Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Opnieuw 5HAVO of vavo?

Hi,

Mijn zoon is helaas gezakt voor zijn eindexamen Havo, we zagen het aankomen, hij heeft dit jaar niet echt zijn best gedaan. Vanmorgen hadden we al een gesprek op school over hoe nu verder. Hij kan nog een her doen, om te slagen moet hij een 8,9 halen, dus dat wordt wel erg lastig. De school adviseert om toch een her te doen om zijn cijfers op te halen, zodat hij als hij de Vavo gaat doen, in minder vakken examen heeft te doen. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat hij gewoon nog een x examen kan doen op zijn huidige school. Ze raden dat af omdat het voor hem lastig zou worden om nog motivatie te brengen om een heel schooljaar over te doen. Mijn voorkeur gaat eigenlijk niet uit naar de Vavo, maar om het hele jaar over te doen, juist omdat de school vertrouwd is en zo in het schoolritme blijft. Als hij Vavo gaat doen heeft hij veel vrije tijd, zijn vriendengroep valt weg, er wordt nog meer zelfstandigheid van hem gevergd... Wat zouden jullie aanraden? Wat zijn nou precies die voordelen van de Vavo, afgezien van het feit dat hij in minder vakken examen hoeft te doen (natuurlijk besef ik me dat mijn zoon uiteindelijk zelf de keuze zal maken over wat hij wil gaan doen)

Groetjes, Emzie

Zelfde probleem

Toen onze dochter zakte voor VMBO-TL heeft ze 1 vak herkanst om het gemiddelde op te krikken. Dit is gelukt. Ze is alsnog gezakt, maar heeft op de VAVO een jaar wiskunde gevolgd en had daar een prachtig cijfer voor zodat ze alsnog geslaagd was. Om niet niets te doen heeft ze een jaar MBO niveau 2 gevolgd waarna ze alsnog doorgegaan is met MBO4. Hier is ze vorig jaar voor geslaagd en is daarna door gegaan met nog een MBO4 opleiding waar ze volgend jaar waarschijnlijk voor zal slagen.

Voordeel

Voordeel vond ik zelf dat ze meer tijd had om zich te concentreren op het wiskunde en de rest mooi kon vergeten. Scheelde een hoop stress.

bicyclette

bicyclette

12-06-2019 om 22:45

voor- en nadelen

Als je zoon het jaar op zijn huidige school wil overdoen: gewoon doen! Ik vind dat de school wel wat voorbarig is door direct aan te sturen op VAVO.

Dat gezegd hebbende: een van mijn kinderen (gezakt op gymnasium) heeft wel VAVO gedaan. Maar hij had dan ook echt geen zin om het hele jaar over te doen. Hij was al een jaar ouder dan veel anderen (vanwege een jaar buitenland) en was wel klaar met het fenomeen middelbare school.

Belangrijkste voordeel van VAVO is dat je alleen de vakken hoeft over te doen die je nog niet hebt gehaald. Daar staat tegenover dat er meer discipline wordt verwacht: je kunt gewoon wegblijven uit de lessen. Mijn zoon miste wel de gezelligheid en het groepsgevoel: veel leerlingen doen maar een paar vakken. Het is dus wel een duiventil. Geen gymles, geen sportdag, geen schoolreis etc. Dat is voor de ene leerling een oordeel, voor de ander een nadeel.

leeftijd?

hoe oud is hij?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar Vavo. Juist omdat dat meer zelfstandigheid vraagt.
Als je bang bent dat hij zich met zijn vrije tijd geen raad weet, dan kun je daarover misschien afspraken maken met hem.
Een baantje?

Elke keuze heeft voor en nadelen

Zie andere berichten in dit draadje. Het ligt erg aan je zoon ( wat bij hem past, waar hij zich fijn bij voelt)/) en aan zijn resultaten ( met te veel magere cijfers is de vavo niet slim / kam volgens mij niet eens) wat voor hem de slimste keuze is. School wordt geacht je daarover voorte lichten, niet je in een bepaalde richting te duwen...
ingrid

Idem

Vriendin dochter deed het hele pakket op de vo over en slaagde in één keer terwijl dochter drie vakken op de vavo deed en toch nog één her had. Toen vroeg ze zich ook wel af of ze er verstandig aan gedaan had. De vavo was wel anders, minder vertrouwd weinig contact met de leraren, andere boeken, een rooster waarbij ze ook diverse avonden les had; onrustig.
Nu was ze vanaf begin wel overtuigd niet nog een jaar naar de oude vo te willen gaan. Haar vriendin had dat niet, was ook een jaar jonger en meer gemotiveerd een heel pakket over te doen.

Moeilijke keuze; niet blind staren op de vrijstelling die vavo biedt, maar ook beseffen dat op de huidige school een heel pakket overdoen, alleen is weggelegd voor de gemotiveerden onder hen.

Mussie

Mussie

13-06-2019 om 19:20

Wij denken ook na

Zoon heeft een herkansing maar ja, dat kan natuurlijk ook fout gaan. En dan staan we voor dezelfde keuze. En wij zijn er al uit. Zoon is net 17, er is niks mis met nog een jaartje school. Hij zal echt niet de oudste zijn en er zijn ook wel een paar zaken die niet opnieuw hoeven zoals bijvoorbeeld het profielwerkstuk. Ik heb bij anderen gezien hoe eenzaam die Vavo kan zijn. De meeste leerlingen zijn echt ouder dan 17 en hebben minder behoefte aan contacten. Dat snap ik ook maar dat kan voor een jong iemand wel lastig zijn om mee te maken. En waar blijft de motivatie dan?
Succes met jullie keuze, het is en blijft een gok natuurlijk.

Tihama

Tihama

13-06-2019 om 20:11

Vriendengroep

Ik denk dat het behoud van die vriendengroep geen zinnig argument is: de meesten zullen vermoedelijk wel geslaagd zijn.

Mijn dochter (18) heeft afgelopen jaar 3 vakken gedaan op het VAVO. Net geslaagd. Ze had 1,5 dag per week les, aaneengesloten. Ze kreeg daar een nieuw vriendinnengroepje. Allemaal meiden van haar leeftijd.
Ze combineerde school met 30 uur werken en veel sporten. Ze heeft de extra vrije tijd goed ingevuld, vind ik.

De meeste leerlingen zijn een jaar of 18, 19. Al googlend vind ik dat dit vrijwel op alle VAVO's zo is.

Ik vond die zelfstandigheid nog best meevallen: ze hadden gewoon huiswerk, reguliere lesprogramma's. Net als op een gewone school.

Het lijkt me wel belangrijk dat de vrije tijd nuttig besteed wordt, want anders wordt het een soort vakantiejaar. Dat lijkt me niet gewenst met het oog op de toekomst.

emzie

emzie

22-06-2019 om 14:16 Topicstarter

dank

Dank voor al jullie reacties. Komende week gaan we de informatieavond bezoeken. Hopelijk krijgen we er dan wat meer gevoel bij. Zoonlief is bijna 17. Voordeel van zijn oude school is structuur, voordeel van Vavo is ruimte voor een baantje, maar zoonlief is (nog) niet erg gemotiveerd om te gaan werken. Als we het Vavo-traject ingaan betekent dat inderdaad hele goede afspraken maken over de invulling van zijn vrije tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.