IngridT
04-09-2011 om 09:34
(on)geoorloofd verzuim & boetes...ik ben benieuwd naar ervaringen!
Puur uit nieuwsgierigheid

IngridT
04-09-2011 om 09:38
Oeps, dat was wel erg kort van stof....
Naar aanleiding van de regelmatige draadjes over illegaal schoolverzuim & de neiging tot het verzinnen van smoesjes die veel mensen dan toch hebben ben ik erg nieuwsgierig of er ueberhaupt wel eens boetes worden uitgedeeld voor die incidentele dagen of uren dat je je kind wel eens van school wilt houden. Vandaar....
Wie heeft er wel eens een uurtje of dag vrij gevraagd voor zijn kinderen en het niet gekregen?
Heb je je kinderen toen toch van school gehouden?
En wat gebeurde er toen? Waarschuwing? Boete? Hoe duur?
Ik ben benieuwd!
Ingrid

IngridT
04-09-2011 om 09:43
Mijn eigen ervaringen...
Het zal in de 10 jaar dat ik schoolgaande kinderen heb een keer of 2-3 voorgekomen zijn dat ik om puur praktische vakantieredenen een of meer van de kinderen een middagje of ochtend eerder mee wilde nemen. Braaf toestemming gevraagd altijd, en afhankelijk van school of directeur KREEG ik die toestemming, of werd er (echt zo gezegd) een oogje dichtgeknepen. Kreeg ik geen officiele toestemming ('want dat kunnen we niet doen') maar werd mijn formulier in de prullenbak gemikt & werden er geen woorden aan vuil gemaakt. Vond ik eigenlijk een wat onsportieve reactie op mijn eerlijke aanvraag, temeer omdat school volgens mij 'gewoon' vrij mag geven, maar ik moest het er mee doen. Heb er toen verder maar geen toestand van gemaakt, zo pragmatisch ben ik dan weer wel.
Ingrid

Vic
04-09-2011 om 11:03
Niets
Volgens mij heb ik het in het draadje hierboven al gezegd. Vorig jaar heeft jongste een dag verzuimd vanwege een plaatselijke feestdag in de woonplaats van haar vader. Het was weliswaar groep 2, maar ze was wel al 6, maar er werd geen toestemming gegeven. Dat werd ook op die manier gezegd, maar we hebben er verder niets meer over gehoord. Dit jaar verwacht ik dat ze wel weer dat dagje zal verzuimen. Ze zijn hier trouwens wel strenger bij dagen voorafgaand aan vakanties. Daar let de LPA ook specifiek op schijnbaar.

Philou
04-09-2011 om 11:32
Ook
idd de dagen vooraf of na de vakantie.. maar ook is het afhankelijk waar je woont mi.

Rafelkap
04-09-2011 om 17:53
Beetje zijspoor
Op zich kan ik me ook wel voorstellen dat de school streng gaat doen hierover. Bijv. op scholen waar kinderen zitten waarvan de ouders 3 keer per jaar op vakantie willen gaan. Dat is wel wat storend voor de juf/meester.
Maar bij het draadje van hierboven gaat het om een half uur tot een uurtje eerder naar huis, en de draadjessteller zit al in de stress. Dat zou toch niet hoeven, om een half uurtje tot een uurtje doet denk ik geen enkele school moeilijk. Gewoon eerlijk zeggen en als je dan toch een boete krijgt (maar niet voor een uurtje), gewoon op de blaren gaan zitten. Misschien zien sommige ouders het als een recht op om vakantie te gaan. Ik weet niet of het zo moeilijk is om gewoon tijdens de vakanties op vakantie te gaan.

Chippie
04-09-2011 om 19:08
Rafelkap
"Op zich kan ik me ook wel voorstellen dat de school streng gaat doen hierover. Bijv. op scholen waar kinderen zitten waarvan de ouders 3 keer per jaar op vakantie willen gaan. Dat is wel wat storend voor de juf/meester............Maar bij het draadje van hierboven gaat het om een half uur tot een uurtje eerder naar huis................ om een half uurtje tot een uurtje doet denk ik geen enkele school moeilijk."
Ik snap je redenatie niet helemaal. Het klinkt als: natuurlijk kun je niet met 80 door een woonwijk crossen, maar niemand doet moeilijk als je 5 km te hard rijdt.
Ik snap de frustratie etc maar door een half uurtje toe te staan, wordt het volgend jaar een half dagje, daarna een half weekje, etc.
Maar laat ik heel duidelijk zijn: ik zou heel graag een paar snipperdagen per jaar willen.

ouder
04-09-2011 om 19:09
Ja hoor!
De basisschool waar onze kinderen naar toe gaan, is erg strikt/streng als het gaat om 'vrij'. En als je dus iets extra's wilt, dan verzin je dus wat. is het eerlijk? Nee! Praktisch? Ja! Een voorbeeld. Mijn ouders waren 40 jaar getrouwd en zij wonen in Engeland. Onze kinderen waren nog jong: groep 2 en 4. Het grote feest is op zaterdagavond. Het is een lange reis: met de auto naar Duinkerken, boot naar Dover en dan nog een uur of vijf rijden. Wij willen dan op vrijdagochtend vertrekken. Als we op zaterdag vertrekken kom ik tegen een uur of vijf-zes aan met twee kinderen die doodop zijn. Leuk voor 'n feest op zaterdag! En op zondag moeten we al weer terug. Ik vraag dus vrij voor vrijdag en maandag, maar krijg het niet want het feest is op zaterdag. Ja, zegt het hoofd van de school: dan ga je toch met het vliegtuig? Alsof hij dat bepaalt en betaalt! Uit pure baldadigheid heb ik beide kinderen op vrijdag en maandag thuis gehouden; ik heb de school niet eens gebeld. Nooit iets van gehoord. Maar daar heb ik wel veel van geleerd. Dus heb ik een keer 's ochtends naar school gebeld dat de oudste wat later zou komen omdat ik eerst naar de huisarts wilde, vervolgens heb ik om 10.00 uur gebeld dat het beter was dat oudste die dag thuis zou blijven; ik was inmiddels al lang onderweg naar Disney; een verjaardagscadeau voor oudste. Twee jaar later heb ik hetzelfde gedaan met de jongste. En mijn schoonouders waren ook 40 jaar getrouwd (helemaal niet; dat was al veel langer geleden) toen we een weekendje weg wilden en de vrijdag vrij wilden zijn: gewoon zelf een kaart gemaakt op de pc... Wij willen in 2013 een lange verre reis maken, daar sparen we nu al voor. Maar tijdens het seizoen is het veel te duur. Nou, dan zijn we toch gewoon in maart 2013 25 jaar getrouwd? Want dat mag wel. En geloof me, op onze school zijn we heus de enige niet.

Chippie
04-09-2011 om 19:15
Ouder
Ouder, ik vind jouw school inderdaad wel heel halstarrig. en voor een huwelijksfeet in buitenland kan docent langere tijd vrij geven.
Je zegt: "Wij willen in 2013 een lange verre reis maken, daar sparen we nu al voor. Maar tijdens het seizoen is het veel te duur. Nou, dan zijn we toch gewoon in maart 2013 25 jaar getrouwd? Want dat mag wel." Maar volgens mij krijg je dan 1 of 2 dagen vrij.

Terpi
05-09-2011 om 08:57
Huwelijksjubileum
Hier op de basisschool moest ik voor mijn kinderen een bewijs aanleveren dat ik ze mee wilde nemen naar een begrafenis van een overgrootvader. Er werd mij verteld dat je ook voor huwelijk en jubilea bewijzen moet aanleveren dus zomaar vertellen dat je 25 jaar getrouwd bent zou hier niet opgaan..
Voor wat betreft schoolverzuim op de middelbare school, mijn ervaring is dat mijn werkpubers pas na heeeel lang en veelvuldig verzuim werkelijk een probleem te pakken hebben. De routing is dat ze eerst een vermanend gesprek met de leerplichtambtenaar krijgen. Dan, bij een tweede melding door de school komt er nog een gesprek en doorverwijzing naar HALT. Dan komt er bij HALT een gesprek en soms een 'straf' zoals een opstel schrijven waarom het belangrijk is om naar school te gaan, of een strip tekenen ofzo. Dan komt, bij nog steeds weigering naar school te gaan, de taakstraf om de hoek kijken. In mijn gehele carriere in de jeugdhulpverlening heb ik nog nooit een boete langs zien komen.

skik
05-09-2011 om 09:19
Boete
Een kennisje ging twee maanden naar Australië met haar net vijfjarige kleuter. Ze kregen geen toestemming van school en bij terugkomst wachtte hen een rechtszaak. Ondanks het feit dat die kennis zelf leerkracht is en de rechter het met haar eens was dat haar zoon op reis vast veel meer geleerd had dan hij op school zou hebben gedaan, zei hij dat hij vanwege precedentwerking niet anders kon dan hen een boete op te leggen. Die boete bedroeg meen ik 2000 euro.
Ik heb zelf één keer verlof aangevraagd en gekregen d.m.v. een werkgeversverklaring om van één week meivakantie twee weken te maken. Vorig jaar heb ik gevraagd of mijn kinderen de laatste vrijdagochtend mochten verzuimen omdat de vluchten die dag dik 200 euro per ticket goedkoper waren (dat scheelde ons ruim 1200 euro). Dat mocht.
skik

Belle Époque
05-09-2011 om 12:44
Geen problemen
Een aantal jaar geleden hebben we een paar nare dingen achter elkaar meegemaakt. School gaf ons toen spontaan vrij. Toen ik besloot te scheiden en zelfs een weekend uit huis was "gevlucht", en de maandag daarop school inlichtte over de gang van zaken, stelden ze zich net zo soepel op, gelukkig konden ze toen gewoon naar school gaan (vond ik wel belangrijk voor de continuiteit).
Dit jaar waren oma en opa 50 jaar getrouwd. Ik heb een formulier gekregen van de middelbare school. Voor de basisschool was een kattenbelletje voldoende. Niks hoeven bewijzen, geen gedoe.
Het gebeurt wel eens dat jongste te oververmoeid is geraakt in een drukke periode (hij heeft autisme) en dan bel ik ze altijd even dat ik 'm een dagje thuis hou. Dat kwam op de basisschool gemiddeld eens per 2 maanden voor. Op school heb ik het uitgelegd, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik weet van een andere moeder met een kind dat af en toe even bij moet tanken dat het bij haar school (geen spec.onderwijs) wel voor problemen zorgde.
En ééns per jaar is het paniekdag. Dan slaap ik dwars door elke wekker heen en schrik ik rond 9 uur wakker. Dan ben ik heel eerlijk en beken mijn fout, zeg dat ik mijn kinderen éérst een ontbijt geef en dat ik ze dan direct stuur. Zelfs daar is nog nooit moeilijk over gedaan, al hoop ik elk jaar dat het nóóit meer gebeurt...

Vic
05-09-2011 om 12:55
Belle (o.t.)
Oh, dat heb ik ook eens gehad. Toen schrok ik wakker, keek op de wekker en zag dat het 5 voor 8 was. Dus hup kinderen uit bed, haasten haasten, en 1 minuut over half 9 rende ik het lokaal binnen met kleuter. De kinderen zaten in de kring en juf zei: 'Oh, Marietje wat fijn dat je ook nog bent gekomen'. Teruglopend naar de auto ergerde ik me aan die bijdehandte opmerking van juf, over 1 minuutje te laat. Stap ik in in de auto en zie ik op mijn klokje 09.33 uur!

Evanlyn
05-09-2011 om 13:14
Vic (ot)
Als je eerder had geweten hoe laat het was, had je het juist heel rustig aan kunnne doen...balen. Eigenlijk zou je een soort credits moeten krijgen voor elke keer dat je voor de school stond met je netjes gepoetste kinderen en er een studiedag of zo bleek te zijn. Dan kon je zo'n credit in een geval als dit weer inleveren en was er niks aan de hand. Ik vond het trouwens wel wennen dat je als ouder wordt aangesproken op te laat komen tegenwoordig. Wij kregen gewoon zelf straf vroeger.

Rosase
05-09-2011 om 15:44
Nee
Ooit lang geleden vrij gevraagd voor mijn oudste (die toen nog kleuter was) ivm feestweekend, want ouders 40 jaar getrouwd.
Helaas, helaas heb ik nooit antwoord gehad op de aanvraag. Ik heb de dag voor vertrek nog geprobeerd om de directeur te spreken te krijgen, maar die was er niet en voor de rest was er niemand aanwezig die mij een antwoord kon geven.
Dus toch maar gewoon koffertje gepakt en zoonlief 's morgen op school afgemeld (zou niet willen dat ze zich ongerust over hem maakten). Toen manlief oudste op dinsdag na school bracht, vroeg juf belangstellend of oudste erg ziek was geweest. Ik zou waarschijnlijk iets instemmends gemoppeld hebben, maar manlief niet. Die was nogal gepikkeerd en heeft juf even uit de doeken gedaan hoe het nou werkelijk zat. Ze zou het navragen. Nooit meer iets van gehoord dus.
En voor de rest ooit vrijaf gevraagd voor 65e verjaardag van oma (was nog in de coulante tijd) en gekregen. Zwager had dit ook gevraagd voor zijn kinderen en bij hem werd het afgewezen (andere school). Hij had het formulier echter verkeerd gelezen en zag pas in het vakantiehuisje dat er iets stond van Verlof toegekend: Nee. Ik geloof niet dat hij daar ooit nog iets van gehoord heeft.
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ie een boete heeft gekregen. En ik merk op de school van mijn kinderen dat de directie er echt ook niet op uit is om de zaak op de spits te drijven.

Valkyre
05-09-2011 om 16:01
Hmmm
Mijn vader was leerkracht, en bij ons thuis kon zomaar vrij nemen dus echt niet. Ik zit dan ook met verbazing de redenen te lezen waarom men extra vrij vraagt... Niet dat ik denk dat kinderen nou zoveel missen aan een dagje school, hoor, maar het zou in mijn hoofd niet opkomen ueberhaupt te checken of de vliegtickets op een schooldag goedkoper zijn (nou ja, door dit draadje dus wel).
Bij mijn weten heb ik vroegah maar 1x verzuimd (vast wel met toestemming): mijn moeder zat in de Eerste Kamer, en we zijn toen een keer op Prinsjesdag meegeweest naar het verre Den Haag om vanuit de ramen van het Binnenhof de Gouden Koets te zien, en mijn moeder hoedloos op een groot scherm te bewonderen tussen al die hoedjes. Hartstikke leuk! En leerzaam natuurlijk. Op de terugweg in de auto bijvoorbeeld geleerd dat de koningin die troonrede niet zelf schrijft (ik was toen denk ik 7 of 8), en vast nog meer dingen.
Een reis naar het buitenland lijkt me ook heel leerzaam eigenlijk, maar ik was er nooit opgekomen dat onder schooltijd te doen - dat kan toch ook buiten schooltijd? (Afgezien van jubilea natuurlijk). Leerzaam draadje dit (Spruitje is nog niet leerplichtig...)
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

skik
05-09-2011 om 16:38
Valkyre
"maar het zou in mijn hoofd niet opkomen ueberhaupt te checken of de vliegtickets op een schooldag goedkoper zijn" Dat hoef je niet te checken hoor, dat laat het scherm vanzelf zien. Dagje eerder, dagje later. En voor 1200 euro ga ik echt wel vragen of ze de laatste 3,5 uur voor de zomervakantie, als ze al dagen niets nuttigs meer hebben gedaan, mogen missen. Normaal gesproken vind ik het niet nodig om een dag eerder weg te gaan (om files vooruit te zijn ofzo, of omdat het vakantiehuisje al op vrijdag beschikbaar is), maar dit scheelde zo ontzettend veel.
skik

IngridT
06-09-2011 om 13:52
Wow! iemand met een boete!
Mooi verhaal. Vooral over hoe professioneel eea dan verloopt.
Ervanuitgaande dat iedere OOLer die hier langs scrollde die ooit een boete heeft gehad het wel even wilde melden, meen ik toch wel de uiterts natte vinger conclusie te mogen trekken dat de kans dat je daadwerkelijk financieel gestraft wordt minimaal klein is als het gaat em een zeldzaam dagdeeltje of zo.
Dus vandaar dan die drang tot smoezen? Gaat het echt alleen maar om dat mogelijke geld? Of zit er toch iets anders achter?
Ingrid

Tineke
06-09-2011 om 14:07
Het is ook nooit goed, vic
Vic: "De kinderen zaten in de kring en juf zei: 'Oh, Marietje wat fijn dat je ook nog bent gekomen'. Teruglopend naar de auto ergerde ik me aan die bijdehandte opmerking van juf, over 1 minuutje te laat."
Tsja, als juf bestraffend had gezegd: "Marietje, je bent te laat", dan was je waarschijnlijk ook pissig geweest.
Ze zat met de kinderen in de kring, iedereen had waarschijnlijk al opgemerkt dat Marietje er niet was. Maar hé, gelukkig, ze is er gelukkig toch wel. Wat had juf wél mogen zeggen dat naar je zin was?

Temet
06-09-2011 om 14:21
Rendementen uit het verleden ...
Ingridt, het zal misschien zijn omdat ik in Amsterdam woon, maar ik zou uit het lage aantal boetes niet zonder meer de conclusie durven trekken dat het met het risico wel meevalt.
Men doet er volgens mij namelijk steeds moeilijker over. Naar mijn idee zien ze in Amsterdam helemaal niks meer door de vingers. Ik zou niet aanbevelen de gok te nemen tenzij je inderdaad denkt 'ach, die boete betaal ik dan wel'.
Het is denk ik niet alleen het geld, het is ook het gedoe. Nou is smoezen ook wel gedoe, maar anders.
Groeten,
Temet

Yura
06-09-2011 om 14:24
K. heksevet
Je mist het punt volgens mij. Vic dacht dat ze om 8.31 het lokaal binnen kwam en vond de hatelijke opmerking van de juf ietwat overdreven voor 1 minuut te laat. Toen ze terug kwam in de auto zag ze dat het 9.33 was en dat ze dus kind om 9.31 had afgeleverd.

Tineke
06-09-2011 om 15:03
Nee yura
Ik begrijp oprecht niet wat er hatelijk/ bijdehand was aan de opmerking van juf dat Marietje gelukkig toch nog kwam.
Om de boel ff in te vullen: Marietje is iedere dag ruimschoots op tijd op school, de juf vormt de kring en de lege stoel van Marietje valt direct op. "Wat zou er zijn?" vraagt juf zich af. En gelukkig, direct daarop komt Marietje toch nog de klas in. Juf blij.
Dat uit ze hardop. Ik kan er niets verkeerds in ontdekken.

Tineke
06-09-2011 om 15:07
Owwww sorry!
Oh men, wat heb ik toch een blinde vlek voor cijfers!!! Ik zag het nu pas, na zeven keer lezen. Sorry!!!!!!!!

IngridT
06-09-2011 om 16:07
Jamaar cobi...
als de LPA daadwerkelijk langskomt op school dan denk ik ook niet dat je het red met die ziek-smoes. Bellen ze dan niet op? Moet je dan niet thuis zijn? En al je 3 kinderen tegelijk ziek? Ook een beetje opvallend....
Maar ik snap de concerns natuurlijk ook wel een beetje. Het kan best duur zijn, al is de kans klein dat het daadwerkelijk zover komt.
Maar ik hou gewoon niet van smoezen. En vind het een fout voorbeeld naar de kinderen toe. Beetje overdreven vorm van eerlijklheid misschien. Maar niet van burgerlijke gehoorzaamheid, want ik GA wel gewoon als het echt zo uitkomt. Maar dan meld ik het ook gewoon. Klaar.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen tegen kersttijd, als ik vanwege mijn ega's nonchalance bij het boeken der wintersport voor 3 koters een halve dag ga verzuimen, zonder smoezen.
Ingrid

Silone
06-09-2011 om 18:03
Goh
Dacht ik toch echt in eerste posting te lezen: puur uit nieuwsgierigheid.
Komt de aap toch uit de mouw...
Ik zou denken, dom, maar tijd zat om nog iets met die vakantie te regelen.

IngridT
06-09-2011 om 19:21
P, ja precies!
Dat bedoel ik. Dan heeft een smoes toch ook geen zin?
Nou, dan speel ik liever gewoon open kaart. Wel zo eerlijk. En nogmaals, ik denk dat de schooldirecteuren die JOU melden bij de LPA zeldzaam zijn, en als ze daadwerkelijk langskomen ben je toch de pineut...dus zelfde risico zonder allerlei gesmoes en gekonkel.

IngridT
06-09-2011 om 19:23
Silone....
nee hoor, niks aap uit de mouw. In het draadje hierboven heb ik eerlijk opgebiecht wat mijn dilemma was....
En nogmaals...ik bedenk geen smoezen. Of ik nou die boete krijg of niet...dus mijn strategie was volstrekt onafhankelijk van whatever ik in dit draadje te weten zou komen...pure nieuwsgierigheid dus....
Ingrid (heb trouwens elders nog een heel verhaal over energie voor je gepost..ben jij het draadje nu kwijt?)

Ook Liever Anoniem
06-09-2011 om 19:54
Ook boete
niet zelf maar een naaste collega. Ook vrijdagmiddag voor de krokus, tijdens het carnavalsfeest dus niet eens tijdens de les een uur eerder opgehaald. Ze had dat overigens eerst netjes gevraagd, en van de juf al te horen gekregen dat het niet mocht en dat de school dan dan de LPA zouden inseinen.
En aldus geschiedde. Ze heeft de boete betaald en dat was dat. Keurig gezin, nooit eerder ongeoorloogd verzuim, kinderen die uitstekend mee kunnen komen.

Silone
06-09-2011 om 20:06
Oke
Ik heb geen andere draad gelezen. Excuus. Ik heb geen antwoord op jouw hypothetische vraag, want nog niet meegemaakt.
Ik zou zelf proberen de vakantie aan te passen. Het is geen overmacht, gewoon een foutje bij het boeken. Herstellen dus.