LilianeMi
25-05-2011 om 12:46
Ontwikkelingsvoorsprong op de kleuterschool
Lang verhaal, en dan kijk ik met name naar Mirjam Lavell die ik me nog van een aantal jaren geleden op het forum kan herinneren.
Zoon van 5 zit een jaar op school en blijkt over een enorme ontwikkelingsvoorsprong te beschikken. In het kort: hij bezit vrij veel kennis, is cognitief zeer sterk, is autodidact en heeft zichzelf leren lezen en rekenen en en beschikt over een bijzonder goed geheugen.
School spreekt over hoogbegaafdheid, IB'er heeft al tweemaal Leonardo school aangehaald maar wij vinden dit op deze leeftijd nog geen goede benaming, een beetje de ver van zijn bed show en willen wij zijn verdere ontwikkeling afwachten alvorens een etiket op hem te plakken. Arts geeft overigens ook aan dateen IQ test pas echt zin heeft vanaf de leeftijd van 6 jaar. Wij willen gewoon dat onze knul lekker in zijn vel zit en gelukkig is.
Zijn motoriek loopt niet echt achter maar hij is wat houterig, al kan hij prima meekomen met de rest, kan klimmen, fietsen en zelfs hinkelen en doet hij het verder goed. We zijn wel gestart met fysio om hem wat extra ondersteuning hierbij te geven. Hij doet echt enorm zijn best en maakt goede vorderingen met pengreep en fijne motoriek.
Hij is in de klas volgens de juf onrustig en ongeconcentreerd, loopt veel rond en is snel afgeleid door de prikkels om hem heen. Maakt wel zijn werkjes af en doet aan alles mee met enorm veel enthiousiasme. Hij is verder erg lief en behulpzaam, ook volgens de juf. De lichamelijke onrust herkennen wij thuis ookl, hij vraagt thuis ook erg veel aandacht en energie waar we hem dat ook kunnen geven, maar we snappen dat dit voor een juf met 30 kinderen in de klas een erg lastige en wellicht ondoenbare taak is.
Juf geeft aan niet te weten wat ze aan moet met een kind wat geen gemiddelde ontwikkelingslijn volgt en geeft tevens aan dat hij zich geen uitzondering mag voelen. Dit geeft ons enigzins wel het gevoel dat hij zichzelf niet mag zijn, hij is anders maar mag zich niet zo voelen. Ze weet ook niet goed wat ze hem buiten het standaard werk kan aanbieden en lijkt ook bang te zijn voor jaloerse uitlatingen van klasgenootjes. Wij snappen het van beide zijdes, voor haar is het lastig omdat ze er geen tijd voor heeft maar voor hem is het ook geen doen om b.v een week lang de letter V te moeten leren als je al kunt lezen.
Hij is sociaal, enthousiast, en heeft redelijk veel vriendjes en vriendinnetjes in zijn eigen leeftijds categorie, hij trekt dus niet speciaal naar oudere kinderen toe. Hij is perfectionistisch maar inmiddels zo ver bijgedraaid dat hij wel nieuwe dingen meteen probeert in plaats van af te wachten tot hij zeker weet dat hij ze meteen perfect beheerst en dat vinden ze superknap van hem. Hij wordt er makkelijker in en kan zijn frustratie over falen inmiddels ook meteen loslaten of omzetten in een drang het nog eens te proberen. Hij doet zo zijn best.
Inmiddels zijn er meerdere gesprekken geweest met school waar niet echt veel concreet uitkomt. In een gesprek met de IB'er een half jaar geleden zou er een begeleidingsplan opgesteld worden maar dit blijkt er nog niet te zijn.
De school wil nu eerst een PAB'er inschakelen ter ondersteuning van de juf, en wilde orthopedagogen inschakelen. Dit hebben wij vriendelijk afgeslagen, niet de PAB'er maar wel de orthopedagoog: deze schakelen wij liever zelf in met het oog op de dossier vorming waarvan wij niet willen dat deze op school plaats vindt. Uiteraard willen wij informatie die voor belang van school absoluut met hen delen maar overige informatie hoeft van ons niet in zijn leerling dossier te staan.
Iemand een idee welke weg we nu verder kunnen behandelen? Of een PAB'er echt hierbij kan helpen. Hoe we het beste met de school kunnen samenwerken. Wel of niet al testen? Kortom, hoe gaan we hier nu verder mee?
Ik hoop dat iemand die hier ervaring mee heeft ons wat verder op weg kan helpen.

blauwtje
25-05-2011 om 13:12
3 tips
1. verwacht niet te veel van school
2. houd je kind af en toe een dag thuis
3. schakel een eigen ortho in, nu al, kan ook zonder test, maar hij/zij kan wel advies aan school geven
4. kijk eens rond op het hb kind forum

M Lavell
25-05-2011 om 13:31
Niet moeilijk doen
Je moet het probleem niet groter maken dan het is. Kind is onrustig/druk in de klas. Vast staat dat die klas 'm niet zoveel te bieden heeft.
Eenvoudige oplossing: zet 'm in een klas die hem wel wat te bieden heeft: A uitdaging en B structuur.
Dat is, gezien zijn voorsprong, groep 4.
Dat hoeft niet elke dag. Probeer het eens, twee keer per week. Alle kans dat dat direct helpt.
Verder helemaal niks onderzoeken. Dat duurt te lang. Het probleem van nu is vooral het probleem van de juf kennelijk. Kies daar nu een concrete oplossing voor, voordat het ook zijn probleem wordt.
Groet,
Miriam Lavell

ayla
25-05-2011 om 13:36
Sluit me aan
bij blauwtje (zijn 4 tips trouwens geen drie
onderzoeken heeft nu inderdaad weinig zin, je moet een oplossing hebben voor nu.
Er staat in je verhaal volgens mij niet duidleijk dat hij groep 4 niveau heeft, ik zou ene 5 jarige ook nu niet zo maar met groep 4 laten meedraaien, dat wordt vrij heftig. Kijk welke verdieping en verrijking ze hem in de klas kunnen geven, werkstukjes maken, dagboekje bijhouden. Er moet trouwens wel een behandelingsplan komen. En god kijken wat ze volgend jaar gaan doen, gaat hij naar groep 3, slaat hij groep 3 over.

M Lavell
25-05-2011 om 13:41
Aanvulling
Je hoeft je overigens nog helemaal niet druk te maken over versnellen of niet. De kwestie is dat je van een vijf jarige nog niet kan verwachten dat ie uit zichzelf rustig en geconcentreerd gaat werken aan dat wat ie kan.
Dat komt wel, maar dat duurt nog een jaar... of twee.
Tot die tijd is kind afhankelijk van de manier waarop zijn omgeving is ingericht en wat volwassenen hem te bieden hebben.
Plaats 'm in groep 4 voor dagen of dagdelen in de week en je geeft hem een omgeving waarin hij rustig en geconcentreerd kan werken aan wat hij kan, omdat iedereen in de klas dat daar doet. De leerkracht heeft 'm dan ook meer te bieden.
In de kleuterklas is die omgeving er in ieder geval niet.
Je kunt voor dit kind het gangbare leerplan gewoon loslaten, totdat hij met zijn voetjes op de grond komt en wel uit zichzelf geconcentreerd kan werken aan wat ie kan, ook als zijn omgeving daar niet optimaal toe is ingericht.
Dan is ie ruim zes. Of zeven.
Van daar zie je verder.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
25-05-2011 om 13:41
Differentieren
Dat is ook een het gevoel wat wij hebben, dat het meer een probleem is van de juf dan van hem. Hij heeft het prima naar zijn zin en gaat graag naar school. Vooral knutsel en plakwerk is een heet hangijzer voor de juf, maar hij doet overal aan mee en maakt alles af.
Een versnelling naar groep drie is ter sprake gekomen, maar dat lijkt hen gezien zijn fijne motoriek geen goed idee. Sociaal-emotioneel achten ze hem er ook niet rijp voor. Zoon staat zelf niet positief tegenover versnelling en wil graag bij vriendjes blijven. Weet niet of ze positief staan tegenover een dagdeel in een hogere groep, maar is een idee waar wij niet aan gedacht hebben. Dank hiervoor.
We hebben aangegeven dat er, zeker in groep twee, wel verdiept en verrijkt zal moeten worden. Juf raakt nu in paniek, vraagt dan aan de IB'er wat ze hem dan aan moet bieden en IB'er zegt 'pak dan wat uit de kast of uit groep 3'. Maar er komt niets van.
Als het goed is gaat hij volgend schooljaar wel naar een andere juf, eentje die wat meer affiniteit heeft met kinderen met een voorsprong en die er heel relaxed onder is.
Wij zien op dit moment niet goed hoe een PAB'er enige hulp zou kunnen zijn en een orthopedagoog via school zien wij ook niet zitten.

M Lavell
25-05-2011 om 13:45
Gemeen
"e hebben aangegeven dat er, zeker in groep twee, wel verdiept en verrijkt zal moeten worden. Juf raakt nu in paniek, vraagt dan aan de IB\'er wat ze hem dan aan moet bieden en IB\'er zegt \'pak dan wat uit de kast of uit groep 3\'. Maar er komt niets van. "
Dat is ook niet realistisch. Het is zelfs een beetje gemeen. Dat wat jouw kind nodig heeft ademt de klas niet. Juf is met andere dingen bezig. Ze _kan niet_ tussen die bedrijven door even doen alsof het groep 3 is. Zeker niet om dat te bereiken wat zij het liefste wil en dat is dat ie even rustig geconcentreerd gaat doen wat ie kan.
Hij gaat dat in die kleuteromgeving ook niet doen. Hij is 5. 5 jarigen doen wat de omgeving ademt.
Zet 'm in groep 4 en hij gaat doen wat groep 4 ademt. Dat hoeft niet de hele week. Hij mag gewoon blijven spelen bij de kleuters, maar af en toe wel naar groep 4.
Groet,
Miriam Lavell

ayla
25-05-2011 om 14:03
Miriam
Er staat nergens dat het kind van LilianeMi op groep 4 niveau zit, hij heeft zichzelf leren lezen en rekenen maar je weet niet hoe goed. Zou je niet eerst eens de stap naar 3 zetten. Als hij 5 is kan hij even goed in groep 1 zetten en dan naar groep 4 zetten is 2 jaar verder

M Lavell
25-05-2011 om 14:08
Doet er niet toe
Dat hoeft ook niet. Het gaat om de omgeving. Ik zou voor groep 4 kiezen omdat daar meer gedifferentieerd gewerkt wordt (meer kinderen doen geconcentreerd wat ze kunnen).
Groet,
Miriam Lavell

ayla
25-05-2011 om 14:11
Kan dat niet in groep 3
je kunt hem toch ook met een eigen programma een paar dagen laten meedraaien in groep 3, ik zou bang zijn dat de stap naar 4 erg groot zou zijn, voorals als hij nog 3 moet doen

M Lavell
25-05-2011 om 14:15
Moeilijk
Juffen in groep 3 willen ook heel graag dat de kinderen allemaal hetzelfde doen en in dezelfde volgorde. In groep 4 is dat meer losgelaten.
Er is geen sprake van een grote stap, als je dit kind maar zijn eigen gang laat gaan op zijn eigen niveau. Gewoon, een middagje of een ochtend.
Zoals ik al zei: je moet het gangbare leerprogramma loslaten. Gun dat kind een omgeving waarin hij geconcentreerd kan doen wat hij kan. Dat is genoeg. Hij hoeft verder nergens aan te voldoen.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
25-05-2011 om 15:11
Wij hebben daarom groep 2 overgeslagen
Hier hetzelfde verhaal met de jongste, die liep ook behoorlijk voor in groep 1, waar ze het voor de rest prima naar haar zin had. Omdat ik aan zag komen dat ze groep 2 waarschijnlijk wel spelend door zou komen, maar dan in groep 3 al volledig door alle stof heen zou zijn heb ik voorgesteld om haar te versnellen. Juffen snapten dat heel goed en dus is ze verder zonder enige voorbereiding gelijk van groep 1 naar groep 3 gegaan. Groep 3 hebben we nu bijna achter de rug en we zijn erg tevreden. De motoriek is nu helemaal op niveau van haar (jaar oudere) klasgenoten en haar aanvankelijk houterige corsief is nu mooi en leesbaar geworden.
Sociaal-emotioneel vindt ik verder een flauwekul argument. Het heeft niks te maken met de capaciteiten van het kind en meestal voegt een kind zich vanzelf min of meer naar het sociaal-emotionele niveau van de omgeving.
Er is al eerder een draadje hier over geweest en ik meen dat daar uitkwam dat je in dit soort gevallen of versneld van 1 naar 3, of het kind in groep 2 alvast schrijfles aanbiedt zodat het daarnaar door kan naar groep 4. In de hogere klassen wordt differentieren makkelijker, maar in groep 1-2-3 is er niet veel te bedenken wat uiteindelijk niet neerkomt op meer van het zelfde.
Wij hebben gekozen voor van groep 1 naar groep 3, omdat onze dochter dan gelijk in een klas terecht kwam die net gevormd was en tot het einde van de basisschool uit min of meer dezelfde kinderen zal bestaan, terwijl de groepen 2 nog geen vaste samenstelling hebben en ze in groep 4 in een al gevormde klas zou komen.
Op korte termijn is van groep 1 naar groep 3 hier dus goed bevallen. Voor de lange termijn kan ik pas over een paar jaar beantwoorden.
Groeten Primavera

Chippie
25-05-2011 om 15:34
Liliane, korte termijn
Ik denk dat je zo´n belangrijke beslissing als versnellen uitvoerig moet bespreken met school en het liefst met een orthopedagoog. Ik zie het als een laatste noodoplossing.
Advies 1 is dus: schakel orthopedagoog in. Ook zonder test kunnen die al een grondig advies geven wat er moet gebeuren (ik vind een test alleen noodzakelijk als zaken niet helemaal duidelijk zijn; als het overduidelijk is dat kind grote voorsprong/hoog IQ heeft dan maakt het mijn inziens niet meer uit of daar een IQ van 125 of 140 bij hoort).
Advies 2: laat je leiden door 'doe nu wat nu goed is'. Je kunt niet in de toekomst kijken. Maar stel dat het in groep 3, 7 of weet ik wanneer beter is om weer een jaar te vertragen, dan is er geen man overboord.
Advies 3: Kijk wat je nu (morgen) al kunt doen. Onze eerste school vertikte het zelfs om een puzzel uit groep 2 te halen. De volgende school pastte drie dingen structureel aan op zijn taakbrief en kleuter had een uitdagend programma waarbij hij ook gewoon kleuter mocht zijn. Hij maakt bv iedere week een opstel op computer. Er werd niet gelet op spelling maar het was wel een uitdaging voor hem. Er waren puzzels van 150 stukjes die hij samen met andere kinderen maakte (die soms ook een stukje aanlegden), Rushourachtig spelletjes, moeilijker LOCO spelletjes, etc.
Advies 4: Stap af van 'hij is anders'. Iedereen is anders. Maar door net dat kleine detail - slimmer dan gemiddeld - keer op keer te benadrukken ga je je negatief anders voelen. Ik ken een jongentje dat echt belachelijk goed kan voetballen, er is niemand die zich afvraagt of het wel goed is voor zijn ontwikkeling dat hij met schoolvriendjes voetbalt op het plein. Ook jouw kind heeft overeenkomsten met andere kinderen: hij houdt ook van buiten spelen, computeren, fietsen, Lego, etc.
Ik weet niet of het aan onze instelling ligt, maar onze kinderen zijn helemaal niet anders. Bv zijn leesontwikkeling en versnelling hebben we afgedaan als iets doodnormaals en dan is het ook iets 'gewoons'. Voor het kind en de kinderen in zijn omgeving.

Fransien
25-05-2011 om 15:50
Zelfde schuitje
Maar dan met een kind wat heel erg vervelend werd van al die verveling. Jouw kind klinkt als een modelkind, fantastisch kind, leergierig, werkt graag, doet zijn best, doet lekker mee, ideaal dus. Jouw kind is helaas niet gemiddeld in wat hij kan en past daarom minder goed in het stramien van school. Dat is dus een uitdaging voor school. Ons kind is nu hij zo nu en dan wat lastigs krijgt ook een prima kind op school, al is hij flink wat eigenwijzer dan die van jou.
Wij hebben juffen die de uitdaging graag aangaan. Ons kind is wel getest, om de doodeenvoudige reden dat de juffen dachten dat hij niet goed opgevoed was en wij wisten dat het daar niet aan lag. Toen het resultaat er lag, zijn ze er ook daadwerkelijk mee aan de slag gegaan. Bij hem laten ze (met daadwerkelijke begeleiding van de ib-er) de normale leerlijn los, proberen ze in projecten ook voor hem uitdaging er in te brengen, en doen ze verder wat ze kunnen. Ons jochie gaat wel naar groep 2, omdat hij daar sociaal emotioneel het beste op zijn plek is. We hebben wel afgesproken dat de normale leerlijn losgelaten wordt, hij wel gaat tutorlezen, en hij werk krijgt op het niveau wat hij heeft, ongeacht uit welke groep dat moet komen. Overigens wordt inbreng van de ouders bijzonder op prijs gesteld (vouwboekje met verschillende manieren om vliegtuigjes te vouwen leidde tot een leuk klein projectje waarbij alle kleuters een simpel vliegtuigje leerden vouwen en een paar die wat verder waren verschillende modellen leerden en mochten uitvinden welke het beste vloog en mochten nadenken waarom).
Het kan wel, met juffen die zich er voor inzetten en een ib-er die ook daadwerkelijk begeleiding biedt voor de juffen (daar is ze per slot van rekening voor!). Als de voorsprong zo duidelijk is, is het niet nodig om te testen. Een orthopedagoog kan handig zijn bij onzekere juffen, maar ik zou de ib-er aanschieten en haar vragen om de juf even een steuntje in de rug te geven (zoiets als: juf wil graag en het is ook zo'n lieve juf, maar ze vindt het zo lastig om je aanwijzingen in concrete dingen om te zetten, en dat kan ik me ook wel voorstellen met zoveel kleuters en zoveel dingen te doen, zou jij haar een beetje op weg kunnen helpen).

gonniegans
25-05-2011 om 21:30
Vergelijkbare zoon andere oplossing school
Jouw zoontje klinkt vergelijkbaar met die van mij. Zit in groep 1, kan al lezen en rekenen. School gaat hier echter heel anders mee om. Hij krijgt eigenlijk al het hele jaar groep 2 werk, op initiatief van de juf 'omdat hij het aankan'. En nu hebben we te horen gekregen dat hij na de zomer naar groep 3 gaat omdat zij hem misschien maar 2 maandjes bezig kan houden bij de kleuters.
Zij heeft slechte ervaring met groep 3 werkjes doen in groep 2 (dus verrijken/verdiepen bij de kleuters). In de kleuterklassen is het te onrustig volgens haar en kleuters zijn al zo snel afgeleid. In groep 3 is meer rust en kan dit soort werk beter gemaakt worden. Ze stelde zelfs voor om groep 3 in een half jaar te doen, maar daar ben ik zelf huiverig voor. Eén keer versnellen OK, maar meer zou ik niet willen.
Ik ben in elk geval blij dat de school naar het kind kijkt en wat het beste voor hem is, i.p.v. naar wat hen het beste uitkomt.

Primavera
25-05-2011 om 23:03
Fijne motoriek
Het is mij volstrekt onduidelijk waarom de fijne motoriek persé zonder letters geoefend zou moeten worden. Zo leuk is dat overtrekken en natekenen van kronkels ook weer niet en al helemaal niet als een kind voorloopt. Fijne motoriek wordt geoefend door fijne gecontroleerde bewegingen te leren maken en als er iets is waardoor het geoefend wordt is dat het schrijven van letters zelf.
Groeten Primavera

jenniedora
26-05-2011 om 00:02
Moederinstinct
hoi,
lees dit draadje zeer belangstellend en met herkenning mee. luister naar al het advies, neem het advies van mirjam met een extra hoge factor aan (persoonlijke ervaring), maar vooral kijk en luister naar je kind. Wellicht is enkele dagdelen naar groep 4 het beste, wellicht is een volledige overstap naar groep 3 het beste. geen idee maar JIJ als moeder weet het. jij kent je kind, de school en de leeromgeving het beste.
Groet, Jennie

ayla
26-05-2011 om 08:18
Tja
ben het vaak met Miriam eens maar nu even niet Mijn gevoel zegt dat als je een 5 jarige in groep 4 laat meedraaien je toewerkt naar 2 versnellingen. 1 vesnelling oke maar 2 is niet fijn. Bij de oudste hadden we dezelfde problemen, uiteindelijk HB getest en groep 3 overgeslagen. Zij was echter heel ongelukkig in de kleuterklas omdat ze daar gewoon niet meer hoorde. De jongste net 4 loopt ook aardig voor, herkent het volledige alfabet, kan tellen tot 100, cijfers herkennen tot 100 en eenvoudige sommen maken, ook kan hij schrijven, zijn motoriek is echter heel slecht.Lezen doet hij nog niet maar ik vraag me af hoe lang het duurt voordat hij daar aan begint. Of hij naar groep 2 gaat komend jaar, geen idee. Tot nu toe vindt hij het leuk in groep 1 en hij zit in een combi klas waardoor de doorstroom makkelijker is. Maar ik ga hem nu echt nog niet in groep 3 zetten.

LilianeMi
26-05-2011 om 09:51
Pelle
Bij de intake hebben we gevraagd hoe er om gegaan zou worden met een eventuele voorsprong, omdat we toen al een vermoeden hadden. Daar werd heel uitbundig op gereageerd daar waren tal van mogelijkheden voor.
Tijdens het laatste gesprek waarin duidelijk werd dat de juf tegen haar grenzen aanloopt omdat hij niet de standaard ontwikkelingslijn volgt en de IB'er ook niet lijkt te weten wat te doen hebben we gevraagd of dit niet vaker voorkomt, en nee, het was zelden voorgekomen. Ik vermoed bij deze juf nog nooit.
IB'er wil nu graag een PAB'er inschakelen maar hebben zij affiniteit met ontwikkelingsvoorsprongen? Ik ben niet zo bekend met PAB en weet dus ook niet wat te verwachten hiervan.

Karmijn
26-05-2011 om 10:43
Pab
Onze zoon heeft ook PAB gehad (wat later overging in een rugzakje). Bij hem kwam ze voor zijn gedragsproblemen op school. Ze heeft ons hierbij heel erg goed geholpen. We zijn haar erg dankbaar, want ze trad echt op als belangenbehartiger voor onze zoon. Hield steeds zijn belang in het oog, ten opzichte van leerkracht en ib-er.
Onze zoon is ook bovengemiddeld intelligent. Ik heb niet de indruk dat er bij deze Pab-ster enige kennis over hoogbegaafdheid aanwezig was.

ishtar
26-05-2011 om 10:55
Lastig hoor
Ken het probleem ook. En heb ook zo'n kind dat doet 'waar hij bij wordt gezet' Die deed echt geen groep 4 werk in groep 3. Dat was 'anders' Pas toen ze hem ook echt in groep 4 neerzetten deed ie dat werk. (en dat was letterlijk naar de andere kant van het klaslokaal)
Positief in jouw verhaal vind ik dat de juf haar eigen 'niet kunnen' erkent. Het er bijhalen van een PAB: vanuit welke 'hoedanigheid (ik ken alleen PABs uit clusteronderwijs, maar dat zegt natuurlijk niks bij googelen kwam ik wel steunpunten voor hoog-(of 'hoger') begaafdheid tegen) zou dat moeten?
Als ik moest kiezen tussen kind in groep 4 zetten en een Leo was mijn keuze snel gemaakt. Tussenoplossing is nog wel: andere school zoeken waar ze meer ervaring met flinke voorsprongen hebben. Want al wil jij het nog geen hb noemen, als ze het nu al over 2 jaar voorsprong hebben is dat meer dan een wat vroegere ontwikkeling. Dan is daar wel enige hogere (dan gemiddeld) begaafdheid bij. En dan kun je je afvragen of je wel op de goede plek zit.
En jammer voor kind, kind heeft hier ook geen inspraak gehad (beide keren niet)en is er nu toch blij mee! Het betekent nl ook vriendjes waar hij beter bij zal aansluiten. (en ook mijn zoon zat prima in de groep in de klas, had vriendjes enzo, maar het is toch anders) als het niet nu is, dan toch als hij wat ouder is. En (en dat is natuurlijk persoonlijk) ik denk dat het, als het toch al duidelijk is dat een reguliere school hem niet 'tot het eind' zal kunnen 'houden' dat het beter is om al vroeg naar een Leo te gaan. Zo heb je wel de meeste kans op een 'normale 8-jarige-' schoolloopbaan en voorkom je erg vroeg naar het VO gaan.

LilianeMi
26-05-2011 om 18:15
Tussenstand
Bedankt voor al jullie reacties, meedenken en tips. Heb er een hoop uit opgeslagen en zal er dankbaar gebruik van kunnen maken.
Inmiddels weer contact opgenomen met de IB'er en naar blijkt heeft zij in het afgelopen jaar, afgezien van een korte observatie eind 2010, verder niet begeleid. Zoon niet en de lerares niet. Lerares loopt tegen haar eigen grenzen aan. School heeft weinig ervaring met voorsprongen of begaafdheid.
Er is ook niet door de IB'er of lerares getoetst hoe ver hij didactisch gezien eigenlijk voorloopt, dus dat weten ze niet. Wel zijn er blijkbaar wat cito toetsen gemaakt van hogere klassen maar het fijne weten we hier niet van. We hebben naar uitslagen gevraagd.
Juf heeft een paar moeilijkere werkjes aangeboden, maar daar blijkt zoon niet zoveel mee gedaan te hebben en toen dat niet het beoogde resultaat had wisten ze het ook niet meer. Wat voor werkjes dit waren weten wij niet, hebben we wel naar gevraagd om in te kunnen schatten of dat wellicht te simpel was voor hem.
Ze hebben een PAB'er ingeschakeld maar die zat vol tot juli. Ze hebben nu eigenlijk alleen maar behoefte aan advies en kundigheid van buiten school, maar of deze PAB'er affiniteit heeft met ontwikkelingsvoorsprong en in welke hoedanigheid die ingeschakeld wordt en wat deze kan bijdragen antwoord de IB'er niet op.
Kort samen gevat, hij weet heel veel, neemt stof extreem snel in zich op, is zijn klasgenootjes ver vooruit en het probleem waar de juf tegenaan loopt is dat hij ongeconcentreerd, onrustig en moeilijk te motiveren is.
Wij hebben nu geopperd een orthopedagoog in te schakelen en gevraagd of hij, proefsgewijs, niet eens één of twee dagdelen in groep 3 of 4 mee kan draaien. We zijn erg benieuwd hoe ze hierop zullen reageren.

ijsvogeltje
26-05-2011 om 18:30
Gonniegans
"Zij heeft slechte ervaring met groep 3 werkjes doen in groep 2 (dus verrijken/verdiepen bij de kleuters)"
Ze haalt twee dingen door elkaar. Als een kind werk doet van een groep hoger, is het aan het versnellen. Niet in de zin van een klas overslaan, maar sneller/eerder door de stof heen. Verrijken en verdiepen is werk aanbieden dat niet bij de standaard lesstof hoort, dus ook niet het werk van de volgende groep.

Primavera
27-05-2011 om 09:28
Ijsvogeltje
Ik denk dat het probleem is dat een kind wat in de kleutergroepen ver voorloopt die versnelling van de stof al helemaal zelf doet. Je kunt een kind wel rush hour spelletjes voeren, maar als het dan toch zelf de aanwijzingen gaat lezen is het toch met groep 3 stof bezig, idem als er op papieren vliegtuigjes of tekeningen ineens namen en steeds langere verhalen worden (over)geschreven zoals mijn jongste deed. Mijn tweede kind leerde de cijfers van de bladzijden van voorleesboeken en huisnummers en begon spotaan te rekenen hoeveel bladzijden ik moest lezen om tot de einde van het hoofstuk te komen. Bij huisnummers zijn even en oneven nummers gescheiden zijn, waardoor het uitrekenen van het huisnummer van een paar huizen verderop interessanter werd.
Er gaat zo'n wereld open als een kind eenmaal kan lezen, dat ik het eigenlijk flauwekul vindt om dat niet meteen te leren als het op zoek is naar cognitieve uitdagingen. In deze wereld met vol letters, cijfers en geschreven taal, waar zelfs baby's allerlei felgekleurd speelgoed krijgen met grote letters erop vindt ik het wat geforceerd om vervolgens op kleutertijd het lezen uit te stellen als het kind allang door de kleuterstof heen is alleen maar om beter in het schoolprogramma te passen.
Groeten Primavera

kakelot
28-05-2011 om 21:20
Eens met primavera
een kleuter die goed kan lezen kun je niet kunstmatig verre houden van alle lettertjes. De kleuterjuf van mijn dochter deed er niet moeilijk over en liet dochterlief tijdens het gedichtenproject gewoon haar eigen gedichten schrijven, Engels leren en dat soort dingetjes. Jammer genoeg moest dochter daarna wel gewoon naar groep 3... wegens sociaal-emotioneel en zo. Daar kreeg ze wel pluswerk maar ook dat was niet erg spannend meer, op zijn zachtst gezegd. De kleuterjuf van zoonlief deed wel moeilijk en liet zoon met kerst versnellen naar groep 3. En omdat ie net vijf was zou dat vast heel veel uitdaging bieden, wat dus niet het geval was (hij las en rekende zijn nieuwe klasgenoten er met gemak uit). Achteraf gezien had ik het voor beide kinderen handiger gevonden als ze groep 3 gewoon hadden overgeslagen, het is voor allebei een nutteloos jaar geweest. Een kind dat al kan lezen en rekenen een heel jaar in groep 3 laten leren lezen en rekenen is natuurlijk ook een beetje raar he.

gonniegans
29-05-2011 om 21:34
Groep 2 overslaan
Onze juf geeft juist de voorkeur aan het overslaan van groep 2 ipv groep 3. In groep 1 al groep 2 werkjes maken en dan door naar groep 3. Zoon kan al wel lezen en rekenen maar moet toch nog echt 'officieel' leren schrijven. Schrijft nu in zelfbedachte blokletters. Ik ben het hier ook mee eens, het lijkt mij dat groep 3 nog iets kan toevoegen en groep 2 helemaal niet meer.

LilianeMi
30-05-2011 om 08:58
Gonniegans
Hier dus ook. Zoon kan prima lezen: zet hem achter een computer en hij schrijft ook alles wat je maar wilt. Met de hand schrijven is lastiger, dus daar moet hij gewoon nog echt les en begeleiding in krijgen en daar moet zijn motoriek voor verbeteren. Ik heb een kleine hoop dat ze daar in groep 2 nu iets mee gaan doen.
Zijn huidige Juf is geen voorstander van nu al les geven daar in. Zij vindt knutselwerkjes belangrijker. Ze geloofde hem ook niet toen hij 6 maanden geleden vertelde dat hij kon lezen, hij kwam helemaal teleurgesteld thuis. Ik ben de ochtend erop naar haar toe gegaan om aan te geven dat hij toch echt gelijk had. Kreeg alleen als reactie "Hoe heeft hij dat geleerd dan?". Tja, kon niet veel anders zeggen dan dat het waarschijnlijk op dezelfde manier was als hij zichzelf had leren rekenen. En dat was het dan.
Ben echt een beetje bang wat er gaat gebeuren nu hij nog heel groep 2 door moet. Wat gaan ze dan met hem doen in groep 3 als hij nu al leest en rekent?

Primavera
30-05-2011 om 12:38
Lilianemi
Als ik jou was zou ik me niet aan kleine hoop vasthouden. Ik weet niet of die juf die je nu hebt tekenent is voor de hele school, maar het geeft me juist weinig hoop. Het bestaat niet dat juf nog nooit eerder een kind met grote voorsprong in de klas gehad heeft. Zo zeldzaam is dat nou ook weer niet, ik denk dat er gemiddeld in bijna elke klas wel eentje is. Ook het uit zich zelf leren lezen en/of rekenen komt eigenlijk in bijna elke kleuterklas wel voor.
Dat je zoon nog niet goed met de hand schrijft maakt hem uitstekend geschikt voor groep 3. Daar leer je namelijk met eindeloos oefenen goed schrijven. En hoezeer een kind cognitief ook voorloopt, die motorische oefening hebben ze vaak wel nodig.
Als hij niet naar groep 3 gaat zou ik het niet van de school af laten hangen om hem in groep 2 te oefenen met schrijven, maar het thuis alvast zelf doen.
Jouw kind zal hoogstwaarschijnlijk binnen twee jaar moeten versnellen, omdat hij anders hopeloos vast gaat lopen op de school waar hij nu zit. Daar kan je denk ik beter van te voren op inspelen en zorgen dat dat dan zonder te veel problemen gaat. Het is namelijk hoog frustrerend voor een kind als het cognitief al lang op een hoger niveau zit om nog die suffe schrijfoefeningen te moeten doen en niet op papier te kunnen zetten wat hij denkt.
Persoonlijk zoeu ik versnelling naar groep 3 overwegen, omdat de ervaring is dat sommige 'sociaal-emotioneel' jonge kinderen en kinderen die onrustig gedrag vertonen daar ineens, dankzij de andere setting het veel beter blijken te doen. Maar als hij een juf hebt die er iets mee kan in groep 2 kan hij op die manier ook het jaar prima doorkomen. Verwacht alleen niet teveel van scholen en bovenal laat het niet alleen aan de school over.
Groeten Primavera

LilianeMi
30-05-2011 om 16:45
Primavera
We zijn er inmiddels wel achter dat hij het wellicht niet zo goed getroffen heeft met zijn juf. Ze lijkt een hele starre houding te hanteren en we weten niet goed waarom, misschien om haar eigen onzekerheid te maskeren? Het is puur giswerk.
De opmerking dat ze er niet zo goed mee kan omgaan als een kind geen gemiddelde ontwikkelingslijn volgt versterkt ons wel in onze gedachte dat hij niet helemaal op de juiste plek zit nu.
Vind het wel enigzins zorgwekkend, dat wel. Geen enkel kind zal altijd dezelfde en al helemaal niet gemiddelde ontwikkeling volgen. En hoeveel kinderen met een voorsprong zijn hierdoor onopgemerkt gebleven? Dat zijn dingen die dan door mijn hoofd gaan. Dat ze er geen ervaring mee hebben is wellicht een indicatie dat ze niet voldoende toegerust zijn het het herkennen.
Er zijn overigens verder zeer goede en kundige leerkrachten aanwezig met een beter begrip voor wat het inhoudt en voor zover we begrepen komt hij in groep 2 bij een andere juf. We kijken het dan even aan, zitten er bovenop dan en houden zelf de regie goed in handen.

gonniegans
30-05-2011 om 22:15
Lilianemi
Jammer dat je zoon niet al in een combi 1/2 klas is. Dan moet een juf wel differentieren. Hierdoor kon zoon makkelijk aansluiten bij de groep 2 werkjes en gaat hij als het ware gewoon mee met de groep 2'ers naar groep 3. Hij is dan niet het buitenbeentje (enige) in de klas die versnelt want de helft van de klas gaat 'gewoon' naar groep 3. Vind ik wel een voordeel dan als hij later zou versnellen, dan moet hij als enige naar een nieuwe klas. Is natuurlijk niet doorslaggevend, maar maakt het weer een stukje makkelijker.
Maar hoe zijn z'n cito's? Ervan uitgaande dat hij die mag maken.. die geven toch een objectief oordeel over z'n niveau?