Fransien
17-05-2011 om 10:24
Onderzoek op school
Bij ons op school is er van Verkade een onderzoeker langs geweest om te kijken wat kinderen (leeftijd 6-10) leuk vonden, waar ze naar keken en wat ze lekkere koekjes vonden en waar ze bij hun ouders om zouden willen zeuren. Het is een dag vantevoren aan de ouders gemeld, ouders mochten zeggen dat hun kind niet mee mocht doen (kregen ze ook geen kinderkoekje van de onderzoeker), maar geen voorafgaande toestemming. Dit type onderzoek doet me qua opzet en uitvoering (tenminste wat ik van mijn dochter heb meegekregen) denken aan de onderzoeken van de farmaceutische industrie een tijd terug, waarbij het onderzoek voornamelijk als doel had om een nieuw medicijn in de markt te zetten of een wat ouder medicijn flink te promoten.
Hebben jullie ook zo'n onderzoek op school gehad?

ishtar
17-05-2011 om 12:42
Nee
maar het lijkt me wel grappig. Ik ben benieuwd hoeveel kinderen op de vraag 'waar zou je bij je ouders om zeuren' geantwoord hebben "zeuren helpt toch niet...'

Ooievaar
17-05-2011 om 13:14
Zuurpruim
Ik zal wel zeikerig zijn, maar toch heb ik hier moeite mee. Ik vind niet dat een publieke instelling als een school (leerplicht) zich kan lenen voor commercieel warenonderzoek. Natuurlijk is het gemakkelijk voor Verkade als de kinderen kant en klaar in een klas zitten, dat snap ik wel. Maar Verkade is rijk genoeg om zelf kindertjes bij elkaar te zoeken voor hun koekjesexeperimenten. Daarnaast staan allerlei scholen klaar met opgeheven vingertjes over traktaties, snoep op school, wel of niet laten ontbijten van kinderen, gruitdagen organiseren en wat al niet. Maar Verkade mag wat veel ouders op veel scholen niet mogen: met koekjes de school in.
brrrr

mari39
17-05-2011 om 14:29
Waarom
heeft school hieraan meegedaan vraag ik me af? Ik heb er echt nog nooit van gehoord en ik ben het wel een beetje met ooievaar eens dat dit toch wel heel commercieel is en voor verkade een manier is om een nieuwe markt aan te boren.
Heb je gevraagd aan school waarom verkade langs kwam?
Mari39

Temet
17-05-2011 om 15:21
Niks zuurpruim
Ik ben het geheel met Ooievaar eens en zou ook wel eens willen weten waarom school het nodig heeft gevonden hieraan mee te werken. Moet er niet lesgegeven worden, ze hebben het toch zo druk?
Groeten,
Temet

M Lavell
17-05-2011 om 15:34
Geld?
Ik zou heel veel willen weten. Ten eerste: waarom denkt men met een opt-out te kunnen volstaan? Ten tweede: Hoeveel heeft Verkade (of het onderzoeksbureau) de school betaald (onderzoekspanels zijn heeeeeel duur). In hoeverre is het onderzoek gepaard gegaan met wervende teksten: stond er overal Verkade op? Werden er Verkade koekjes geserveerd?
In dat geval kun je betwijfelen of het wel om een onderzoek gaat. Het kan ook een pilot voor het op de markt brengen van een nieuw koekje zijn.
Kortom: ik zou klagen. Heel veel en heel hoog. Tot aan de minister van onderwijs en die van volksgezondheid toe.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
17-05-2011 om 17:03
Wat is dit fout. Dit is wel zo ontzettend fout, dat ik geen fatsoenlijke zin meer uit mijn toetsenbord kan krijgen.
Tirza

Fransien
17-05-2011 om 21:19
Aanvulling ishtar
Waar zou je bij je ouders om zeuren is de korte weergave van wat dochter vertelde. Volgens haar werd er gevraagd 'waar zou je je ouders als je samen winkelt om vragen' en 'waar zou je dan extra je best voor doen om toch te krijgen'. Komt redelijk op zeuren neer volgens dochter en mij.
Volgens mij ga ik de directeur maar eens aanschieten, eens kijken wat die vertelt.

rodebeuk
17-05-2011 om 22:20
Ahh please...
zonder je nick in gevaar te brengen..
Wat is dit voor school?
bijzonder neutraal, verzuild, openbaar?
buitenwijk, binnenwijk, tussenwijk?
Dochter van de directeur loopt stage bij Verkade?
nou ja, Tirza heeft alles al gezegd.

kaatje43
18-05-2011 om 09:00
Gewoon te gek voor woorden
En dan als je kind niet mee mag doen dan krijgt het geen koekje????????????????????????????? Nou ja zeg.

Chippie
18-05-2011 om 09:16
Fout
Ik zou MR en directeur hierover berichten. Dit kan in mijn ogen echt niet. Ik heb al moeite met het schoolontbijt, laat staan met een reclamegedoetje voor Verkade onder schooltijd.

Fransien
19-05-2011 om 09:55
Directeur aangesproken
Gewoon in de wandelgang. Even gemeld dat het onderzoek wel heel veel deed denken aan hoe de farmaceutische industrie te werk ging met het in de markt zetten van hun producten. Tsja, hij had het wel en vreemd onderzoek gevonden en ze hadden nog getwijfeld, maar ach, wat voor kwaad kon het nou. Hij is aan het nadenken gezet. Ik heb nog even gemeld dat etenswaarfabrikanten altijd heel veel geld neertellen voor gebruikerspanels, en dat ik hoop dat school hier een hoop voor krijgt want dat kun je altijd goed gebruiken voor de leerlingen. Dat was dus ook niet het geval, maar hij hield het in zijn achterhoofd.
Rodebeuk, het is een katholieke basisschool met een hele gemengde leerlingbevolking, alle lagen van de bevolking zitten er. Het is op zich een hele fijne school, fijne sfeer, zowel juffen als meesters, leerkrachten zetten zich echt in voor de kinderen. Locatie is omgeving van Hilversum.
Zelf ben ik niet zo goed in klagen. Ik heb het idee dat de school echt niet doorhad dat dit geen gedegen onderzoek was maar meer marketing. De farmaceutische industrie heeft per slot van rekening ook jarenlang artsen voor hun karretje gekregen, over het algemeen ook niet de domste bevolkingsgroep. Mocht er ineens een flink offensief zijn van Verkade op heel veel basisscholen, is het voor mij anders. Maar goed, er zijn nu weer wat moeders alert voor het geval het op hun school voorkomt.
Mijn man zit nog te denken aan een ingezonden brief in de krant, om een discussie op te starten. Maar ik weet niet echt of dat een handige methode is.

Ooievaar
19-05-2011 om 10:21
Ingezonden brief
Ik zie wel iets in een ingezonden brief hoor. Verkade of het bureau dat zij hebben ingeschakeld, heeft nu een succeservaring en de kans is dus groot dat ze dit vaker zullen proberen bij soortgelijke argeloze directeuren. Voor zo'n brief heb je dan wel feiten nodig. Dus dan moet je van de directeur weten:
-Door wie school is benaderd
-Hoe het onderzoek is gepresenteerd
-Dat er geen vergoeding voor is gegeven
-De opt-out constructie (die dus w.s. niet mag)
Dat hoeft volgens mij niet allemaal in de brief te worden vermeld, maar dan kun je geloei van de fabrikanten "dat dit nooit voorkomt" pareren. Zoiets.
Ik zat ook nog te denken aan misschien een stuk hierover op de website van Ouders Online? Zoiets van: "let op uw saek"?

Temet
19-05-2011 om 11:33
Fransien
Ik vermoed dat de directeur, door jouw opmerking over de kosten van gebruikerspanels, nu beseft dat hij zich als een naiëve ezel voor het karretje van het grootkapitaal heeft laten spannen. Altijd een heel vervelend gevoel als je zo misbruikt wordt, dus ik denk dat het wel bij deze ene uitglijer zal blijven.
Een ingezonden brief in de krant kan je ook nog doen al denk ik dat je dan het risico loopt dat de directeur/het team zich in het hemd gezet voelt. Of je dat wilt is de vraag.
Een verontwaardigde brief naar Verkade met een mededeling dat je een oproep tot boycot overweegt is misschien ook nog een mogelijkheid. Misschien schrikken ze ervan.
Groeten,
Temet

Fransien
19-05-2011 om 11:56
Temet, ooievaar
Ja, die dure gebruikerspanels... De directeur maakte nog een halve opmerking als dat hij dit zeker mee zou nemen bij de volgende. Ik verstond het maar half, maakt ook niet zo uit. Hij staat altijd bij de ingang van de school en is dus makkelijk aanspreekbaar.
Misschien zal hij zich bij een ingezonden brief inderdaad in zijn hemd gezet voelen. Enerzijds is school hier ook echt niet slim geweest, anderzijds zijn er destijds met de farmaceutische industrie ook legio mensen ingetuind. Nou ja, ik denk dat het bij ons op school niet weer zal gebeuren en dat er heel veel meelezers nu erg alert zijn en direct bij hun school aan de bel trekken als het bij hen gebeurd.

M Lavell
19-05-2011 om 12:19
#verkade komt er niet meer in
Fransien:"Ik heb het idee dat de school echt niet doorhad dat dit geen gedegen onderzoek was maar meer marketing. "
Het probleem is dat het _altijd_ ook marketingdoelen heeft. Zelfs de gegevens die primair verzameld worden voor statistische doelen (Cool, Prima) worden ook doorverkocht voor marketingdoeleinden.
Aan scholen, aan bedrijven uit de regio en aan grote marketingorganisaties.
Precies daarom eigenlijk, denken scholen niet na. Als Cito of ITS of enig ander gezaghebbend instituut met dit soort onderzoek zomaar binnen kan komen wandelen (opt out), wat kan er dan mis zijn met die werkwijze?
Ik vind het idee van Temet een goede. We kunnen bij Verkade een relletje veroorzaken want waarom zou alleen jij erover een klacht sturen?
'We' (ouders) vinden allemaal dat dit soort bedrijven met hun poten van de schooltijd en de onschuld van onze kinderen af moeten blijven.
We hoeven daarvoor niet heel veel te weten trouwens. Een briefje kan gewoon een klacht zijn nav dit draadje. Als er maar mailtjes genoeg zijn, komt de reuring vanzelf op gang.
Voorbeeld
aan:[email protected]
Titel: Verkade komt er niet meer in
Geachte meneer of mevrouw,
Tot mijn grote schrik lees ik in de forumrubriek Ouders en School van Ouders Online, dat u de euvele moed hebt gehad een basisschool binnen te dringen voor uw marketingonderzoek.
Met koek en leuke woorden heeft u de geheimen van de te exploiteren kinderziel proberen te achterhalen. Dat is vast naar tevredenheid gelukt, weten die kinderen veel.
Een dag van tevoren is uw komst aangekondigd met de mededeling dat ouders die niet wilde dat konden aangeven (opt out) en dat kinderen die meededen koek zouden krijgen.
U lijkt wel een kinderlokker.
Ik wil een advertentie waarin u sorry zegt en belooft de school voortaan te laten voor waar het voor bedoeld is: een veilige omgeving waar geleerd kan worden.
Tot die tijd zit er voor mij niks anders op dan meedoen en oproepen tot een Verkade boycot.
U komt er wat mij betreft niet meer in!
Groet,
Naam
Als de social-media gebruikende meelezers nu even zo vriendelijk zijn om dit rond te bazuinen (vergeet ook Radar, Kassa, consumentenbond, Viva, etc. niet), dan komt het vanzelf op gang.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
19-05-2011 om 12:29
Pikant
Fransien:"De directeur maakte nog een halve opmerking als dat hij dit zeker mee zou nemen bij de volgende. "
Ah ja, laat hem dat doen. Dan wordt naar school gaan echt kinderarbeid.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
19-05-2011 om 15:41
Jammie
Ik ruik een consumentenrel. Heerlijk. Koeksje van eigenste deegjes voor Verkade.
Ik gaat effe een briefje dichten met leuke zinnetjes er in.
Tirza

Verkade_01
20-05-2011 om 17:20
Excuses namens verkade
Beste Fransien,
Wij zijn erg geschrokken over wat we hier lezen en begrijpen dat u vragen heeft over het bezoek aan de klas van uw dochter.
Graag komen we met u in contact om uw vragen te beantwoorden en meer toelichting te geven.
Wilt u misschien uw gegevens op de Verkade website achterlaten zodat wij met u in contact kunnen komen?
Met vriendelijke groet,
Verkade

Luna
20-05-2011 om 17:47
Verkade_01
Verkade_01
Het lijkt mij dat wij allemaal wel wat meer toelichting zouden willen van uw bedrijf en niet alleen Fransien. Nu gebeurt het bij haar kindje maar de volgende keer wellicht bij die van mij? Dus graag wat uitleg...

Jolanda123
20-05-2011 om 18:02
Verkade_o1
Ook ik ben geschrokken van deze handelswijze, en heb om die reden vanmiddag bij de supermarkt dan ook gekozen voor koekjes die NIET van Verkade waren.
Ik zou er dan ook net zoals Luna prijs op stellen om hier op het forum een toelichting te willen ontvangen.
Ik kan me namelijk levendig voorstellen dat er meer mensen zijn die door deze handelswijze ontstemd zijn, maar die hier niets van zich laten horen.
Met vriendelijke groet,
Jolanda 123

M Lavell
20-05-2011 om 20:57
Dat gaat zomaar niet
Kijk uit Fransien, voor je het weet zit je met een familieverpakking koek!
Beste mevrouw of meneer Verkade, het lijkt erop dat u de boodschap niet begrijpt. U hebt met marketingdoeleinden de integriteit van een basisschoolklas geschonden.
Dat voelt als diefstal van de kinderziel en als inbreuk op de veilige ruimte die school moet zijn.
U heeft meer te verantwoorden dan alleen aan Fransien.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
20-05-2011 om 22:51
Wat gebeurt hier nou?
Is dit waar ik al zo vaak in de Intermediair e.d. gelezen heb?
Een handige jongen verhuurt zich aan Verkade om het profiel van Verkade op twitter, Facebook en fora lelieblank te houden en heeft Verkade c.q. de achterliggende multinational... ff googlen..."British United Biscuits, which in turn was taken over in 2006 by Blackstone Group and PAI Partners."...gewaarschuwd dat hier een draadje over zo'n marketingdingetje loopt. En nu doen ze damage-control?
Ik ga maar weer eens zelf koekjes bakken morgen.
Oh en Mirjam heeft natuurlijk volledig gelijk, Verkade moet hier uitleggen wat ze doen.

Sancy
21-05-2011 om 10:34
Toe maar weer
Verkade is mans genoeg om een school te benaderen voor zijn eigen marketingdoeleinden maar kan of wil niet op een openbaar forum voor ouders uitleggen waarom hun kinderen hieraan worden blootgesteld?
Oh ja Fransien, mocht je overwegen via de verkade-website te reageren, vergeet dan niet eerst de privacy-clausule te lezen.
Maar ik vind dat mevrouw/meneer Verkade hier de uitleg wel mag geven. Worden we allemaal wijzer van.

Fransien
21-05-2011 om 21:41
Reactie
Rodebeuk, ik denk dat Verkade reageert op een of meerdere mailtjes naar hun klantenservice, het valt nog mee.
Sancy, ik heb wil ze gaan mailen dat ik de discussie graag hier in de openbaarheid wil voeren. Bedankt voor de tip van de privacy clausule. Als ze inderdaad een onderzoek zonder marketingdoeleinden doen, mogen ze dat hier komen uitleggen en toelichten. Ik snap best dat ze bij onderzoek, marketinggericht of niet, voor makkelijk gaan en dan is een schoolklas of twee errug makkelijk. Maar er zijn zat opties die wat meer werk kosten maar meer inspraak van de ouders opleveren. Ik noem maar een kraampje op de markt, tegen beloning van een koekje een stel vragen beantwoorden, kan best en op zo'n manier kunnen ouders veel makkelijker ingrijpen. Op school onderzoek doen wat geen enkele relatie heeft met leren, vind ik eigenlijk niet kunnen.

Ooievaar
22-05-2011 om 08:17
Actie
Inmiddels heb ik meegeholpen hier en daar wat gefronste wenkbrauwen en vragen neer te leggen. Ik merk op dat Verkade in het weekeinde niet reageert in deze draad. Misschien horen we maandag weer van ze. Net als Rode Beuk denk ik dat de Verkade01 een professionele brandjes blusser is en die heeft nu misschien wel vrij.

rodebeuk
22-05-2011 om 08:41
Hey ooievaar
..misschien is dit wel onze kans, die professionele brandjesblusser? Eindelijk een direct lijntje!
Ik vind de Sultana's te veel laagmoleculaire suikers bevatten, dat racet echt door je bloed. Totaal ongeschikt als tussendoortje, ook nu ze teruggebracht zijn tot 100 kCal. Die krijgen ze hier echt alleen maar op oneven zondagen met volle maan en een overtrekkend front. Of ho, juist dan niet vanwege de ongunstige interactie met hun bioritme.
Kortom zelf kan ik niets bedenken, maar het idee dat dat soort types hier meeleest tart natuurlijk wel de fantasie... is er nou níets wat we ze mee willen geven, die mannen van United Biscuits?

Rafelkap
22-05-2011 om 09:18
Winst
Ok, hier een poging.
Ik word niet goed van al dat ge-marketing. Telkens weer aanpassen aan de consument en almaar nieuwe produkten. De schappen in de winkel zijn niet meer te overzien.
Meneer/mevrouw Verkade: er zijn al genoeg koekjes in de wereld. Onze gebitten gaan eraan, we worden te dik. Niet meer winst willen maken, maar doe wat nuttigs: onderzoek hoe er zonder troep erin toch eenzelfde smaak behouden kan worden of geef kinderen les in tanden poetsen.

amk
22-05-2011 om 11:27
wellicht zijn het gewoon vrouwen van United Biscuits, en die kunnen best naast hun gewone OO leven werken bij UB.
Bij ons is de marketing afdeling (en ook de meer technische afdelingen overigens) stevig in handen van de vrouwen.
Mannen zitten meer in sales en finance.

rodebeuk
22-05-2011 om 12:13
Tuurlijk amk
dat was erg manonvriendelijk van mezelf. Om te insinueren dat zij dat soort dingen doen. Er is een economische wet dat slechtbetaald werk door vrouwen wordt gedaan en dat vrouwenwerk slechtbetaald is.
De mannen verkopen dan die dienst en rekenen hem af
Maar serieus, ik had overwogen om er een m/v bij te zetten of de persoonsvorm anders te kiezen.. was ik nog te moe voor.