Fransien
17-05-2011 om 10:24
Onderzoek op school
Bij ons op school is er van Verkade een onderzoeker langs geweest om te kijken wat kinderen (leeftijd 6-10) leuk vonden, waar ze naar keken en wat ze lekkere koekjes vonden en waar ze bij hun ouders om zouden willen zeuren. Het is een dag vantevoren aan de ouders gemeld, ouders mochten zeggen dat hun kind niet mee mocht doen (kregen ze ook geen kinderkoekje van de onderzoeker), maar geen voorafgaande toestemming. Dit type onderzoek doet me qua opzet en uitvoering (tenminste wat ik van mijn dochter heb meegekregen) denken aan de onderzoeken van de farmaceutische industrie een tijd terug, waarbij het onderzoek voornamelijk als doel had om een nieuw medicijn in de markt te zetten of een wat ouder medicijn flink te promoten.
Hebben jullie ook zo'n onderzoek op school gehad?

Temet
25-05-2011 om 21:15
Fraai hoor
Ik zie een zekere discrepantie tussen aan de ene kant de eerste reactie van Verkade 01 (beginnende medewerker die de doelgroep een beetje beter leerde kennen - implicerend dat het een klein incidenteel onderzoekje was) en de informatie die aan de schooldirecteur is verstrekt:"hij had ook gehoord dat het een stuk groter onderzoek was dan alleen onze school en alleen onze klas" - dat laatste is natuurlijk zo gebracht om de directeur over de streep te trekken ('die anderen doen het ook') maar dat lijkt me ook de werkelijkheid, want natuurlijk is dit een groter opgezet onderzoek, ze sturen niet éen pasbegonnen onderknuppel met een tas koekjes naar éen schoolklas op pad.
En nog steeds geen nederige excuses en koerswijziging van Verkade. Wat m.i. nog maar eens laat zien dat dit groter opgezet was, want er zit nu te veel geld en energie in om dit zomaar te laten vallen als een hete aardappel. Was het inderdaad die ene medewerker geweest, dan was er vast wel al een 'foutje, bedankt' reactie gekomen.
Rodebeuk, is die avondvierdaagse al begonnen ?
En Verkade01, als u nog meeleest: het is nog niet te laat voor 'damage control', maar de klok tikt, lijkt me.
Groeten,
Temet

Primavera
26-05-2011 om 01:56
Temet
Ze hebben zeker bij Verkade heel veel beginnende medewerkers. Die worden er nu natuurlijk allemaal uitgegooid vanwege dit schandaal zodat ze weer nieuwe medewerkers zullen moeten aannemen, die ze dan wegens onervarenheid de schuld kunnen geven voor de volgende misstap.
Ze zijn volgens internet in ieder geval sinds 3 dagen op zoek naar een brand development manager. Die lijkt me wel nodig inderdaad. Verder hebben ze hier waar ik woon geen of nauwelijks verkade-merken of ze zijn me nooit opgevallen in de supermarkt, dus ik bekijk het allemaal vrolijk van een afstandje.
Groeten Primavera

Temet
26-05-2011 om 09:43
Primavera (ot)
Je hebt natuurlijk geen Verkade nodig als je Mulino Bianco hebt ("chi mangia sano trova la natura", of gebruiken ze dat tegenwoordig niet meer?)
Ik heb trouwens even op de Verkadesite gekeken en daar is ook een speciaal hoofdstuk "Verkade kids"."Over Dora- en Spongebobkoekjes.
Daarnaast dan het hoofdstuk "verantwoord leven", dat ik maar niet meer heb bekeken.
Groeten,
Temet

Moek
26-05-2011 om 17:17
Primavera
Mishcien moeten we dit draadje even kopieren naar de rubriek Werk? Kan iemand van OO er mooi op solliciteren, dan komt het allemaal goed

Massi Nissa
26-05-2011 om 17:59
Temet
"Daarnaast dan het hoofdstuk "verantwoord leven", dat ik maar niet meer heb bekeken." Om deze zin heb ik hardop gelachen.
Groetjes
Massi

Valkyre
28-05-2011 om 00:12
Massi
Ja, lachen, of huilen... Best een moeilijke keuze nog!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
30-05-2011 om 11:07
Rodebeuk, joehoe!
Rodebeuk, heb je die Radarmevrouw nog gesproken? Dit draadje dreigt een tikje weg te ebben, en ik wil eigenlijk niet dat Verkade hiermee wegkomt, dus als jouw connecties niks opleveren ga ik kijken hoever ik zelf kom. Alleen ken ik geen mensen die iets kunnen betekenen, dan moet ik gewoon als 'bezorgde burger' een brief gaan schrijven en hopen dat de redactie het oppikt.
Groeten,
Temet

Sancy
30-05-2011 om 11:18
Temet en rodebeuk
Ik heb al gedacht dat ik het wel via twitter de wereld in wil gooien. Hoe lijkt jullie dat?

Temet
30-05-2011 om 16:07
Sancy
Wat mij betreft: alles kan helpen. Zelf doe ik niet aan sociale netwerk-toestanden of Twitter (zit nu al te veel op het net) maar als jij dat wel kan: doen!
Groeten,
Temet

rodebeuk
30-05-2011 om 16:14
Temet
Ik kijk wel ff in de connections van de schoolpleinconnectie. Ze doet nu iets voor een andere zender (freelancer).

Genista
07-06-2011 om 16:36
Is er nog nieuws op dit front?
Ik volgde wel geïnteresseerd en nu is de draad zomaar stilgevallen.

Fransien
08-06-2011 om 11:14
Heel weinig
De onderzoeker van Verkade wilde heeeel erg graag met mij in contact komen, heeft hij via onze directeur gespeeld. Onze directeur gaat van z'n leven niet meer in op dit soort verzoeken, maar vond de onderzoeker wel zielig, die was namelijk flink aangepakt en mogelijk z'n baan kwijt. Ik heb er even op gewezen dat de onderzoeker dit onderzoek zeker met zijn leidinggevende overlegt zal hebben en zowiezo flink wat van marketing moet weten in zijn functie, dus zowel hij als zijn leidinggevende hadden beter moeten weten. En als hij zonder overleg of toestemming een heel onderzoek opstart, dan zijn de consequenties logisch.
Nou ja, ik heb het nummer van mijn reserve-mobieltje gegeven, bijna 2 weken geleden, en niets gehoord. Dus het is stil aan het front. Ik moet wel zeggen dat ik Verkade onderhand met andere ogen bekijk en me een stuk sneller erger aan hun reclames op tv. Dochter heeft er overigens niets aan overgehouden, ik heb geen voorstel tot kopen van verkade-koekjes van haar gehoord, wel voor haar favoriete brownies, maar da's andere koek

Genista
08-06-2011 om 14:36
Hmm
Toch tamelijk flauw van Verkade, om het zo te proberen. Dit komt echt over als: "we gaan gewoon proberen dat vrouwtje onder de tafel te lullen en dan ebt het verder wel geruisloos weg". En als ze niet willen dat het zo overkomt, laat ze het dan met open vizier doen. Beste Verkade, er zijn in deze draad vragen gesteld. Geef eens gewoon antwoord?

Kate
08-06-2011 om 15:36
Jammer
Jammer hoor dat Verkade geen reactie geeft op onze vragen in dit draadje. Krijg er echt een vieze smaak van in mijn mond en zeker niet door hun koekjes die ik over het algemeen best lekker vind maar die ik nu voorlopig niet meer ga kopen totdat ik een reactie heb gehad van Verkade hier op het forum. Ohzo!

Valkyre
08-06-2011 om 20:54
Vandaag
Toch maar een ander merk gekocht ipv zoon's geijkte Dorakoekjes. Hallo, Verkade??

Jolanda123
08-06-2011 om 22:09
Wie twittert er? Ik heb al één berichtje gezien hierover op twitter
Even zoeken op #verkade, en RT

kaatje1972
09-06-2011 om 16:26
Ik heb het ook geretweet op Twitter en gevraagd aan m'n volgers het ook te doen!

Sassie
11-06-2011 om 14:37
Reclame
Zag een reclame van Verkade op tv, moet direct aan dit draadje denken en dacht meteen:"bah, daar heb je die lui weer die onder valse voorwendselen onschuldige kinderen benaderen..".Neem ik moet die koekjes ook ineens niet meer...

Elisabeth B.
11-06-2011 om 19:00
Consumentenautoriteit
eerder in de draad vroeg iemand naar een wettelijk haakje, voor een mogelijkheid Verkade aan te pakken.
De Consumentenautoriteit is als toezichthouder belast met de handhaving van de wettelijke regels die van toepassing zijn op reclame-uitingen. De Consumentenautoriteit is hiertoe bevoegd op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Deze betrekkelijk nieuwe regels bieden extra bescherming aan kwetsbare consumenten, zoals kinderen. Voor agressieve handelspraktijken bestaat een zogenaamde zwarte lijst. Zo is het verboden om kinderen er in reclame rechtstreeks toe aan te zetten het product te kopen of om hun ouders ertoe over te halen het product voor hen te kopen, Artikel 193i onder sub e. De handelswijze van Verkade lijkt hiermee in strijd te zijn.
Via www. Consuwijzer.nl kun je een klacht indienen over Verkade, klik op “Hoe dien ik een klacht in?” De Consumentenautoriteit kan Verkade aanspreken en bijvoorbeeld een boete opleggen en publiceren.
Elisabeth.

Temet
16-06-2011 om 09:47
Vraag voor rode beuk, en vraag over de consuwijzer
Rodebeuk, heb jij die mediamevrouw al bestookt, en wordt dat nog wat?
Naar aanleiding van de posting van Elisabeth: ik heb eens even op die site gekeken maar het lijkt vooral te gaan om misleidende reclame en andere misleidende of oneerlijke praktijken die direct gericht zijn op het bewegen tot verkoop. Dus hoe benader je A om te zorgen dat A iets koopt.
Maar het is de vraag of dat hier aan de hand is. Ik denk het eigenlijk niet: de kinderen worden onderworpen aan onderzoek met als uiteindelijk doel ouders van deze maar ook andere kinderen zover te krijgen dat ze meer koekjes kopen. Dus: je benadert A om - uiteindelijk - B tot koop te bewegen. Ik krijg niet de indruk dat dat onder de verboden oneerlijke handelspraktijken valt. Maar ik ruil mijn mening graag voor een betere. Wie schiet?
Groeten,
Temet

M Lavell
16-06-2011 om 10:18
Het effect
De omschrijving van dat wat reclame is, is tamelijk helder. Als er wervende elementen in de uiting zitten, dan is het reclame.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat er geen onderzoek is dat niet ook wervend is. Het doel van dit soort onderzoeken is namelijk vaak ook het onderzoek naar de vraag of de gekozen strategie (of dat nu om een zin, een geluid, een beeld, een geur of deeg is) wervend genoeg is onder de onderzoeksgroep.
En dan is er natuurlijk ook nog de loyaliteit van de verkademedewerker zelf. Die kan niet eens neutraal vertellen over koekjes.
Het effect van de werkwijze is daarom, dat kun je zo aannemen, per definitie wervend en dus reclame.
Dat is ook precies wat het zo stuitend maakte (ik vul dat voor het gemak even in voor Fransien). Als het TNO was geweest die een merkneutraal onderzoek gedaan had over koek, dan was het waarschijnlijk zonder morren voorbij gegaan (ben ik ook niet voor, maar dat is een andere discussie).
Het merkgebonden binnentreden in de school is de kwestie, juist omdat daarmee de grens tussen van alles en commerciele doelen als reclame vervaagt.
Dus ja, ik zou inzetten op een klacht over ongeoorloofde reclame.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.
16-06-2011 om 10:46
Consumentenautoriteit
Als ‘benadeelde’ ouder of kind kun je er weinig mee, omdat er geen overeenkomst is gesloten als gevolg van de handelswijze van Verkade dan wel lastig zal zijn aan te tonen dat er een causaal verband is tussen de handelswijze en de aankoop van een pak Kinderkoekjes.
Het belang van het indienen van een klacht is dat Verkade door de Consumentenautoriteit wel kan worden aangepakt. In de Wet handhaving consumentenbescherming krijgt de Consumentenautoriteit de mogelijkheid een dwangsom of bestuurlijke boete op te leggen (2.9 Whc) wegens overtreding van de Wet oneerlijke handelspraktijken (8.8 Whc).

Verkade_01
23-06-2011 om 09:48
Excuses verkade
Geachte Ouders,
Afgelopen maand is er op dit forum veel discussie geweest rondom het bezoek van Verkade aan een basisschool. Wij zijn geschrokken van de reacties en kunnen ons de bezorgdheid van ouders goed voorstellen. Door een aantal mensen zijn wij gevraagd meer openheid en duidelijkheid te bieden op het forum. Onze eerdere reacties hebben uw bezorgdheid niet weg kunnen nemen. Dat vinden wij erg vervelend. Dit bericht is dan ook bedoeld om alle lezers van het forum de gewenste opheldering te geven en hopelijk gerust te stellen.
Op 17 mei is een medewerker van Verkade in 1 schoolklas geweest op 1 basisschool. Doel van dit bezoek was inzicht krijgen in de belevingswereld en koekjesvoorkeur van kinderen. Er zijn klassikaal een aantal vragen gesteld, zoals: welke koekjes ken je? wanneer eet je een koekje? hoe ziet je favoriete koekje eruit? kijk je weleens TV? welke TV cartoons vind je leuk? Natuurlijk hebben de kinderen ook een koekje gekregen. Het bezoek heeft 20 minuten geduurd. Er is vooraf toestemming gevraagd aan de schoolleiding en de betreffende ouders hebben een brief gehad. Deze was eerder op het forum te lezen.
In onze ogen was dit een onschuldig bezoek. Dat hebben we echter verkeerd ingeschat. De forumdiscussie heeft ons aan het denken gezet en we beseffen dat dergelijke bezoeken niet gewenst zijn. Natuurlijk worden onze koekjes veel en graag door gezinnen gegeten en daarom blijven wij het belangrijk vinden te weten welke koekjes kinderen lekker vinden. Echter, we zullen de voorkeuren van kinderen in de toekomst niet meer op deze wijze verkrijgen, want het is zeker niet onze bedoeling kinderen of ouders op een ongewenste manier lastig te vallen.
Nogmaals onze excuses voor de gang van zaken. Wij hopen met dit bericht voor opheldering gezorgd te hebben en u als ouders gerust gesteld te hebben.
Met vriendelijke groet,
Verkade

Temet
23-06-2011 om 10:56
Hoera!
Nou, dat is wel een andere reactie als die ik onlangs nog via Verkade zelf kreeg.
Maar ik ben blij. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Maar goed dat ik door drukke toestanden mijn brief aan Vara's Kassa nog niet had opgesteld.
Want nu wordt dan toch gegeven waar meermalen met klem om was gevraagd: een toezegging dat dergelijk onderzoek niet weer zal voorkomen. En daar was het in elk geval mij om begonnen.
Dank en groeten,
Temet

Rembrand
23-06-2011 om 10:57
Proest ( voor verkade ).
Natuurlijk was dit bezoek niet onschuldig en is er van te voren heel goed over nagedacht wat voor vragen jullie de kinderen zouden gaan stellen. Met de antwoorden kan je immers je marketingplannen bijstellen en kijken hoe je voortaan nog meer kinderen en ouders kunt motiveren om jouw produkten te kopen.
M.

M Lavell
23-06-2011 om 11:53
Social media
Ah, tot inkeer. Zelf vind ik de woordkeus 'we hebben dat verkeerd ingeschat' beter dan de eerdere claim dat het een nieuwe werknemer was die in zijn eentje op hol geslagen was.
Helemaal geloven doe ik het nog niet. Ik vrees dat het plan op zijn minst groter was dan die ene school.
Om nu van dit inkeer van de koekjesgigant een brede les voor scholen en andere marketinglichten te maken, verzoek ik iedereen die heftig gebruik maakt van social media, uitbundig melding te laten maken van dit inkeer #verkadebindtin oid.
En ja, dat mag ook naar Kassa, Radar en andere consumentenprogramma's.
Het grote leed van 'innovatieve ideeën' is nu eenmaal dat ze altijd op meerdere plaatsen tegelijk ontstaan (die marketingjongens kunnen hun mond niet houden over hun gewéldige plannen).
Het is beter om dit idee in de kiem te smoren.
Groet,
Miriam Lavell

Temet
23-06-2011 om 12:44
Voor de goede orde
"Ah, tot inkeer. Zelf vind ik de woordkeus \'we hebben dat verkeerd ingeschat\' beter dan de eerdere claim dat het een nieuwe werknemer was die in zijn eentje op hol geslagen was.
Helemaal geloven doe ik het nog niet. Ik vrees dat het plan op zijn minst groter was dan die ene school"
Voor de goede orde: ik geloof er ook geen barst van. Zeker niet omdat excuses en toezeggingen zo lang zijn uitgebleven. Als het een op hol geslagen eenling was geweest was een "sorry, zal niet meer gebeuren" snel geschreven tenslotte.
Maar goed, uiteindelijk haalt men in de Zaan alsnog bakzeil. En daar ging het maar om.
Groeten,
Temet

Valkyre
23-06-2011 om 23:15
Oei
Ik schrik vooral van de vraag "wanneer eet je koekjes?" En dan vooral omdat het aanleiding kan zijn tot het stimuleren van gedachteloos eetgedrag (voor de tv eten bijvoorbeeld). Jakkes.