Sanne
13-01-2016 om 16:30
Nut huiswerkinstituut?
Wij zijn meestal pas om zes uur thuis. Het lijkt mij daarom wel fijn als de dochter straks op de middelbare een paar middagen per week naar een huiswerkinstituut gaat. Anders is het denk ik snel lekker gamen tot wij thuis zijn en zal ze na het eten pas met huiswerk beginnen. Daarnaast lijkt het me in het begin ook goed om structuur te ktijgen en hulp te kunnen vragen.
Op dit voornemen hoor ik soms 'nee joh, een huiswerkinstituut is voor als je kind vastloopt'. Wat is jullie mening, maar liever nig: wat is jullie ervaring?

Jamie
13-01-2016 om 16:34
tja
ik zou het ook niet meteen doen maar wel afspraken maken over huiswerk maken. Bijv: je zorgt dat je al je maakwerk af hebt en je hebt geleerd. Dan kijken we er nog even samen naar na het eten. Je merkt dan snel genoeg of het niet goed gaat en dan zorg je dus dat ze niet kán gamen voor het eten.

kenfan
13-01-2016 om 16:47
Overwegen waard
Als je nu al inschat dat je kind niet zelf aan het werk zal gaan, is het het overwegen waard. Zeker als je 1 kind hebt en je meer geld dan tijd hebt. Begin je meteen dan hoort het er van het begin af bij, hoef je als je thuis komt niet meer je kind achter de vodden te zitten en kun je de tijd die je samen doorbrengt op een gezelliger manier besteden dan de strijd om het huiswerk aan te gaan. Het kost wel een smak geld.

ijsvogeltje
13-01-2016 om 17:41
zeer de moeite waard
Wij hebben zeer goede ervaringen met een huiswerkinstituut. Zeker nuttig, zou voor heel veel kinderen goed zijn. Maar.... de kosten zijn wel erg hoog. Daarom zou ik er persoonlijk niet voor kiezen als er geen noodzaak zou zijn. Maar als geld geen belemmering is: gewoon doen.

Elfje65
13-01-2016 om 20:19
Alleen als het moet.
Laat haar eerst zelf ontdekken hoe alles te plannen etc. Je gaat er nu al vanuit dat zij het zelf niet zal kunnen. Lijkt mij geen goed signaal wat je afgeeft. Daarbij is het hartstikke duur, dus misschien wel zonde van het geld als zij het zelf goed oppakt.

Elfje65
13-01-2016 om 20:23
Daarbij
Alle kinderen gaan lekker naar huis bij bijv. laatste uur vrij en zij moet op school blijven. Mijn kind vond dat vreselijk, maar ja hij had ook even nodig om over te kunnen dat jaar. Nu is het een stok achter de deur. Met de pet ernaar gooien=huiswerkklas.

Leen13
13-01-2016 om 21:28
Wat heeft je kind nodig?
Ik denk dat een huiswerkinstituut maar beperkt nuttig is. Als ze op afstand je kind kunnen helpen met plannen en organiseren en begeleiden met het huiswerk. Maar tas in- en uitpakken kan al een dingetje zijn. Wat ze niet af hebben moet alsnog thuis gebeuren. Onverwachtte toetsen zien ze niet aankomen en ze kijken ook niet al op zondag naar de hele week.
En als er aansluitingsproblemen zijn met school is het ook maar de vraag wat het instituut dan doet. Jij bent degene, of uiteraard je kind, die vragen stelt aan leerkrachten en mentoren.
Dan is het ook wel fijn als je in de gaten hebt waar het over gaat.
Ik werkte ook fulltime en had het heel erg graag uitbesteed. Dat bleek in ons geval onmogelijkheid omdat mijn kinderen dagelijkse een op een begeleiding nodig hebben en soms nog hebben. Daar waren geen mogelijkheden voor.
Uiteindelijk is het wel goed rondgekomen.
Uit school mochten ze ontspannen en landen. En dan begonnen we direct na het eten aan de eettafel.
Boeken in een kastje bij de tafel en alleen als het even kon ging ik de (open) keuken in om op te ruimen en af te wassen of de was te doen, de tasjes uit te pakken enzovoort.
En het is wel handig om het direct goed aan te pakken en niet af te wachten. Want ze kunnen heel snel achter zijn en dat demotiveert.

Moni
14-01-2016 om 11:42
Er bestaat ook huiswerkbegeleiding online
Geen ervaring mee. Maar dit zou een praktische oplossing kunnen zijn zodat kind vóór het eten aan het werk gaat.

Michelle
21-01-2016 om 11:21
Wat verwacht je ervan?
Hier (Amsterdam) zijn veel huiswerkklassen eerder een soort BSO voor middelbare scholieren. Dan kun je je afvragen of ze wel echt productief bezig zijn, zeker in de grotere groepen. Kinderen kunnen er zeker profijt bij hebben, maar mijn ervaring is dat het onderdeel 'planning en structuur' waar de meesten mee adverteren, toch heel vaak te wensen over laat.
En dan is het wel erg kostbaar, vooral omdat je er vanuit gaat dat zij weten waar ze mee bezig zijn.
Er zijn ook wel plekken waar je veel intensiever aan de slag kan, maar dan moet je goed zoeken. Wij zitten in Amsterdam nu bijvoorbeeld bij een instituut dat zich intensief op de bèta vakken richt. Dan krijgen ze eigenlijk de hele middag bijles. Het biedt ook structuur door de vaste dagen etc., maar nu doen ze ook echt iets nuttigs in die uren. Zoiets kun je misschien ook zoeken in jouw eigen woonplaats.

rutiel
21-01-2016 om 12:43
Positieve ervaring
Wij hebben een heel positieve ervaring met het huiswerkinstituut. Ik denk dat het er erg van afhangt wat voor soort instituut het is. Als het zoiets is wat Michelle aanhaalt, dan heeft het dus weinig zin.
Het huiswerkinstituut van mijn zoon gaf begeleiding op de school zelf, dus hij hoefde er niet voor te reizen. Er werd echt met hem naar de planning gekeken en de dingen waar hij moeite mee had werden extra geoefend. Als ouders werden wij regelmatig geïnformeerd. En het fijne was dat wij die zorgen uit handen konden geven en weer 'gewoon' ouders konden zijn. De begeleiders waren studenten en in leeftijd dus nog vrij dicht bij de pubers die ze moesten begeleiden. Dat gaf ook wel een klik.
Overigens heeft het in zoons geval niet uitgemaakt: hij is alsnog blijven zitten... Maar dat lag beslist niet aan het instituut.

Sanne
22-01-2016 om 14:19
Dank
Voor de reacties. Er zijn hier van die BSO's, één op één begeleiding, maar ook groepjes van 3 a 4 leerlingen, waar echt meegekeken en gepland wordt. Dat laatste zie ik nu voor me, maar ik wil ook met dochter gaan kijken wat haar aanspreekt, er zitten er meerdere in de buurt. Mijn signaal is niet: jij kunt het niet, maar wel 'het is prettig als je 's avonds vrij bent en 's middags kunt werken en daarbij toch hulp kunt vragen. Dat helpt je fijn op weg.
Zolang we allebei fulltime werken is het geld geen overweging, dat kunnen we wel missen.

Elfje65
23-01-2016 om 18:26
huiswerkklas op school
Zijn er geen middelbare scholen met een intern huiswerkinstituut? Dat was bij ons wel en wel handig omdat de begeleiders ook contact hebben met de leraren en bij uitval van de lessen de leerlingen eerder er terecht kunnen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.