Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

(on)geoorloofd verzuim & boetes...ik ben benieuwd naar ervaringen!

Puur uit nieuwsgierigheid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

06-09-2011 om 20:19

Trouwens...

ik voelde me wel eens een bijna beticht van oplichten toen ik mijn 3 kinderen tegelijk ziek meldde... maar het was ECHT waar!

IngridT

IngridT

06-09-2011 om 20:24 Topicstarter

Silone...

No problemos, dat kon jij ook niet weten...

Maar voor de goede orde: 't is ons min of meer vaste wintersportadres, het zat voor de zomer al zo goed als vol, en 'normaal' gaan de huisjes daar altijd van za tot za. Maar omdat oud en nieuw en kerst dit jaar allemaal zo raar weekenderig valt hebben ze de verhuurperiodes wat aangepast om te zorgen dat mensen niet op een kerstdag hoeven aan te komen of zo. Dus is het dit jaar van vrijdag tot vrijdag. En dat heeft man dus onnadenkend gewoon geboekt.

Dat vind ik dus een gevalletje jammer, maar niks meer aan te doen & daar ga ik dus heel eerlijk dat risico van een boete voor nemen. Wintersport = 6 dagen skien, daar ga ik er niet eentje vanaf happen omdat de kinderen vrijdagochtend resp (basisschool) een leuke kerstdvd kijken danwel (VO) een kerstevent in het bos hebben.

Nogmaals, ik zou het niet echt bewust zo plannen. Heb wel eens leuke scandinavische wintersportadressen niet geboekt wegens dezelfde problemen.(huisjes daar van zondag tot zondag, en we wilden in de krokus weg. Dat lukt dus ook niet om ma ochtend op school te zijn)

Maar nu het per ongeluk zo is laat ik het maar zo. Zou een ander verhaal zijn als we per ongeluk de week VOOR de kerstvakantie geboekt hadden of zo, dat zou me te dol zijn, maar dit, tja. nou, niks aan te doen. Maar ik ben er wel eerlijk over. Dat dan weer wel.

Ingrid

Hibiscus

Hibiscus

06-09-2011 om 22:15

Boete

Er was een moeder op school van dochter die haar toen geloof ik net 6-jarige, groep 2 mee wilde nemen op huwelijksreis. Dat ging wel over iets langer, 2 weken oid.

Ze (alleen zij, niet haar man vreemd genoeg) moest voorkomen en kon kiezen, 2 weken het gevang in of 1500 boete.

Hibiscus

Irma2

Irma2

07-09-2011 om 08:45

Ouder

Echt mijn mond valt open. Liegen tegen een school? en zo te lezen ben je niet de enige?? ik zou niet eens op het idee komen! wat een voorbeeld voor je kinderen zeg.....pfff

Yura, had school nog niet gebeld dan?

Volgens mij is het op de meeste scholen wel de gewoonte dat als een kind zonder afmelding een kwartier, 20 minuten na aanvang van de lestijd er nog niet is, de school naar de ouders belt om te vragen waar het kind is. Doen ze dat op jouw school niet?

skik

Bovenstaande vraag is voor vic

Niet opgelet...

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-09-2011 om 14:08

Ik vind het altijd zo dubbel

Aan de ene kant vind ik het prima dat je niet zo maar verlof krijgt om niet naar school te hoeven. Die regels zijn niet zo maar gemaakt en als ze er zijn is het ook goed dat ze worden nageleefd. Verlof is bedoeld voor buitengewone omstandigheden en niet om vakanties te verlengen.
Aan de andere kant is het ook weer zuur, vooral als je ziet dat dagen voor de vakantie van die dagen zijn waar niets in gebeurt. Vorig jaar gingen wij op vakantie, naar een vrijdag tot vrijdag huisje in Duitsland. Geen probleem, we zouden om 15:30 uur vertrekken. Vrij vragen was dus niet aan de orde. Maar ik werd wel chagrijnig toen de kinderen tussen thuis meldden dat ze een spelletje mee mochten nemen, want ze gingen de hele middag spelletjes doen.... Dat vind ik dus echt ergerniswekkend, daar is de school niet voor. Zorg dan tenminste dat er gewerkt wordt, want dit werkt in de hand dat ouders het ook niet meer serieus nemen dat hun kind gewoon naar school moet. Als je verwacht dat ouders de schoolplicht van hun kind serieus nemen, moet je als school ook serieus daarmee omgaan...
Tegelijkertijd vind ik dat buitengewone omstandigheden ook beter erkend moeten worden. Een huwelijks(jubileum)feest in Engeland vind ik wel onder zeer buitengewone omdtandigheden vallen. Ieder huwelijks(jubileum) trouwens.
Aagje

Ingridt (zwaar ot)

heb inmiddels op je energievraagstuk gereageerd hoor!

Over liegen gesproken

"Groep 5-8 gaat voortaan 5 min eerder beginnen en daarmee mag je je groep 5-8kind 3x per jaar op zo\'n vrijdag thuis houden omdat ze 3 dagen te lang hebben qua onderwijstijd."
Kijk, dat doet alsof kinderen verplicht zijn een minimaal aantal uren naar school te gaan. Maar dat is niet zo. Doen alsof dat wel zo is, is een leugen.
De school mag gewoon vrij geven. Tot wel 10 dagen per schooljaar (en via een u bocht zelfs 20). Doen alsof dat niet mag, is ook een leugen.
Er wordt wat afgelogen om ouders en leerlingen koest te houden en makkelijk hanteerbaar te maken.
Daar kun je principieel over doen, maar je kunt ook waar het zo uitkomt een beetje terug liegen. Dat is de minst pijnlijke oplossing voor iedereen.
Ik heb trouwens altijd gewoon vrij gevraagd en dat ook gekregen. Nou moet ik daar wel bij zeggen dat er toen nog geen sprake was van een landelijk geautomatiseerd verzuimsysteem.
Nu dat wel zo is, lijkt het me lastiger.
Even voor IngridT: Je kunt principieel doen over niet willen liegen, maar vanwege die automatische systemen moet je er toch rekening mee houden dat het je in de komende leerplichtige jaren (dat zijn er ook steeds meer) nog eens zal kunnen overkomen.
Of dat je kind zelf een periode aan het spijbelen slaat of te laat komt. Als er dan al een aantekening staat (is al eens schuldig geweest aan...) dan worden de maatregelen nog heftiger.
Misschien toch maar liever een leugentje dan.
Groet,
Miriam Lavell

Niet waar

"Het zijn gewoon 3 extra snipperdagen maar de vrijdagen voor de vakanties zijn wel de dagen dat er meest vrij werd gevraagd. "
Misschien brengt de school dat zo, maar dat is een leugen. Lestijd per jaar heeft helemaal niks te maken met snipperdagen.
Scholen mogen vrij geven. De meesten doen het nauwelijks. Sommigen wel en zij die het doen beperken zich meestal tot 3 dagen per schooljaar. En dat komt dan weer omdat het justitieel beleid is om pas tot vervolging over te gaan als er sprake is van meer dan 3 dagen verzuim.
"Verder mag een directeur inderdaad gewoon vrij geven maar dat is hij niet verplicht en omdat je eerder weg wil hoeft hij nog steeds geen vrij te geven."
De regeling bij jou op school geeft ook geen recht op vrije dagen.
Maar geniet er vooral van zolang het kan. Het zijn allemaal maar ingewikkelde details. Kern is dat dat verzuimbeleid aan elkaar geplakt is van onvolkomenheden, intimidatie, list en bedrog.
Als je dan als ouders ook nog te maken hebt met drie scholen die drie verschillende vakantieroosters hanteren, dan heb je wat mij betreft alle recht om er vriendelijk en met een stalen gezicht op los te liegen.
Dat is heel gewoon in die sector.
Groet,
Miriam Lavell

Suze

Suze

08-09-2011 om 23:23

Irma2 en leugentjes om bestwil

Irma,ik snap dat je graag eerlijk wilt zijn en dat je daarmee een goed voorbeeld voor je kind wilt zijn. Vergeeet echter niet, als IEDEREEN ALTIJD eerlijk zou zijn, zouden we een onleefbare (niet zo gezellige) wereld hebben.
Vraag: "Vind je het leuk wat ik aanheb" Jij (eerlijk): "Nee, eigenlijk staat het je voor geen meter".
Vraag (als je ergens eet): "Smaakt het?" Jij (eerlijk): eigenlijk houd ik niet van ....".

Eerlijkheid is een groot goed, maar soms (niet te vaak) ben je niet helemaal eerlijk om een ander niet te kwetsen en soms (ook niet te vaak), is het leven een stuk eenvoudiger door een smoesje te verzinnen dan helemaal eerlijk te zijn (en bijv. ellende op school, leerplichtambtenaar en boetes te voorkomen).
Ik denk dat je als ouder met groter wordende kinderen daar ook anders mee omgaat. Als ik een smoesje verzin (heb het wel eens gedaan), dan praat ik daarover met de kinderen en leg uit waarom ik dat doe. En ook dat in principe eerlijkheid uitgangspunt is...
Zo leren ze hoe het in het leven werkt.
Maar goed, dit is mijn mening. Als het jou lukt goed te leven met helemaal altijd eerlijk te zijn vind ik dat echt knap.

Irma2

Irma2

09-09-2011 om 15:43

Suze

Ik vind een leugentje om iemands kleding oid van een hele andere orde als liegen ivm schoolverzuim hoor!

ouder

ouder

10-09-2011 om 12:56

Vrij vragen voor 4-jarige?

Een collega van mij heeft een vakantie geboekt in november, kind is 4 en dus niet leerplichtig, maar de school (zelfde school, zelfde directeur) eist een brief van de werkgever dat ze echt in de kerstvakantie vrij kan krijgen.
Nu heeft ze die gekregen, maar ik zou het gewoon niet doen, het kind mag gewoon op vakantie. Ok, dat de school zegt dat het niet handig is, dat geloof ik wel naar niet mogen is onzin!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stel eens voor

Stel eens voor aan de directeur dat ze de studiedagen van de leerkrachten vlak voor/na de vakanties plannen. Dat doen ze hier wel. De dag voor de voorjaarsvakantie, de dag na de hemelvaartsvakantie en de dag voor de zomervakantie. Ouders zijn er tevreden over.

Miriam?

Miriam kun jij effe een link geven waarin staat van die 10 dagen vrij door het schooljaar heen? Ik ken alleen de regel dat in uitzonderingsgevallen de directeur toestemming kan geven voor vakantie buiten schoolvakanties, maar dan ana een stuk door max 10 dagen.
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/mag-mijn-kind-op-vakantie-buiten-de-schoolvakan.html

Gewichtige omstandigheden

In de link die je geeft noemen ze het 'vrij door overmacht'. De daarbij genoemde vuistregels komen linea recta uit het smoezenboek van schoolhoofden en leerplichtambtenaren. Het schoolhoofd mag altijd vrij geven, als het maar binnen die tien dagen per jaar valt (wordt het meer, dan beslist de lpa). De wet legt aan het schoolhoofd geen enkele beperking op bij het verlenen van verlof op basis van gewichtige omstandigheden.
Wat er nooit bij staat maar er wel degelijk onder dat wetsartikel valt, is doktersbezoek.
Dat hele lieg en smoezenboek van lpa's en schoolhoofden zou volledig dicht kunnen blijven, als doktersbezoek wel in de 'gewichtige omstandigheden' administratie valt. Dan wordt het normaler om vrij te vragen, om vrij te geven, het wordt duidelijker waar het voor is (gewichtig, snap ik ja), én die dagen gaan op.
Heel onderwijsvolgend Nederland verbaast zich met regelmaat over die vrije dagen die er wel zijn maar die maar niet worden uitgedeeld.
Dat worden ze wel. Misschien niet alle tien, maar toch.
Groet,
Miriam Lavell

Annick

Annick

12-09-2011 om 11:26

Miriam

Ik snap je link met het doktersbezoek niet.

Ik ben wel benieuwd hoe ik nu het beste een verzoek voor (< 10 en > 10) extra dagen vakantie (ivm lange, verre reis) zo kan formuleren dat ik wel met school door één deur kan en school niet in de problemen kom. Man heeft internationale baan en is directeur, een werkgeversverklaring is dus snel geregeld.

Doktersbezoek

Eerst de ene vraag, in het volgende bericht de andere.
Voor ziekte moet je een ziek melden. Verlof daarvoor vloeit dan vanzelf voort uit de wet. Dus zonder toestemming van het schoolhoofd heb je bij ziekte toch toestemming om niet naar school te gaan (ontheffing van de bezoekplicht uit de leerplichtwet).
Bij doktersbezoek ben je niet ziek, maar heb je een andere afspraak die voor schoolbezoek moet gaan. Daarvoor heb je wel toestemming nodig (niet per se vooraf trouwens). Doktersbezoek is een gewichtige omstandigheid. Het schoolhoofd is in eerste instantie en binnen tien dagen zelfs bij uitsluiting bevoegd om dat soort verlof toe te kennen.
In de praktijk doen lpa's alsof schoolhoofden geen verlof mogen geven, alsof het verlof dat een schoolhoofd wel zou mogen geven aan regels zou moeten voldoen (is niet waar) en alsof je voor een bezoek aan de dokter geen ontheffing van schoolbezoek zou moeten hebben.
Strikt genomen wordt er door scholen heftig gefraudeerd door doktersbezoek niet als verlof wegens gewichtige omstandigheden te tellen.
En daar zit het gekke: Waarom zo paniekerig doen en met grote verwijten smijten als het om een half dagje voor de vakantie gaat, terwijl er ontiegelijk veel meer niet verantwoord verzuim (doktersbezoek) niet eens geteld wordt?
Omgekeerd: Ga met verlof wegens gewichtige omstandigheden om zoals de wet het voorschrijft en het wordt ineens aan iedereen duidelijk dat schoolhoofden wel verlof mogen toekennen. Dat zij dat ook regelmatig doen (doktersbezoek), dat iedereen daar wel eens van profiteert én dat je het niet te bont kunt maken, want anders zijn je gewichtige dagen op en wordt een bezoekje aan de dokter een nog ingewikkelder bureaucratisch proces.
Ik denk dat het de omgang met verlof verzoeken voor alle partijen een stuk duidelijker en meer ontspannen zou maken.
Groet,
Miriam Lavell

Verlofverzoek

"Ik ben wel benieuwd hoe ik nu het beste een verzoek voor (< 10 en > 10) extra dagen vakantie (ivm lange, verre reis) zo kan formuleren dat ik wel met school door één deur kan en school niet in de problemen kom. "
Die school wordt heus niet boos op je. De kwestie is dat die school in de nek wordt gehijgd door een lpa die stellig zal beweren dat de school dit soort verlof he-le-maal-niet mag geven. En dat doet de school dan braaf.
Het vervelende is bovendien dat je altijd, of je het nu aan de school vraagt of aan de lpa, overgeleverd bent aan de beleidsvrijheid. Er bestaat geen recht op verlof en geen regel op grond waarvan je het vanzelf krijgt. Er bestaan alleen maar regels op grond waarvan je het zeker niet krijgt.
Uit je vraag begrijp ik dat je 4 weken weg wilt. Daar bestaat geen voorziening voor. De vakantieregeling geeft maximaal 2 weken, maar alleen als je in geen van de andere vakanties in het schooljaar op vakantie kunt.
De regeling gewichtige omstandigheden kan wel meer dagen geven, maar voor meer dan 10 moet je gewoon bij de lpa zijn.
Je kunt ook jezelf vrij geven. Hoe dat moet lees je hier http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=bloeme&thread=125437&forumsel=23&forum=23&post=1986187
(lang draadje, maar dat komt omdat deze oplossing zo eenvoudig is dat ie maar moeilijk te geloven is).
Het probleem is eigenlijk: als je het vraagt en je treft een normale lpa die nadenkt, dan krijg je het waarschijnlijk wel. Tref je een bekrompen pennenlikker, dan zal die om met de meest kromme argumenten doen alsof het niet mag. En uiteindelijk, als je dat dan allemaal stapsgewijs tot de rechter toe recht probeert te zetten, dan komt de aap uit de mouw: Niemand hoeft jou dat verlof te geven. Ook niet als je wel een goed verhaal hebt.
Als je in je gemeente iemand kent die wel voor zo'n reis verlof heeft gekregen, dan moet je aan die persoon de stukken vragen. Dien het verzoek op precies dezelfde manier in bij de lpa. Dan moet je wel verlof krijgen.
Let op, het moet iemand zijn uit dezelfde gemeente. Elke gemeente is bevoegd eigen beleid te voeren.
Groet,
Miriam Lavell

Situatie

Ik ken wel een situatie van 4 weken ver weg (vanwege werk vader), waarin het kind leerboeken meenam en via de mail de weektaak van de leerkracht kreeg. Bij terugkomst de toetsen inhaalde. Ging prima. Hoe het gegaan is (via lpa of neit) dat weet ik niet.

pooh bear

pooh bear

13-09-2011 om 13:30

Hier net helaas een dag vrij afgewezen

Wij willen binnenkort een weekendje weg en ik had daarvoor de vrijdag vrij gevraagd. Zodat we dan vrijdag al weg kunnen.
Ik moest hiervoor een officieel formulier invullen. Dat had ik gedaan maar vanmiddag kwam de directeur naar me toe dat hij hiervoor geen vrij mag geven.

Ik heb nu een boos kind We gaan namelijk naar ponyparkcity. En onze dochter wil heel graag een bepaalde pony.
Alleen beginnen ze op vrijdag om 14.00 uur met het uitdelen van de pony's.
Meestal staat er dan een flinke rij en als je later komt zijn alle leuke pony's al weg. Als je na 17.00 uur komt dan krijg je zelfs op zaterdag pas een pony.
Ze is om 15.15 uit en we gaan het echt niet halen om voor 17.00 uur daar te zijn.

Maar ja ik wil ze ook niet ziek melden als ze niet ziek is.
Vind dit erg jammer

Pooh bear

Misschien is het flauw, maar ik meen het wel serieus: als de tijd van aankomst zo belangrijk is (want dat is bij ponycity dus wel, ik snap het punt wel), waarom ga je dan niet met hemelvaart, pasen, of aan het eind van een korte vakantie, als je kind op vrijdag vrij heeft? Is wel duurder waarschijnlijk, maar dan heb je meer waar voor je geld want.... op tijd een pony en geen boos kind.

Hoor eens, dat ponyparkcity moet gewoon een beetje aanpassen

aan basisschooltijden. In Nederland is het geen gewoonte om buiten vakanties om vanwege een lang weekend weg op vrijdag vrij te krijgen.
In de meeste parken mag je niet voor drie uur in een huisje. Ze zouden gerust om 19.00 uur pony's kunnen aanwijzen.

Ik zou contact opnemen met dat park. Je bent er al vaker geweest toch, als ik lees dat je dochter een bepaalde pony wil.

Nou ja, dan geen zeven uur, maar vijf uur

gewoon een redelijke tijd waarop ook kinderen die niet op vrijdag vrij zijn een keus kunnen maken.

Op de basisscholen hier is een vrije vrijdag niet aan de orde. Jongste kleuters (! -- dus niet groep 1 - 4) hebben op maandag vrij. Op vrijdag gaat iedereen naar school.

Terpi

Terpi

14-09-2011 om 13:52

Hmm

Wellicht ben ik de enige hoor... maar ik vind het een beetje bizar om een kind van school te houden omdat het persee een bepaalde pony wil tijdens een weekendje weg Wie weet neemt het ponypark steekpenningen aan om de pony achter te houden, of kun je een ander kind inhuren om al smorgens vooraan in de rij te gaan staan?
Ik geloof overigens ook dat mijn kind van mij geen lesje ponyrijden zou krijgen maar een lesje in blij zijn met wat je hebt. Nou ja, of je kunt natuurlijk een eigen pony kopen zodat het kind in kwestie niet teleurgesteld hoeft te worden...

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 14:26

Ach

bedacht zij opgeruimd en vrolijk: misschien is pony wel gewoon doodgegaan. Ook weer opgelost.

Tirza

pooh bear

pooh bear

14-09-2011 om 14:36

De reden dat mijn dochter een bepaalde pony wil heeft helemaal niets met verwend zijn te maken.
Kind is gewoon helemaal verliefd op die pony geworden.
We hebben al sinds het eerste jaar dat we daar komen dezelfde. Ze loopt er altijd het hele weekend mee te kroelen en te tutten en is helemaal verdrietig als we weer naar huis gaan
En helemaal blij als we weer gaan want dan kan ze weer naar haar vriendje!

Serwe

Serwe

14-09-2011 om 14:53

Pooh

Ik snap wel dat een school hier geen vrij voor geeft. Echter ik zou zelf dan gewoon die dag vrij nemen als het echt zo belangrijk is. Mocht er dan gezeur van komen dan is dat maar zo.
Ik heb zelf ook een paar keer de kinderen thuis gehouden vanwege iets wat in mijn ogen belangrijk was.

Overigens als het perse om die pony gaat is dat het ook niet een risico als je er wel om 14:00 bent? Want misschien is die pony dan ook al weg. Kan je de pony niet reserveren? Dan weet je dochter zeker dat ze die pony heeft. Het lijkt me anders zo zenuwtoestand worden. Kind de hele reis in spanning en vervolgens helemaal teleurgesteld mocht kind voor haar net dezelfde pony kiezen. Niks ontspannen weekend.

pooh bear

pooh bear

14-09-2011 om 16:34

Reserveren

Reserveren is er niet bij. Dat doen ze absoluut niet. Daarom staat er vaak om twee uur al een hele rij.
We vertellen haar wel altijd dat er een kans is dat ze een andere pony krijgt. Maar ze wil toch gaan proberen om deze pony te krijgen.

Overigens heeft mijn man gezegd dat hij gewoon s'ochtends weg wil.
Overigens lopen in al die parken het weekend van vrijdag tot en met maandag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.