Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

11-11-2010 om 12:48

Onderpresteren

Hallo, ik had dit bericht gepost op een HB forum maar daar komen geen reacties, hoop dat er hier herkenning is. Ik heb 2 Hb kinderen en met de jongste zijn er nogal problemen ik hoop dat jullie me hier advies kunnen geven.
Oudste is 12 en zit op de middelbare school VWO-Top klas dus helemaal goed. Bij hem zijn weinig problemen geweest. (behalve dan dat mensen denken dat je je kind pusht als hij kan lezen met 2,5)

Mijn dochter dus, 9 jaar. getest reeds toen ze 3 was omdat ze op de peuterspeelzaal 1,5 jaar gezwegen heeft omdat de andere kinderen haar uitlachten om wat ze daar zei (dat waren haar eigen woorden) Uit de test kwam een IQ van 139 .
Ze was altijd erg geinteresseerd in sterren, menselijk lichaam, lezen etc, tot ze op school kwam, al haar interesses verdwenen en ze was een langzame lezer, ze kon eigenlijk avi 5 maar moest van de juf avi 1 lezen omdat het daar te langzaam ging. Ook vonden ze haar sociaal "niet goed"en wilden ze daar energie in stoppen op school. ze presteerde gemiddeld of iets er onder, met lezen gewoon slecht. Toen ze 5 jaar was nog maar een test omdat er op school getwijfeld werd aan haar kunnen. resultaat van het onderzoek was 129 + of - 10 (dus ergens tussen 119 en 139 maar ze was te jong om het betrouwbaar te meten zeiden ze)
Op school ging het gelukkig sociaal steeds beter, en ondanks mijn vragen aan de school steeds zeiden ze dat ze eerst sociaal moest groeien.
Totdat de juf van groep 5 me in een soort paniek opbelde en zich afvroeg of ze niet gigantisch aan het onderpresteren was en of ze toch geen asperger had? Advies was testen bij het CBO in Nijmegen want daar halen ze onderpresteerders er uit zeiden ze.
In april dit jaar dus getest en er kwam een IQ van 113, met de mededeling dat ze flink had ondergepresteerd op de test en niet duidelijk was wat haar IQ was, ???? Wel dat ze emotioneel bijna 3 jaar voorliep????
Ze mag nu wel in de plusgroep op school maar uit niets blijkt dat ze bovengemiddeld of Hb is. Zelf ben ik van mening dat ze HB is, ook gezien de 2 eerste testen en mijn vergelijking met mijn oudste zoon. Maar het komt er dus niet uit?? of is het toch maar "tijdelijk"geweest dat ze Hb was???? of is ze zo aan het onderpresteren dat het niet meer lukt??? wie o wie helpt me?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

11-11-2010 om 13:10

Te jong

Bij een kind van 3 kun je echt geen intelligentietest doen. Een test op 5 jarige leeftijd is ook nog vrij onbetrouwbaar en bovendien meet je dan hooguit of er sprake is van een voorsprong. Dat kan dus later "bijtrekken".
Ik denk dat als ze nu dit jaar getest is bij het CBO, ze je daar veel beter antwoord kunnen geven op je vragen. Heb je na de test geen adviesgesprek gehad daar?

Anne

Anne

11-11-2010 om 13:18

Irene

Ze hebben toen ze 3 was de Son-R afgenomen dat is wel degelijk een intelligentietest, een non verbale. Bij het CBo zeggen ze dat het IQ hoger is als 113 omdat ze de test niet goed gemaakt had (delen niet gedaan, en zichtbaar maar wat gezegd ipv echt te antwoorden) Dus wat heb je daar aan, wat is "hoger" ? Op school is de IB-er er echt van overtuigd dat ze HB is, maar ze begrijpt ook niet waarom de scores gemiddeld blijven.
De hoogbegaafdheidsprofielschool (VWO) gaan ook niet meer laten testen door het CBO dat zegt ook wel wat denk ik.

Fiorucci

Fiorucci

11-11-2010 om 14:05

Onderpresteren

Mja, ik heb ook een nogal slimme dochter, die op haar vierde al cito's op school doelbewust saboteerde omdat ze er gewoon geen zin in had, ze vond het te makkelijk.
Zo simpel kan het ook zijn natuurlijk.
De enige manier bij haar is meer uitdaging bieden, we merken het gelijk als ze zich begint te vervelen.(ze is inmiddels 10)

ishtar

ishtar

11-11-2010 om 16:12

Onderpresteren

de sonR is wel een intelligentietest, maar je kunt pas 'betrouwbaar' een test afnemen als het kind ouder is. Omdat veel kinderen een voorsprong hebben die later weer 'bijtrekt'
Ik herken het onderpresteren op een test, hier ook zo een. Die haalde 2 keer (met net 6 en met ruim 8) rond de 110. De eerste tester dacht wel dat hij niet alles eruit haalde, maar verbond daar geen conclusies aan. De 2e tester verbond er wel de conclusie hb aan en liet hem via een andere training 'werken' en daarna is hij nog een keer getest met een andere test (de Rakit)en daar liet hij wel zien wat hij kon.
Laat juf meer/moeilijker en evt ander werk aanbieden, er zijn scholen die Spaans aanbieden als extra hb-werk. Je school klinkt wel alsof ze wel willen, maar niet weten hoe en wat.

Anne

Anne

11-11-2010 om 16:53

Reactie

Hoi,
Zeker op de school zijn mogelijkheden, mijn zoon heeft o.a ook spaans gehad. Mijn dochter zit in een plusklas die dit jaar is gestart, 16 middagen dit schooljaar. Maar ik krijg het gevoel dat de leerkracht van dit jaar haar er niet "terrecht"in vindt zitten. Omdat ze bij een beurt niet snel reageert of het antwoord niet meteen weet, of bij een uitleg niet altijd meteen snapt wat de bedoeling is. En omdat ze "fouten" maakt als ze extra werk doet. Er is ook al gedacht aan dyslexie.

ishtar, wat voor "training"was dat?

ishtar

ishtar

11-11-2010 om 18:10

Anne

cogmed training
Had je de vraag op het hb-kind forum gezet?

Anne

Anne

11-11-2010 om 18:51

Ishtar

Hoi
nee op een ander forum, maar nu is mijn account ook op het hb kind forum geactiveerd. Wordt daar wel vaak gereageerd?

ishtar

ishtar

11-11-2010 om 21:06

Anne

als het goed is heb je een pb

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.