Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ook staatsexamenkandidaten hebben recht op hun examenuitslag

Leerlingen die staatsexamen doen krijgen hun  examenuitslagen pas bij het zgn college-examen (een mondeling examen dat plaatsvindt in juli/augustus) en soms zelfs nog later. Wij willen graag dat deze leerlingen tegelijk met alle andere reguliere examenkandidaten de examenuitslagen in juni krijgen. 
Leerlingen die staatsexamen doen zitten veelal in het VSO, praktijkonderwijs of doen zelfstandig eindexamen omdat ze bijvoorbeeld thuiszitter zijn. 
Zouden jullie voor deze kinderen deze petitie willen ondertekenen? 
https://staatsexamenresultaat.petities.nl/

(Ik vond nergens in de forumregels dat een petitie niet mag). 


Getekend! 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

04-01-2023 om 11:51

Weet je waarom ze de uitslagen niet meteen krijgen? Wat raar lijkt me dat, dan doe je examen en weet je je cijfer helemaal niet 🤔

Getekend! Ik vond het als gewone examenkandidaat al zenuwslopend. Heel naar dat ze zo lang moeten wachten op de uitslag. 

Belachelijk! Alsof hun examen minder waard is ofzo. Getekend!

Getekend! 
Wat gek dat deze groep zo lang moeten wachten. Het wachten is al spannend genoeg. Zou niet onnodig lang moeten. 

Getekend!

Gedaan!

getekend.

SuzyQFive

SuzyQFive

04-01-2023 om 13:08 Topicstarter

Mug schreef op 04-01-2023 om 11:51:

Weet je waarom ze de uitslagen niet meteen krijgen? Wat raar lijkt me dat, dan doe je examen en weet je je cijfer helemaal niet 🤔

Deze leerlingen doen geen schoolexamens dus ze hebben daar geen cijfer van. In plaats van de schoolexamens doen ze dus een college-examen. Dit college-examen is pas in juli of augustus. Bij sommige vakken wordt bij het mondeling examen stof getoetst waarover reguliere leerlingen een schoolexamen doen, bij andere vakken is het over alle stof. 

Daarom vinden ze dat ze geen uitslag kunnen geven over het centraal examen. Er moet immers nog een examen plaatsvinden dus om daadwerkelijk te slagen is dat college-examen wel nodig. Maar voor de leerlingen is het erg fijn om te weten hoe ze hun schriftelijke examens gedaan hebben, waar zijn onderdelen die extra aandacht qua leren nodig hebben enz. Is die goed gemaakt dan is het prettiger je mondeling voor te bereiden. Bovendien: deze kinderen zitten niet voor niets thuis of op een VSO. Er speelt problematiek waarbij zo’n mondeling examen vaak heel erg spannend is. Een deel van deze leerlingen moet al naar een andere plaats reizen (er zijn maar een paar afnamelocaties in NL). Je krijgt een examinator die je niet kent en je bent niet in je eigen omgeving. 
Regulier weten leerlingen ook met welke resultaten ze de CSE’s ingaan. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

04-01-2023 om 13:37

SuzyQFive schreef op 04-01-2023 om 13:08:

[..]

Deze leerlingen doen geen schoolexamens dus ze hebben daar geen cijfer van. In plaats van de schoolexamens doen ze dus een college-examen. Dit college-examen is pas in juli of augustus. Bij sommige vakken wordt bij het mondeling examen stof getoetst waarover reguliere leerlingen een schoolexamen doen, bij andere vakken is het over alle stof.

Daarom vinden ze dat ze geen uitslag kunnen geven over het centraal examen. Er moet immers nog een examen plaatsvinden dus om daadwerkelijk te slagen is dat college-examen wel nodig. Maar voor de leerlingen is het erg fijn om te weten hoe ze hun schriftelijke examens gedaan hebben, waar zijn onderdelen die extra aandacht qua leren nodig hebben enz. Is die goed gemaakt dan is het prettiger je mondeling voor te bereiden. Bovendien: deze kinderen zitten niet voor niets thuis of op een VSO. Er speelt problematiek waarbij zo’n mondeling examen vaak heel erg spannend is. Een deel van deze leerlingen moet al naar een andere plaats reizen (er zijn maar een paar afnamelocaties in NL). Je krijgt een examinator die je niet kent en je bent niet in je eigen omgeving.
Regulier weten leerlingen ook met welke resultaten ze de CSE’s ingaan.

Nou maar echt, wat een rare redenering om daarvoor het resultaat niet gelijk te geven! Op een gewone school weet je toch ook hoe je ervoor staat. 

Ook getekend hoor, dit mag wel veranderen.  

Getekend 

Getekend.

Getekend. Ik begrijp werkelijk niet waarom zij hun uitslag niet krijgen. Leerlingen op het regulier onderwijs weten ook hun SE-resultaten. Dat gaf mij zelf destijds heel veel rust.

SuzyQFive

SuzyQFive

04-01-2023 om 22:46 Topicstarter

Hier nog een filmpje over de verschillen tussen de examens: 


https://youtu.be/Da_1nq2WvdE

Getekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.