Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oprichting HB school Rotterdam (Voortgezet Onderwijs)


Mijn 7-jarige UHB'er zit in een HB klas en het is echt een verademing voor hem. Sociaal-emotioneel deed hij het helemaal niet zo best in zijn vorige klas, terwijl hij toch echt niet contactgestoord is. Maar zijn interesses (schaken, geschiedenis, filosofie) sloten niet aan bij de kinderen die hij in zijn klas trof. Dus werd hij het buitenbeentje. Hierdoor kon hij niet oefenen met hoe het is om een vriendschap te sluiten en te onderhouden; hoe het is om met een grote groep iets te ondernemen, etc. Zijn emoties (snel extreem verdrietig om kleine dingen, heel gevoelig) werden evenmin herkend door anderen. Hij werd daardoor afgewezen op die emoties en ging ze als een gek bevechten, wat alleen maar opgekropte emoties gaf en een laag zelfbeeld. Natuurlijk moet hij die emoties leren beteugelen, maar pas als hij zijn emoties en gevoeligheden eerst heeft kunnen accepteren.
Dus ja, zowel die sociale als emotionele moeilijkheden moet hij mee leren omgaan, want hij zal in de maatschappij moeten mee draaien. Maar dat hij daarin mag oefenen binnen een context waarin hij geaccepteerd wordt is wel heel fijn en in mijn optiek noodzakelijk. Dat hij daar ook bij anderen ziet dat zij tegen dezelfde dingen aanlopen sterkt zijn zelfbeeld. Iets wat hij óók nodig heeft, wil hij zich kunnen ontwikkelen tot een stabiel persoon. Al met al helpt zo'n HB omgeving hem volgens mij júist in het omgaan met mensen zonder HB. Want nadat hij het in die veilige omgeving heeft geoefend, kan hij zijn vaardigheden ook toepassen buiten die omgeving. Hij doet overal (sport, wijk, familie) natuurlijk ook ervaring op met mensen die niet HB zijn. Het is niet alsof hij in een HB isolement zit. Ik sta er dus hartstikke achter, al heb ik volgens mij geen uitgesproken voorkeur tussen een school met HB klas of een volledig HB georiënteerde school. Ik woon ook nog eens in omgeving Rotterdam. Mijn kind is alleen nog wat te jong. Maar als de school er komt, zal hij in de toekomst zeker mee gaan in de afweging voor een vervolgschool.

SuzyQFive schreef op 19-09-2022 om 00:21:

mrsLady,
Ik snap wel waar je naartoe wil maar de werkelijkheid is gewoon weerbarstiger. Op het VWO zitten veel kinderen die niet HB zijn en zelfs ‘gewoon’ een IQ hebben van 110. Niets mis mee maar de kloof is gewoon groot met een kind met een IQ van 145+. En juist daardoor vallen heel veel volwassen HB’er ook uit in het ‘gewone’ leven. Een VWO biedt ook die voorbereiding niet.
En natuurlijk zou het reguliere onderwijs ook toegerust moeten zijn op deze kinderen. Maar dat zijn ze niet. Omdat de docenten gewoonweg niet zo denken. Omdat de financiering van regulier onderwijs, waarbij ook alle andere takken van sport bediend moeten worden, gewoonweg niet toereikend is.
Zelf ben ik werkzaam in het VO, ben HB’er (145+), heb twee HB kinderen.
Ik denk dat mijn zoon niet zo uitgevallen was in het reguliere onderwijs als hij docenten had gehad die hem begrepen en zagen wat hij nodig had. Hij is op een gegeven moment gewoon ‘uit’ gegaan. Ze hebben hem laten zwemmen en bestempeld als ‘lui’ terwijl hij gewoon een andere manier van onderwijs nodig had.
Mijn dochter werd depressief in groep 3 oa omdat ze niet begrepen werd door haar juf. Ze had zich zo verheugd op het leren en moest ze nog die stomme letters leren terwijl ze al las op avi 5. Toen ze getest werd raadde de orthopedagoog en psych aan om haar naar speciaal HB onderwijs te doen maar dat wilden we niet mee beginnen. Wel ging ze eens per week naar de bovenschoolse plusklas. En toen ze in groep 6 een meester kreeg die haar leerde dat presteren ook niet alles is ging het ook sociaal een heel stuk beter. Ze is nu een happy kind dat in twee vwo zit. Al heeft ze nu gewoon ook teveel ruimte voor sociale activiteiten 😬.

Wat ik lastig vind in deze situaties is dat een kind tijdens zijn werkende/volwassen leven vaak genoeg door hoepeltjes moet springen.

Mijn ervaring met HB-kinderen is dat ze daar veel weerstand tegen hebben. Ik vond het altijd lastig om een weg te vinden waarin zij tot hun recht komen en waarbij ze leren dat bepaalde zaken "gewoon moeten" omdat ze dat laatste ook moeten kunnen.

RodeKrullenbol schreef op 19-09-2022 om 09:18:

[..]

Zou je deze stelling misschien kunnen toelichten?

Natuurlijk  


Het onderwijs is erop gericht dat we eerst kleine brokjes (informatie) leren die pas later een geheel vormen. Je vormt dus eerst een brede basis en die basis wordt steeds verder opgebouwd totdat je aan de top bent. Beter gezegd: Het onderwijs is een puzzel in een grote doos. Het voorbeeld staat op de doos maar in het onderwijs krijg je steeds een klein puzzelstukje zonder die voorkant te zien en dus zonder te weten waar je nou echt naartoe werkt. 
Een HB’er (en overigens ook (veel) beelddenkers) leren beter wanneer je eerst de top aanbiedt en dan uitzoekt hoe je aan die top bent gekomen, dus het daarna pas steeds verder uitsplitst in kleinere brokjes. 

Een top-down denker wil eerst de wereld overzien en verbindingen tussen elementen zien. Ze denken niet in kleine brokjes kennis maar alles is verbonden. 

Je zou kunnen zeggen dat veel HB’ers (en beelddenkers) ‘omgekeerd’ leren. 

Een school voor alleen HB'ers kan helemaal niet.

Volgens DUO gaat deze school havo en vwo aanbieden. Dat betekent dat ze gewoon leerlingen moeten aanbieden met een havo of vwo advies van de basisschool. Het basisschooladvies is niet voor niets leidend!

Ik vind het voorstel inderdaad bijzonder vaag. Ik kan me namelijk twee heel verschillende varianten voorstellen:
- een havo/vwo school met talentprofielklassen nodig. Voor de talentprofielklassen is dan een extra toelatingsprocedure nodig, maar daarnaast zijn er gewone klassen waarbij het basisschooladvies voldoende is. Tevens kunnen leerlingen die de "vrijwillige" ouderbijdrage niet betalen van de talentprofielklas naar een gewone klas overgeplaatst worden. Dit is zeer vergelijkbaar met hoe voltijd-HB-onderwijs op basisscholen werkt.
- een havo/vwo school met voor iedereen gepersonaliseerd onderwijs, zonder profielklassen. De school heeft dan geen mogelijkheid om aanvullende toelatingseisen te formuleren en het is nog maar de vraag of de school een kritische massa (peers) aan HB'ers gaat behalen. 

Uit de aangeleverde tekst op DUO kan ik totaal niet opmaken welke variant de school gaat kiezen en hoe ze - binnen de grenzen van de wet - het voor elkaar gaan krijgen om allemaal HB'ers bij elkaar te zetten.

SuzyQFive schreef op 19-09-2022 om 11:57:

[..]

Natuurlijk


Het onderwijs is erop gericht dat we eerst kleine brokjes (informatie) leren die pas later een geheel vormen. Je vormt dus eerst een brede basis en die basis wordt steeds verder opgebouwd totdat je aan de top bent. Beter gezegd: Het onderwijs is een puzzel in een grote doos. Het voorbeeld staat op de doos maar in het onderwijs krijg je steeds een klein puzzelstukje zonder die voorkant te zien en dus zonder te weten waar je nou echt naartoe werkt.
Een HB’er (en overigens ook (veel) beelddenkers) leren beter wanneer je eerst de top aanbiedt en dan uitzoekt hoe je aan die top bent gekomen, dus het daarna pas steeds verder uitsplitst in kleinere brokjes.

Een top-down denker wil eerst de wereld overzien en verbindingen tussen elementen zien. Ze denken niet in kleine brokjes kennis maar alles is verbonden.

Je zou kunnen zeggen dat veel HB’ers (en beelddenkers) ‘omgekeerd’ leren.

Dank je wel voor deze heldere uitleg. Er rijst strikt genomen wel een vraag op uit je uiteenzetting: wat nu als de zogeheten 'top-down' benadering voor alle leerlingen beter zou werken?

Ik ben van mening dat je op de basisschool vanaf dag 1 les moet hebben op jouw niveau, of dat nu hoog of laag of gemiddeld is. Niet op leeftijd. Op leeftijd zit je bij elkaar met gymles, handvaardigheid etc en zelfs daar zou je kunnen differentiëren als je wil. Als een basisschool te weinig leerlingen heeft om op het hoogste niveau bij elkaar te zetten moet dat dus samen met andere basisscholen in de buurt voor bijvoorbeeld 3 hele dagen per week zodat je je kind niet halverwege elders moet brengen. 

Als een kind vanaf dag 1 op de basisschool les heeft gekregen op het eigen niveau, goed begeleid is en heeft leren leren dan is een hb voortgezet onderwijs niet nodig maar dan moet daar ook gedifferentieerd worden. Dus geef dit mavist nu wiskunde op VWO niveau als die dat aan kan en geen les boven gymnasiumniveau als dat nodig is maar de eerste jaren zou dat niet nodig hoeven zijn, je gaat gewoon eerst sneller of supersnel door de stof. Kun je op de basisschool al mee beginnen natuurlijk maar verbreden hoeft dan niet. 

Leene

Leene

19-09-2022 om 15:03

SuzyQFive schreef op 19-09-2022 om 11:57:

[..]

Natuurlijk


Het onderwijs is erop gericht dat we eerst kleine brokjes (informatie) leren die pas later een geheel vormen. Je vormt dus eerst een brede basis en die basis wordt steeds verder opgebouwd totdat je aan de top bent. Beter gezegd: Het onderwijs is een puzzel in een grote doos. Het voorbeeld staat op de doos maar in het onderwijs krijg je steeds een klein puzzelstukje zonder die voorkant te zien en dus zonder te weten waar je nou echt naartoe werkt.
Een HB’er (en overigens ook (veel) beelddenkers) leren beter wanneer je eerst de top aanbiedt en dan uitzoekt hoe je aan die top bent gekomen, dus het daarna pas steeds verder uitsplitst in kleinere brokjes.

Een top-down denker wil eerst de wereld overzien en verbindingen tussen elementen zien. Ze denken niet in kleine brokjes kennis maar alles is verbonden.

Je zou kunnen zeggen dat veel HB’ers (en beelddenkers) ‘omgekeerd’ leren.

Maar er zijn veel meer kinderen die Top down leren niet alleen HBérs. Mijn zoon heeft een Verbaal/performaal kloof ( 125/95) en leert topdown... ik denk ook nog steeds dat er veel meer uit hem moet kunnen komen als hij de leerstof op een andere manier krijgt aangeboden. Dus misschien moet  het onderwijs wel veel vaker leerstof anders aanbieden. Kunnen kinderen die bottum up leren misschien ook op een andere manier leren?? ik weet het niet hoor, maar ik weet wel zeker dat er kinderen zijn die zowel bottum up als top down kunnen leren.

 Mijn  broer bleek een IQ  van 142 te hebben ( dat kwam er pas uit toen hij een keer getest werd toen hij in de 40 was, kreeg een baan aangeboden op WO niveau en had "maar" en HBO opleiding) is op de MAVO begonnen, pas in de derde klas had hij een mentor die zag dat hij verkeerd zat maar ouders kregen te horen dat hij nu maar de MAVO moest afmaken. Hij had overigens niet altijd goede cijfers, deed werkelijk waar niets op die mavo, alleen de bieb leeglezen. Het is goed gekomen hoor... 

Soms vind ik dat er wel veel de nadruk wordt gelegd op presteren en HB onderwijs... ik weet ook niet altijd hoe het anders moet maar ik weet wel dat het niet "verloren" is als je onder je niveau zit.. als je maar een beetje sociaal mee kan. 
Het is nu eenmaal een feit dat school voor sommige kinderen gewoon niet goed werkt. Niet alleen voor HB-ers.  Maar ja je kunt nu eenmaal niet voor elk labeltje een aparte middelbare school oprichten. HB Basisonderwijs snap ik dan weer beter. Ik snap gewoon niet zo goed wat je nu met een aparte HB middelbare school moet als je al gymnasium hebt maar daarboven op nog excellente groepen met ander aangeboden verrijkingsstof wat veel middelbare scholen al hebben. 

En verder weet ik ook  steeds minder goed wat je nu schaart onder HB. Is iedereen die een IQ heeft van 130 plus nu hoogbegaafd... en iedereen die daar net onder zit niet?? vraag het me af. En waarom zou je met een IQ van boven de 130 niet gelukkig kunnen zijn in een praktisch beroep. Problematiseren we het niet teveel. Redt het kind het niet omdat het hoogbegaafd is óf omdat het ook sociale problemen heeft. Wij hadden een buitengewoon begaafde jongen in de klas ( op mijn lagere school) hij is later met een kennis van mij getrouwd. Hij verveelde zich wel eens ( vertelde hij mij veel later) maar ja heel erg vond hij het niet op de basisschool, hij las veel, zat op een schaakclub en deed extra rekentaken. Het is echt niet altijd een probleem hoor. Hij is door twee studies heen gezoeft en  werkt nu in het buitenland. Toen hij solliciteerde zei zijn vrouw tegen mij "het zal wel die en die universiteit worden, want dat was de enige plek waar ze daadwerkelijk "indepth knowledge hadden zijn  promotie studie" ! Dat lijkt mij ook heel eenzaam dat er maar een klein groepje ter wereld is die echt snapt waar je mee bezig bent. Maar hij voelt zich niet eenzaam zei hij mij... doet werk wat ie leuk vindt en is daarnaast ook nog in diverse sociale clubs actief.
Het gaat ook gewoon vaak goed hoor.

Aan het voorstel ligt de veronderstelling ten grondslag dat het bij elkaar plaatsen van zogenoemde hoogbegaafde leerlingen in één school een veiliger sociaal klimaat zou teweegbrengen. Wat ik me dan ook afvraag: zou dit niet eerst wetenschappelijk dienen te worden aangetoond? Het lijkt me zeer wel denkbaar dat voor hetzelfde geld een averechts effect wordt gesorteerd: een nóg onveiliger schoolklimaat doordat de bolleboosjes in staat blijken te zijn om elkaar op zeer vernuftige wijze het leven zuur te maken.

Leene

Leene

19-09-2022 om 15:03

RodeKrullenbol schreef op 19-09-2022 om 14:52:

[..]

Dank je wel voor deze heldere uitleg. Er rijst strikt genomen wel een vraag op uit je uiteenzetting: wat nu als de zogeheten 'top-down' benadering voor alle leerlingen beter zou werken?

haha ... in een zin wat ik ook bedoel 

Leene

Leene

19-09-2022 om 15:10

RodeKrullenbol schreef op 19-09-2022 om 15:03:

Aan het voorstel ligt de veronderstelling ten grondslag dat het bij elkaar plaatsen van zogenoemde hoogbegaafde leerlingen in één school een veiliger sociaal klimaat zou teweegbrengen. Wat ik me dan ook afvraag: zou dit niet eerst wetenschappelijk dienen te worden aangetoond? Het lijkt me zeer wel denkbaar dat voor hetzelfde geld een averechts effect wordt gesorteerd: een nóg onveiliger schoolklimaat doordat de bolleboosjes in staat blijken te zijn om elkaar op zeer vernuftige wijze het leven zuur te maken.

nog een goede opmerking.. maar ik kan niet alles in een post zetten. Een vriendin van mij heeft een hoogbegaafde zoon. Haar vader was directeur van een scholengemeenschap waar een HB klas in het leven was geroepen, hij zei haar "meid doe "pietje alsjeblieft niet hier op school in de HB klas, er heerst hier een competitieve snertsfeer en sociaal loopt het ook niet en aangezien "pietje' al niet zo sociaal sterk is lijkt mij dit niet geschikt"  Maar goed kan natuurlijk nog aan de opzet van de klas hebben gelegen... ze hebben op die school niet meer persé een HB klas maar wel nog extra scholingsaanbod voor HB-ers die verder 'gewoon' meedraaien in de klas.

Overigens is het met die "pietje" heel anders gegaan, want gezin is geëmigreerd naar Amerika voor werk vader, aldaar bleek dat het school onderwijs wel beter aansloot bij de kinderen van vriendin. Ook extra uitdagingen in vakanties etc. Maar op dit moment werkt volwassen "pietje" in een broodjes zaak omdat hij ook daar in de USA vastliep. Het gaat gelukkig nu wel goed in sociaal opzicht. Ik bedoel maar.. denk niet dat alles verloren is als je kind niet op HB onderwijs terecht komt.

Leene schreef op 19-09-2022 om 15:03:

[..]

haha ... in een zin wat ik ook bedoel

Twee zielen, één gedachte!

En nog gelijk gepost ook.

RodeKrullenbol schreef op 19-09-2022 om 14:52:

[..]

Dank je wel voor deze heldere uitleg. Er rijst strikt genomen wel een vraag op uit je uiteenzetting: wat nu als de zogeheten 'top-down' benadering voor alle leerlingen beter zou werken?

Dat is niet zo, dit geldt voor ongeveer 1/5 van de mensen 😄. 4/5 leert wel beter door bottum-up. 

SuzyQFive schreef op 19-09-2022 om 15:14:

[..]

Dat is niet zo, dit geldt voor ongeveer 1/5 van de mensen 😄. 4/5 leert wel beter door bottum-up.

Welke bronnen staven deze stelling?

Leene

Leene

19-09-2022 om 15:16

SuzyQFive schreef op 19-09-2022 om 15:14:

[..]

Dat is niet zo, dit geldt voor ongeveer 1/5 van de mensen 😄. 4/5 leert wel beter door bottum-up.

Dat zijn dus in een klas van 30 6 kinderen! dat is best aardig wat. 
Zijn er onderzoeken? waar haal je die cijfers vandaan?

Als 1/5 van de mensen top down leert, zitten daar dus ook een heleboel niet-hb kinderen tussen. Tenminste, ik neem niet aan dat 1/5 van de leerlingen hoogbegaafd is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.