Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ontwikkelingsvoorsprong en/of HB topic


Ik heb nooit een IQ test gehad, dus ik weet niet of ik hoogbegaafd ben. 
Maar ik herken alles waar zoon mee te maken heeft. Ik leerde mijzelf op mijn vierde lezen en was in groep 2 avi-uit. Ik heb altijd binnen drie maanden van een nieuw leerjaar, het leerwerk uitgehad. En afhankelijk van hoe inventief de leerkracht was, kreeg je dan dat werk nóg eens (ja serieus..) of kreeg je het leerwerk van het jaar erop. Met als resultaat dat ik in groep 6 het groep 8-werk zat te maken. In groep 7 nog eens. En in groep 8 nog eens. Want meer was er niet voor handen op de school. Het rapport stond vol met tienen, maar voor mij was er geen bal aan.

Ik heb geen rotperiode gehad op school, want ik was erg sociaal. Maar ik heb wel echt elke uitdaging gemist. En ik zat altijd in mijn eentje te werken.
En nog veel belangrijker: ik leerde niet om te leren. Ik leerde niet om met frustraties om te gaan, leerde niet dat je gewoon overeind kan blijven als je fouten maakt. En ik leerde niet dat als je hard genoeg doorzet, dat je dan iets kan bereiken wat je voor onmogelijk hield. 
Daar heb ik in mijn latere leven heel veel last van gehad. Grote faalangstklachten, een angststoornis en een lat die toren hoog ligt. Tot op de dag van vandaag ervaar ik nog de gevolgen van hoe onaangepast mijn onderwijs was. Ik ben er echt van overtuigd dat dit anders was verlopen als ik in deze tijd werd geboren en men mij de juiste stimulans op emotioneel vlak had geboden.

Ik kan me goed voorstellen dat jouw referentiekader maakt dat je je afvraagt of de poespas om hoogbegaafdheid niet een beetje overdreven is Tsjor, als je er weinig hinder van hebt ervaren. Mijn referentiekader ziet er dus heel anders uit.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

24-07-2021 om 09:27

tsjor schreef op 24-07-2021 om 09:08:

Ik was al ver in de 40 toen ik een IQ-test kreeg. Het voordeel was, dat ik toen pas begreep waarom ik niet kon begrijpen dat andere mensen iets niet begrepen.
Ik ben blij dat ik naar school gegaan ben in een tijd, waarin je 'gewoon' een goed rapport had. Geen gedoe met plusklassen, analyses van testen waaruit dan moet blijken dat het getoonde resultaat niet overkomt met het verwachte resultaat en er dus een probleem is, dat aangepakt moet worden, kind individueel gezien door juf (net als alle andere kinderen natuurlijk), goed observeren en monitoren. Wat je capaciteiten waren moest blijken uit wat je presteerde. De prestaties waren de norm. Was dat te simpel? Of is het nu te gecompliceerd? 


Fijn dat jij genoeg had aan wat er was. Zelf vind ik dat mijn kinderen oneindig beter worden bediend op school dan ikzelf vroeger. Ik heb me extreem verveeld op school. Het onderwijssysteem is en was gewoon niet goed ingesteld op hoogbegaafden. 

tsjor schreef op 24-07-2021 om 09:08:

Ik was al ver in de 40 toen ik een IQ-test kreeg. Het voordeel was, dat ik toen pas begreep waarom ik niet kon begrijpen dat andere mensen iets niet begrepen.

Hetzelfde hier Tsjor, al was ik 33 toen ik een IQ-test maakte bij een sollicitatietraject. Ook daar kwam een erg hoog cijfer uit. Maar ja, wat heb je eraan? Ik wist toen al jaren dat ik intelligent ben en inderdaad, op de lagere school werd niks extra’s gedaan. Ik heb me er jarenlang doodverveeld, een klas overslaan wilden mijn ouders niet, ik was al de jongste van de klas. Later op het gymnasium behoorde ik gewoon tot de middenmoot. Toen werd het allemaal wat leuker. Ik deed in tien vakken eindexamen, maar ik was niet de enige. 
ik denk dat het verschil is dat vroeger minder afwijkend gedrag werd getolereerd. Scholen waren strenger, als ik me verveelde kon ik niet vervelend gaan doen en aandacht vragen. Ik kreeg geen aandacht, ze dachten blijkbaar dat ik dat niet nodig had. ik moest een boek gaan lezen, sigaretten gaan kopen voor de leerkracht of helpen bij de gymles van lagere klassen. Nu mogen kinderen onderpresteren en de klas afleiden omdat ze zich vervelen en dan komt er een oplossing voor het kind waar het kind mee verder komt, niet een waar het kind mee stil gehouden wordt. 
Een ander nadeel van de middenmootmentaliteit van de jaren zestig/zeventig was ook: er zat in de vijfde en zesde klas ook een jongetje bij mij in de klas dat absoluut niet mee kon komen. Ook hij werd aan zijn lot overgelaten. Geen extra uitleg, ja soms door mij, maar dan nog snapte hij het niet. Logisch, ik was geen leerkracht dus wat wist ik van uitleggen. Ook hij verveelde zich, maar het was een lief joch, dus die zat zijn tijd uit tot de gymles of de bel. 
het moet toen wel een makkelijke tijd geweest zijn voor leerkrachten. Je richt je op de middenmoot en de rest laat je bungelen tot de zomervakantie. 

SuzyQFive schreef op 24-07-2021 om 09:24:

Er is al een HB topic: https://www.viafora.nl/forum/psyche-en-mentaal/hoogbegaafdheid-kletstopic?page=3#52

😁

Ik heb het even gerapporteerd bij de mods en gevraagd of ze de topics samen willen voegen.

PhilDunphy, over hobby's: als je kind van schaken houdt, zou ik een schaakclub proberen. En verder: laat hem eens kijken naar scouting. Daar zitten veel verschillende soorten activiteiten in dus dat is voor veel verschillende soorten kinderen interessant. En het is (grotendeels) buiten.

Wat betreft " leren leren" is muziekles een goed idee, want of je nou talent hebt of niet: iedereen moet altijd oefenen en je ziet ook altijd dat oefenen leidt tot vooruitgang en niks doen leidt tot achteruitgang.
Tenzij je kind niks heeft met muziek natuurlijk, dan is het trekken aan een dood paard.

Groeten,

Temet

SuzyQFive schreef op 24-07-2021 om 09:24:

Er is al een HB topic: https://www.viafora.nl/forum/psyche-en-mentaal/hoogbegaafdheid-kletstopic?page=3#52

😁

Scherp! Maar zo te zien zijn het toch twee verschillende topics. Deze topic gaat specifiek over kinderen en in de andere topic gaat het vaker over de HB forummers zelf. Daarom is het fijn om die te scheiden van elkaar, omdat het een verschil is of je zelf de ervaringen hebt of vanuit je rol als ouder. 

Daarnaast verschijnt dit topic op zowel Viafora als Ouders.nl en dat is weer een meerwaarde.

Dank voor het melden maar in dit geval kunnen beide topics prima naast elkaar bestaan.

Temet schreef op 24-07-2021 om 09:36:

PhilDunphy, over hobby's: als je kind van schaken houdt, zou ik een schaakclub proberen. En verder: laat hem eens kijken naar scouting. Daar zitten veel verschillende soorten activiteiten in dus dat is voor veel verschillende soorten kinderen interessant. En het is (grotendeels) buiten.

Wat betreft " leren leren" is muziekles een goed idee, want of je nou talent hebt of niet: iedereen moet altijd oefenen en je ziet ook altijd dat oefenen leidt tot vooruitgang en niks doen leidt tot achteruitgang.
Tenzij je kind niks heeft met muziek natuurlijk, dan is het trekken aan een dood paard.

Groeten,

Temet

Ja de schaakclub zit hij op, sinds een maand. Hij vindt het heel leuk! En ook heel leuk om daar veel andere kinderen te treffen die het net zo leuk vinden als hij. Ik zie ook nu al resultaat, in die zin dat hij beter tegen zijn verlies leert kunnen. Voorheen was hij aan het schreeuwen en huilen als hij had verloren. Nu incasseert hij al stukken beter en vraagt hij soms om een nieuw potje. 

Scouting is een goed idee voor na de zwemles. Ik zal dat in gedachten houden.

Over een muziekinstrument heb ik hem nog nooit gehoord, maar kan ik eens opperen. Al vind ik muziekles vaak wel erg prijzig, dus wat dat betreft is scouting interessanter.

Bedankt voor je tips.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

24-07-2021 om 09:55

YolandaOudersnl schreef op 24-07-2021 om 09:49:

[..]

Scherp! Maar zo te zien zijn het toch twee verschillende topics. Deze topic gaat specifiek over kinderen en in de andere topic gaat het vaker over de HB forummers zelf. Daarom is het fijn om die te scheiden van elkaar, omdat het een verschil is of je zelf de ervaringen hebt of vanuit je rol als ouder.

Daarnaast verschijnt dit topic op zowel Viafora als Ouders.nl en dat is weer een meerwaarde.

Dank voor het melden maar in dit geval kunnen beide topics prima naast elkaar bestaan.


Beetje zonde om het zo te verspreiden, beide topics gaan over hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Dat kun je ook lastig scheiden omdat hb een sterke erfelijke component heeft. Ik vind dit heel jammer in ieder geval. 

Privemuziekles is inderdaad prijzig, maar kijk eens bij de plaatselijke muziekschool. Daar kan je vaak ook instrumenten lenen en zeker voor jongere kinderen zijn de prijzen betaalbaar (tenminste hier wel)
Een harmonie of fanfare kan ook nog een optie zijn.

Groeten,

Temet 

PhilDunphy schreef op 24-07-2021 om 09:35:

[..]

Ik heb het even gerapporteerd bij de mods en gevraagd of ze de topics samen willen voegen.

👍🏻

PhilDunphy schreef op 24-07-2021 om 08:57:

. Alleen spelletjes vindt hij wel leuk, maar met drie kinderen heb ik gewoon niet altijd tijd en zin om met hem aan tafel te gaan zitten voor een spelletje.

Van spelletjes kunnen ze ontzettend veel leren: maak een account op boardgamearena. Ruim 300 online spellen. Je kunt ze ook time based spelen, dan doe je 1-4 zetten per dag. Prima als je een spel nog moet leren, kun je tussendoor de spelregels opzoeken. Je kunt zoeken op simpele en moeilijke spellen, er staan ook spelregels op, laat het ze lekker zelf uitzoeken. Toch weer iets anders dan mario of minecraft. Het is ook goed voor het frustratiegebeuren en je kunt hem tussendoor wellicht helpen met een goede zet. 

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

24-07-2021 om 11:49

Wednesday schreef op 24-07-2021 om 09:55:

[..]


Beetje zonde om het zo te verspreiden, beide topics gaan over hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Dat kun je ook lastig scheiden omdat hb een sterke erfelijke component heeft. Ik vind dit heel jammer in ieder geval.

Samenvoegen gaat niet. Jullie kunnen van deze discussie ook een 'kleuterdiscussie' maken, of alleen voor kinderen van 2-8 bijvoorbeeld maar twee discussies naast elkaar waarvan er eentje ook op ouders staat is geen enkel probleem. Als het wel een probleem is bloedt er vanzelf eentje 'dood'. 

PhilDunphy schreef op 24-07-2021 om 08:57:

Wat zijn de hobby's van jullie kinderen? Wij zijn nog echt aan het zoeken met oudste. Hij zegt speelgoed niet leuk te vinden. Kon voor zijn verjaardag uit het speelgoedboekje ook echt niks kiezen wat hem leuk leek, we hebben dat hele ding doorgebladerd. Lego, playmobil, knutselmateriaal, etc. het interesseert hem niks. Alleen spelletjes vindt hij wel leuk, maar met drie kinderen heb ik gewoon niet altijd tijd en zin om met hem aan tafel te gaan zitten voor een spelletje.

Op dit moment vermaakt hij zich met:
1. Gamen gamen gamen. Alles gaat over Mario en Minecraft, ongelooflijk.
2. Schaken
3. Ministeck
4. Puzzelboekjes zoals Sudoku en woordzoeker

Langzaam begint het buiten spelen ook enigszins interessant te worden, maar alleen als hij wordt opgehaald door een ander kindje.

Dochter is nu 8. Zij speelt een muziekinstrument en doet aan 2 sporten. Thuis houdt ze van lego, knutselen, buiten spelen, zwemmen, spelletjes. Ze vindt inderdaad ook sudokos leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.