Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tippylee

Tippylee

24-01-2011 om 13:12

Open dagen, waar let je op?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wageningse

Wageningse

30-01-2011 om 20:22

Omdat

omdat de brugklascoordinator het een beter idee vond om het dan gelijk in de technasiumklas te proberen, dan zat zoon met allemaal "gelijkgestemde zielen".

kaatje43

kaatje43

31-01-2011 om 09:21

Wel overstap mogelijk

Ja hoor. Bij school in Hoofddorp kan je dus wel overstappen na het eerste jaar Technasium naar de gewone Havo.
De uren hv, tk en techniek (die krijg je sowieso maar 2 jaar) vervallen weliswaar, maar die zijn opgenomen in O&O.
Dus gewoon even bij de school informeren.

kaatje43

kaatje43

31-01-2011 om 09:49

Pelle

O, ik dacht dat het ook om overstappen van Technasium naar Havo ging. Niet goed gelezen dan.

Ja, inderdaad. Hartstikke leuk. Hoewel mijn kinderen wel klagen dat ze bijna nooit uren vrij hebben i.v.m. lesuitval

kaatje43

kaatje43

31-01-2011 om 14:50

Pelle

You've got mail.

Rosase

Rosase

31-01-2011 om 19:06

Grappig

Wij staan ook voor de keuze technasium of gymnasium en zoonlief kiest absoluut O&O want dat latijn en grieks vindt ie maar niks. Hij kan in de loop van het jaar ook een proefmodule latijn en grieks doen en dat moet van mij. Eerst iets proberen voordat je het weggooit.
Hier kun je trouwens ook eerst latijn en grieks kiezen en dan in de 4e overstappen op O&O. Andersom kan niet.

Een technasium is veel breder dan een gewone havo of vwo. Je krijgt dezelfde lessen, maar dan in minder uren en in de rest van de tijd ga je Onderzoek en Ontwikkeling doen.

Kaz heb jij het toevallig over het E in E?

Kaz

Kaz

31-01-2011 om 23:19

Ook in de 4e o&o mogelijk

Rosase: Nee, geen E in E maar K in H. Is dat die E waar op het gym die themaweken gegeven worden?

Op de school waar ik het over had is ook geen gymnasium, wel een havo, atheneum en een Vwo+(oa spaans, cambridge vanaf brugklas en ICT als extra, grieks en latijn als evt keuze-niet verpicht). Maar wel hetzelfde als wat jij zegt, kies je niet voor Technasium dan is met de profielenkeuze in de 4e wel als extra vak O&O te kiezen, op Havo, Atheneum én Vwo+. Hoe ze dat precies invullen weet ik eigenlijk niet, ik denk zomaar dat die kinderen aanschuiven bij de technasiumgangers, maar dan geen technasiumdiploma krijgen. Wel natuurlijk vermelding van het vak O&O. Net zogoed kun je dan ook voor ICT, Spaans ed kiezen maar dat wordt dan natuurlijk allemaal op beginnersniveau gegeven, die kinderen missen toch de eerste drie jaar wat een vwo+ kind dan al heeft gehad.

Ik denk dat het wel een heel leuk vak is, dat O&O. Heb zelf geen Beta kind, haalde geen voldoende voor O&O in het eerste/orienterend jaar en kon daarom ook sowieso niet verdergaan. Ze vond het wel erg leuk. Maar ook tekenen en handvaardigheid vindt ze erg leuk(net iets leuker) en dat zou ze dan niet meer gehad hebben, dus ook al had ze die voldoende gehaald dan had ze er waarschijnlijk toch niet voor gekozen.

Rosase

Rosase

02-02-2011 om 14:19

Kaz

Ja, dat is 'm.

De themaweken zijn trouwens voor alle VWO+leerlingen. Dus niet alleen voor latijn en grieksklanten, maar ook voor de technasiumklanten.

Wij zijn zeeeeeer enthousiast moet ik zeggen. Al vraag ik me wel af hoe het in de praktijk gaat werken.

Maar kort gezegd hebben wij 3 keuzen: regulier vwo, tweetalig vwo (of gym), of het E.

Hier is trouwens ook technasium mogelijk voor Havo, Vwo en Vwo+. Het verschil tussen Havo en VWO zit hem in het niveau van de opdrachten. En het verschil tussen VWO en VWO+ zit in de extra vakken, projecten en themaweken.

Als je O&O in de 4e kiest, kies je het als examenvak. Ik denk niet dat je dan veel theorie gemist hebt want in de niet technasium vorm krijg je meer lessen techniek en handvaardigheid etc. Het zit hem meer in de manier van werken die je dan nog niet (of minder) hebt aangeleerd.

Wij kiezen voor het technasium omdat zoon dat zo geweldig lijkt. Hij is twaalf en leeft echt voor techniek. Hoe dat in de toekomst gaat uitpakken zien we wel. De school biedt in mijn ogen in ieder geval voldoende mogelijkheden. Zeker nu het een begaafdheidsprofielschool geworden is.

Technasium

De school waar onze zoon op zit is mede ontwikkelaar van het Techansium samen met 4 andere scholen in Grunn Hier leeft het Technasium dus ook erg! Er wordt in de brugklas een oriëntatie gegeven (een periode O&O en pas aan het einde van de brugklas wordt bekeken of je aan de eisen voor het techansium voldoet.

He wat grappig

Pelle schrijft over Hoofddorp dat je na het missen van O&O in de brugklas het niet mogelijk is om in de 2e voor het Technasium te kiezen (en dat klopt dus volgens de site terwijl de 5 scholen in Groningen waar het Technasium is ontwikkeld tot onderwijsvorm ipv het beoogde project de brugklas O&O ter kennismaking aanbied.

Apart dat scholen daar dan ook weer hun eigen vorm aan geven. Ik ben er nog niet over uit wat ik beter vind. O&O in klas 2 als keuze richting of direct vers van de brugklas. Voor beide is wat te zeggen.

Pelle

Hier hebben ze een paar keer een periode waarin ze O&O krijgen. Ik ben het wel met je eens dat het voor de continuïteit beter zou zijn om direct in de brugklas te kunnen kiezen.

Nu is het zo dat je op het Technasium in kan stromen wanneer je gemiddeld een 7 staat voor de vakken natuur en techniek, natuur en gezondheid en wiskunde.

Op deze school krijg je overigens op het gymnasium ook pas Grieks en Latijn in de 2e klas. (instromen gymnasium 7.5 op alle talen)

Op dit moment kan zoon ruim gym doen en net instromen op het Technasium. Het lijkt erop dat hij toch meer een talen kind is. Dat vind ik dan weer een voordeel. Het kristalliseert zich nu wel redelijk uit waar zijn talenten liggen. Wellicht keert het tij nog maar we zullen zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.