Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Luna80

Luna80

21-04-2011 om 22:55

Ontwikkeling kleuter niet normaal? kleuterverlengen?

Al langere tijd maak ik mij zorgen om de ontwikkeling van mijn kinderen. Het is zo'n lang verhaal dat ik niet alles even kan vertellen. Maar het komt op het volgende neer. Inmiddels weet ik dat mijn twee oudste kinderen Hoogbegaafd zijn (boven de 145) Dit heeft voor de nodige problemen gezorgd. Iedereen die denkt daar heb je weer zo'n ouder die zo nodig over haar hoogbegaafde kinderen moet hebben. Ik begrijp hoe je je voelt want zo keek ik er ook tegenaan. Vond en vind die ouders soms ook arrogant en irritant dus dat begrijp ik wel . Maar het gekke is dat het echt problemen kan geven het hoogbegaafd zijn van een kind. Nu ja voor de twee oudste is het inmiddels redelijk goed geregeld en die zijn dus gelukkig. Maar nummer drie is nu het probleem. Voordat iedereen roept, oo die is vast ook Hb. Daar twijfel ik dus over. De reden dat ik me ermee bezig hou is omdat kind vastloopt.

Hier wat eigenschappen van zoon van 4 jaar en 6 maanden.

Spraak komt moeilijk op gang. begrijpt veel maar komt niet uit zijn woorden. Zegt bv geen fabriek maar farabliek. Geen paraplu maar palalu. Ga zo maar door. Hierdoor komt hij minder slim over. Als kind iets verteld begrijpen anderen hem vaak niet. Dit is heel sneu. Heeft een jaar Logopedie gehad maar blijft anders en opvallend praten.

Kind doet alleen wat kind zelf wil en heeft schijt aan volwassenen. Doet wel aardig tegen kinderen. Trekt naar oudere kinderen toe.

Doet niet mee op school, heeft kind geen zin in. Kind wil Halli Galli doen op school maar dat mag niet van de juf. Want dat staat in de groep 2 kast. Is daar boos over.

Kind kan rekenen tot 10 en simpele woorden lezen. Maan, uil, poes, piet etc. Is uren zoet in de bieb

rekenen vind hij leuk. rekent thuis tot 10 met miniloco.

Heeft een brede interesse vooral in de natuur. Kent bv veel insekten namen. Hondenrassen etc.

Is bijzonder zelfstandig. Helpen staat hij echt niet toe, wordt echt boos en doet het dan opnieuw. Dingen zoals jas en tas op school opbergen, mocht ik niet mee helpen vanaf dag 1.

Kijkt heel ondeugend uit zijn ogen. Is mij vaak te slim af. Bv net als de telefoon gaat mijn shampoo pikken om heksenpap te maken. stiekem naar buiten gaan om vlinders te zoeken. Gelukkig heb ik hem door Is dus een enorme stouterd.

Erg impulsief en een handenbinder. Loopt vaak weg.

Kan zich wel heel goed consenteren met bv miniloco of knex, spelletjes. In een nieuwe omgeving vermaakt hij zich prima alleen of met andere kinderen. Maar als hij niet kan doen wat hij wil bv saaie omgeving wordt hij erg lastig. Op school weigert hij mee te doen. Ziet het nut er niet van in. Vindt het gewoon niet leuk wil zelf de regels bepalen van het spel. Moeite met aanpassen. Behalve met zingen daar is hij gek op en dan kan hij wel goed uit zijn woorden komen. Gek vind ik dit. Is muzikaal en kan uren naar muziek luisteren in bed. Grappig om hem mee te horen zingen

Nu mijn vraag moet dit kind juist langer kleuteren want past zich niet aan of misschien is het kind wel verveeld en gedraagt hij zich zo uit onmacht. Hij is van november dus zit in groep nul. Op school denken ze aan een consentratie stoornis. De juf geeft aan dat kind eigenlijk een kleinere klas nodig heeft. Ze kan niet genoeg aandacht aan hem besteden (Hij moet te vaak gecorrigeerd worden).

Wat kan ik nu het beste doen om zoon te helpen? Het gevaar van overschatten (toch niet Hb zoals zijn broer en zus) en ook van onderschatten (misschien komt hij minder slim over dan hij is) ligt op de loer. Help!
Is dit gedrag voor andere ouders herkenbaar? Graag hoor ik jullie ideeën.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Groep 0!?

Als hij van november is, hoort hij igg in groep 1 thuis.
Hij zou zich ook best zo op school kunnen gedragen, omdat hij niet genoeg uitgedaagd wordt. Maar er kunnen ook andere redenen zijn. Wat zegt de orthopedagoog oid op school van zijn gedrag?

een moeder

een moeder

21-04-2011 om 23:27

Testen?

Kan hij al getest worden of hij ook HB is? Verder denk ik: hij is net uit de luiers. Geef het arme kind wat tijd om zich te ontwikkelen.

Daarmee bedoel ik dus juist niet kleuterverlengen, want zijn cognitieve ontwikkeling is op en zelfs boven niveau. Het klinkt alsof hij zich verveelt, maar ook daar zal hij uiteindelijk mee leren omgaan (ik spreek uit ervaring).

Maar kijk maar in de draadjes over kleuterverlengen, daar valt niets goeds van te verwachten. Tegen alle adviezen in heb ik mijn kind met ADHD/PDD ook gewoon over laten gaan naar groep 3, waar hij een jonge leerling is, onder het motto: zijn stoornis verdwijnt ook niet als hij een jaar ouder is en cognitief is hij er aan toe. Geen sociaal-emotioneel geneuzel dus. Dat heeft goed uitgepakt, uitstekend zelfs.

billie

billie

22-04-2011 om 09:13

Ja maar

Tuurlijk niet langer kleuteren, maar dat zul je inmiddels wel weten na ervaring met je oudsten? Probleem is wel dat je inmiddels een probleem hebt met de leerkracht. Zij geeft haar onmacht duidelijk aan. Tevens geeft ze aan niet veel te snappen van slimme kinderen, dat kan ook een groot probleem zijn of worden. Zit je jongste op dezelfde school als de anderen? Dan weet je inmiddels wat school wil en kan? Dan weet je ook wat je zelf zou kunnen doen?
Het lijkt me evident dat je eerst uitgaat van hb. Als je zoon zich niet goed kan uitdrukken kan dat voor enorme frustraties zorgen. Daar zou ik op insteken. Als ik je verhaal lees dan zou ik hv inschakelen die gespecialiseerd is in hb, zonder externe hulp ga je er volgens mij niet komen. Als je er al komt op deze school. Had je trouwens veel vertrouwen in de logopedist? Wat gaf die aan?

Dit duurt nog even

Kind is 4. Kenmerk van kinderen van 4 is dat ze zich nog niet zo goed aan kunnen passen. Alle kinderen van 4 hebben dat. Dat valt niet op omdat veel kinderen van 4 vanzelf een beetje op elkaar lijken. Zelfde belangstelling, zelfde plezier, zelfde meegaandheid, zelfde kinderhand die gauw gevuld is.
Het valt wel op bij kinderen die niet zo op kinderen van 4 lijken. Andere belangstelling en niet zo makkelijk af te kopen. Het is volkomen zot om van dit soort kinderen te beweren dat ze zich niet goed kunnen aanpassen. Dat kan geen enkele 4 jarige. Dat komt pas goed met een jaar of 7 en dan ook nog de een beter dan de ander.
Kortom: dit probleem duurt nog wel even.
Je kunt er wel over praten met je kind. Kind is namelijk wel in staat om beredeneerd tot ander gedrag te komen. Dat duurt ook even. Het zou eigenlijk het beste zijn om dit kind helemaal niet naar school te sturen, totdat het van zichzelf is toegerust om zich aan te passen. Maar dat mag weer niet, of althans: met 5 jaar moet ie toch naar school en dat is ie bijna.
Praten, praten, praten. Listen verzinnen. Uitleg geven over de wonderlijke wereld van juffen die eigenlijk niet snappen waarmee ze bezig zijn.
En natuurlijk absoluut niet langer laten kleuteren. Kind heeft belangstelling voor de omgang met oudere kinderen. Kind bij jongere kinderen laten, is misdadig.
Ik zou zeggen: zet dit kind eens in groep 3 of zelfs 4. "Kind wil Halli Galli doen op school maar dat mag niet van de juf. Want dat staat in de groep 2 kast. Is daar boos over. "
Juf heeft dat kennelijk niet uitgelegd. Voor het spel zijn (ik heb het even nagezocht, ik kende het niet) minstens 2 spelers nodig. Juf zal menen dat de andere groepsgenoten dat spel nog niet kunnen spelen. En (nu komt een typisch juffen redenatie) dat is dan niet eerlijk want dan wint jouw kind altijd.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

22-04-2011 om 10:24

Ondernemende kleuter!

Wat is dat toch, dat juffen niet meer met een leuke ondernemende kleuter om lijken te kunnen gaan? want dat lees ik een beetje. Ik hoor hier niet zoveel "raars" in als alleen dat hij misschien logopodie nodig kan hebben om zijn uitspraak wat te verbeteren. Maar goed, ook dat kan een fase zijn waar hij vanzelf overheen groeit, hij is 4! mijn zoon (8) maakt nog steeds wel eens van die versprekingen, tot vorig jaar noemde hij het bejaardentehuis steevast het "theaterhuis" )
Miriam heeft ook al heel zinnige dingen gezegd; gun ieder kind zijn eigen tempo en zijn eigen ontwikkeling. Maar helaas, in het huidige onderwijssysteem moeten ze allemaal in een hokje passen... zucht... en hoe meer hokjes hoe meer kinderen er ergens tussen zullen vallen. Een concentratie stoornis voor een 4 jarige? vind ik zowiezo belachelijk, een 4 jarige kan zich echt niet lang op een werkje concentreren, dat moeten we ook helemaal niet willen, laat hem maar lekker van het een naar het ander fladderen en ontdekken, daar is hij kleuter voor.
groetjes, Tess

billie

billie

22-04-2011 om 10:26

Miriam! vraag, ot

Je schrijft altijd prachtig over het kind zelf sterker maken, klinkt me wijs en aannemelijk in de oren. Heb je ook algemene tips voor een kind dat juist niet in de contramine gaat op school, maar zich juist terugtrekt en zeer braaf gedraagt? Angstig is het niet goed te doen, waarvoor de leerkracht een enorme autoriteit is? Maar waarvan leerkrachten klagen dat er geen enthousiasme is, wel slordigheid en wegdromen? (en dus laag werktempo) Kind is niet goed gebekt, thuis overigens zeer goed. (thuis ook expressief en extravert)

Primavera

Primavera

22-04-2011 om 13:58

Komt me heel bekend voor

Beste Luna,
De beschrijving van je zoon en de problemen waar je tegen aanloopt komen me heel bekend voor. Ze komen overeen met de eigenaardigheden van mijn eigen zoon die dysfasie heeft, maar dat gedeeltelijk kan compenseren omdat hij op andere vlakken wel HB heeft. Hij heeft ook een vrij grote vP-kloof. Mijn zoon heeft alleen een iets rustiger karakter.
Het is typisch voor dysfasie dat een kind op vraag niet de goede woorden kan vinden en ze verbasterd en ze dan opeens in bijv. een liedje wel goed kan. Op een één of andere manier is dat een andere verbinding in de hersenen die wel goed werkt. Verder werkt het het hebben van minder innerlijke taal op veel aspecten ook tegen.
Eén jaar logopedie (1 keer in de week?) is veel te weinig en bovendien moet je een logopediste hebben die verstand heeft van dysfasie en hoe je een vertekend beeld kan krijgen door een hoog IQ en het moet ook klikken tussen de logopediste en je zoon. Mijn ervaring is dat als het niet klikt, het kind ook geen barst oppikt.
Verder is mijn kind geconcentreerd afgeleid. Soms kan hij zich gewelidig concentreren en vooral in één op één testen met een psycholoog in een kamertje gaat alles prima en valt hij alleen op sommige subdelen een klein beetje uit. Zodra hij echter in een drukke klas zit, ga het veel sneller mis. Verder heeft mijn zoon ook een groot probleem om behalve dat wat hij in zijn hoofd heeft uit te spreken ook dat wat hij in zijn hoofd heeft op schrift te zetten.
Je moet je zoon beslist niet laten zitten, hij zal als hij inderdaad een soort taalprobleem heeft juist eerder en meer oefening nodig hebben. En bovendien zal hij waarschijnlijk de kleuterklassen zo wie zo niet echt boeiend vinden, dus hoe eerder hij daar doorheen is hoe beter.
Het beste wat je kan doen om je zoon te helpen is eens goed laten testen wat er precies aan de hand is en wat verder ook erg helpt bij deze kinderen om beter te spreken is zo vroeg mogelijk leren lezen dmv woordbeeld en beslist niet door hakken en plakken. Je moet de school voor zijn , want anders gaat het mis. Ook zullen bij hem de zogenaamde rijpheidstesten nooit goed uitpakken. Geef niks, dat is toch bull-shit, maar je moet wel een school. juf zien te vinden die daar niet stevig aan vast gaat houden, want een kind als dat van jou tegenhouden in zijn ontwikkeling gaat anders een hele hoop ellende brengen en uiteindelijk doorverwijzing naar een clusterschool of SBO waar het weer niet geweldig gaat omdat hij zwaar onder niveau aangeboden krijgt.
Groeten Primavera

Primavera

Met het laatste stukje van je redenatie ben ik het niet eens: op een clusterschool of SBO krijgt hij zwaar onder zijn niveau aangeboden.
Onze dochter is ook meerbegaafd, maar krijgt gewoon werk op haar niveau aangeboden hoor. Zit nu op het SBO, na de zomer cluster-4 van dezelfde school.
Maar misschien heb jij een andere ervaring.

Moek

Moek

22-04-2011 om 15:14

Mamarijke

Dan heb jij een goed SBO. Hier is eigenlijk een opleiding voor het VMBO het hoogst haalbare en vallen ze van hun stoel van verbazing als een kind naar de HAVO gaat.

Zelfde

bibi:"Heb je ook algemene tips voor een kind dat juist niet in de contramine gaat op school, maar zich juist terugtrekt en zeer braaf gedraagt?"
Daar zou ik precies hetzelfde mee doen. Kinderen proberen zich in een vorm te gieten die ze verlost van ingewikkelddoenerij. De een staat op zijn strepen, de ander trekt zich terug om niet meer op te vallen.
In beide gevallen ligt daar naar mijn idee vooral een misverstand ten grondslag. De kinderen interpreteren dat wat juf wil (of wat moet op school) op hun manier en begrijpen er het verkeerde uit.
De een meent dat je op school moeilijke dingen moet doen (en dat je dus niets hoeft te doen wat je al kan), de ander begrijpt dat het juist niks moet laten zien.
Praten, praten, praten dus. Uitleggen hoe juffen dat teruggetrokken gedrag begrijpen. Uitleggen waarom stille Marietje zo lief gevonden wordt (ze is gewoon stil), maar ook uitleggen dat 'lief' in zijn algemenheid niet makkelijk samengaat met de indruk 'slim'.
Uitleggen wat indrukken van juffen over jou voor het gedrag van de juf kunnen betekenen. Praten over situaties in de klas: rollenspel. Hoe had je dat kunnen benaderen?
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

23-04-2011 om 16:51

Deels herkenbaar

Mijn dochter praat wel duidelijk verstaanbaar, maar verder herken ik veel in jouw beschrijving van je zoon. Ook zij is ondernemend (sommigen zullen zich nog een paniekerig draadje in Peutertijd herinneren over een ontsnappende tweejarige bij het kdv) en vindt, na een leuke start, school geen barst meer aan. Ook zij "mocht" pas dingen uit de groep-2-kast pakken toen ik het schoorvoetend aan de juffen voorlegde als idee. En dan nog mag het vaak ook weer niet, waardoor ze in de war raakt en af en toe ook brutaal reageert of in de koppige stand gaat.
Of ze slimmer is dan gemiddeld, vind ik lastig aan te geven, ik ken niet zoveel vierjarigen, en het doet er ook (nog) niet zo toe. Gelukkig is ons al wel medegedeeld dat ons novemberkind gewoon naar groep 2 gaat na de zomervakantie. Ik zou daar als ik jou was ook op aansturen, wat moet hij nog langer in het kleuteronderwijs dat hem toch al niet zo ligt? Het is trouwens wel echt normaal dat kleuters de kleuterschool niet leuk vinden. Ik heb bergen kleuters gekend die na de eerste euforie (joepie, nu ga ik echt iets leren) zich zwaar teleurgesteld door die twee jaar slepen in de hoop op iets beters in groep drie. Het is treurig, maar het is zoals Miriam zegt: het is allemaal gericht op de grote gemene deler.
Als ik jouw opsomming lees, loopt je zoon eerder voor dan achter op zijn leeftijdsgenoten. Die spraakproblemen zou ik wel serieus nemen. Ik heb diverse kinderen in de klas gehad met ESM (ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden) en dat is een behoorlijke handicap die je liefst zo vroeg mogelijk moet begeleiden. Ik bedoel, het is natuurlijk helemaal niet zeker dat er zoiets speelt, maar in het geval dat is spoed geboden.
Kortom: niet verlengen, wel verder onderzoek regelen.
Sterkte met je pittige, interessante en eigenzinnige zoontje.
Groetjes
Massi

ayla

ayla

23-04-2011 om 18:52

Ook wel herkenbaar

peuterzoon is vergeleken bij grote zus ook verbaal vrij zwak, spreekt vrij onduidelijk en weet zich moeilijker uit te drukken. Kleuterzoon zit echter op een vrij flexibele school, we waren in het begin enigzins benauwd door slechte ervaringen in het verleden maar dat was onterecht. Doordat hij zich vaak moeizaam uitdrukt heb je niet snel in de gaten dat hij toch wel slim ia. Echter binnen drie weken had ook de juf door dat hij toch wel aardig wat in huis had. Hij mag doen wat hij wil, en omdat hij in een combi klas zit kan hij ook werkjes van groep 2 pakken. Het honderbord, letterborden etc hij mag het allemaal doen. In principe zou hij bijna 2,5 jaar moeten kleuteren want hij is van Maart, of dat gaat gebeuren, geen idee. Ik wacht het nog even af

billie

billie

23-04-2011 om 23:01

Miriam, ot

Dank. Hier kan ik wel iets mee!

Luna80

Luna80

24-04-2011 om 22:53

Wat ik ga doen voor zoon.....

Is eerst even zijn gehoor laten nakijken. Waarschijnlijk is daar niets mee aan de hand maar toch...

Even over jullie vragen.

Zoon is wel een keer bij een kinderpsycholoog geweest maar die wist helaas ook niet wat ze met hem aanmoest (toen was hij net 4). Toen wij binnenkwamen stuurde de psycholoog me na 5 minuten weg en wou hem gaan testen. Nou mooi dat hij niet meewerkte. De psycholoog heeft me na een half uur gebeld om hem op te halen. Kreeg geen antwoorden uit hem en de antwoorden die hij gaf waren niet goed te verstaan volgens haar. Waarschijnlijk gemiddeld IQ omdat hij stopte met antwoorden en zuchtend wegliep toen ze bij gemiddeld waren aangekomen bij de eerste test. Moest over 2 jaar maar eens terugkomen..... Dus nu weet ik nog niets dacht ik toen....

Jullie reacties heeft me meer duidelijkheid gegeven. Zelfs als hij gemiddeld intelligent en niet hb is dan nog niet een reden om te kleuterverlengen. Zelfs al heeft hij een consentratie stoornis dan nog is het geen reden om niet naar groep 3 te gaan. Met dit in mijn achterhoofd ga ik met de juf praten.

Mijn twee oudsten kregen pas wat ze nodig hadden op school toen ik met het bewijs van hoogbegaafdheid aankwam. De juf geloofde het eigenlijk niet want kinderen waren zo dromerig in de klas en sprongen er niet uit . Nu zit de oudste op een Leonardoschool en middelste nog niet.

Over de vraag over de logopediste. Ze was nog wat onervaren. Haar conclusie was een spraakstoornis maar ze was er van overtuigd dat het tijdelijk was en wel over zou gaan.

Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik heb er echt heel veel aan en ga zeker hulp zoeken voor zoon.

Anna

Anna

24-04-2011 om 23:31

Dat is toch niet vreemd?

Veel kinderen moeten iemand eerst leren kennen voordat ze meewerken aan testen. Mijn dochter heeft eerst een aantal sessies gehad waarbij ze vooral spelletjes gespeeld heeft, voordat er een (iq) test werd afgenomen.
Een aantal jaren later is ze eens gezien door een psychiater i.v.m. mogelijke asperger. Dat gesprek heeft 20 minuten geduurd omdat dochter erg de boot afhield en die man geen vat op haar kon krijgen. Hij had overigens niet het idee dat ze asperger had, maar een bijzonder eigenzinnig kind was het wel

Primavera

Primavera

25-04-2011 om 11:54

Luna

Ik zou maar eens een andere kinderpsycholoog opzoeken of liever een afspraak kan maken in een audiologisch centrum, waar ze het gehoor ook gelijk meenemen. Ik ben ook wel eens teruggeroepen door de psycholoog omdat mijn zoon die dag niet meewerkte. Dat was helemaal geen probleem, gewoon een andere afspraak gemaakt om terug te komen. Ook was zo'n test niet in één sessie klaar.
Om eerlijk te zijn, zijn er zijn aardig wat testen overheen gegaan voordat duidelijk was was er precies met hem aan de hand was. Op de eerste testen met zo'n 4 jaar scoorde hij behalve taalgestoord zelfs zwakbegaafd over bijna de hele linie. Ons werd uitgelegd dat die taalstoornis ook de overige intelligentiegebieden naar beneden trok. Omdat dat ons als ouders helemaal niet klopte voor ons gevoel, heb ik gevraagd of ze dan eens een non-verbale intelligentie test konden laten doen, zodat het taalprobleem niet zo'n stempel op de uitslag zou drukken. Dat hebben ze na wat aandringen gedaan en het kind scoorde daar HB en bleek zijn leeftijdsgenoten minstens 3 jaar voor te zijn.
Later bleek ook dat hoewel wij als ouders, de kleuterjuffen en iedereen in de omgeving het idee hadden dat hij alles begreep, dit helemaal niet zo was. Zo'n was echter slim genoeg om uit de contekst op te maken wat ze nou precies van hem wilden, of hij deed gewoon anderen na en dus leek het alsof zijn taalbegrip ook uitstekend was. Alleen met zeer specefieke testen kwam eruit dat een deel van de gesproken informatie helemaal niet tot hem doordrong ook als was zijn gehoor uitstekend.
Ik kan je echt aanraden om tot de bodem uit te zoeken of er bij jouw zoon geen sprake is van een taalstoornis ipv alleen maar een spraakstoornis. Mijn kind werd er op een gegeven moment depressief van toen hij zich realiseerde dat de wereld buiten hem communiceerde en hij nooit echt duidelijk kon maken wat er allemaal door zijn hoofd speelde en constant onderschat werd. Een ander kind kan er bijv. deze frustratie juist met druk of lastig gedrag uiten. Ik leg het altijd uit door mensen zich te vragen om een telefoongesprek voor te stellen waarbij de lijn gestoord is en wat je zegt en herhaald steeds niet door de ander begrepen wordt en jijzelf de antwoorden van de ander ook telkens niet goed doorkrijgt. De meeste mensen leggen in zo'n geval na een tijdje gefrustreerd de hoorn erop. Stel je dan voor dat ieder gesprek zo verloopt en zie dan nog maar eens motivatie te krijgen om die telefoon nog te gebruiken. Dat is precies hetzelfde als wat bij mijn zoon met gesproken taal gebeurde.
Bij spraak- of taalmoelijkheden kan vroeg leren lezen (dmv woordbeelden naast plaatjes) voorkomen dat een kind een nog grotere achterstand oploopt doordat hij taal minder gebruikt dan leeftijdsgenootjes en dus systematisch minder oefening erin heeft. Dat kan ik je echt aanraden. Lezen heeft mijn zoon erg geholpen en ook om ineens de goede uitspraak te leren van woorden. Als iemand hem het voordeed pakte hij de goede klanken niet op, maar bij het geschreven woord ineens wel en zijn communicatie werd er stukken duidelijker door. Kwaad kan het in ieder geval niet als het op een leuke speelse manier gebeurd.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.