Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

13-06-2018 om 13:05

ongewenst gedrag bestraffen met 1 voor toets?

Mijn zoon heeft iets buiten de les gedaan waar zijn docent terecht erg boos over is. Hij krijgt als straf een 1 voor een reeds gemaakt maar nog niet beoordeeld proefwerk. Dat zorgt ervoor dat hij een onvoldoende op zijn eind rapport krijgt voor dit vak.

Mijn zoon vertoont zelden tot nooit probleem gedrag en wordt door docenten juist geroemd om goede werkhouding en sociale gedrag.

Dat hij moet worden aangesproken of zijn onacceptabele gedrag. Maar een 1 voor een belangrijk proefwerk vind ik echter een bizarre strafmaatregel. Leerresultaten beïnvloeden als strafmaatregel voor gedrag is toch pedagogisch heel raar en oneerlijk?

Is dit gangbaar? Wat kan ik hier tegen doen?

Lente

Lente

13-06-2018 om 13:14

Ik denk dat je zoon iets moet doen, niet jij

Het is volgens mij niet gangbaar om zo te handelen. Zo te lezen was er geen enkel verband tussen het proefwerk en wat je zoon gedaan heeft.

Ik denk dat je zoon een nette mail moet schrijven met excuses en het verzoek om een andere straf te krijgen dan een 1 voor een proefwerk.
Afhankelijk van het resultaat kan je zoon daarna met zijn mentor gaan praten.

Lou

Lou

13-06-2018 om 13:15

Raar

Ja heel raar! Een proefwerk is natuurlijk iets heel anders dan ongewenst gedrag buiten de les. Ik zou je zoon adviseren dit even op te nemen met zijn mentor.

Heel raar.

En als het idd waar is ( het komt ook wel eens voor dat pubers een interessante draai geven aan een verhaal over een minder leuk cijfer of akkefietje...) dat is het volstrekt onacceptabel.

Laat je zoon eerst naar zijn mentor stappen voor hulp/ tips om dit op te lossen. Hou een vinger aan de pols. Je kunt je er altijd nog zelf mee gaan bemoeien als eea niet naar wens of verwachting lijkt te worden opgelost.

Ingrid

V@@s

V@@s

13-06-2018 om 14:06

toetsprotocol

En verder zou ik ook nagaan wat de school zelf voor regels heeft, waarschijnlijk mag dit helemaal niet volgens de eigen regels. Als de leerkracht niet voor rede vatbaar is het opnemen met de mentor, en eventueel hogerop.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-06-2018 om 14:51

Mag niet

Volgens mijn man, die jarenlang afdelingsleider was in het vo. Reden: je kunt geen onbeoordeeld werk voorzien van een cijfer. En daarbij, leerling moet een toets maken, die toets moet beoordeeld worden en het resultaat ervan kan niet van een nevenzaak afhankelijk zijn.
Daarnaast zou het idd bizar zijn omdat het vergrijp niet in relatie staat tot het resultaat van de toets.

Dus....daar zou ik als ouder wel bovenop zitten. Eerst bij de mentor en als ik daar bot zou vangen idd hogerop. Aangeven dat het prima is als kind een fikse straf krijgt (ervan uitgaande dat hetgeen hij gedaan heeft wel schoolgerelateerd is) maar dat dit niet kan.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-06-2018 om 14:52

Maar zoals Ingrid zegt

wel eerst controleren of het klopt wat je zoon zegt.

Aagje

mijk

mijk

13-06-2018 om 15:56

Hangt ook van leeftijd af

Maar dit zou ik kind niet alleen af laten handelen. Wel kind zelf naar mentor en dergelijke maar ook zelf contact. Kind verteld dit. Klopt dat? Wij snappen dat er consequentie moet volgen maar dit vind ik niet ... bla bla.

Als school al onredelijk is is dit voor leerling bijna niet recht te breien omdat veel volwassenen het lastig vinden om aan kinderen toe te geven dat ze fout zitten of bang zijn collega's af te vallen. Rare gewoonte maar voor kind wel erg vervelend.

Mijk

Mijk

Ik ben mentor. En als een kind met zo’n verhaal bij mij zou komen zit ik dezelfde dag nog bij de betreffende collega om zijn versie te horen. Als het echt is zoals topic-starter beschrijft denk ik dat collega onmiddellijk bakzeil haalt ( al dan niet meteen slap verhaal dat het een grapje was of zo). Als dat niet zo is zit ik max een dag later bij mijn of zijn/ haar teamleider , en dan komt t ook goed. Heb ik echt geen ouder voor nodig. Maar oogje in het zeil kan geen kwaad natuurlijk.

Maar ( geloof t of niet) ....heel vaak ligt de waarheid bij dit soort bizarre verhalen toch net even iets anders dan je in eerste instantie denkt. Ik zeg niet dat dat hier ook t geval is..maar je weet niet half hoe vaak wel. Dus hou dat toch in je achterhoofd...,,

Gr,

Ingrid (mentor)

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2018 om 13:26

IngridT

Inderdaad. Ik raad de OP aan het verhaal te beginnen met, 'Ik kan het eigenlijk niet geloven, maar mijn zoon zegt dat...'. Dan sta je iets minder in je hemd... (been there, done that)

Donderkopje

Donderkopje

14-06-2018 om 15:49

verhaal klopt, 1 is van de baan

Het verhaal bleek te kloppen hoor. Maar zoon heeft excuus gemaakt, moet nablijven en de 1 is ingetrokken.

Het was bedoeld om hem te laten schrikken. Dat is dus gelukt. Niet mijn manier van corrigeren van ongewenst gedrag, maar gelukkig is de docent ook tot dat inzicht gekomen.

Dank voor jullie reacties!

Fransien

Fransien

14-06-2018 om 16:03

Schandalig

Voor slecht gedrag zijn maatregelen als nablijven, strafwerk en corvee uitgevonden.
Voor spieken is een 1 terecht.

Bij veel kinderen leidt een 1 op een proefwerk tot een onvoldoende en mogelijk tot zittenblijven, dat kan op basis van de stof niet beheersen maar niet op basis van een keer iets doen wat niet door de beugel kan.

mijk

mijk

14-06-2018 om 17:48

Bij de meeste mensen zou dat goed gaan

Gelukkig Ingrid maar ik heb toch een aantal keer een situatie meegemaakt waarin men elkaar toch dekte. (Basisschool en middelbare overigens). Ik geef dus mijn kind in dit geval zo b3leefd mogelijk wat rugdekking. Nu vijd voorql mijn oudste het ook heel spannend om met docenten te praten dat speelt ook wel mee...

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.