Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oprichting HB school Rotterdam (Voortgezet Onderwijs)


SuzyQFive schreef op 18-09-2022 om 22:41:

[..]

 Het reguliere onderwijs leert alles bottum-up terwijl HB’ers Top-down leren, om al maar een verschil te noemen.

Maar waarom zou dat voor elke HB'er zo zijn? En zo zijn er toch ook kinderen die met een lager IQ lieve Top-down zouden willen leren? 

Temet schreef op 19-09-2022 om 15:36:

Als 1/5 van de mensen top down leert, zitten daar dus ook een heleboel niet-hb kinderen tussen. Tenminste, ik neem niet aan dat 1/5 van de leerlingen hoogbegaafd is.

Ik denk nog steeds ook andersom. Ik vermoed eerder dat T-D willen leren gewoon verspreid zit over alle IQ's. Iets wat je makkelijk kunt aanpakken door eens goed naar de methodes te kijken. Klokkijken werkt toch ook eerst met alleen de kleine wijzer? 

Nogmaals: als we de basisscholen eens aanpakken zodat ieder kind van groep 1-8 op het eigen niveau kan werken met anderen op datzelfde niveau zonder te kijken naar de leeftijd hebben we verdere aanpassingen niet echt nodig. Overstap naar middelbare moet dan met 9 jaar goed mogelijk zijn en dan bied je alle vakken aan die er zijn etc om examen in te doen. 

Temet schreef op 19-09-2022 om 15:36:

Als 1/5 van de mensen top down leert, zitten daar dus ook een heleboel niet-hb kinderen tussen. Tenminste, ik neem niet aan dat 1/5 van de leerlingen hoogbegaafd is.

2,5% van Nederland is hoogbegaafd. De definitie voor HB is een IQ boven 130. Dat percentage verandert niet heel veel, want het gemiddelde IQ is altijd 100. 
echter, het percentage mensen met hoogbegaafde kinderen op OO schat ik op 40. 

Temet schreef op 19-09-2022 om 15:36:

Als 1/5 van de mensen top down leert, zitten daar dus ook een heleboel niet-hb kinderen tussen. Tenminste, ik neem niet aan dat 1/5 van de leerlingen hoogbegaafd is.

Klopt, dit zijn voornamelijk kinderen die je kan scharen onder beelddenker. 

Rhonda schreef op 19-09-2022 om 17:13:

[..]

2,5% van Nederland is hoogbegaafd. De definitie voor HB is een IQ boven 130. Dat percentage verandert niet heel veel, want het gemiddelde IQ is altijd 100.
echter, het percentage mensen met hoogbegaafde kinderen op OO schat ik op 40.

en dat kan ook daadwerkelijk hoger liggen dan normaal. Maar 40% is overdreven. Ik schat het op 10%

Zou het ook niet kunnen zijn dat er HBers zijn die wel bottom up leren prima zouden vinden als de stukjes sneller aangeboden worden? Als je slimmer bent dan het gemiddelde heb je al vrij snel door dat sommige stukjes verdraaid veel op elkaar lijken en bouw je in een mum van tijd een piramide terwijl de rest nog bezig is alle blokjes onder de knie te krijgen.

JasperA

JasperA

19-09-2022 om 20:45 Topicstarter

Mooi om te zien dat het onderwerp zoveel los maakt en ik lees de discussie ook geïnteresseerd, maar ik wil jullie nog wel graag op het onderwerp wijzen; het ophalen van handtekeningen. 😊

Dus nogmaals, val je zelf in de doelgroep (in een straal wonend van 15 km rond de school in Rotterdam met kinderen in de leeftijdscategorie van 10, 11 of 12 jaar) en zou je de oprichting van deze school mede mogelijk willen maken, teken dan s.v.p. via de site van DUO (link in een van de eerste reacties).

Doorsturen van dit bericht aan iemand die wel in de doelgroep valt wordt ook zeer gewaardeerd. Dank jullie wel!


Rhonda schreef op 19-09-2022 om 17:13:

[..]

2,5% van Nederland is hoogbegaafd. De definitie voor HB is een IQ boven 130. Dat percentage verandert niet heel veel, want het gemiddelde IQ is altijd 100.
echter, het percentage mensen met hoogbegaafde kinderen op OO schat ik op 40.

Thomass schreef op 19-09-2022 om 17:26:en dat kan ook daadwerkelijk hoger liggen dan normaal. Maar 40% is overdreven. Ik schat het op 10%.

Ik was ook een beetje cynisch. 

SuzyQFive schreef op 19-09-2022 om 00:21:

Ze is nu een happy kind dat in twee vwo zit. Al heeft ze nu gewoon ook teveel ruimte voor sociale activiteiten 😬.

Dus jij hebt nu een happy kind, maar eigenlijk is het nog niet goed. Ze moet harder leren ofzo.

Echt leuk toch dat ze sociaal kan zijn, misschien niet goed voor de andere kinderen.

Maar hee ik heb met wat zulkse HB begaafde mensen gevaren (niet zoals de jouwe), helemaal vast zien lopen op super simpele dingen.

Waren ze maar sociaal, dan was aan boord hun leven simpeler geweest. Je hoeft niet een hele dag over bunkers na te denken. Gewoon vinger in de lucht en tadah, fun hebben. Die mannen waar ik mee gevaren heb, nope. Denken denken denken en alsnog hetzelfde antwoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.