Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anita

Anita

03-05-2019 om 10:10

Onzinnige lunchregels


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-05-2019 om 13:33

Nou

Ik heb wel beeld bij Dzjaylano. Die is bijna breder dan dat ie hoog is.
En dan helpt zo’n frikandelbroodje à 350 kcal per stuk niet echt.

Ik heb ook niet allemaal makkelijke eters, maar ik denk toch echt dat als ik een lagereschool kind heb dat leeft op enkel frikandelbroodjes, dat ik dan op opvoedkundig gebied toch ergens een afslag heb gemist.

Het verbod op de krentenbol verbaast mij dan weer wel...

Jota

Jota

04-05-2019 om 14:25

Je komt er niet uit

We weten gewoon niet wat gezonde voeding is.
En de meningen daarover zijn zeer verdeeld.
Zo vindt de één een krentenbol vanzelfsprekend voedzamer dan een fricadelbroodje, een ander zet daar weer vraagtekens bij.

Ik zou er als school of als overblijf ook niet aan willen beginnen, daar oordelen over te hebben. Versgemaakte soep? Misschien zit daar wel veel te veel zout in of een overdosis aan suiker.
Je zou mi hoogstens met goed fatsoen 'snoep' kunnen weren al is ook dat arbitrair.

Ik vind het wel belangrijk dat school communiceert naar kinderen dat ze mogen verschillen en dat dat op z'n minst ok is. Zoiets komt ook terug in eetgewoontes.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2019 om 14:35

En toch.....

hoe onzinnig ik sommige dingen die kinderen meekrijgen ook vind, ik vind idd best principieel dat school niets te maken heeft wat mijn kind eet in de pauze. Ik word ook wel wat opstandig als er verzoeken in de vorm van zogenaamde voorschriften komen over gezond eten op school. Worst en kaas graag op brood, zoetigheid liever niet (want slecht). Terwijl de meesters en de juffen op vrijdag zelf friet haalden voordat het continurooster werd ingevoerd.

Wil de school inspraak, dan moet school zelf voor maaltijden zorgen, is mijn idee.

Ter informatie: mijn kind krijgt nauwelijks ooit iets anders mee dan brood met tomaatjes erbij. Dus ik hoef me niet aangesproken te voelen.

Pennestreek

Pennestreek

04-05-2019 om 15:20

Broodtrommelpolitie

Nou, hier wel hoor Dendy.

Ik heb twee keer stampij gemaakt bij de overblijfpolitie op onze bs, maar ik heb beide keren verloren.

Mijn kinderen aten tussen de middag 3 keer pw bij oma, die aan de overkant van school woonde. Oma overleed vrij plotseling net na de zomervakantie. Daar waren de kinderen natuurlijk al erg verdrietig over. Maar toen moesten ze ook nog eens overblijven. Zeker zoon vond dat sowieso een bezoeking, die had rust nodig tussen de middag. Maar goed, wat moet, moet. Om het de eerste week ietsjes leuker te maken gaf ik ze allebei in hun trommeltje een (1) dropje mee. Dat was reden voor een boze brief, direct op dag 1. Mijn uitleg kon niet rekenen op ook maar enig begrip of flexibiliteit, zelfs geen “gecondoleerd”.

Volgende strijdpunt was, dat wat in het trommeltje zat, ook op moest. ?! Ja, je leest het goed. Wat er in de trommel zat, diende opgegeten te worden, eerder mocht kind niet naar buiten. Nu had zoon maar weinig eetlust, omdat hij ritalin slikte in die tijd. Maar je wil als moeder ook niet dat áls hij een keer trek heeft er te weinig in zijn trommeltje zit. Sowieso weet je tevoren zelden hoeveel trek een kind heeft, na de gym gaat er vaak wat meer in, is het warm dan wat minder. Maar ik gaf dus standaard een boterham extra mee, ook al omdat er vaak wel iemand was die zijn/haar brood vergeten was en dan kon er gedeeld worden. Maar de kinderen móesten dus hun trommeltje leegeten. “Want als Pietje dat niet hoeft, wil Klaasje ook niet”, was de argumentatie.

Toen heb ik het opgegeven, zoon mocht van mij naar huis tussen de middag (daar vonden de dames ook wat van, trouwens, hij was toen net 9 en moest 4 minuten fietsen). Dochter was een stuk gemakkelijker, die at altijd alles op en die vond het gezellig met haar klasgenootjes. Dus die heeft het nog even volgehouden. Maar buitenspelen was met deze dames ook al niet gezellig (rennen mocht niet, tikkertje dus ook niet, voetballen niet. Ze mochten knikkeren of touwtje springen. Was al snel de lol vanaf). Dus die ging toen ook naar huis, of naar vriendinnen.

Maar bij ons dus destijds echt wel broodtrommelpolitie. Nog net niet met wapenstok...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-05-2019 om 15:37

Pennestreek

Wat in de trommel zit moet op.....
Dat ken ik dus van de andere kant. Ouders die mailtjes sturen dat Marietje haar boterham niet op heeft en dat wij als overblijfouder er maar voor moeten zorgen dat ze het wel opeet. Om gek van te worden. Want kind krijgt teveel mee en moet dan als de rest al buiten is apart in de hal nog een bammetje wegstouwen.
Wat heel erg tegen mijn principes is, want bij mij thuis is de regel, als je buik vol is issie vol. Niet overeten.

Je hebt trouwens ook kinderen die standaard te weinig meekrijgen. Die het om 10 uur al op hebben en dan tussen de middag gaan schooien bij andere kinderen om eten. Dat mogen wij niet goedvinden, maar tegenwoordig verwijs ik deze kinderen naar de kinderen die teveel meehebben.
Hebben zij ‘s avonds geen ouder die zeurt over brood wat niet op is en het hongerlijdende kind is ook tevreden.

Overblijfouder zijn is echt een vak apart)

Half a twin

Half a twin

04-05-2019 om 15:47

Vaak moeilijkheden gehad met de broodtrommelpolitie

Zijn de de overblijfmoeders of de juffen. Vooral één juf bij de kleuters was erg. Had nog gezondheidsideeën uit de jaren 70 (toen zij de opleiding deed).
Was heilig overtuigd dat yokidrink en liga(milkbreak) gezonder waren dan aanmaaklimonade en zo'n dubbel biscuitje met vanille/chococrème ertussen. Dat yoki en liga veel meer suiker bevatten dan het door mij meegegeven tussendoortje, daar kon ik haar niet van overtuigen. Ze leefde heel erg in de overtuiging dat melk (en al het afgeleide) gezond was, ook als er 15 gram suiker per portie in zat.

Wat mij betreft maar 3 regels:
- geen koolzuurhoudende dranken
- geen candybars of chocoladerepen
- geen snoep

Al het andere is aan de ouders. Koude pizza moet kunnen, brood met jam moet kunnen, een keer een frikandelbroodje moet kunnen.

Ik had liever dat mijn kind 2 boterhammen met jam at dan dat hij helemaal niks at, omdat hij op de (volgens de juf) gezonde toer moest met dingen die hij helemaal niet lustte.
Boterhammen met margarine en boterhamworst was volgens de juf gezond, jam of chocopasta niet maar dan wel na het eten in de klas de kinderen snel naar buiten sturen om te spelen onder toezicht van de moeders, zodat ze zelf met een kop koffie met melk en suiker en een croissantje van het plein af kon hollen om even heel snel 2 stinkstokkies leeg te zuigen om haar nicotinespiegels op peil te houden.

Ben inmiddels heel blij met 2 kinderen op VO. Nu kunnen de pizzapunten en wraps met sla en kaas gewoon in de trommels.

Pennestreek

Pennestreek

04-05-2019 om 15:48

Dat snap ik Dendy

Maar een kind dwingen iets op te eten is toch in mijn optiek bijna kindermishandeling. En zeker in geval van mijn zoon, die het er al niet naar zijn zin had, vanwege zijn ASS en vanwege zijn net overleden oma. En die ook nog medicijnen slikt waarvan geen eetlust een (bekende) bijwerking is. En wij hebben dit alles verschillende keren uitgelegd. Maar enig begrip, ho maar.

Kinderen die te weinig mee krijgen is zeker ook sneu, maar daar kun je als overblijfmoeder weinig mee. Anders dan op zoek naar extra boterhammen. Maar zo’n kind dat daar een beetje triest zit te wezen ook nog eens dwingen alles op te eten, nee, dat vind ik echt niet kunnen. Zoals gezegd, er was geen ruimte voor afwijkingen, regels zijn regels vond men. Dus wij hebben het anders opgelost. Maar het was voor zoon een nare tijd.

hier

mijn oudste gebruikte in groep 8 medikinet wat hem op veel fronten goed deed maar niet wat betreft zijn eetlust. Ik gaf geregeld wat lekkers mee zoals ontbijtkoek, sultana's of chocorijstwafels. Vast allemaal vreselijk ongezond, maar ik was blij als hij iets at. Gelukkig bemoeide de overblijf zich nooit met de inhoud van zijn broodtrommel. Nu was hij ook zeker niet te dik en heeft hij ook nog eenlettergrepige voornaam uit de top10 van de SVB. Dat zal waarschijnlijk ook uitmaken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-05-2019 om 16:09

Pennestreek

Het is ook naar.
Het punt is dat je met overblijfouders te maken hebt. Vooral moeders natuurlijk die hun eigen manier meenemen. Doe daar de regels van school bij en het wordt onduidelijk.

Ik heb serieus een lijstje voor elke klas met daarop de namen van kinderen waarvoor uitzonderingen worden gemaakt. Kinderen die niet hoeven te eten, kinderen die meer tijd nodig hebben, kinderen die verplicht fruit na de boterham eten, kinderen die ivm medicatie eerder of later eten, kinderen die ivm rust op de gang eten etc.

En dan ben je eindelijk buiten en dan moet je jassenpolitie zijn. Er zijn leerkrachten die vinden dat als een kind een jas mee heeft dat ie het dan ook aanmoet. En er zijn voetballertjes die de jas al uitwillen als het nog vriest. EN er zijn vervolgens ook ouders, echt echt waar, die tijdens de pauze naar hun bloedje komen kijken. Of het wel zijn jas aan heeft. Van mij mag een jas gewoon uit, ze voelen het zelf wel als het koud is.

Ik ben wat je noemt een makkelijke ouder op deze gebieden. Liefdevol verwaarlozen noemen ze dat geloof ik. Ik weet dat de kinderen mij leuk/lief vinden want overblijfmoeder Dendy moppert nooit, zeurt niet en kan ook nog tegen een grapje.

Maar die ouders??? Zucht!

Dit is dus ook het laatste schooljaar dat ik het doe. In september ga ik wat anders doen, bejaarden knuffelen ofzo. Dan heb ik iig geen last meer van ouders

Lente

Lente

04-05-2019 om 16:47

Dendy

Bij bejaarden knuffelen heb je last van hun kinderen 😂

Ik hoorde gisteren dat bij de dierenopvang vrijwillers zijn die met de katten komen knuffelen. Is misschien beter 😉

Pirata

Pirata

04-05-2019 om 16:55

Dendy

Jij had best overblijfmoeder van mijn kinderen mogen zijn. 😊
Het is ook lastig om het iedereen naar de zin te maken natuurlijk.

bieb63

bieb63

04-05-2019 om 17:14

haha ik was ook zo'n overblijfmoeder

Mijn doelstelling was dat de kinderen het zo prettig mogelijk hadden tijdens de overblijf. Wat er in de trommeltjes zat boeide mij totaal niet. En iid, talloze kinderen met talloze 'gebruiksaanwijzingen'. Er was zelfs een meisje dat dagelijks 4 donkerbruine boterhammen bij zich had, waar voor haar niet door te komen was. Nou, daar had ik al snel een oplossing voor: ik nam zelf niks mee, en hielp haar de bammetjes weg te werken (ze MOEST ze van haar moeder opeten zij ze).

Pirata

Er is natuurlijk wel een verschil tussen mijn kind neemt geen boterham mee voor de overblijf maar een frikandelbroodje/doughnut en een AA' tje of mijn minder neemt geen boterhammen mee maar eet crackers en drinkt water.

En inderdaad komt overgewicht onder kinderen vaker voor bij kinderen uit een gezin met een laag inkomen/lagere sociaal-economische status, volgens het CBS:

"In 2010/2012 had 15 procent van de kinderen en jongeren tussen 2 en 25 jaar overgewicht. Bij 3 procent was sprake van ernstig overgewicht. Naarmate het inkomen in het huishouden lager is, neemt het aandeel met overgewicht toe. Zo heeft 19 procent van de jongeren in een huishouden in de laagste inkomensgroep overgewicht, tegenover 11 procent van de 2- tot 25-jarigen in de hoogste inkomensgroep. Ernstig overgewicht komt onder jongeren in de laagste inkomensklasse drie keer zo vaak voor als onder leeftijdsgenoten in de hoogste inkomensklasse."

skik

mijk

mijk

04-05-2019 om 18:47

Bij mijn zoon in de klas

Kreeg een jongetje alleen maar sla en komkommer mee. Die snaaide en bedelde dus bij de klas eten bij elkaar en kreeg dus een briefje mee dat het wat te weinig was. Er kwam een mandarijn bij... Als die kwam spelen, mochten ze lekker bakken ofzo.

Dees

Dees

04-05-2019 om 20:06

Nou

Mijn zoon neemt altijd 2 boterhammen met worst mee. Daarnaast een beker icetea. Zo wil hij het, ik vraag weleens of hij iets lekkers in zijn trommeltje wil maar dat wil hij niet. In de korte pauze is het meestal, appel, banaan, paprika of komkommer. Hij baalde een keer toen zijn vader (regelt 1 keer per week de schooltas) zijn fruit was vergeten en hij een chocoladekoek van een klasgenoot kreeg (kindje had er toch 2!) Hij had gehoopt dat zijn klasgenootje met een bakje paprika zijn vinger had opgestoken maar helaas die wilde zijn paprika niet delen. En nee het is geen gezondheidsfreak want hij is gek op drop, donuts, chocolade en andere koekjes.

Op ja dat jassen gedoe was hier snel opgelost. Mijn zoon gaat tot redelijk ver in de warme maanden met jas aan naar school, simpelweg omdat wij 7:15 al op de fiets zitten en dan is het gewoon nog vaak te fris. Hij klaagde dat hij van de juf dan ook altijd zijn jas aan moest, 1 mailtje met uitleg waarom hij zijn jas mee had en dat de juf zelf mocht bepalen of het warm genoeg is om zonder naar buiten te gaan en het probleem was opgelost.

Op de basisschool

Van mijn kinderen was er eengroep die idd cola of redbullachtig iets bij hadden. Dat was wat minder en werd verboden door school. Voor de rest konden ze weinig sturen want inderdaad dan kwam er een boze pa.
Op de school waar ik bso doe mogen de kinderen geen snoep meenemenmaar krijgen wel elke week voor een vakantie een zakje chips of snoep of zo als afsluiter. Tja daar moet ik dan om lachen. Naast onze bso zit een lokaal waar vaak brusjes zitten. Als er een adv is voor de jongere kinderen dan komen ze even een knuffel geven. Vaak zaten wij dan net aande cracker of peperkoek of zo en mochten ze ook een plak. Nou dat was dus echt niet de bedoeling zei de TSO... dus helaas geen knuffel en iets “verantwoord lekkers” meer.

Maryam

Maryam

04-05-2019 om 23:41

Onhandig

De (on)zelfstandigheid van de 11-jarige zoon van Anita verbaast mij nog niet zozeer. Hier zijn jaarlijks kinderen die op het brugklaskamp geen idee hebben hoe ze dit soort dingen als een boterham smeren moeten doen omdat ze dat thuis vaak niet hebben geleerd. (Ook niet hoe ze lasagne of een stuk vlees als een schnitzel moeten snijden.)

Wat me wel verbaast is dat een 11-jarige tijdens de lunch op school naar huis wordt gestuurd. Naar mijn weten is de school dan verantwoordelijk voor als er iets gebeurt onderweg.
Onhandig van de school. Als tegen de zoon van Anita was gezegd dat frikandelbroodjes meenemen niet de bedoeling is was het daarna vast ook niet meer gebeurd.

Fransien

Fransien

05-05-2019 om 00:11

Mijn dochters

Mijn dochters zijn dol op hartige taart, wat mij betreft een gezonde aanvulling op de lunch, wat de overblijf betreft niet. Ze werden voor schut gezet en moesten het inleveren. Het bleek dat de overblijfmoeders het later zelf opaten...

De wereld is groter dan je eigen kind

Het beeld dat hier geschets wordt is vaak van van bemoeizuchtige juffen die vanachter hun quinoabakje allerlei onnozele , modieuze voedselfilosofietjes op de kinderen loslaten. Sommige kinderen zijn wel degelijk bij duidelijke richtlijnen wat er in het broodtrommeltje kan, gebaat. Niet alle ouders zijn even financieel of pedagogisch even goed toegerust. Tussen montessorischool 't Goudtvinckje en prachtwijkschool 't Vogelaertje zit een wereld van verschil.

Kenfan

En dan bedoel je vast dat de ouders van 't Goudtvinckje betweterige hoogopgeleide tweeverdieners zijn, die het belachelijk vinden dat hun Sophietje de sushi gemaakt door de au pair niet mag nuttigen tijdens de lunch.

Terwijl Ronaldje vier boterhammen met pindakaas meekrijgt naar 't Vogelaertje 😈

Flavia

Flavia

05-05-2019 om 13:40

soms logisch

sommige regels vond ik wel logisch: geen hagelslag op de boterhammen van de kleuters en liever daarna ook niet: het tussendoor moeten vegen kost meer tijd dan je denkt.

Geen pakjes drinken ivm de berg afval.

Maar dat ik wel een boterham met hagelslag en een plakje worst mee mag geven maar niet een boterham met worst en een stukje chocola omdat dat ongezond zou zijn die vond ik raar.

Maar zo veel strijd heb ik er niet over hoeven leveren, dochter is 6 jaar naar een school met een tso met warme maaltijd gegaan. Werden ze opgehaald door de bso en later liepen ze zelf, kregen ze een warme maaltijd en speelden ze daar buiten tot ze weer naar hun eigen locatie gingen. Er werd wel een beetje rekening gehouden met wat ze echt niet lustten, maar wel gestimuleerd om te proeven. Dochter eet geen erwtensoep, dan kreeg ze een groter toetje of groter stuk fruit.
Ze denkt er nog met veel plezier aan terug en vind het jammer dat de middelbare deze voorziening niet heeft. Zou ook beter uitkomen met sporten een warme maaltijd bij de lunch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-05-2019 om 20:27

Knurf

Op beide scholen zullen er ouders rondlopen die op pedagogisch gebied nog wel wat te winnen hebben. Geld en hoogopgeleid is niet gelijk aan de perfecte ouder zijn. En ik denk dat dat ook niet is wat Kenfan probeert te zeggen.

Maar echt, geloof me, er zijn scholen waar kinderen 2 koude frikandellen meekrijgen als lunch. Op zich niet erg voor een keertje, maar dat school ergens een grens trekt lijkt mij prima. Dat die grens niet ligt bij wel of niet hagelslag op je witbrood lijkt mij ook duidelijk. En dat iemand het echt daadwerkelijk verzint om zijn kind een frikandelbroodje mee te geven en dan ook nog licht verontwaardigd is als daar iets van gezegd wordt, gaat er bij mij eigenlijk niet in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-05-2019 om 20:28

Okee Flavia

Chocopasta dan

mijk

mijk

05-05-2019 om 20:37

Helemaal los van de inhoud van lunch

Als school kinderen naar huis stuurt omdat iets tegen de regels is, zou je de regels duidelijk op papier moeten krijgen of in ieder geval moeten kunnen vinden. Als dat niet zo is zijn er dus geen regels en stuur je kind niet zomaar naar huis..

Mijk

Flavia

Flavia

05-05-2019 om 21:53

Ginny

chocopasta was idd geen probleem bij de kleuters.
Hoe plakkeriger hoe beter.

De regels stonden overigens wel in het briefje dat je kreeg bij aanmelding voor de TSO.
Kon je ook gelijk het melkabonnement afsluiten: biologische melk bijvoorkeur uit fles, maar ja toen veranderde campina iets in het proces en vonden de kinderen het niet meer lekker en is er een ander merk biologische melk gekomen.
Werd/word door de overblijfbegeleiders (zijn geen ouders maar ouderen en studenten) ingeschonken en de bekers worden door school geleverd en gaan daarna de vaatwasser in, dus geen lauwe melk.

mirreke

mirreke

06-05-2019 om 11:39

Schoolmelk?

Daar had ik juist weer bezwaar tegen. De gedachte dat melk goed is voor elk, is zwaar achterhaald.

Enfin, zo zie je maar. Ik vind dat eten echt iets van de ouders en kinderen zelf is.
Als school zich ermee wil gaan bemoeien, moeten ze ook goede schoollunches gaan aanbieden. Met meerdere keuzes. Zolang dat niet het geval is, lijkt met dat ouders en kinderen prima zelf moeten kunnen bepalen wat er wordt gegeten tussen de middag.

Flavia

Flavia

06-05-2019 om 13:37

mirreke

schoolmelk was niet verplicht, daar kon je voor kiezen, deed je dat niet werd er ook niets overgezegd. Ook zelf melk meenemen was geen probleem.

Voordeel van via de school was dat het altijd koud stond en vlak voor de lunch pas uit de koelkast kwam.

mirreke

mirreke

06-05-2019 om 13:59

Ah... okay Flavia

Ik dacht aan de laatste basisschool waar ik ervaring mee heb. Daar ging het anders namelijk

Dank voor je uitleg

Knurf

Op 't Goudvinckje drukken ze de sushi achterover om de vrijmibo aan te kleden.

Rissie

Rissie

07-05-2019 om 14:22

maar

Het meeste wat hierover te zeggen valt is al gezegd: Wat de een gezond vindt, vindt de ander niet, wat de een nodig heeft, is voor de ander te veel. Het blijft voor scholen lastig om daar grenzen in te stellen.

Wat me verbaast is dat velen hier zeggen: ja maar een kind met obesitas dat 2 frikandellen (oid) meekrijgt, dat kan toch niet, dus dan moet de school ingrijpen.
Daar ben ik het niet mee eens.
De verantwoordelijkheid voor wat een kind eet ligt mijns inziens volledig bij de ouders, hoe onverantwoord ook. School kan hooguit bij vermoeden van gevaar voor de gezondheid, advies geven of op een andere manier hulp inschakelen.

Uiteraard lijkt snoep, chocoladerepen en chips verbieden mij logisch, om praktische redenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.