Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-10-2013 om 09:13
Even een tip voor iedereen met een kind in groep 8 die dit jaar op zoek moet naar een VO school. Als je nogal twijfelt waar je kind het beste terecht kan, dan loont het de moeite om nu al contact te leggen met scholen.
Van onze 2e zoon verwachten we dat hij veel uitdaging nodig zal hebben op het VO. Dus heb ik alvast contact gezocht met een aantal scholen, om eens te peilen wat ze zoal te bieden hebben.
Heel leerzaam is hoe scholen reageren. De ene school (een categoriaal gymnasium) heeft veel te bieden, maar reageert heel star. Er is wat er is, en dat is per definitie goed genoeg, en op de open dag zijn we van harte welkom.
Een andere school (waar onze oudste op zit), geeft aan geen kant-en-klaar pluspakket te hebben liggen, maar overal voor open te staan en er graag over mee te willen denken. Ze nodigden zoon meteen uit om vast een dagje mee te lopen met de gymnasium brugklas. Dus zoon is vanmorgen met zijn grote broer mee vertrokken. Ik ben heel benieuwd hoe hij het vindt!
Bij weer een andere school werden zoon en ik uitgenodigd door de onderbouw coördinator voor een gesprek en rondleiding.
Moraal van dit verhaal: je hoeft dus niet te wachten op de open dagen. Door zo eens rond te informeren krijg je al een heel aardig beeld van scholen, misschien wel een realistischer beeld dan op een open dag!
15-10-2013 om 19:41
En hier
Zijn we vandaag op gesprek geweest op een VO school met een 'sprint' gymnasium. De eerste 3 jaar doe je in 2 jaar, en daar doe je dan ook nog extra projecten erbij. Daarna heb je een bovenbouw van 4 jaar, waarin je 2x een half jaar stage gaat lopen, bijvoorbeeld op een universiteit. Je kunt een profiel kiezen, maar je mag er ook 2 doen, of gewoon allemaal!
Echt een hele leuke en passende school voor onze zoon volgens mij. Zoon is heel enthousiast! En raad eens wat? Ook hier de vraag of hij een dagje mee komt lopen met de brugklas. Dat gaat hij ergens eind november doen. En zo krijgt het dan toch nog nut, want daarna kan hij in ieder geval een beetje inschatten wat het verschil is tussen een gewone gymnasiumklas en een sprint gymnasium klas.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.