Home » Forum » Ouders en school » Onderzoek cbo op school deelnemen ja of nee

Onderzoek CBO op school: deelnemen ja of nee

8 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Mrs.Robinson
Onderzoek CBO op school: deelnemen ja of nee

Dochter zit in eerste klas van het gymnasium. Is een wat verlegen kind dat het moeilijk vindt om fouten te maken. Haar eerste matige cijfer is binnen (nooit wat hoeven doen op de basisschool en moet nu leren leren) en dat vond ze écht niet leuk. Verder gaat het prima, ze vindt de vakken leuk, de rest van de cijfers tot nu toe zijn prima en ze heeft al wat leuke contacten.
Dit ter achtergrondinfo.

Nu krijg ik van school het verzoek om toestemming voor screening door het CBO: de klas wordt standaard onderzocht dmv 3 testen: intelligentie, leergierigheid en welbevinden wordt gemeten.

Ik heb tot nu toe alle standaard onderzoeken (GGD en zo) geweigerd. Mijn eerste reactie is dat nu ook te doen, maar wie weet levert het iets op? Inzicht in waar haar capaciteiten vnl liggen, inzicht in haar welbevinden (ze kan wat gesloten zijn), inzicht in haar specifieke interesses. Maar terwijl ik dit typ, denk ik: dat zien we zó toch ook wel? Dat ze erg goed lijkt in Latijn en wat minder in aardrijkskunde? Dat ze heel creatief is? En met mij praat ze in de regel juist vrij veel over wat haar bezighoudt. Nadeel lijkt me dat ze erg kan gaan piekeren wanneer de uitslag haar niet bevalt (intelligentie lager dan ze hoopt of zo. Ze stelt best hoge eisen aan zichzelf). Ik hou niet van testen om het testen, zonder aanleiding dus.
Iemand hier ervaring met dit onderzoek? Advies?

AnnaNiem
Waarom

Waarom heb je alle GGD-onderzoeken geweigerd? Wat hangt er aan het CBO af voor de opleiding?

Uit alles wat je nu schrijft, lees ik mijn dochter, alleen zit ze nog op de basisschool. Zij is ontzettend creatief in haar denken, veeleisend aan zichzelf, piekert zich een depressie aan, heeft het lastig in contact met klasgenoten omdat ze zich onbegrepen voelt en hun niet begrijpt. Ik kan mij voorstellen dat je daar onzeker en verlegen van wordt in een klas. Je weet het misschien wel, maar het is de vraag of je haar ook genoeg kunt begeleiden. En jij kunt dat wel, maar de school wil het ook kunnen en wetenschap geeft ook rekenschap. Je kunt ze het dan niet verwijten dat ze het niet weten en haar niet begeleiden in haar persoonlijke situatie. Ik zou een gesprek aangaan met de mentor en je zorgen bespreken en dan besluiten wat je doet.

AnneJ
School

Er zijn vast scholen die serieus werk maken van het begeleiden van kinderen, maar helaas zijn er teveel scholen die een test gebruiken om hun handelingsverlegenheid aan te tonen of klachten bij de ouders te deponeren of er instanties bij te betrekken waar je liever niet mee te maken hebt.
En dan ligt er een dossier waar naar believen uit geinterpreteerd kan worden.

Dolblij dat ik niet meer voor deze keuze hoef te staan. Ik zou het weigeren en overleggen met de docent in een paar zinnen hoe het met dochter gaat en dat ze zich door al dat testen niet beter gaat voelen.

V@@s
Meestal

Hier wordt een dergelijk onderzoek gebruikt om te bepalen wie er in het plusprogramma komt, zodat dat niet alleen voor de usal suspects is maar juist ook voor degenen die niet opvallen.

Sas
Weet je de naam van de testen?

Volgens mij is hier eerder een vraag over geweest met veel antwoorden.

De VO-school van mijn oudste is ermee gestopt, ca 8 jaar geleden. Zij gebruikten de test ook om een soort iq-uitslag te krijgen, waarmee kinderen in het plusprogramma mochten. Dit ging ook om een gymnasium.
Ze zijn gestopt omdat het niet opleverde wat ze wilden.

Mrs. Robinson
waarom niet, en @Sas

"Waarom heb je alle GGD-onderzoeken geweigerd? Wat hangt er aan het CBO af voor de opleiding?"
Dat laatste: geen idee. En ik weiger altijd alle onderzoeken omdat ik niet wil testen wanneer er geen vragen zijn. Ben voorzichtig met onze privacy, en mocht er een probleem zijn (wat ook wel eens zo is, ik heb 2 IADH-kinderen), weet ik de wegen goed te bewandelen. Heb totaal geen behoefte aan een school die ook nog eens gaat testen.

@Sas: het zijn de de Intelligenz Struktur Test, de Fragenbogen zur Erfassung des Erkenntnisstrebens en de SchoolVragenlijst. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Sas
Wat discussie in het verleden gevonden

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/score-intelligentiestructuu...

Volgens mij vind je op het hb-kind-forum meer ervaringen met de IST.

De andere testen ken ik niet. Maar daar is vast meer over te vinden.

Syboor
Vraag rechttreeks aan het CBO

Vraag rechtstreeks aan het CBO wat er met die gegevens gebeurt. Als het goed is mag jij de resultaten zien en besluiten of die wel of niet naar de school gaan.

Als het goed is, zouden bij een screening voor een plusprogramma alleen de resultaten doorgegeven worden van de kinderen die hoog scoren. En van de rest van de kinderen zou alleen moeten worden doorgegeven dat ze niet in aanmerking komen, niet hoe laag ze gescoord hebben. Maar dat is iets om na te vragen.

Ik denk niet dat een dergelijk onderzoek wordt gebruikt om leerlingen af te laten stromen.

Het kan wel zijn dat ze zo'n screening gebruiken om kinderen op te sporen die een faalangsttraining nodig hebben. Dus ja, het is mogelijk dat er een "negatief" etiketje uitrolt.