Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oprichting HB school Rotterdam (Voortgezet Onderwijs)

Graag vraag ik jullie aandacht voor het volgende bericht:

Via een link van LinkedIn, maar ik mag nog geen linkjes plaatsen zie ik. Graag een DM voor de link.

Bij voldoende handtekeningen kan deze bijzondere school opgericht worden en heeft Rotterdam eindelijk een VO school voor hoogbegaafden. Een handtekening zetten verplicht je tot niets. Er is wel enige haast bij; voor 15 oktober moeten er 250 handtekeningen binnen zijn van mensen in een straal van 15 km om de school met kinderen in de leeftijd van 10, 11 of 12 jaar oud.

De directe link naar het formulier voor de handtekeningen zal ik ook toesturen bij een DM

Deel dit bericht s.v.p. met iedereen die mogelijk geïnteresseerd is.

Alvast heel hartelijk dank.


https://duo.nl/apps/initiatief-nieuwe-scholen/index.html#/gegevens/164

Ik ben nog niet echt onder de indruk van de plannen moet ik zeggen.

Ik snap ook niet waarom je een school zou oprichten waarbij je een groot deel van de samenleving uitsluit. Kunt beter een school oprichten met een profiel dat gericht is op HB-leerlingen maar waar ook andere leerlingen naartoe kunnen die baat hebben bij zo'n vorm van onderwijs. 

Ik kwam er bij  het doorspitten van initiatieven ook achter dat er voor maar liefst vijf forumscholen handtekeningen opgehaald worden. (en voor nog veel meer islamitische scholen).

Er zijn toch ook al heel veel plus mogelijkheden voor kinderen? Op het gymnasium voor mijn zoon boden ze diverse excellentie / plus programma's aan. En bij mijn kinderen op een gewone middelbare school ook. Van tweetalig tot Beta en plus varianten op allerlei vakken.  

Ik dacht dat het Erasmiaans die functie al had

RoodCapje schreef op 18-09-2022 om 19:30:

Ik dacht dat het Erasmiaans die functie al had

Ik denk dat zij (ik woon niet in (omgeving) Rotterdam, dus op basis van hun site) een hoogbegaafdheidsprofielschool zijn. Dat betekent een "normale" school waar ze ook een specialisatie in hoogbegaafdheid hebben. Zoals ik het lees in de link van Daglichtlamp wil deze school een school exclusief voor kinderen die hoogbegaafdheid is zijn. Iets wat je dus niet moet willen in mijn ogen. 

MrsLady schreef op 18-09-2022 om 19:33:

[..]

Ik denk dat zij (ik woon niet in (omgeving) Rotterdam, dus op basis van hun site) een hoogbegaafdheidsprofielschool zijn. Dat betekent een "normale" school waar ze ook een specialisatie in hoogbegaafdheid hebben. Zoals ik het lees in de link van Daglichtlamp wil deze school een school exclusief voor kinderen die hoogbegaafdheid is zijn. Iets wat je dus niet moet willen in mijn ogen.

Heb je HB kinderen? 
De afstand tot het gemiddelde kind is voor een HB’er net zo groot als een zwakbegaafd kind. Die laatste groep zit ook niet in het regulier onderwijs maar in het speciaal onderwijs. 
Sommige HB kinderen hebben zo’n school nu eenmaal nodig omdat het reguliere onderwijs niet op de manier lesgeeft waarop HB kinderen leren. Het reguliere onderwijs leert alles bottum-up terwijl HB’ers Top-down leren, om al maar een verschil te noemen.

SuzyQFive schreef op 18-09-2022 om 22:41:

[..]

Heb je HB kinderen?

En misschien nog een aanvullende vraag: hebben die het lastig (gehad) op school? 

Zo makkelijk: ‘moet je niet willen’. Als je worstelt met een kind dat ondanks een hoog IQ al sinds dag 1 van de middelbare met tegenzin naar school gaat en niet goed in zijn vel zit, is het iets moeilijker om zo’n gratuite uitspraak te doen. 

Wij wonen niet in Rotterdam. Wij hebben wel een BO HB school in de buurt waar een van mijn kinderen op heeft gezeten en het heel goed heeft gehad. Qua VO hebben wij een gymnasium dat van heinde en verre leerlingen trekt en waar mijn oudste het goed heeft gehad maar mijn jongste (nu in 5) niet. Als er een HB VO was met niet teveel reistijd zou ik dat absoluut overwegen voor hem.

SuzyQFive schreef op 18-09-2022 om 22:41:

[..]

Heb je HB kinderen?
De afstand tot het gemiddelde kind is voor een HB’er net zo groot als een zwakbegaafd kind. Die laatste groep zit ook niet in het regulier onderwijs maar in het speciaal onderwijs.
Sommige HB kinderen hebben zo’n school nu eenmaal nodig omdat het reguliere onderwijs niet op de manier lesgeeft waarop HB kinderen leren. Het reguliere onderwijs leert alles bottum-up terwijl HB’ers Top-down leren, om al maar een verschil te noemen.

Ik heb meer dan genoeg te maken met HB-kinderen op professioneel vlak. Het gaat hier om een school die regulier onderwijs wil zijn. Niet speciaal onderwijs. Als het een vorm van speciaal onderwijs is voor HB-kinderen dan zou ik het al een heel ander verhaal vinden. En dan nog denk ik niet dat een school met alleen maar HB-kinderen de oplossing gaat zijn voor bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze kinderen aangezien ze daardoor alleen nog maar meer afgezonderd worden. Ik zou veel meer voorstander zijn van het oprichten van een school waarbij rekening gehouden wordt met de manier van leren waar HB-leerlingen baat bij hebben en waar dan ook andere kinderen naartoe kunnen die dat een prettige vorm van onderwijs vinden dan deze groep weer afzonderen van de "normale" maatschappij. 

En ja, ik weet dus ook dat een deel van de HB-kinderen uitvalt binnen het huidige onderwijssysteem. Maar als je de vergelijking wilt trekken met een zwakbegaafd kind en je kijkt verder waarvoor onderwijs bedoeld is (voorbereiden op de arbeidsmarkt uiteindelijk) dan zijn dat ook geen kinderen met een regulier perspectief op de arbeidsmarkt over het algemeen. Dat is al een groot verschil met HB-kinderen waarbij zij uiteindelijk wel mee kunnen draaien in een regulier arbeidsproces (uitzonderingen daar gelaten). Bij zwakbegaafdheid komen nog een aantal andere dingen kijken, ook op andere levensgebieden, dat afwijkt van de HB'ers. 
Er moet iets gedaan worden aan het onderwijs meer inclusief maken, maar de HB'ers daar weer afzonderen zie ik dus absoluut niet als oplossing. Met name vanwege de sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Ik vind dat die sociaal emotionele ontwikkeling zwaar overschat wordt. Vraag me echt af wat voor beeld je hebt van HB kinderen? Heel slim, maar contact gestoord ofzo?
Mijn kinderen zitten beiden op hb onderwijs, liepen beiden vast. Vooral de oudste voelde zich nooit echt comfortabel in haar klas.
En in de eerste week op HB onderwijs maakte ze de opmerking " mam, het is zo fijn, er zijn meer kinderen zoals ik"
Kinderen die slim zijn, maar ook gevoelig, soms een ander soort grapjes hebben onder elkaar.
Maar ook allemaal kinderen die gezellig zijn en sociaal, die met elkaar spelen en ruzie maken, die hartsvriendinnen zijn en samen lekker gaan zwemmen, of knutselen of achter de Nintendo ploffen.
Kortom, het lijken wel normale kinderen.... Juist doordat ze onderwijs op maat krijgen en daardoor goed in hun vel zitten.
Woonden wij dichterbij Rotterdam, had ik het zeker overwogen.

Evaluna schreef op 18-09-2022 om 23:06:

Ik vind dat die sociaal emotionele ontwikkeling zwaar overschat wordt. Vraag me echt af wat voor beeld je hebt van HB kinderen? Heel slim, maar contact gestoord ofzo?
Mijn kinderen zitten beiden op hb onderwijs, liepen beiden vast. Vooral de oudste voelde zich nooit echt comfortabel in haar klas.
En in de eerste week op HB onderwijs maakte ze de opmerking " mam, het is zo fijn, er zijn meer kinderen zoals ik"
Kinderen die slim zijn, maar ook gevoelig, soms een ander soort grapjes hebben onder elkaar.
Maar ook allemaal kinderen die gezellig zijn en sociaal, die met elkaar spelen en ruzie maken, die hartsvriendinnen zijn en samen lekker gaan zwemmen, of knutselen of achter de Nintendo ploffen.
Kortom, het lijken wel normale kinderen.... Juist doordat ze onderwijs op maat krijgen en daardoor goed in hun vel zitten.
Woonden wij dichterbij Rotterdam, had ik het zeker overwogen.

Ik zie veel HB kinderen die dus helemaal geen aansluiting kunnen vinden bij andere kinderen en daar diep ongelukkig door zijn. Mijn beeld is totaal niet dat ze contactgestoord zijn, geloof ook niet dat ik dat in mijn berichten ergens heb gezegd. In het basisonderwijs is het verschil heel groot qua niveau dus dan sluit tussen meer gelijkgestemden zitten vaak prima aan. Daarnaast hebben basisscholen veel minder kennis van HB waardoor HB-onderwijs ook prima te rechtvaardigen is in mijn ogen. 

Op het VO zit je echter vervolgens al veel meer tussen gelijkgestemden en is de kloof al minder groot. Daarnaast hebben veel VWO-scholen ook een specialisatie in HB (waarmee ik niet wil zeggen dat dit altijd goed gaat!) en al veel meer kennis in huis. Als je deze groep leerlingen daar ook gaat afzonderen dan blijf je het probleem dus opschuiven, want dan moeten ze uiteindelijk bij hun vervolgstudie ineens aansluiting gaan vinden bij mensen die totaal anders denken dan zij. Terwijl je de grote stappen in je sociale ontwikkeling wat dat betreft juist in de puberteit maakt. Die leerprocessen missen ze volledig op het moment dat je ze afzondert met alleen maar andere HB'ers, terwijl ze zich uiteindelijk op een vervolgstudie of werkplek toch echt zullen moeten mengen met mensen die niet HB zijn en daar ook mee zullen moeten kunnen levelen. Besteed daar aandacht aan binnen het regulier onderwijs, sluit meer aan op de manier van leren van HB'ers binnen het regulier onderwijs, etc. Of richt een school op waarbij gefaciliteerd wordt wat HB-leerlingen nodig hebben, maar waar ook kinderen welkom zijn die niet HB zijn maar waarbij deze faciliteiten toch passen.

mrsLady,
Ik snap wel waar je naartoe wil maar de werkelijkheid is gewoon weerbarstiger. Op het VWO zitten veel kinderen die niet HB zijn en zelfs ‘gewoon’ een IQ hebben van 110. Niets mis mee maar de kloof is gewoon groot met een kind met een IQ van 145+. En juist daardoor vallen heel veel volwassen HB’er ook uit in het ‘gewone’ leven. Een VWO biedt ook die voorbereiding niet. 
En natuurlijk zou het reguliere onderwijs ook toegerust moeten zijn op deze kinderen. Maar dat zijn ze niet. Omdat de docenten gewoonweg niet zo denken. Omdat de financiering van regulier onderwijs, waarbij ook alle andere takken van sport bediend moeten worden, gewoonweg niet toereikend is. 
Zelf ben ik werkzaam in het VO, ben HB’er (145+), heb twee HB kinderen.
Ik denk dat mijn zoon niet zo uitgevallen was in het reguliere onderwijs als hij docenten had gehad die hem begrepen en zagen wat hij nodig had. Hij is op een gegeven moment gewoon ‘uit’ gegaan. Ze hebben hem laten zwemmen en bestempeld als ‘lui’ terwijl hij gewoon een andere manier van onderwijs nodig had. 
Mijn dochter werd depressief in groep 3 oa omdat ze niet begrepen werd door haar juf. Ze had zich zo verheugd op het leren en moest ze nog die stomme letters leren terwijl ze al las op avi 5. Toen ze getest werd raadde de orthopedagoog en psych aan om haar naar speciaal HB onderwijs te doen maar dat wilden we niet mee beginnen. Wel ging ze eens per week naar de bovenschoolse plusklas. En toen ze in groep 6 een meester kreeg die haar leerde dat presteren ook niet alles is ging het ook sociaal een heel stuk beter. Ze is nu een happy kind dat in twee vwo zit. Al heeft ze nu gewoon ook teveel ruimte voor sociale activiteiten 😬. 

Hier in de regio zit een school voor voortgezet onderwijs met een afdeling voor hoogbegaafde leerlingen. Veel hoogbegaafde leerlingen gaan naar andere scholen, maar voor degenen die het daar niet redden, is deze optie er.

SuzyQFive schreef op 18-09-2022 om 22:41:

[..]

Het reguliere onderwijs leert alles bottum-up terwijl HB’ers Top-down leren, om al maar een verschil te noemen.

Zou je deze stelling misschien kunnen toelichten?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.