Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

November kind als enige van de klas niet naar groep 3

Hi, goedemorgen allemaal!
Even mijn zorgen uitten en jullie meningen gevraagd.

Mijn dochter van 5 (begin november) mag als enige, muv de nieuwe kindjes die dit schooljaar gestart zijn, niet naar groep 3.
Volgend jaar wordt dus haar derde jaar in de kleuterklas.
In februari is besloten haar niet over te laten gaan omdat ze een testje niet gehaald had en haar weektaakjes niet wou maken of af kreeg. Er zou in mei/juni nog een keer gekeken worden, maar dat is niet gebeurd terwijl er wel allemaal kindjes last minute over gaan die geboren zijn eind jan en begin feb.
Ik had mij er eerst bij neergelegd, maar ben nu enorm aan het twijfelen.
Inmiddels is het juli en leest ze 3/4 letterwoordjes, kent alle cijfers van 1 t/m 100, rekent sommetjes goed uit en praat ze een aardig woordje engels.
Ze doet nu eigenlijk alles wat van haar verwacht wordt.

Is het zinvol om haar nog een jaar te laten kleuteren?


zinvol?

Nee.
Niet op basis van haar geboortemaand.

lang antwoord;
hangt van de reden af waarom ze een kleuterverlenging heeft gekregen.... als dat alleen op basis van prestaties is, niet mee akkoord gaan.

Ik zou de juffen eens goed aan de tand voelen

Nee, niet accepteren

Februari is echt veel te vroeg om daar al definitief besluit over te nemen. Dat is hooguit de maand om de twijfelgevallen er uit te pikken. Dring er op aan dat je dochter nog eens goed bekeken wordt. Op basis van wat jij vertelt lijkt er geen belemmering te zijn voordoorstromen naar groep 3. School is ook niet gebaat bij onnodig zittenblijven, daar worden ze ook door de inspectie op afgerekend.

Blosje

Blosje

06-07-2019 om 13:08 Topicstarter

Mijn antwoorden

MariaKoekKoek
Ja, alleen op basis van die test in februari en vanwege de weektaakjes. Nog een jaar kleuteren zou haar stimuleren om werkjes te maken...

Kenfan
Vind ik dus ook... Mijn dochter is zó veranderd de afgelopen maanden.
Oh, echt dat wist ik helemaal niet!

Stickertje

Stickertje

06-07-2019 om 14:01

Niet doen!

Mijn februarie kind mocht, hoewel cognitief klaar voor groep 3, niet door want te jong. Uiteindelijk heeft hij 2 en een half jaar gekleuterd maar wat was dat 2e jaar lang.
Hij wist alles al, kon alles al en is toen al begonnen met onderpresteren.
Ga praten op school en zorg dat ze naar 3 kan. Als deze school niet wil dan naar een andere.

@Emma

@Emma

06-07-2019 om 14:10

Juf

Ik zou het ook niet te lang bij de juf laten. Waarschijnlijk snapt ze er niks van. Snel door naar IB'er of directie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2019 om 14:17

Say what?

Een jaartje extra kleuteren zou haar stimuleren om haar werkjes te maken?

Oh alsjeblieft zeg.... wat een kul. Hier zou ik me ook niet bij neerleggen. Dus nog een keer in gesprek en dan liefst samen bij de IB-er.

Stickertje

Stickertje

06-07-2019 om 14:43

Echt niet

===Een jaartje extra kleuteren zou haar stimuleren om haar werkjes te maken?===

Die van mij vond het een reden om nog minder te doen dan hij al deed en hij kleuterde niet eens een jaar extra! Wat een flauwekul.

Blosje

Blosje

06-07-2019 om 16:19 Topicstarter

Dank!

Hi dames, bedankt voor het reageren. Doet me toch goed om te horen dat ik niet gek ben!
Onderpresteren heeft ze idd ook gedaan. Zegt vaak dat ze iets niet kan om er onderuit te komen. Juf verwacht dat ze door nog een jaar kleuteren alle taakjes zonder problemen zal maken. Sociaal emotioneel vond de juf haar wel klaar voor. Het is ooo juf haar eerste jaar en is nog vrij jong.

Hoe kan ik best het gesprek aan gaan? Ik ben niet altijd communicatief even sterk en geloof dat juf mij al een zeikerd vind haha

@Emma

@Emma

06-07-2019 om 16:29

Blijf vriendelijk

Zeg dat je haar expertise nodig hebt omdat je je zorgen maakt over je kind. Vraag door als ze dingen zegt die volgens jou niet kloppen. Je wil precies weten waarom. Stel je kind centraal en niet jezelf.
Als je het er niet mee eens bent kun je een second opinion aanvragen binnen de school. Als het goed is heeft zij hier al vaker met de IB'er over gesproken, een beginnende juf zal je met veel plezier doorverwijzen.
Opkomen voor je kind in een goed gesprek met een juf waarvan je het gevoel hebt dat ze je een zeikmoeder vindt is een hele uitdaging! Ik weet er alles van.

Dees

Dees

06-07-2019 om 16:35

Nou

Als ze echt al lees is dat de reden dat ze haar werkjes niet maakt waarschijnlijk dat ze te kinderachtig zijn. Althans dat zei mijn zoon steeds.

Kind centraal

Bespreek met de juf je kind. Thuis (!) zie je een kind dat graag wil leren, begint te lezen, aardig telt etc. Wat ze thuis laat zien of hoe ze zich thuis gedraagt, is soms niet hetzelfde als op school. Het is jammer dat ze in april/mei/juni niet getest cq. beoordeeld is of misschien is ze dat wel, maar is het (nog) niet met jullie besproken wat daar uit kwam. Ik zou dat gesprek dus wel aan gaan en met de vraag of een verlengde kleutertijd zorgt voor een hoger werktempo of juist voor meer verveling en onderpresteren. Is ze niet getest terwijl dat wel de afspraak was dan zou ik school daar zeer ernstig op aanspreken dat hun fout niet mag leiden tot zitten blijven. En ja, officieel is dit dus een verlengde kleutertijd omdat normaal gesproken kinderen tot 1 januari gewoon overgaan. Dat het vroeger tot 1 oktober was, dat doet er niet meer toe dus laat je daar niet door afschepen. Ze laten kinderen die in februari pas 6 worden immers ook versnellen. Ik denk zomaar dat je kind het prima gaat doen in groep 3 en zo niet dan kan het ook in groep 3 blijven zitten of met de herfstvakantie teruggezet worden naar groep 2. Dus die oplossing, waarbij je juf geen gezichtsverlies geeft, is ook nog een optie.

Maar wat het ook wordt, ga in week 2 met de juf en ib om tafel om concreet dingen af te spreken waar school en jullie je aan houden om de zorgpunten, didactische prestaties en in feite het welzijn van je kind te volgen en waar nodig te verbeteren of op peil te houden. En dat evalueer je dan met de herfstvakantie, met het rapport of de kerstvakantie, carnavalsvakantie (leerlingvolgsysteem van cito toetst in januari) etc. Hou het netjes, maar het lijntje kort. Als ze je kind nu nog niet goed zien dan zorg je maar dat ze niet om haar heen kunnen. En nee dan ben je geen lastige moeder (en al was je dat wel), maar een bezorgde.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-07-2019 om 16:50

Is dat normaal?

Lezen en rekenen in groep 2?
Een 'aardig woordje Engels' spreken'?

Waar is dat voor nodig? Dat zijn kleuterklassen.

Er is een reden dat kinderen in groep 3 pas leren lezen en schrijven. Dan zijn hun hersentjes er klaar voor.

Mijn kinderen zijn allebei naar topbasisscholen gegaan en daar werd echt niet gelezen of gerekend in groep 2 maar dat zie je 6 jaar later echt niet terug in de cito-resultaten.

Meester groep 3

Meester groep 3

06-07-2019 om 17:59

keuze gr3 of niet

Inmiddels is het juli en leest ze 3/4 letterwoordjes, kent alle cijfers van 1 t/m 100, rekent sommetjes goed uit en praat ze een aardig woordje engels.

3/4 letterwoorden lezen..... ja..... zegt met niks.... hoe snel? hakkend? zingend? vlot? ineens? Hoeveel letters kent ze? De meeste kleuters kunnen al wel woordjes van 3/4 woorden "lezen" ligt er helemaal aan hoe.

1 t/m 100 zijn geen cijfers maar getallen. 0 t'm 9 dat zijn cijfers. Gewoon domweg opdreunen is niet de getallen kennen dat is gewoon herhalen van wat je eerder hebt gehoord. Kan ze ze schrijven, kan ze ze benoemen als ze het getal ziet, kan ze het aantal neerleggen wat ze noemt? Getalpositie bepalen, welk getal komt er voor 18 welk getal na 12, leg de getallen 1t/m20 op goede volgorde. wat is 3 meer dan 8. Dat soort vragen moet ze kunnen.

Rekensommen moet je helemaal niet aan beginnen in groep 2. Dat kan alleen maar kwaad je moet eerst weten wat je aan het doen bent.

Engels..... dat is al helemaal geen voorwaarde of meerwaarde om naar groep 3 te gaan.

Dus:
Kan ze een paar woorden hakkend lezen en de getallen 1t/m100 alleen opdreunen? Dan lekker in groep 2 laten, dat is beter.

Kan ze 3/4 letter woorden redelijk vlot oplezen. (15 in 1min) en weet ze de getalposities goed? Dan gesprek aanvragen met leerkracht en Intern begeleider. Dan bespreken wat er volgend jaar in groep 2 gaat gebeuren om haar op haar niveau te laten werken of alsnog gezamenlijk het besluit nemen om naar groep 3 te gaan.

Laat je keuze AUB niet afhangen van vriendjes en vriendinnetjes want daar heeft je kind op lange termijn helemaal niks aan.

Beertje37

Beertje37

06-07-2019 om 18:20

Naar groep 3

Rekenen, lezen, werkhouding en alle overige benodigde vaardigheden leer je in groep 3. Een extra jaar kleuteren voegt daar helemaal niets aan toe. Langer kleuteren is zitten blijven en dan moet er een handelingsplan opgesteld worden. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet.
Vraag wat het probleem is en wat de school daar aan gaat doen. Alleen maar langer kleuteren helpt niet.

Blosje

Blosje

06-07-2019 om 18:31 Topicstarter

Sorry hoor

@meestergroep3

Sorry hoor, dat ik de correcte termen niet weet. Ben immers geen juf.
Maar om even in jou straatje te blijven, ze kent het hele alfabet. Lijkt me een vereiste om te kunnen lezen ipv raden zoals jij suggereert. Of ze er 15 in een minuut kan, dat denk ik niet. Maar dat is ook geen voorwaarde om naar groep 3 te gaan.

Qua cijfers en getallen kan ze het niet alleen opdreunen, maar ook schrijven. Benoemen welk getal ze ziet. Weet wat meer en minder is etc.
Rekensommen niet aan beginnen? Is dat een grap? Ze krijgt dat gewoon in groep 2 hoor. Komt ook aan bod op Squla.

En qua engels is dat dus wel belangrijk omdat ze tweetalig onderwijs volgt. Een native speaker komt een aantal keer per week langs en ook de juf spreekt een aantal dagdelen engels

Uiteraard laat ik mijn keuze niet afhangen aan vriendjes en vriendinnentjes. Waar maak je dat precies op ui!

Blosje

Blosje

06-07-2019 om 18:33 Topicstarter

Bedankt

Bedankt Emma, Dees, AnnaNiem, Beertje. Hier kan ik wat mee!

Pirata

Pirata

06-07-2019 om 18:42

Vriendjes en vriendinnetjes

Hoezo is dat niet belangrijk?
Ten eerste, het is slecht voor het zelfvertrouwen als je vrienden wel doormogen en jij niet.
Ten tweede, sommige vriendschappen stijgen uit boven het basisniveau. Mijn zoon is 17 en heeft nog dezelfde BFF als bij de kleuters (en creche). Je richt wel degelijk schade aan door sommige vriendschappen kunstmatig te doorbreken. Ze hebben toen wel gepoogd de vriendschap te verzwakken door ze in verschillende klassen te zetten (volgens school teveel op elkaar gefocust). Maar door het gezamenlijk deel (Jenaplan) was het geen totale breuk.
Geen specifieke, heel bijzondere reden om te doubleren=door naar groep 3. Je kind is geen experimentje van de nieuwe juf.

Waar staat dat?

Meestergroep3, ik krijg uit je opsomming de indruk dat er minimum-eisen zijn om naar groep 3 te mogen.
Ik krijg zelfs de indruk uit je verhaal dat 3/4 letter woorden redelijk vlot oplezen. (15 in 1min) en getalposities kennen, niet voldoende is om naar groep 3 te mogen.

Je stelt namelijk voor om in het geval dat deze leerling dat kan te bespreken wat er volgend jaar in groep 2 (het kind moet blijven zitten dus) gaat gebeuren om haar op haar niveau te laten werken of alsnog gezamenlijk het besluit nemen om naar groep 3 te gaan.

Jemig. Dat is toch wel andere koek dan toen ik zelf nog naar school ging. Zelfs andere koek dan toen mijn kinderen naar school gingen.

Maar eh... Waar staat dat eigenlijk, al die eisen waar leerlingen aan zouden moeten voldoen? Het interesseert me mateloos namelijk. Ik bedoel, mijn jongste kleinzoon kan net lopen. Moeten we alvast met leesboekjes beginnen misschien?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2019 om 19:49

Waarom Meester groep 3?

Verwacht deze leerkracht dat dit kind een betere werkhouding krijgt van doubleren? Kun jij dat toelichten. Het verbaast me zeer, namelijk.
Bij mijn, slimmer dan gemiddeld, kinderen werkt dat namelijk niet zo. Integendeel zelfs. Die gaan daardoor alleen nog maar meer achterover leunen.

Bosbes

Bosbes

06-07-2019 om 20:06

ik geloof Meester niet

'Meester groep 3' post hier sinds kort, of in ieder geval onder deze naam.
Ik geloof het niet. Of deze persoon is geen leerkracht en vindt het leuk iets op te schrijven (wellicht zijn/haar eigen mening).
Mocht de persoon wel leerkracht zijn, dan lijkt het me vrij ernstig. Ofwel met een flink deel van het basisonderwijs in NL (en de opleiding, en de toelating?), of dan in ieder geval met deze persoon.

Dus: als je tussen je pakweg 5,5e en 6e start met groep 3, dan dien je volgens deze persoon dus al alle letters en cijfers te kennen, al beginnend te kunnen lezen, enz? En nog steeds is er volgens Meester een harde knip tussen groep 2 en 3 en noemt hij zitten blijven op vage gronden 'lekker in groep 2 laten'?
Au

wel juf én intern begeleider

Ik ben wel leerkracht (paar decennia) en intern begeleider. Ik heb nog geen kleinkinderen maar hoop dat ik ze wel ga krijgen.

De post van 'Meester groep 3 ' is op zijn minst kort door de bocht te noemen.

Professioneel advies geef ik niet op een forum, zonder het kind te kennen, wel weet ik wat algemeen gangbaar is.

Als Blosje-dochter van november is, hoort ze gewoon door te gaan naar groep 3. Als ze nog een keer groep 2 doet, is dat doubleren en daar zou dan normaal gesproken een gegronde reden voor zijn. Werkjes niet afmaken is geen gegronde reden.

Lees- en rekenvoorwaarden niet beheersen is an sich geen gegronde reden. Het heeft ook niets (meer) te maken met het aantal letters dat een kind kent, tegenwoordig. Een leerkracht die dat stelt, is ouderwetsch.

Zo is er nog veel meer te vertellen over doubleren maar daar ga ik op een forum waar ik de kinderen niet ken, niet aan beginnen. Denk dat hierboven het goede advies als is gegeven; als juf inderdaad jong en onervaren is, schakel de intern begeleider in en geef aan dat je niet akkoord gaat met een doublure zonder nader onderzoek naar de reden waarom. "Omdat juf het zo vindt" is namelijk ook compleet achterhaald en ouderwetsch.

vlinder72

vlinder72

06-07-2019 om 21:11

Huh? Meester van groep 3

"Kan ze een paar woorden hakkend lezen en de getallen 1t/m100 alleen opdreunen? Dan lekker in groep 2 laten, dat is beter."

Met die logica was geen enkel kind van mij doorgegaan naar groep 3. Mijn kinderen konden niet lezen in groep 2. Ze kenden een paar letters maar wat ze daar nou mee konden?

ze deden het overigens prima in groep 3. Mijn oudste is net geslaagd voor de Havo. De twee daarna zitten op het gymnasium en atheneum. De vierde gaat naar groep 7.

Kinderen hoeven niet vlot te kunnen lezen in groep 2 dat leren ze wel in groep 3

Ad Hombre

Ad Hombre

06-07-2019 om 21:24

Tweetalig basisonderwijs

Tenzij er een specifieke reden is waarom een kind vroeg Engels moet leren lijkt me tweetalig basisonderwijs sowieso onzinnig. Je wordt echt geen native speaker in Nederland...

L.

L.

06-07-2019 om 21:28

Mooie termen

Scholen noemen blijven zitten in groep 2 kleuterverlenging want dat klinkt mooier.

Het is me trouwens een raadsel wat een gemiddeld kind, dat waarschijnlijk met 4 jaar naar school ging en dus al bijna 2 jaar (vanaf november 2017) naar school gaat nog een jaar in de kleuterklas moet doen. Tenzij er een reden voor is lijkt nog een jaar me onwenselijk. Een kind moet ook zich verder kunnen ontwikkeen.

L.

L.

06-07-2019 om 21:31

Leesonderwijs

Leesonderwijs in groep 1/2 is volgens mij ook wat nieuws. Ik heb er in ieder geval nooit over gehoord. Hier leren de kinderen een voor een de letters in groep 3 en elke nieuwe letter wordt op het raam gehangen.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-07-2019 om 22:41

Mijn kind

Mijn jongste is van begin december en wij wilden eerst ook dat hij na 2 jaar (eigenlijk 1.5 jaar) naar groep 3 zou gaan, maar de juf heeft ons overtuigd dat het beter voor hem was om nog een jaartje (dus in totaal 2.5 jaar) te blijven. Dat ging eigenlijk prima, hij kreeg een soort klassenoudste rol in die klas en tot nu toe (groep 5) gaat het ook goed.

Een vroege leerling zijn is ook niet alles.

Uitzonderlijke gevallen

Mariakoekoek "Zo is er nog veel meer te vertellen over doubleren maar daar ga ik op een forum waar ik de kinderen niet ken, niet aan beginnen."
Komkom, er is niks ingewikkelds.
Onderwijs is een massaproduct en het handelt in algemeenheden. Het is per definitie geen individueel maatwerk. 1+1=2 en dat geldt voor iedereen. Er is dan ook geen enkele noodzaak om het kind te kennen om iets te kunnen zeggen over doubleren.
In het algemeen: Niet doen. Het helpt niet. Kinderen raken er verder door achterop, etc. Gewoon mee laten kabbelen en accepteren dat kinderen juist niet allemaal op hetzelfde moment en in hetzelfde tempo tot hetzelfde resultaat komen.
Die onderlinge verschillen verhelp je toch niet met zitten blijven.

Zijn er dan toch niet uitzonderlijke gevallen die.....?

Nou, als je het aan mij vraagt niet.
Maar daar zijn ook andere meningen over.
Is best hoor. Zolang maar duidelijk is dat het gaat om uitzonderlijke gevallen die.... Wat er dan zo uitzonderlijk is moet er duimendik bovenop liggen. En als dat zo is dan begrijpt iedereen dat het om een uitzondering gaat.

Iets als: Kees blijft zitten, want hoewel hij al kan lezen kan hij nog niet zo goed praten. Hij heeft bovendien de ontwikkelingsleeftijd van een kind van 4 en vriendjes in de jongere klas.

De oplossing voor welk probleem?

Ad "maar de juf heeft ons overtuigd dat het beter voor hem was om nog een jaartje (dus in totaal 2.5 jaar) te blijven. "
Wat was het probleem?
Is dat probleem verholpen?

https://wij-leren.nl/doubleren-doorstromen-zittenblijven-voordelen-nadelen.php

mirreke

mirreke

07-07-2019 om 01:32

Samenvatting artikel

Zittenblijven is niet effectief en vaak (altijd?) traumatiserend voor het kind.

Een vroege leerling zijn is heel gewoon. Late leerlingen zijn blijven zitten.
Vooral dit ‘zittenblijvers krijgen hetzelfde aanbod dat ze het vorige schooljaar kregen (‘meer van hetzelfde’), terwijl dat aanbod niet effectief was’, is dodelijk. En dan ook nog eens al je vriendjes moeten missen.

Blosje, ik begrijp niet waarom een kind per se alle werkjes moet maken. Misschien vind je kind ze wel saai, dan is nog een heel jaar lang (!) meer van hetzelfde toch verschrikkelijk...?

Zoals iedereen al zegt: ga in gesprek, vraag wat de reden is van het zittenblijven. Noem het ook zo, want dat is het. Net wat M Lavell zegt, omdat de juf het vindt is niet voldoende. Ga naar de ib-er. Neem het artikel mee wat hiervan staat vermeld, en laat het de juf lezen (alhoewel dat meestal niet goed valt, dus misschien moet je dat maar niet doen. Misschien wel de ib-er).

Je schrijft dat je het lastig vindt omdat de juf je een zeurmoeder vindt. Herkenbaar, maar toch volhouden. Het is een jaar van het leven van je kind. Een jaar onnodig langer school. Een jaar later studeren, een jaar later werken. Alles een jaar later. Het kost uiteindelijk je kind ookeen jaar inkomen. Als het dan nog ergens goed voor is heb je dat er graag voor over. Maar het heeft uiteindelijk geen enkel effect, dat zittenblijven. Ja, het heeft negatief effect op je kind.
Succes met het gesprek!

@Emma

@Emma

07-07-2019 om 07:46

Net als Ad

Mijn dochter heeft ook 2,5 jaar gekleuterd, is van november en ik heb me helaas ook laten overtuigen omdar ze "nog zo speels was" Met de kennis die ik nu heb was ik daar nooit mee akkoord gegaan. Ze is inmiddels 18 en nog steeds hartstikke speels, dus dat is een kul- argument geweest. Verder is ze hartstikke dyslectisch en was ze meer gebaat geweest bij vroegtijdige instructie dan met nog een jaar aanrommelen en afwachten. Groep 3 werd ook een drama, juf vond haar lui en "zwak". Gelukkig ben ik zelf in gesprek gegaan en heb ik zelf een netwerk met deskundigen en is het goed gekomen. Zittenblijven omdat ze je kind "te speels" vinden doet bij mij alarmbellen rinkelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.