Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Op vingers tellen mag niet van juf (groep 3)

hoi,

Op het rapport van mijn dochter (groep 3) stond als enige commentaar dat ze niet meer op haar vingers mag tellen, alleen op het telrekje,...
Volgende week 10 min. gesprek waar ik het kan vragen waarom dat niet mag, maar ik vind het vreemd.
Waarom zou je niet op je vingers mogen tellen en wel op een telrekje?

grt
Lucette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

04-12-2008 om 12:09

Dus 'n beetje zoals het verschil tussen een duim en een fopspeen

een speen kun je afpakken en opbergen, een duim niet

tonny

tonny

tonny

04-12-2008 om 12:10

Maar ondertussen

zondig ik enorm.

Bij zo'n gezellige optelsom waarbij je steeds iets moet 'onthouden' gebruik ik gerust mijn vingers.

En mijn dochter is veel luier, die rekent op haar telefoon.

Ze lopen achter met de rekenrekjes

tonny

Hier

je hebt maar 10 vingers, dat geeft bij het overschrijden van het 10-tal dus problemen. Vandaar dat ij onze school in het geheel niet op de vingers mocht worden geteld.

Dus: als kind bij een rekentest wel juiste uitkomst had maar juf zag vingertjes of gestaar naar de handen, werd het fout geteld.

Mamasan

Mamasan

04-12-2008 om 19:14

Echt?!

"Dus: als kind bij een rekentest wel juiste uitkomst had maar juf zag vingertjes of gestaar naar de handen, werd het fout geteld."
Dat vind ik echt absurd.

Is dat zo?

Cobi, je verklaring klinkt een beetje logisch, maar ik vraag me af of die wel van toepassing is. Er zijn een heleboel scholen waar helemaal niet meer geautomatiseerd wordt.
Cobi:"Dan gaf je een som als 5 + 3 op en dan zag je ze echt vijf en drie keer met het hoofd knikken voordat het antwoord kwam."
Mijn kinderen kregen op hun 2e basisschool dan ook snelheidstoetsjes. Een soort AVI voor rekenen. Geen tijd om te rekenen, gewoon weten. Maar dat is afgeschaft toen die school ook over ging op de methode realistisch rekenen.
Je kunt denk ik op je vingers natellen dat kinderen die wel kralen mogen tellen, vingers gaan tellen als je de kralen weghaalt. Tenzij je ze leert automatiseren. Dat doe je volgens mij niet door de vingers af te hakken
Groet,
Miriam Lavell

Vij aan iedere hand

Cobi:"Rekenrekje en abacus gaan uit van vijfstructuren."
Hihi, vingers ook, toch? (hoewel: mijn vader had er zes aan iedere hand bij geboorte).
Cobi:"In de realistische rekenmethodes die ik ken staan naast verhaaltjes sommen ook temporijtjes."
Ja, die zijn gebleven inderdaad. Maar de toetsjes: doe deze sommen binnen zoveel seconden, die waren er niet meeer.
Ik vraag mij daarom af of jouw uitleg wel opgaat. Vinden de juffen inderdaad dat vingerstellen het automatiseren in de weg zit, of hebben ze een andere verklaring?
Groet,
Miriam Lavell

Paddington

Paddington

05-12-2008 om 14:16

Ik snap het probleem ook niet helemaal

je kunt de vingers juist heel goed gebruiken om de 5 structuur onder de knie te krijgen. Ik denk wel dat de leerkrachte verschillende manieren moet aanbieden. Een kind kiest dan zelf wat hij/zij het makkelijkste vind. Mijn dochter (6, groep 3) kan heel goed met de 5 structuur tellen, 5, 10, 15, 20, 25, maar als er dan nog 4 bijkomen gaat ze vanaf 25 een voor een doortellen.
De 5 structuur had ik haar vorig jaar geleerd. Nadat ze voor de zoveelste keer weer haar vingers wilde gaan tellen heb ik haar hand omlaag gedaan en gevraagd: hoeveel vingers heb je ook alweer aan die hand. Zo zijn we doorgegaan, toen kwamen mijn handen erbij enz.
Ik kan mij niet voorstellen dat het fout is. Ze had het op dat moment nodig om een voorstelling te kunnen maken bij het getal 5. Nu weet ze het en heeft ze haar hand echt niet meer nodig.

Ik heb bij het realistisch rekenen juist begrepen dat het de bedoeling is dat kinderen gaan begrijpen hoe het nu zit me die getallen, dus waarom je een plus som wel om kunt draaien en een min som niet. Vandaar alle getallijnen, rekenrekjes en andere hulpmiddelen.

T&T

T&T

06-12-2008 om 21:06

Echt?

Ik tel al 35 jaar op mijn vingers gelukkig is me nooit gezegd dat het niet mocht.
groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.