terugbelverzoek. Leerkracht en IB'er zouden allang overlegd moeten hebben over zittenblijvers, dus de IB'er moet je prima te woord kunnen staan. Het is echt belangrijk om iemand anders dan de leerkracht er bij te betrekken. Het is vaak zo dat de IB'er vooral toetst of de argumenten van de leerkracht steekhoudend zijn, zonder ooit de onderliggende feiten (observaties, cito-resultaten) te bekijken. Als de IB'er door heeft dat de ouders zich niet kunnen vinden in het beeld van de leerkracht, is dat aanleiding om zelf naar het kind te kijken. Maar dat kan de IB'er niet weten als je er geen contact mee op neemt.

Yura

Yura

12-07-2019 om 10:27

Hoge eisen

Als wat de meester hierboven beschrijft aan eisen echt is vind ik dat echt absurd. Waarom moet je tegenwoordig al kunnen lezen voor je naar groep 3 gaat? Wat is er mis mee om daar in groep 3 mee te beginnen? Is er eigenlijk onderzoek naar gedaan, wat het verschil is op pakweg 12, 18 en 25 jarige leeftijd?
Gelukkig was dat bij mijn zoon (21) nog niet zo. Die kende geen letter en zijn eigen naam nog niet schrijven, maar gewoon naar groep 3 gegaan. Inmiddels is hij derdejaars aan de universiteit. Ok, ik geef toe, gezakt in 6 vwo. Maar zou dat nu komen doordat hij naar groep 3 ging terwijl hij nog niet kon lezen?
Mijn dochter is van september en ging dus met 5 jaar naar groep 3. Had zichzelf die zomer lezen geleerd (in de vakantie dus he, nadat de school bepaald heeft wie wel of niet naar groep 3 gaat). Ze vroeg gewoon alle letters en begreep uit zichzelf wat de bedoeling was en toen ze weer op school kwam kon ze lezen. Al snel kwam de juf erachter en volgde ze haar eigen programma. Ook zij is inmiddels derdejaars aan de universiteit, dit omdat ze gewoon 6 jaar over het vwo heeft gedaan.
Eigenlijk zie ik dus weinig verschil tussen mijn kinderen nu. Terwijl de een al kon lezen in groep 3 en de ander geen letter kon lezen. In mijn ogen worden dus echt onnodig zware eisen aan kleuters gesteld. Probleem is alleen dat je als ouders en leerkracht geen andere keus hebt dan erin mee te gaan, omdat dat van bovenaf opgelegd word.

@Emma

@Emma

12-07-2019 om 11:13

Yura

Het is echt alleen die meester die dat zegt. Ik weet niet op welke school hij werkt, maar kunnen lezen, ook drieletterwoordjes in groep 2 is echt nergens voor nodig. En dan al helemaal niet in een zeker tempo, echt not done.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.