Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leergierig

Leergierig

02-02-2011 om 04:22

Onderpresteren...herkenbaar?

Mijn dochter 14 jaar- 3e vmbo BBL LWO storend gedrag voor docenten ( wat docenten omschrijven als probleemgdrag). Cito scores + eerder afgenomen NIO onderzoek (IQ) bleken passend voor dit niveau maar ik als moeder heb altijd geweten dat mijn dochter niet een IQ van 72 heeft zoals eerder uit het NIO kwam. Ook het probleemgedrag herken ik thuis niet.

Ondanks herhaaldelijke verzoeken van mij richting school (vanaf de bassisschool heb ik er elk jaar op aangedrongen) te testen op eventuele dyslectie en een nieuwe IQ test kreeg ik geen gehoor ( niet ernstig/ geen geld/ niet nodig). Ze vertoonde probleemgedrag daar moest maar eens wat aan gedaan worden volgens school. Ik heb geweigerd haar naar een traject te laten gaan voor kinderen met gedragsproblemen en heb haar een nieuwe IQ (WISC III) test laten afnemen door een orthopedagoge, daaruit komt naar voren dat mijn dochter op het VMBO-TL hoort te zitten en zij met wiskunde zelfs op HAVO niveau functioneert.

Wat een treurig onderwijssysteem hebben we ondertussen in Nederland....school weet niet wat zij met haar aanmoeten en andere scholen doen bureaucraties en houden een herplaatsing tegen.

Instanties die iets zouden kunnen doen stellen zich terughoudend op, want er is nooit sprake van spijbelen o.i.d. omdat mijn dochter een enorme bewijsdrang heeft dat zij niet breekbaar is voor de druk vanuit school en dat zij eindelijk rechtvaardig behandeld wil worden...ik heb groot respect voor de wijze waarop zij zich staande houdt tussen alle dagelijkse opmerkingen van docenten en medeleerlingen die inmiddels weten dat zij niet op deze school hoort. Leerlingen reageren verast en af en toe met een jaloerse ondertoon ( logisch het zijn kinderen) docenten reageren vrijwel allen sarcastisch op haar.

Ik wacht op een bemiddeling via haar huidige school naar een andere passende school want zelf bellen als moeder leverde weinig op...CITO toest is een geldig meetinstrument :-s, klassen te vol, geen plek....

Wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat wil je?

Ja, bijzonder herkenbaar en best heel gewoon. Maar wat wil je nu precies?
Je dochter is 14 en zit in 3 BBL. Nu alsnog naar een hoger vmbo-niveau gaan, kan in praktische zin niet. Ook al heeft ze er de hersens voor, ze komt 3 jaar lesstof tekort.
Daarmee is er geen man overboord. Ze kan vmbo-bbl afsluiten en vervolgens mbo gaan doen.
Het is zelfs mogelijk dat ze meteen in mbo-2 instroomt. En als ze het daar goed doet, dan kan ze binnen die leerweg na een jaar al naar mbo-3/4 geplaatst worden.
Kortom: ze kan niet meer klimmen in het vo, maar wel in het mbo. Daarvoor hoeft ze alleen maar haar vmbo-bbl af te maken.
In het mbo liggen de grenzen niet zo precies als in het vo. Leerlingen die het echt goed doen krijgen de kans om te wisselen of zonder drempels omhoog te stromen.
Groet,
Miriam Lavell

MoederVan3

MoederVan3

02-02-2011 om 13:35

Overstappen geen reëele optie

Tja, ik ben het met Miriam eens.
Ik weet trouwens niet of het onderpresteren betreft of "gewoon" pubergedrag. Mijn oudste en jongste hebben ook periodes gehad dat ze heel lastig waren op de middelbare. Ik kan me dat ook wel voorstellen. Ik vond de middelbare ook lang niet altijd inspirerend. Het heeft volgens mij ook niet zoveel met niveau te maken, al is het nog minder inspirerend als het niveau te laag is, maar ook met interesse en ambitie.

Switchen van school in klas 3 (of hoger) beroepsgericht VMBO is bijna ondoenlijk, ook op gelijk niveau. Dit heeft met de examens te maken die al in de derde beginnen. Switchen naar 3 TL, alleen maar op grond van een nieuwe IQ-test, kan je helemaal vergeten. Het gaat om meer dan alleen IQ, maar ook om leerachterstanden en die had je dochter en die zullen t.o.v een 3 TL klas alleen maar zijn toegenomen.

Op school jongste konden leerlingen met een goed kerstrapport in de derde nog wel opstromen naar kader. Op sommige scholen is het mogelijk om bepaalde vakken op kader-niveau examen te doen. Als dochter goed in wiskunde is, zou dat een optie zijn.
Dat zouden dingen zijn die je met haar huidige school zou kunnen bespreken. Al ben je daar ook rijkelijk laat mee.
Je dochter moet dat wel willen en er voor willen werken.
Als ze een über-puber is, heb ik er eerlijk gezegd een hard hoofd in.
Veel sterkte er mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.