Fransien
17-05-2011 om 10:24
Onderzoek op school
Bij ons op school is er van Verkade een onderzoeker langs geweest om te kijken wat kinderen (leeftijd 6-10) leuk vonden, waar ze naar keken en wat ze lekkere koekjes vonden en waar ze bij hun ouders om zouden willen zeuren. Het is een dag vantevoren aan de ouders gemeld, ouders mochten zeggen dat hun kind niet mee mocht doen (kregen ze ook geen kinderkoekje van de onderzoeker), maar geen voorafgaande toestemming. Dit type onderzoek doet me qua opzet en uitvoering (tenminste wat ik van mijn dochter heb meegekregen) denken aan de onderzoeken van de farmaceutische industrie een tijd terug, waarbij het onderzoek voornamelijk als doel had om een nieuw medicijn in de markt te zetten of een wat ouder medicijn flink te promoten.
Hebben jullie ook zo'n onderzoek op school gehad?

amk
23-05-2011 om 10:27
ik was ook niet helemaal duidelijk.
Ik bedoelde meer dat deze dame normaal onder een andere nick bekend is hier op OO, en toevallig ook bij UB werkt.

dirksmama
23-05-2011 om 11:43
Meisjes
Als sinds jaar en dag werken er vooral MEISJES bij Verkade. Nou en die kunnen ook moeder zijn en op een forum zitten natuurlijk!

Verkade_01
23-05-2011 om 13:40
Reactie verkade
Beste ouders,
Op verzoek van Fransien, die deze discussie opstartte geven we namens Verkade een reactie in de hoop opheldering aan jullie allen te geven.
Zo’n drie weken geleden is er een werknemer van Verkade op een basisschool geweest. Er is wat verteld over het merk Verkade en daarnaast hebben de kinderen klassikaal enkele vragen over Verkade en koekjes beantwoord. De werknemer is zo’n drie maanden werkzaam bij Verkade en heeft op deze manier de doelgroep kinderen wat beter leren kennen.
In onze ogen ging het om een onschuldig onderzoek van circa 20 minuten waarbij de ouders van tevoren zijn geïnformeerd en waarbij de school toestemming heeft gegeven. Het contact met de basisschool is goed en de reacties na afloop van de juffrouw en kinderen waren positief.
Wij betreuren het ten zeerste dat dit tot een discussie heeft geleid op uw forum en begrijpen dat u bezorgd bent na het lezen van de vragen. Echter kunnen wij u verzekeren dat wij als Verkade nooit de kinderen op een onrechtmatige of onheuse manier zouden lastig vallen. Wij maken dan ook excuses als deze suggestie is gewekt.
Met vriendelijke groet,
Verkade

Fiorucci
23-05-2011 om 13:45
Niet op school
De intentie kan zo zijn, maar dat hoort niet op een basisschool thuis. Dan zet je maar een oproep op je site en organiseer je een rondleiding in de fabriek ofzo. Het hoort niet op school thuis.

rodebeuk
23-05-2011 om 13:53
De doelgroep 'kinderen' beter leren kennen?
Kinderen zitten van belastinggeld op school. De boog kan niet altijd gespannen zijn, dus ze doen niet 5,5 uur taal en rekenen per dag. Maar een commercieel bedrijf in de gelegenheid stellen om een nieuwe medewerker de 'doelgroep kinderen' te laten zien. Nee, dat valt niet onder de leerdoelen waarvoor wij als gemeenschap met gemeenschapsgeld scholen hebben opgericht.
Mochten kinderen op de hoogte gebracht moeten worden van industriële voedselbereiding dan kan UB daar zeker een rol in spelen, maar dan wel met de handjes boven tafel en dus ook met andere concurrerende voedselproducenten binnen het project.
Toevallig heeft mijn zoon een project over 'beroepen' op school en zijn ze vanochtend op bezoek bij een non-profit werkgever van 1 van de ouders. Echt heel leuk vind ik dat. En dat kan zeker ook bij een profit-werkgever. Maar dan wel vanuit het schoolproject. Allicht zal die profit-werkgever dan kunnen meeliften en zijn producten of zelfs zijn status als toekomstige werkgever promoten bij de kinderen. Een kans is een kans.
Maar wat Verkade hier doet kan niet meer. Mensen wordt blootgesteld aan 30.000 merkuitingen per dag, en in die hagelstorm proberen op te vallen met dit soort doorzichtige 'onderzoekjes' is gewoon foute koek. Vroeguh was dit allemaal wat minder beladen. Tegenwoordig is kindermarketing een veelkoppig monster waar wij als ouders helaas tegen zijn gaan vechten. Het kan niet anders.

Temet
23-05-2011 om 15:09
Woehahaha!
Verkade 01:"Echter kunnen wij u verzekeren dat wij als Verkade nooit de kinderen op een onrechtmatige of onheuse manier zouden lastig vallen"
Beste Verkademeneer of -mevrouw: kinderen tijdens hun verplichte schoolbezoek voor marketingdoeleinden onderwerpen aan een "onderzoek" *is* al onrechtmatig en onheus lastig vallen. Ook al hebben die kindertjes dat misschien als een leuk verzetje gezien. Koekje erbij, enzo...
Gewoon weer netjes met een standje in de supermarkt met uw waren gaan staan leuren ("wilt u eens proeven mevrouw?") en u hoort ons niet meer klagen. Maar geen gefrunnik aan onze kinderen - ook niet in overdrachtelijke zin - als die op school zitten.
Groeten,
Temet (at gelukkig toch al huismerk)

Temet
23-05-2011 om 15:14
Overigens, verkade01
Beste Verkademedewerker, het zal nu duidelijk geworden zijn dat een substantiële groep ouders dergelijke acties in het geheel *niet* op prijs stelt. Krijgen we nu van u de verzekering dat dit soort dingen niet meer voor zal komen, of is Verkade van plan hiermee door te gaan? Dat zou ik nu wel heel graag willen weten, eigenlijk, want uw vorige posting gaf daarover geen duidelijkheid.
Vriendelijke groet,
Temet

margje van dijk
23-05-2011 om 15:25
Smullen met verkade
O dames, ik zag het draadje nu pas, maar ik heb hier helemaal niets meer aan toe te voegen.
Ik smul!
Margje

M Lavell
23-05-2011 om 15:36
Ik kreeg het antwoord in de mail en deed een mailtje terug:
Geachte meneer of mevrouw (waarom heeft u geen naam?)
Uw antwoord is weinig geruststellend.
Kennelijk meent u dat u bij uw bedrijfsactiviteiten naar uw goeddunken onze kinderen kunt betrekken.
U lijkt ook te menen dat u daarvoor vooral toestemming van de school nodig hebt en niet zozeer van de ouders.
Of u met deze activiteit niks onrechtmatigs hebt gedaan, valt nog te bezien.
Dat hangt zeer af van het 'onderzoek' dat gedaan is, welk doel dat had, wat er met de gegevens gedaan is en hoe deze verwerkt zijn.
Ik zou graag zien dat u over dit punt duidelijkheid verschaft.
Het handelen is op zijn minst in strijd met de reclamecode.
http://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=279%20&deel=2
Feit is dat er iemand van Verkade op school is verschenen die de tijd heeft gehad en genomen om het merk toe te lichten. Dat kan niet anders dan met wervende teksten (op zijn minst niet neutraal).
Maar ook daar kunt u duidelijkheid verschaffen door kenbaar te maken welk presentatie materiaal (beeld en tekst) er gebruikt is en voor welk doel dat vervaardigd is.
Kortom: uw excuses zijn niet genoeg. Een beetje slap ook, om u te verschuilen achter een werknemer die nog maar net bij u werkt.
U moet dieper door het stof om vertrouwen te herwinnen.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
23-05-2011 om 17:07
Miriam
Had je al een artikel uitgeplozen waar dit tegen in gaat? Kan het zo snel niet vinden...

IngridT
23-05-2011 om 17:08
Eerlijk gezegd....
vind ik het idee dat Verkade een semi-illegaal-bezoekje-aan-schoolklas-met-onderzoekje gebruikt als een onderdeel van het inwerk-programma van nieuwe marketingmedewerkers bijna nog sipper dan dat het echt een doortrapte-geld-besparende-manier was om marktonderzoek te doen.
Jemig.
Wat amateuristisch....
Ingrid

Paal
23-05-2011 om 19:49
Totaal verbaasd
Het zou bij ons op school never nooit voorkomen dat een verkade medewerker z'n merk komt toelichten.
Werkelijk alles waar reclame op staat moet langs de directeur en die geeft geen toestemming. Terecht.

Paal
23-05-2011 om 19:51
Doelgroep
Dag medewerker van Verkade.
Om de doelgroep "kinderen" beter te leren kennen raad ik u aan een aantal weekenden rond te brengen in pretparken, dierentuinen, het strand, vakantieparken en noem maar op.
Of is dan het probleem dat uw doelgroep u niet leert kennen?

Fransien
23-05-2011 om 21:38
Wat een discussie
Allereerst, in de brief die de kinderen 1 dag van te voren meekregen (met opt-out inderdaad) werd door het definieren van de doelgroep 6-10 en het woord onderzoek (ik heb de brief niet meer bij de hand, volgens mij stond er ook scholen in ipv school, maar dat weet ik dus niet meer zeker) de suggestie gewekt dat dit niet een onderzoek bij maar 1 school was. Onderzoek bij maar 1 school is bovendien geen onderzoek, dat is alleen maar marketing, maar da's mijn mening.
Overigens klopt het dat de kinderen het heel erg leuk vonden. Het was wat anders, iemand anders voor de klas is altijd leuk, en een extra koekje is nooit weg. Mijn kind vindt dat absoluut geen vervelende les. Ik ben daarentegen helemaal niet zo gecharmeerd van marketing in de klas. Nou ja, blij te horen dat ik daar niet de enige in ben.

M Lavell
23-05-2011 om 21:48
Misleiding of liegen
RB "Had je al een artikel uitgeplozen waar dit tegen in gaat? Kan het zo snel niet vinden..."
Tja, dat is er niet maar eentje. Zie de reclamecode voor kinderen. Voorbeeldje "zij mag er niet rechtstreeks toe aanzetten hun ouders of anderen te over- reden tot de aankoop van producten waarvoor reclame wordt gemaakt;"
Vergelijk met wat Fransien schrijft:"Volgens haar werd er gevraagd 'waar zou je je ouders als je samen winkelt om vragen' en 'waar zou je dan extra je best voor doen om toch te krijgen'"
De medewerker van Verkade die dit in de schoenen geschoven heeft gekregen, wil ons doen geloven dat het geen reclame is. Maar dat is het wel. Reclame, dat is alles waarin wervende taal gebruikt wordt voor een merk, product of dienst.
Reken maar dat dat gebeurd is.
Ik al een beetje rondgesnuffeld in mijn eigen reclamekring. De reactie is unaniem en uit de tenen: schandálig!
Ik denk dat het tijd wordt voor opschaling binnen de Verkadeclub. Een hoge pief die een diepe buiging maakt en zo ons ervan weet te overtuigen dat dit soort suffe ideetjes niet eens meer opkomen.
Fransien:"Allereerst, in de brief die de kinderen 1 dag van te voren meekregen (met opt-out inderdaad) werd door het definieren van de doelgroep 6-10 en het woord onderzoek (ik heb de brief niet meer bij de hand, volgens mij stond er ook scholen in ipv school, maar dat weet ik dus niet meer zeker) de suggestie gewekt dat dit niet een onderzoek bij maar 1 school was. "
Ha, daar hebben we dan toch misleiding.
Of het moet zo zijn dat mevrouw of meneer Verkade liegt dat ie barst: het is niet maar een jonge medewerker bij een schooltje, maar wel degelijk een uitgebreid marketingplan uitgevoerd op meerdere scholen.
Dat lijkt me eigenlijk waarschijnlijker.
Die ene verse medewerker krijgt bij de firma heus niet in zijn eentje de kans om met brieven en promotiemateriaal op stap te gaan. Dit project heeft twaalf stempels gekregen. Van steeds hogere dames en heren die donders goed wisten wat ze willens en wetens deden.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
23-05-2011 om 22:31
Oh ja miriam
Dat was ik alweer een beetje vergeten, dat Fransien aan het begin nog meer details geeft van wat er in de klas gezegd werd.
En ik krijg tegenwoordig weer regelmatig mensen aan mijn bureau wier delictsomschrijving ik moet toetsen, dus verwijzing naar een complete regeling tikkelt me niet. Ik moet lekker een feitje aan een artikeltje kunnen koppelen juncto juncto in samenhang met..

Valkyre
24-05-2011 om 08:35
Beste verkade01
Ik laat mijn kind niet eens alleen met een arts praten - die in principe toch het beste met de gezondheid van mijn kind voorheeft. Waarom zou ik mijn kind dan blootstellen (op school notabene!!) aan de reclame-uitingen van een koekebakker als Verkade? Ik word al misselijk van het idee. School behoort een veilige omgeving te zijn, waar kinderen leren zelf keuzes te maken op basis van de juiste (objectieve) informatie. Een koekverkoper wil gewoon koek verkopen - ga ons, nadenkende ouders, nou niet proberen wijs te maken dat uw intenties anders waren.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
24-05-2011 om 15:57
Van het westelijk front geen nieuws
Mmm, ik vind dat we erg weinig geluid vernemen uit de Zaanstreek. Ik hoop maar dat dit duidt op spoedoverleg-op-niveau (en nadien een forse koerswijziging + nederige excuses).
Verkade01, laat je alsjeblieft nog even van je horen?
Groeten,
Temet

M Lavell
24-05-2011 om 16:22
Verkade 2.0
Ik kreeg een mail, ondertekend met een naam (is dit Verkade versie 2.0?).
Inhoudelijk is het verder standvastig ontkennend.
"In navolging op uw reactie op ons e-mail bericht kunnen wij u het volgende aangeven.
Wij hebben onze reactie op uw klacht, zoals gewenst, op het forum weergegeven. Wij vinden het vervelend dat u nog steeds bezorgd bent. Nogmaals in onze ogen ging het om een onschuldig bezoek aan een klas waarbij de ouders van tevoren zijn geïnformeerd en waarbij de school toestemming heeft gegeven.
Wij zijn verder van mening dat inhoudelijke communicatie alleen dient plaats te vinden tussen de betrokken partijen.
Wij hebben eerder aangegeven dat wij graag persoonlijk uitleg geven aan de betrokkenen, dat wil zeggen de betrokken ouders en de school. Dit aanbod
staat uiteraard nog steeds open.
Wij gaan er van uit dat wij u hierbij voldoende informatie hebben gegeven.
Met vriendelijke groet"
Ik weet niet wie deze mail nog meer hebben gehad, maar gezien het feit dat deze inhoudelijk ingaat op wat anderen dan ik kunnen en mogen, lijkt me het delen van de inhoud gepast.
Fransien, kun je op school iemand vinden die die informatiebrief nog heeft?
Groet,
Miriam Lavell

Temet
24-05-2011 om 16:42
Verdeel en heers
Mmm, staaltje verdeel-en-heers, is mijn eerste reactie. We praten niet met bezorgde buitenstaanders, maar we willen de betrokkenen wel tekst en uitleg geven (welke tekst en uitleg, zo vraag ik me af; meer van hetzelfde slappe gezwets vermoedelijk).
Kennelijk hopen ze dat dit overwaait. Moesten we misschien maar niet goed vinden. Kassa? Radar? OOL-redactie? Is er nog een Kamerlid dat zich moet profileren ergens?
Of wachten we nog even of een Verkadepersoon zich in deze draad meldt?
Groeten,
Temet

rodebeuk
24-05-2011 om 17:14
Sop en kool
..zeg ik dan maar.
Ik denk dat Verkade ook niet gewend is aan het hyperkritische toontje op dit forum.
Ze willen gewoon koekjes verkopen, en die moeilijke toestanden hier lijken maar een paar forummers te betreffen.
Ik vind Radar/Kassa enzovoort wel een idee trouwens, ik heb Radar op het schoolplein lopen (nou ja, een eindredacteur)... ik zal een keer een balletje opgooien, misschien loopt ze morgen ook wel bij de Avond4daagse.

Ooievaar
24-05-2011 om 18:29
En hier
Heb ik per email een reactie binnen gekregen van Verkade met PRECIES hetzelfde verhaaltje als ze hier op het forum hebben geplaatst. Dus die medewerker die nog maar zo kort in dienst was bla bla bla. Kwestie van copy-paste.
hmmm

Sancy
24-05-2011 om 18:41
Aha!
Uit de 2de mail naar M. Lavell: "Wij zijn verder van mening dat inhoudelijke communicatie alleen dient plaats te vinden tussen de betrokken partijen.
Wij hebben eerder aangegeven dat wij graag persoonlijk uitleg geven aan de betrokkenen, dat wil zeggen de betrokken ouders en de school."
In dat geval is het simpel: wij hebben als niet-betrokkenen gewoon niets te vragen of te zeggen aan Verkade. Dat scheelt. Dan maak ik mijn mening gewoon duidelijk met mijn voeten: Verkade komt er bij mij niet in zolang Verkade wel in scholen komt.

Sassie
25-05-2011 om 15:21
Helemaal mee eens...
Ik schrik me hier ook een hoedje van en vind de actie van Verkade echt niet kunnen…en meneer Verkade: Het gaat ons, de buitenstaanders, wel DEGELIJK aan! Jullie hebben het lef om op een school notabene dit soort acties te doen, dan gaat het de rest van Nederland wel degelijk aan! Welke school/scholen is de volgende in de rij? Dit moet gewoon stoppen!
RADAR inschakelen en het hoog spelen! Verkade zet hoog in? WIJ OOK!

Tirza G.
25-05-2011 om 15:39
Want
die kinderen zitten daar namelijk van hun leerplicht te genieten van ons aller belastinggeld. En ja, dan gaat het ons dus aan he.
Tirza

Fransien
25-05-2011 om 17:06
Ontwikkeling
De directeur heeft mij even aangesproken in de gang. Gezien mijn eerdere vragen (blijkbaar als enige moeder van de klas) heeft hij kunnen raden wie ik was. Hij was geschrokken van de commotie hier op het forum (had van iemand, waarschijnlijk verkade) de link gekregen en was niet van plan om ooit weer zoiets te doen. Hij was wel bezorgd over de reputatie van school en het lange geheugen van internet. Tsja, ik kan het me voorstellen, hij had ook gehoord dat het een stuk groter onderzoek was dan alleen onze school en alleen onze klas, en het leek onschuldig genoeg. Hij wees me ook op het risico dat de onderzoeker van Verkade zijn baan/carriere kwijt zou zijn. Nou, als dat gebeurt, vind ik dat volstrekt onterecht. Ik ken geen bedrijf waarbij een nieuwe medewerker zonder overleg met een leidinggevende zomaar naar buiten mag of zomaar een onderzoek op mag zetten. Dat bedrijven/instellingen/overheden zondebokken zoeken om de publieke opinie te bedaren, dat is wel een bekend verschijnsel, maar daarom niet minder fout.
Wat ik denk is dat men bij Verkade erg geschrokken is. Moeders zijn nu eenmaal degene die meestal de boodschappen doen en dus de koekjes kopen, en ik denk dat een koekjesfabrikant nog niet heel veel ervaring heeft met de sociale media. Verder is als bedrijf bij Radar of Kassa genoemd worden, niet leuk, en niet goed voor je imago en dus je verkoop.
Ik vind dat koekjesonderzoek/marketing niet in scholen thuis hoort. In school hoor je te leren, koekjes horen in de supermarkt. De exacte inhoud van het onderzoek doet er voor mij niet zo toe. Dit type onderzoek kan prima op straat (kraampje in een winkelstraat?) of in een supermarkt uitgevoerd worden, daar hebben ouders de kans om te beslissen of hun kind wel of niet meedoet. Nu kwam mijn kind thuis met: ik wil meedoen want ik wil niet als enige de klas uit moeten met extra werk terwijl de rest iets leuks doet en een lekker koekje krijgt.
Om deze reden heb ik ook contact opgenomen met de directeur en niet met de onderzoeker zelf. Ik heb geen vragen over het onderzoek. Ik denk ook niet dat het schadelijk geweest is voor mijn kind. Maar ik vind school niet de meest aangewezen plek hiervoor.

Fransien
25-05-2011 om 17:24
Overigens
Wil ik nog wel even zeggen dat we een prima school hebben, en ik nog nooit eerder zoiets meegemaakt heb. Onze school accepteert ook geen sponsoring, en er stond ook niets aan beloning tegenover het onderzoek. Dit even ter verdediging van school. En vergeet niet dat de farmaceutische industrie tientallen jaren dmv onderzoek aan marketing heeft gedaan zonder dat iemand daar iets achter zocht. Onze school is hooguit wat naief geweest en dacht de kinderen een leuk tussendoortje tussen de normale lessen door te bezorgen.

Ooievaar
25-05-2011 om 17:42
Aha
"hij had ook gehoord dat het een stuk groter onderzoek was dan alleen onze school en alleen onze klas, en het leek onschuldig genoeg." Groter onderzoek? Zo zo. Waar strekt dat onderzoek zich dan nog meer uit? Wie mogen er nog meer koekjes eten en vertellen of ze erom zouden vragen thuis? Andere scholen? Andere plekken waar kinderen makkelijk bereikbaar zijn? Verkade, vertel eens.....

Sassie
25-05-2011 om 19:03
Dus….
Een heel uitgekiende strategie met voorbedachte rade opgezet en uitgevoerd. Ik weet wel zeker dat het veel groter is Ik vind het wel een beetje erg naief van die directeur hoor. Wat had hij dan verwacht van de heren/dames van Verkade? Verkade gaat heus niet bij 1 school een onschuldig onderzoekje doen. Die pakken een heel gebied of meerdere grote gebieden! Waarom denkt hij dat ze zo groot zijn?

Fransien
25-05-2011 om 21:01
De brief
Bij deze de brief die de kinderen meekregen:
Geachte ouders,
Aanstaande donderdag zal ik op de xxx-school in xxx een klein onderzoek onder de kinderen van groep x/y willen houden met betrekking tot kinderkoekjes. Doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in het consumentengedrag van kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar oud.
Ik zal de kinderen tijdens het onderzoek klassikaal een aantal vragen stellen over het eten van koekjes, welke tv-programma's ze thuis kijken en welke figuurtjes (bijvoorbeeld SpongeBob, Power Rangers of Mr.Bean) zij leuk vinden. Het onderzoek zal circa 20 minuten duren. De kinderen zullen verder beloond worden met een kinderkoekje.
Ik hoop dat u geen bezwaar maakt tegen het (korte) onderzoek en wil u bij deze toestemming vragen het onderzoek in de klas te mogen uitvoeren. Mocht u verder aanvullende vragen hebben of bezwaren maken, kunt u dit doorgeven aan de leerkracht.
Met vriendelijke groet en alvast hartelijk dank,
Was getekend de onderzoeker van Verkade