Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

08-04-2011 om 10:09

Onderpresteren als karakterfout

Van de week hebben wij een heel vreemd gesprek op school gehad over zoon van 12 groep 7.
Zoon heeft al heel lang problemen met taal, maar voor school niet ernstig genoeg voor RT. Daarom hebben wij jarenlang zelf thuis bijgespijkerd en geoefend. Wij wilden hem voordat hij naar de middelbare gaat testen op dyslexie. School vond dit niet nodig want kind scoort geen E's, maar D en C op de cito. Wij hebben toch voor eigen kosten getest en de psycholoog/orthopedagoog heeft geen contact met school opgenomen. Dit trekt school en in het bijzonder de RT juf zich enorm aan, want wij hebben haar advies genegeerd en vervolgens is zij ook bij de test gepasseerd. Uit de test is gekomen dat hij inderdaad dyslectisch is, maar ook heel slim. RT juf is het er niet mee eens en staat nu in de passief agressieve stand. De RT juf adviseert de leerkracht.
In het gesprek is ons vertelt dat school niks extra's voor ons kind gaat doen, want ons kind is ongemotiveerd en lui. Wel hebben wij een stapel huiswerk voor thuis meegekregen; dagelijks oefenen met lezen, Bloon, oefenen met tafels en leren structureren. Want als je dyslectisch bent moet je immers extra oefenen. De RT juf heeft hem met Bloon op les 10 gezet terwijl de klas in 25 was en sindsdien heeft ze het erover dat hij een achterstand heeft met Bloon, maar die achterstand is wel door haar gemaakt. Om in de halen laat ik hem 2 lessen per dag maken, maar dat mag niet, want er mag maar 1 les per dag. Dan haalt hij dus die zogenaamde achterstand niet in en dan verbazen zij zich over het gebrek aan motivatie van mijn kind.
In het gesprek hebben wij weinig tegengas gegeven, want we hebben nog een kind met taalproblemen op school en die krijgt op het moment wel RT.

Nu ik het gesprek laat zakken vind ik de houding van school en de RT juf heel kwalijk. Wat mij met name steekt is dat ik een creatief en leergierig kind had, dat zich nu zit te vervelen op school, faalangst heeft en flink gedemotiveerd is en dat school dat niet als hun probleem zien, maar een karakterfout van mijn kind.
Ik weet niet zo goed wat ik hier verder mee kan. Ik heb er vrede mee dat hij van deze juf geen RT krijgt, want ik verwacht niet dat zij hem veel te bieden heeft. Opnieuw in gesprek gaan en misschien met de directie, of kind thuis gaan bijspijkeren naar eigen inzicht en deels thuis houden. Ik vind het belachelijk dat hij al deze dingen in zijn vrije tijd moet doen, omdat hij niet in het procrustesbed van de basisschool past. Wat mij het meest steekt is de negatieve houding tegenover mijn kind, maar dit is nu juist hetgeen wat het moeilijkst te veranderen is. Bovendien willen wij ons andere kind volgend jaar ook op dyslexie laten testen en dan hebben we die RT juf weer nodig.
Mijn zoon gaat overigens wel graag naar school, omdat hij veel plezier met zijn vriendjes heeft. Het is een kind dat ook prima zijn tijd doorkomt door naar buiten te staren en weg te dromen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee trajecten

Ik ben van mening dat de school hier ernstig gefaald heeft. Je zoon is 12, zit in groep 7 en is dus minstens een keer blijven zitten. Hij zal 13 zijn als hij naar het vo gaat. Dat is op zich al een probleem.
Verder blijkt dat de RT juf een strategie toepast die hem niet vooruit helpt, maar juist achterop. Dat is ernstig.
Maar omdat je zoon al 12 jaar is, zul je de problemen met deze school als een gescheiden traject moeten aanpakken. Als eerste moet je zoon worden bijgespijkerd. Op school komt dat niet van de grond, dus moet je het zelf organiseren.
tips over bijspijkeren vind je volop in het archief. Als je het kunt dragen, dan is het slim om een externe rt-er in te huren voor 1 x in de week, die jullie begeleidt (zoek er hier een http://www.lbrt.nl)
Dan de kwestie met de school.
Koop dit boek http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/schoolstrijd+karina+schaapman/search/true/searchType/qck/N/8299/Ntk/books_all/index.html
Daar staat een vergelijkbaar geval in beschreven en hoe de ouder de strijd met de school is aangegaan.
Woon je ook in Amsterdam (of onderwijsregio Amsterdam), dan kun je voor hulp ook terecht bij http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/
Deze organisatie is opgericht nav de zaak die Karina Schaapman heeft aangespannen.
Samenvattend:1 zoek meteen en buiten school om hulp/materiaal/tips om je kind bij te spijkeren
2 lees dat boek en zoek een weg om de school op te porren om wel wat te doen, op zijn minst dan toch de kosten voor bijles vergoeden.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

08-04-2011 om 10:59

Niks van school verwachten

Ik denk dat je niks meer van school moet verwachten. Mijn kind had ook problemen in groep 7, maar ook een erg leuke klas. Wij hebben gekozen voor de strategie bijles en zoveel mogelijk ziekmelden, maar ook bijvoorbeeld doktersafspraken, tandartsen en dat soort zaken zoveel mogelijk onder schooltijd plannen. Mogelijk mag je kind vrij krijgen om extern bijgespijkerd te worden, maar dat weet Miriam Lavell wel precies. Wel heb je de school nog nodig omdat zij hem extra faciliteiten moeten geven op grond van een dyslexieverklaring. Hij krijgt bijvoorbeeld extra tijd bij de cito's en sommige dingen worden voorgelezen. Ik weet alleen niet in hoeverre je de school hier op grond van de wet aan kunt houden en of ze dat ook zullen doen (je mag er niet naast gaan zitten tijdens de cito) en het lijkt erop dat ze in de pestmodus staan, dat zal niet beter worden als je je eigen ding gaat doen.

Fransien

Fransien

08-04-2011 om 11:43

Van school veranderen?

Het is dat je twee kinderen op deze school hebt, anders zou ik serieus overwegen om voor dat laatste jaar en zelfs voor de laatste maanden groep 7 nog een andere school te zoeken. Met de houding van juf is je kind niet geholpen, en met de houding van de rt-er ook helemaal niet.

Marieke

Ik herken ontzettend veel in je verhaal, wij hebben vorig jaar maart besloten om van school te veranderen.

Het heeft ons in groep 7 veel goeds gebracht, maar kwamen helaas dit jaar (groep 8) een leerkracht tegen die onze dochter ook als lui bestempelde. Gaat volkomen aan haar frustraties voorbij en lijkt tekortkomingen van mijn kind niet serieus te nemen. Gelukkig heeft de IB-er het wel opgepakt en is aan de slag gegaan na dit zo ongeveer op school te hebben geeist.

Binnenkort wordt ze extern getest op dyslexie.

Dat jij voor externe expertise kiest, is je goed recht. Dat school hierin niet meewerkt vind ik wel een ontzettende misser van school. Dat de externe school niet benaderd heeft, dat hoeft niet, maar was wellicht wel handig geweest. Blijkbaar is school daardoor in zijn wiek geschoten en daar is je kind de dupe van. Erg kortzichtig!

Ik zou het gesprek zeker nog een keer aangaan, want zo kan de basisschooltijd nog heel lang duren. Je kind heeft recht op hulp vanuit school.

Ik hoop van harte dat je veel baat hebt bij de tips van Miriam, het welzijn van je kind zou voor school op nr. 1 moeten staan. De in haar wiek geschoten RT-juf moet zichzelf eens even bij elkaar pakken zeg.

Ik wens je veel succes en sterkte, en hopelijk waait de wind snel uit een andere hoek. Zet 'm op!

Izar

Zie de discussie beneden en mijn reactie 'niks te willen'.
Groet,
Miriam Lavell

Marieke

Marieke

13-04-2011 om 20:02

Reactie

Bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan gehad. We hebben onze boosheid en ontevredenheid bij school neergelegd en hebben daar van de week een gesprek met de directeur. We zijn zelf hard aan het werk gegaan met onze zoon.

Van school veranderen wil ik liever niet. Ik heb al wat basisscholen van binnen gezien en ben er niet van overtuigd dat het elders beter is. Bovendien heeft mijn zoon en ons andere kind het erg naar hun zin met hun vriendjes op school en kunnen ze zelf naar school lopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.