Eveline
26-01-2012 om 09:50
Onderwijskundigrapport t.b.v. vo
Kind zit in groep 8, volgend jaar naar VO.
Bij ons in de regio telt het onderwijskundig rapport (naar ik begrijp opgesteld door de basisschool, ik weet de precieze inhoud niet) een rol voor de VO-scholen om te beoordelen of kind toelaatbaar is (dus aan de eisen voldoet) om op een bepaald niveau (bijv. Havo of VWO) onderwijs te volgen.
Nu krijgen wij van school te horen dat we EERST de school moeten machtigen om kind op te geven bij de VO-scholen en daarbij 1e en 2e keus op te geven (loting in onze regio), en dat we DAARNA pas het onderwijskundig rapport van school ontvangen.
Is dat bij jullie ook zo?
Wie weet wat er in zo'n onderwijskundig rapport staat?
Ik vind het zo onlogisch, want door het onderwijskundig rapport zouden we evt. kunnen kiezen voor een ander niveau (in ons geval HAVO/VWO ipv VWO), juist ook ivm de toelaatbaarheid en lotingsperikelen.
NB Het schooladvies moeten we nog wel ontvangen VOOR we het machtigingsformulier ontvangen, en ik neem aan dat het advies in de meeste gevallen (goed) ondersteund wordt (op een lijn is) met het onderwijskundig rapport, maar is misschien niet altijd het geval?
Mensen ervaringen?

M Lavell
26-01-2012 om 10:13
Dat mag niet
Het CBP heeft een richtsnoer gemaakt. Die is duidelijk over de situatie dat een school een owk verstrekt aan een vervolgschool (de selectie is geweest, kind is geplaatst, school moet (wet) een owk verstrekken).
In dat geval moet de school toch aantoonbaar in het lln-dossier vermeld hebben dat de ouders zijn geinformeerd over het verstrekken van de gegevens (inhoudelijk ook) aan de vervolgschool. En dat uiterlijk op het moment dat de gegevens verstrekt worden.
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_20090609_informatieplicht_basisscholen.pdf
Dit richtsnoer is niet van toepassing op het overdragen van gegevens in een selectieprocedure.
Daarover bestaat wel een heldere uitspraak van de Inspectie:"Uit deze casus lees ik verder dat er van de kant van de school en de leerplichtambtenaar vanuit wordt gegaan dat er bij wisseling van school door een potentieel ontvangende school vooraf inlichtingen over de leerling kunnen worden gevraagd bij de school die de betrokken leerling op dat moment nog bezoekt. Op grond daarvan zou een potentieel ontvangende school vooraf al vernemen wat de problemen van de aangemelde leerling zijn en haar beslissing over toelating daarvan laten afhangen.
Dit is een gang van zaken die in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en met artikel 42 Wet op het Primair onderwijs (artikel 43 Wet op de Expertisecentra). Deze artikelen bepalen uitdrukkelijk dat het onderwijskundig rapport dient te worden opgesteld ten behoeve van de ontvangende school en niet ten behoeve van een school die nog aan het overwegen is de leerling toe te laten en dus nog geen ontvangende school is, hooguit een potentieel ontvangende school. Deze bepalingen verplichten ook niet tot verwerking van persoonsgegevens, waarmee deze verwerking – zonder uitdrukkelijke toestemming van degene wiens persoonsgegeven het betreft, of diens wettelijke vertegenwoordiger – in strijd komt met de Wbp."
Zie http://www.tweedekamer.nl/images/Rapport-Hoera!-Ik-ga-weer-naar-school_118-217596.pdf pagina 5, kader.
Niet tekenen dus. En de school op de hoogte brengen.
De school zal eerst met de ouders overeen moeten komen welke gegevens er in de selectieprocedure worden betrokken. Daarna, als het kind geplaatst wordt, gaat pas op dat er óók aantoonbaar aan de informatieplicht voldaan moet zijn bij het overdragen van het owk aan de ontvangende school. Maar die is er nog niet, dus geen haast.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
26-01-2012 om 10:29
Interessant...
Wij hebben geweigerd te tekenen, omdat we het rapport eerst in willen zien. Nou, we waren echt de eersten die ooit om inzage hadden gevraagd, moeilijk allemaal hoor, vond de directeur. Gelukkig hebben we nu een afspraak met de juf kunnen maken. Ik wil alleen maar dat er geen rare dingen in komen te staan.
Maar ik kan dus ook best tekenen na het CITO resultaat en dus na onze schoolkeuze?

pluisje
26-01-2012 om 10:32
Eveline
Het onderwijskundig rapport dat ik voor me heb liggen stelt niet zoveel voor. Het vermeldt o.a. : of er lichamelijke of geestelijke problematiek is, er extra zorg geweest is voor het kind met evt. handelingsplannen, een eenvoudig kruisjessysteem zoals op een rapport voor de verschillende vakken en geheugen, concentratie, zelfstandigheid ed. , het schooladvies en ruimte voor algemene opmerkingen.
Dit formulier vermeld de naam van een VO school, dus wellicht is dit geen standaard formulier? Verder worden er als bijlagen voor het VO het leerlingvolgsyteem en cito uitslag bijgevoegd. Niet voor de ouders. Ik heb dit wel, omdat ik er om gevraagd heb en ik raad je aan om hetzelfde te doen als je het niet vertrouwd.
De bedoeling is inderdaad dat het advies een vertaling is van alle gegevens en je op basis van het advies een school uitzoekt. ( In ons geval was het zelfs zo dat we het advies samen met het onderwijskundig rapport kregen...erg leuk als je in de oriëntatiefase scholen bezoekt en geen idee hebt waar je kind hoort....... de leerkrachten niet veel loslaten en ik bij de directeur het lvs opgevraagd heb.)
Hier is wel sprake van een "warme overdracht". Het VO van keuze bekijkt samen met de basisschool de beschikbare informatie en bepaalt waar een kind geplaatst wordt.
pluisje

Vera*
26-01-2012 om 10:38
'plaatsing'
Het is voor brede middelbare scholen denk ik wel heel makkelijk om onder de regels uit te komen. Het schooladvies is havo en ouders melden kind aan voor havobrugklas. Ze krijgen een brief dat kind geplaatst is maar dat blijkt niet de havobrugklas te zijn maar de mavobrugklas, dit nadat ze het onderwijskundig rapport hebben gezien. Het kind is 'geplaatst' en 'dus' mag de school het okr zien. Helaas vindt de school dat bij het okr mavobrugklas hoort en plaatst kind daarin.
Mag dat dan wel Miriam?

M Lavell
26-01-2012 om 10:40
Sterker nog
"Maar ik kan dus ook best tekenen na het CITO resultaat en dus na onze schoolkeuze?"
Je kunt kiezen wat je wilt, maar de school bepaalt of het kind welkom is.
Dat betekent dat er twee overdrachtstrajecten zijn: De eerste op basis waarvan de school bepaalt of het kind wordt toegelaten. De tweede is als het kind is toegelaten. Pas dan moet het owk volgens de wet worden overgedragen.
De basisschool is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de overdracht van de gegevens. Vraag welke gegevens men van plan is in het eerste traject over te dragen en waarom (welk doel).
Er is geen wettelijke basis voor die overdracht (geen plicht). Dat betekent dat er toestemming van de ouders moet zijn voor die overdracht. Er is wel enige noodzaak voor het overdragen van gegevens, maar dat is dan weer een zaak tussen de ouders en de vo school.
Als de ouders willen dat de vo school plaatsing overweegt, dan kunnen zij zelf de nodige gegevens verstrekken. In feite is de basisschool niet bevoegd om dat te doen.
De basisschool mag niet alle gegevens in de pot gooien om vo scholen de kans te geven de kersen eruit te pikken.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
26-01-2012 om 10:45
Nee, mag niet
"Ze krijgen een brief dat kind geplaatst is maar dat blijkt niet de havobrugklas te zijn maar de mavobrugklas, dit nadat ze het onderwijskundig rapport hebben gezien. Het kind is \'geplaatst\' en \'dus\' mag de school het okr zien."
Nee, dat mag niet.
Pas nadat het kind geplaatst is, is er rechtsgrond voor de overdracht van het owk (zoals de wet dat benoemt).
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
26-01-2012 om 10:49
En...
voor dat eerste traject is dan schooladvies en CITO voldoende, terwijl na plaatsing pas de "warme overdracht" aan de orde zou moeten komen? Want de kernprocedure heeft het aleen over schooladvies en CITO, niet over de rest.

pluisje
26-01-2012 om 11:05
Miriam
Ik raak het spoor bijster.....
Het Vo mag pas het okr krijgen na plaatsing.., welke gegevens mogen ze dan wel gebruiken?
Hier wordt een kind ingeschreven door de ouders en kan je aangegeven waar je wilt dat je kind geplaatst wordt.
Bij ondertekening staat :" Ondertekening van het aanmeldingsformulier houdt mede in, dat ondertekende zich akkoord verklaart met de overdracht van het onderwijskundig rapport aan "naam school"......
Dit zou dus niet mogen?
pluisje

M Lavell
26-01-2012 om 11:10
Niet dwingen
Pluisje, dat owk moet (wet) naar de ontvangende school. Als ouders het willen (toestemming geven) dan mag dat owk overal naar toe en ook als selectiemiddel gebruikt worden. Maar je mag daar niet op een oneigenlijke manier toe gedwongen worden.
Duidelijk moet zijn welke gegevens scholen nodig hebben om tot selectie te komen.
Alle in het owk gemelde gegevens die niet relevant zijn voor die selectieprocedure, mogen niet in de selectieprocedure verstrekt worden.
Als het kind aangenomen is door de school, dan moet het owk naar de nieuwe school. Daar kunnen ook gegevens op staan die niet bij de selectie horen, maar wel relevant zijn voor het verdere onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
26-01-2012 om 11:13
Precies
Evanlyn:"voor dat eerste traject is dan schooladvies en CITO voldoende, terwijl na plaatsing pas de "warme overdracht" aan de orde zou moeten komen?"
Precies.
De kernprocedure heeft het wel over 'overleg' of 'bespreekgevallen' in die gevallen dat cito en advies te ver uitelkaar liggen.
In die selectiefase kunnen er wel meer gegevens overlegd worden, maar ook alleen maar met toestemming van de ouders. Als ouders kun je er ook voor kiezen om dan maar een andere school of ander niveau te nemen, waardoor die bespreeksituatie niet ontstaat.
Groet,
Miriam Lavell

Yura
26-01-2012 om 11:30
Aanmelden voor niveau
Op de middelbare school van mijn kinderen kun je je kind niet aanmelden voor havo of vwo oid. Het is een scholengemeenschap met brugklassen mavo, mavo/havo, havo/vwo en vwo+ (uit mijn hoofd). Je meldt je kind alleen aan voor de school. De school neemt contact op met de basisschool en ontvangt van hun de eindcito en het onderwijskundig rapport. Daar staan oa de resultaten in van de cito's van het leerlingvolgsysteem en wat de leraar van groep 8 denkt dat het kind aan kan op grond van de indruk dat hij/zij van het kind heeft gekregen. Bij mijn kind stond oa dat het wel eens haar huiswerk niet had gemaakt, wat ik zwaar overdreven vond om te melden, maar ik geloof dat de middelbare school daar niet eens naar kijkt.
De middelbare school gaat vervolgens aan het indelen, ze hebben daarbij al in gedachten hoeveel van elk type brugklas ze willen hebben, dus waar je kind komt hangt ook af van hoeveel aanmeldingen voor welk niveau. Zo werd een klasgenootje van zoon (nu 2e klas) met havo/vwo advies en cito 545 in de vwo-brugklas geplaatst, zoon met havo/vwo advies en cito 544 in de vwo brugklas. Uiteindelijk zitten ze nu in de 2e allebei in 2 atheneum, dus volgens mij maakt dat niet zo gek veel uit. Bij dochter die nu in de eerste zit werden 2 vwo+ brugklassen gevormd ipv 1 zoals het jaar ervoor. Dochter werd hierin geplaatst met een vwo-advies en cito 548, dus dat ligt wel voor de hand, maar een vriendinnetje werd hierin geplaatst met vwo-advies en cito 543. Was ze dus een jaar eerder naar die school gegaan dan had ze vermoedelijk in de havo/vwo brugklas gezeten. Overigens wilde een vriendje (vwo advies en cito 547) niet in de vwo-brugklas en die heeft dat bij opmerkingen geschreven, hij is inderdaad in de havo/vwo brugklas geplaatst. Kijk je weer verder naar de tweede dan gaat het er ook om om ongeveer 30 kinderen in een klas te krijgen. Ze dreigden enorm volle havo-klassen te krijgen, waardoor ze ook kinderen vanuit de brugklas toch naar 2 atheneum hebben laten gaan. Eigenlijk moet je een 7 gemiddeld staan, maar er zijn een aantal met een 6,9 toch in atheneum 2 geplaatst (overigens gaan volgens zoon heel veel het niet redden dit 2e jaar).

M Lavell
26-01-2012 om 11:43
Dat kan niet
Stel je meld je aan voor school A. School stelt: alle aangemelde leerlingen worden aangenomen. Je zou daarvan kunnen denken dat de school de leerling heeft toegelaten en dat die school zich dus gedraagt als vervolgschool, waarmee de school recht krijgt op het volledige owk.
Maar dat is niet waar.
Ouders die van die aanmelding, toelating tot havo verwachten, maar slechts toelating tot mavo krijgen, die mogen zich bedenken en kunnen alsnog besluiten bij een andere school in te schrijven.
Kortom: de manier waarop genoemde school het doet, geeft geen recht op overdracht van het owk in de selectieprocedure.
Die overdracht is pas rechtmatig als het kind is ingeschreven als leerling van de school. Dat kan niet eerder dan 1 augustus zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
26-01-2012 om 11:51
Maar...(o.t.)
hoe zit dat dan bij een lotingssysteem? Dan baal je toch wel als je na de lotingen alsnog op zoek moet naar de school waar niemand heen wil of die te ver weg is, omdat jouw kind net over de rand viel bij het gewenste niveau.

M Lavell
26-01-2012 om 12:04
Snap ik niet
Waar komt die vraag over loting nu vandaan? Dat gebeurt meestal in april, toch?
En ja, heel vervelend als je uitgeloot wordt (is mijn kind ook overkomen).
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
26-01-2012 om 13:03
Verhaal van yura
Ik bedoel eigenlijk dat verhaal. Stel, je wordt ingeloot, maar weet nog niet voor welk niveau. Dan beslist de school op basis van het leerlingdossier alsnog dat je terecht komt op een niveau waar je niet heen wil. Of kan dat tegen die tijd niet meer?

Eveline
26-01-2012 om 13:58
Mirjam, nog paar vragen
ik heb het draadje even snel doorgelezen. Wist niet dat er zoveel mee samenhing.
Je schrijft in je eerste bericht "Niet tekenen dus. En de school op de hoogte brengen."
1e vraag: kunnen wij "dus" verlangen van de basisschool dat wij EERST het onderwijskundig rapport zien, voordat we het machtigingsformulier met 1e en 2e keuze school indienen?
2e vraag: Bedoel je dat we de basisschool op de hoogte moeten brengen of de middelbare school?
3e vraag: Bij deze school verlangen ze voor VWO Cito 547 of hoger of een NIO van 120 en hoger. Als je 544-546 of Nio 116-119 hebt ben je een bespreekgeval en gaan ze (dus) naar je onderwijskundig rapport kijken. Begrijp ik je goed nou dat het op deze manier dus toch mag?

M Lavell
26-01-2012 om 14:59
Basisschool doet het fout
"1e vraag: kunnen wij "dus" verlangen van de basisschool dat wij EERST het onderwijskundig rapport zien, voordat we het machtigingsformulier met 1e en 2e keuze school indienen? "
Je mag de gegevens over je kind altijd inzien. Ook die gegevens die in het owk belanden.
Je hoeft dat machtigingsformulier helemaal niet te tekenen. Het owk mág niet betrokken worden in de selectieprocedure.
Later, als je kind eenmaal aangenomen is op de vervolgschool, dan moet de basisschool het owk aan die vervolgschool sturen. Daar hoeft geen toestemming van de ouders voor te zijn.
Er moet wel in de lln-administratie bewijs zijn dat de ouders weten welke gegevens er in het owk zitten (informatieplicht, inzage/correctie).
"2e vraag: Bedoel je dat we de basisschool op de hoogte moeten brengen of de middelbare school? "
De basisschool. Die is verantwoordelijk voor de gegevensoverdracht. Ze doen het fout.
"Als je 544-546 of Nio 116-119 hebt ben je een bespreekgeval en gaan ze (dus) naar je onderwijskundig rapport kijken. Begrijp ik je goed nou dat het op deze manier dus toch mag? "
Dat mag wel, maar dan alleen maar met de toestemming van de ouders. En dan ook alleen maar die gegevens die van belang geacht worden voor de selectieprocedure. Welke gegevens dat zijn, moet vooraf vast staan.
Hoe dan ook: als jij al zou willen dat je kind wordt aangemeld onder de gangbare conditie 'bespreekgeval', dan is het eerste moment waarop de school die de selectieprocedure doet vraagt om aanvullende informatie, het moment voor de basisschool om jou om toestemming te vragen.
Dat kan niet vooraf terwijl je nog niet eens weet of het om een bespreekgeval zou gaan of niet en al helemaal niet welke gegevens die vo school dan zou willen hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Eveline
26-01-2012 om 16:23
Mirjam, het is al wel duidelijk
dat ons kind een 'bespreekgeval' is, want dat staat bij de scores al aangegeven op de website van de VO school.
Alleen staat daar dus niet aangegeven op welke aspecten in het onderwijskundig rapport ze het gaan beoordelen. Dus eigenlijk is de VO-school daar dus ook fout mee bezig?
Wij kunnen dat in elk geval dus bij de VO school navragen.
En inderdaad, eerst maar even ook het onderwijskundig rapport van kind inzien. Ik verwacht overigens niet dat daar rare dingen instaan, maar het is altijd fijner om het zeker te weten.
Bedankt Mirjam!

wil40
26-01-2012 om 22:29
Eveline
Wij kregen het onderwijskundig rapport in een enveloppe mee naar huis met daarbij het schooladvies. Dit konden we ondertekenen bij een akkoord. Geen handtekening van ons (niet akkoord) was reden om een gesprekje te voeren op de basisschool. Hier werden de OWKR overigens zeer summier ingevuld, als het niet nodig was werden er geen overbodige zaken bijgehaald die voor het VO niet van belang waren.
Het schooladvies is overigens een advies en je bent altijd vrij om zelf eventueel contact op te nemen met het VO van jullie keuze, ook om te overleggen over het niveau.
Een "bespreekgeval" kan, maar hoeft zeker niet negatief te zijn. Sommige scholen nodigen ook je kind zelf wel eens uit voor een gesprekje. Gewoon eens kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben en waarom de ouders een andere keuze maken dan de basisschool adviseert.

Eveline
26-01-2012 om 22:41
Wil40
Ons kind is weliswaar een "bespreekgeval" maar het schooladvies (VWO) komt overeen met de NIO score (118, ongeveer 545 Cito eind) en onze (en kinds) wens (nl. VWO) - alles ligt dus op één lijn, alleen leggen de scholen in de regio de lat voor 'sowieso' toelaatbaar voor VWO erg hoog (veel zelfstandige gymnasia in den lande verlangen "slechts" NIO 117 /Cito 544 of 545 om sowieso toelaatbaar te zijn, hier NIO 120/Cito 547!).
Ik heb inmiddels begrepen dat het OWKR heel summier is, verwacht daar dus geen negatieve dingen over kind in (maar dat checken we eerst me de basisschool) en dan zal het dus geen probleem zijn.
Maar raar is het wel dat VO's het gewoon vragen en dat basisscholen het gewoon meeleveren aan de VO's, terwijl dat wettelijk gezien (als ik Mirjam Lavell begrijp) in principe pas mag na toegelaten te zijn op de betreffende VO-school.