Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cindy

Cindy

23-02-2020 om 16:06

Opstoken andere meisjes om te pesten, school inlichten?

Hoi,

Hier zijn we aan het einde van de vakantie en moeten de kinderen morgen weer naar school. Mijn dochter zit in groep 7 waar van alles speelt. De klas bestaat uit 19 meisjes die kortweg opgedeeld zijn in een groep populaire meisjes en een restgroep. Mijn dochter behoort tot de groep populaire meisjes.

Op Whatsapp is er deze vakantie een ruzie geweest tussen de groep waar mijn dochter bij zit en een van de meisjes van de andere groep genaamd K. Een van de vriendinnen van mijn dochter heeft onenigheid gehad met K waarna de andere meisjes (van dochters groep) haar berichten zijn gaan sturen.
Inmiddels vertelt dochter sinds gistermiddag thuis opgelaten dat ze morgen met de andere meisjes "dat wijf" (dus K) op school hard gaan aanpakken en ze haar willen vermoorden.
Ik heb mijn dochter intussen al meermaals verteld dat ik dit gedrag niet tollereer en dat als haar vriendin onenigheid heeft met dat meisje, zij zich daar niet mee hoeft te bemoeien. Ook wil ik het soort taal waarin mijn dochter over het meisje praat niet horen. Mijn dochter is het daar niet mee eens. "Want het is een stom wijf dat dit en dat heeft gezegd over Marietje en we gaan haar hard pakken".
Het meisje dat nu belaagd wordt door de groep van mijn dochter is een goedgebekt meisje waarvan ik de naam weleens eerder in huis heb gehoord. Steeds weer zijn het verhalen als "Babetje zei tegen K dat ze ergens anders moest gaan zitten zodat onze groep naast elkaar kan in de kring maar dat deed K niet" en "Toen Juultje vroeg of ze K haar dubbele kaartjes van de AH mag omdat ze er nog een paar mist zei ze: dus?". Er is volgens mij sprake van al langere tijd pestgedrag naar dat meisje toe en ik wil niet dat mijn dochter hierbij betrokken is. Helaas lijkt mijn dochter het normaal te vinden, ook als ik meermaals haar zeg dat dit niet mag.

Nu denk ik erover om de onderwijzeres van de groep vanavond een mail te sturen met wat er speelt, zodat er morgen eventueel maatregelen genomen kunnen worden. Maar ik ben ook bekend met dat tegenwoordig op scholen elk detail over je kind gedocumenteerd wordt en dit in de toekomst in het nadeel van mijn dochter kan gaan werken.
Ik heb van de school nooit gehoord dat mijn dochter pest of betrokken is bij problemen tussen meisjes. Alle informatie heb ik van mijn dochter zelf.

Mijn vraag is of het in dit geval verstandig is om de school in te lichten? Zo nee hoe stop ik dit gedrag van mijn dochter?


Zonnestraaltje

Zonnestraaltje

23-02-2020 om 18:58

Typisch meisjespesten

Wat het vriendinnengroepje van jouw dochter doet is typisch meisjespesten. Het meisje dat jij goedgebekt noemt is een meisje dat zich niet laat commanderen en dat irriteert jouw dochter en haar vriendinnen. Immers, zij hebben niet de macht die ze willen over haar.

Helaas weet ik uit ervaring dat het vrij lastig is om meisjespesten aan te pakken. Als je een meisje individueel erop aanspreekt en er afspraken mee maakt, dan zal ze toch weer het gedrag gaan vertonen waardoor ze nu juist zo goed in de groep ligt.

Je zou subtiel de school kunnen laten weten dat je pestsignalen hebt opgepikt zonder het noemen van namen. Al is het de vraag of de school er dan wat mee doet. Mijn dochter heeft ook zo'n groepje in de klas waarvan ook iedereen weet wie de leidster is, maar waar niemand wat aan doet, mede omdat de medewerkers van de school haar een leuk meisje vinden en dit uitdrukkelijk laten weten.

Guera

Guera

23-02-2020 om 19:36

Subtiel?

Ik zou zeker school inlichten. Zij moeten hier iets mee. Het speelt ook op school en in vakantie gaat het gewoon door. Je hoeft geen namen te noemen maar hier moet school iets mee.

Heftig

Jee, heftig dit zeg. Zegt ze werkelijk dat ze haar hard gaan pakken en haar gaan vermoorden? Ik ben misschien niks gewend maar ik zou enorm schrikken van dit soort taal. Ze weten niet wat ze zeggen maar er klinkt haat in door. En dat omdat een meisje zich niet onderwerpt aan de populaire groep?
Leg je dochter uit dat K juist degene is met karakter. En loop morgen met haar mee naar school tot in de klas zodat je zeker weet dat ze niet voor schooltijd mee gaat doen met elkaar opjutten en gaan pesten. Vertel daarna even kort aan de juf dat er ruzie is of dat K soort van " onder vuur" ligt. Jakkes. Zo naar dit.
Luistert je dochter niet? Laat haar niet op social media met die vriendinnen. Neem haar telefoon in.

Zwanske

Zwanske

24-02-2020 om 08:17

Ernstig

Ik zou dit ook ernstig opvatten ook al zullen ze haar heus niet echt vermoorden.
Meiden kunnen echt heel vals en jaloers zijn. Ik heb zelf ook een dochter in groep 6. Ik herken het van de populairen en de restgroep. Er is 1 meisje bij die de toon voert en idd als je niet doet wat ze zegt dan ben je de Sjaak.
Ik zou het zeker tegen de juf zeggen en mijn dochter er goed op aanspreken en terugkoppelen van wat als het jou gebeurd en wat dit voor dit meisje betekend.
Het kan haar hele leven verpesten.

juf Ank

juf Ank

24-02-2020 om 10:48

zeker!!

School inlichten! Misschien wel liever even mondeling dan via mail.

Als ik de moeder/vader van het opstookstertje ken zou ik haar zeker ook even inseinen over voor dochterlief mee bezig is.

Meidengedoe

Populaire meisjes zijn zelden leuke meisjes - individueel wel maar als groep verschrikkelijk. Dat jouw dochter bij zo’n groep hoort betekent dat zij zich ook zo moet gedragen, of het risico nemen om er zelf buiten te vallen.
Waarschuw de school, en ga in gesprek met je dochter over pesten, de diverse rollen en de effecten ervan. Keertje “Spijt” kijken. Taalgebruik als “dat wijf” en “we gaan haar vermoorden” zou bij mij ook een straf opleveren trouwens.

Kasten

Kasten

24-02-2020 om 17:16

Uhmm..

Als je eigen kind gepest wordt willen we allemaal dat er mensen ingrijpen, maar zodra het een ander kind betreft dan is er twijfel om iets te doen wat het gepeste kind kan helpen omdat er misschien iets in het dossier van eigen kind wordt gezet?
Oké....

En dan het taalgebruik nog daar gelaten...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-02-2020 om 17:49

Aktie ondernemen

Ik zou niet alleen school inlichten, maar ook alle ouders. Screenshots maken van de berichten.
En mijn eigen kind hier zeker niet bij sparen. Het is niet bepaald een kleinigheid.
Ik vind dat je er nogal lauw op reageert eigenlijk

Anemone

Anemone

24-02-2020 om 22:33

Huh?

Wat een bizar gedrag van die meiden. Zulke taal is echt niet normaal en zou ik zeker niet tolereren. Ik zou screenshots maken, school inlichten en aansturen op een klassengesprek en alle ouders laten inlichten. Daarnaast een tijd de telefoon van je dochter innemen. Tijd om te laten zien wie de baas is en dat pesten gewoon echt niet kan.

Raffie

Raffie

25-02-2020 om 12:20

eens

helemaal mee eens, dit kan echt niet.

Ja, meiden kunnen nou eenmaal gemeen zijn, maar dat betekent niet dat we dat maar moeten accepteren!
Moet je kijken wat er gebeurt als een jongen uit die klas een van die meiden eens een mep geeft omdat hij het niet langer kan aanzien...
Dan kun je ook niet aankomen met: Tsja, zo zijn jongens nou eenmaal!

En de reden dat er dan iets in het dossier komt vind ik helemaal onzin!

K. lijkt me trouwens een leuk meisje

Enna M.

Enna M.

25-02-2020 om 13:24

is je dochter helemaal betoeterd...!

Natuurlijk licht je de school in, pak je je dochter aan en spreek je met de ouders van die andere meiden die K. aan het pesten zijn.

Mijntje

Mijntje

25-02-2020 om 17:06

half oog meelezen

Toen mijn zoon in de brugklas zat werden er leerlingmentoren (uit de eindexamenklassen) bijgevoegd in de klassenapp om bv pesten te voorkomen en het evt in goede banen te leiden. Mijn zoon kreeg ook pas in de brugklas een mobiel.
Gelukkig maar, als ik dit zo lees.
In groep 7 zouden ouders nog gewoon met een half oog mee moeten lezen om dit soort gedoe te voorkomen. Deze meiden moeten nog omgangsnormen leren dus ik zou nu ingrijpen en school en andere ouders inschakelen, zodat iedereen hun kind erop kan aanspreken. Als je dochter moeilijk doet mobiel inleveren. Daar is ze nog te klein voor.

Saar

Saar

25-02-2020 om 17:22

Mmhh

Maar met dochter social media onthouden los je dit probleem natuurlijk niet op. (social media is maar een middel, niet een probleem)

Ik denk dat er meer nodig is. Zeker contact met school en hopelijk ouders (staan ze er voor open?) maar ook iets van een vertrouwenspersoon oid?

Cindy

Cindy, ben wel heel benieuwd wat je nu hebt gedaan en hoe het is afgelopen ?

Cindy

Cindy

25-02-2020 om 19:51

Mobiel ingenomen en er gaat zeker wat gebeuren

Hoi,

Ik heb afgelopen zondag mijn dochters mobiel ingenomen en die krijgt ze voorlopig zeker NIET terug. Ik ben werkelijk geschokt van wat ik heb gelezen op haar telefoon. Behalve dat ik niet wist wat er allemaal speelde op de school herken ik ook mijn eigen dochter niet in de berichten die zij stuurt!
Mijn dochter zit in meerdere Whatsappgroepen. Een ervan is van haar vriendinnengroep, maar ik zie ook groepen met kinderen die, als ik de berichten doorlees, in groep 8 zitten. In al deze groepen speelt wat. Ik herken veel namen helaas ook als kinderen die hier over de vloer komen.
Om het even bij het Whatsappgroepje van de vriendinnen te houden. Helaas hebben de meisjes ontdekt dat je eenmaal verzonden berichten weer kunt verwijderen, en is het een soort gatenkaas. Gelukkig is niet alles weg en heb ik ook onder de map foto's en onder media in Whatsapp nog behoorlijk wat screenshots kunnen vinden die de dames elkaar over en weer sturen.

Ik ben inmiddels voor mijn gevoel klaar met alles uitpuzzelen.
De volgende informatie heb ik van de screenshots die de meiden over en weer, ook naar andere kinderen in de klas en van groep 8 sturen.
De afgelopen week hebben twee vriendinnen van mijn dochter het meisje K. aan een Whatsapp groepsgesprek hebben toegevoegd en daarin dingen gezegd die niet netjes zijn. Onder andere berichten waarin met ziektes, waaronder aids, wordt gescholden.
K. heeft meermaals zonder wat terug te sturen de Whatsappgroep hebben verlaten, en na een aantal keer hebben geschreven aan een van die meisjes "Toen PestkopUitHetVerleden nog bij ons in de klas zat en zei dat je aids had ging je gillend met *namen van vijf meisjes* naast je naar de juf, nu zeg je dat ik aids heb, ben je gek of zo".
Dat vonden de meisjes niet zo leuk en hierna is de hele ruzie ontstaan waar mijn dochter het dus opneemt voor de meisjes uit haar vriendinnengroepje.

(De naam van PestkopUitHetVerleden ken ik nog wel. Dit is een meisje dat door een verhuizing ver weg naar een andere school ging en waar mijn dochter zelf pestslachtoffer van is geweest. Dit meisje is geheel uit beeld.)

Hierna is er nog over en weer, door alle meisjes uit het groepje, gechat met K. waarin mijn dochter berichten heeft gestuurd met o.a. "dat jij niet zo bijdehand moet doen en gewoon je bek moet houden".
Mijn dochter is hier ook lang niet de enige in, het is stoerpraterij over en weer waar ook een aantal jongens bij betrokken zijn, want ik heb ook screenshots gevonden van jongens die ook berichten naar K. zijn gaan sturen. K. reageert lang niet altijd waarna de kinderen opscheppen met dat ze haar nu nog meer berichten sturen.

Ik tollereer dit gedrag van mijn dochter niet en heb haar inmiddels al geconfronteerd met dat ik heb gelezen wat zij de afgelopen dagen heeft geschreven. Helaas dringt het niet tot haar door en zegt ze dat ze voor haar vriendinnen opkomt en dat K. een "kutkind" is. Ze krijgt voorlopig ook zeker niet meer haar telefoon terug van mij.

Vanavond ga ik maar eens alle screenshots in een document plakken en kijken wie op school ik ermee ga aanspreken. Momenteel denk ik erover om de directie aan te spreken want het zijn niet alleen kinderen uit dezelfde klas. En ik denk er ook over om contact met de ouders van K. te zoeken om te vragen of ze wel weten of en hoe hun dochter gepest wordt en om mijn excuses aan te bieden voor het aandeel van mijn dochter.

Eigenlijk weet ik nog steeds niet goed wat ik moet doen met mijn pestende dochter. Morgen zit ze weer met de andere meisjes op school. In ieder geval is het nu wel afgelopen met dat er na schooltijd nog berichten door haar over en weer worden gestuurd om andere kinderen te pesten.

De juf heb ik maandagochtend al ingelicht toen ik met dochter mee de klas in liep maar die leek er helaas niet in geinteresseerd.

Dochter

Hoi Cindy,

Fijn dat je er bovenop zit. N.a.v. je opmerking dat je niet goed weet wat te doen met je pestende dochter, ben ik benieuwd wat voor meisje je dochter is. Wat voor type is ze? Hoe zit ze in haar vel?

Anemone

Anemone

25-02-2020 om 22:23

De juf leek niet geïnteresseerd?

ik zou gelijk naar de directeur stappen, de juf lijkt me behoorlijk incapabel. Daarnaast zou ik alle ouders inlichten. De boel is daar behoorlijk uit de hand gelopen, hoogste tijd om orde op zaken te stellen!

Enna M.

Enna M.

26-02-2020 om 00:05

Cindy

Je hebt je dochter laten zien dat je zulk gedrag echt niet acceptabel vindt, en je bent bezig het de school en de ouders van K duidelijk te maken, heel goed. Lijkt me lastig dat je dochter haar woorden nog niet echt terug neemt... maar hou vol. En laat wel weten dat je haar steunt maar alleen dit gedrag afkeurt. Dikke kans dat je dochter zelf ook lijdt onder deze toestand, is echt een sociaal onveilige situatie. Ik zou ook haar mobiel ingenomen hebben, niet alleen om het pesten maar ook om haar te beschermen tegen de shit op dat apparaat. Blijkt maar weer dat je in groep 7 echt nog toezicht moet houden daarop In de klas van mijn groep 7-kind speelt ook het een en ander op groepsapps, mede daarom krijgt hij van mij voorlopig nog geen telefoon).

Klinkt heel anders dan je eerste bericht waarin je twijfelde of je de school wel zou inlichten! Nu nog de juf en anders directie of vertrouwenspersoon overtuigen.

Triva

Triva

26-02-2020 om 10:30

Enna m

Hoezo in groep 7 echt nog? Het zou verstandig zijn alsalle ouders dat tot en met de tweede klas zouden doen. Tijden zijn veranderd maar ouders laten dit gewoon los. Toen mijn oudste in groep 7/8 zat was er nog hyves en kon je nog het een en ander zien als je bevriend was met je eigen kind. Andere ouders deden dat toen al niet en waren verbaasd toen ik ze confronteerde met de shit van hun pestende kind. Nu zijn er whatsappgroepen. Mijn zonen zouden dat op de basisschool alleen mogen als ik onverwachts mag meelezen. Anders geen smartphone. Waarom denken ouders dat opvoeden stopt zodra je kind online mag?

Bovenstaande tekst is algemeen als reactie op de uitspraak van Enna

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-02-2020 om 21:11

Eens met Triva

Opvoeden gaat 2.0 verder als je kind online gaat ! Een hele klus en heel belangrijk.

Saar

Saar

26-02-2020 om 21:26

Half eens Triva

Opvoeden is niet (altijd) hetzelfde als je kind in alles op de voet volgen en geen enkele privacy geven.

Toen ik kind was werd er vreselijk gepest. Natuurlijk kun je dat opvangen met een stukje toezicht.
Maar... toezicht is van belang maar lost GEEN problemen op. (oorzaken van extreem pestgedrag)
Daarbij hebben ook kinderen en pubers recht op privacy en ruimte.
Dus, dat toezicht zul je moeten doseren.
Nu was dat vroeger niet zo'n probleem want zonder social media was het ondoenlijk om kinderen op de voet te volgen. Je had als ouder geen enkel idee wat zich afspeelde tussen die kinderen. (ook die ouders niet die dat wel geloofden)

Nu, door social media, is het simpel kinderen op de voet te volgen. Daar kun je gebruik van maken maar ook makkelijk misbruik, het is een dunne scheidslijn.

@Emma

@Emma

27-02-2020 om 07:19

Telefoon

Whatsapp raakte net in toen mijn dochter in groep 7 zat Er was toen Hyves maar daar heb ik nooit aan meegedaan. Facebook wel.
Er werd in de klas ook gepest op Whatsapp. Soms liet ze me meelezen, soms werd mijn dochter gepest, soms pestte ze zelf. Er zijn ook vervelende dingen geweest die met de leerkracht en andere oudres moesten worden opgelost. Ik heb nooit haar telefoon afgepakt, ook niet om ongevraagd te checken wat ze "uitspookt". Ik heb ook nooit de illusie gehad dat ik alles wist wat er speelde. Dat weet je namelijk ook niet als je ongevraagd de telefoon van je kind checkt.
Persoonlijk vind ik het niet oke omdat te doen. Ik weet wel dat veel ouders en kinderen dat wel heel gewoon vinden.
Ik had vroeger een dagboek. Stonden hele lelijke dingen in, ook over anderen. Mijn ouders wisten niet eens dat ik er één had.

Fransien

Fransien

27-02-2020 om 08:40

dagboek

Een dagboek is voor jezelf, dan praat je tegen jezelf aan. Whatsapp is juist tegen een ander praten.
Lelijke dingen in een dagboek zetten is niet kwetsend, je laat het immers aan niemand lezen en zeker niet aan degene voor wie het kwetsend is.
Lelijke dingen in een appgroep zetten is juist wel bedoeld om algemeen bekend te worden.

Bij mijn jongste dochter zijn er ruzies geweest in de klasseapp, daar is door de leerkracht zeker op ingegrepen. Wat deze school doet is pesten totaal niet serieus nemen, dat ligt niet aan het medium Whatsapp maar aan de school. Pesten gebeurt, maar hoe je er mee omgaat is de vraag. Vrij baan geven en je verschuilen achter 'ik heb niets gezien' wordt op het schoolplein ook niet geaccepteerd.

@Emma

@Emma

27-02-2020 om 09:25

Fransien

Ja dat is waar. De school moet iets aan het pesten doen. Ouders krijgen signalen, en dat hoeft echt niet alleen door het checken van een telefoon te zijn.
En ook: dagboek is inderdaad iets anders, maar wel privé.

Raffie

Raffie

27-02-2020 om 09:26

@Emma

Niet oké om de telefoon van je 10-jarige te checken? Wat een onzin! Totaal niet te vergelijken met een dagboek. Daar mag je alle lelijke dingen over iedereen inzetten, heeft helemaal niemand last van.

Maar als je je kind een telefoon geeft op voorwaarde dat je af en toe mag checken wat ze appt (en ook wat ze bekijkt op youtube!), doe je niets verkeerd. Ze weten dat je dit doet, dus kunnen daar ook rekening mee houden.

Als je ziet dat je kind er verstandig mee om gaat, zul je dit steeds minder hoeven te doen. Maar als je ziet dat er anderen de dupe van worden, kun je ingrijpen.
Heb mijn dochter er ook wel eens op moeten wijzen dat wat je typt soms heel anders over kan komen, allemaal niet vanzelfsprekend voor een kind en dus moeten ze dat leren.

Flavia

Flavia

27-02-2020 om 09:33

controleren

zeker moet je wat ze doen op digitale media controleren, dat is naast de etiquette aanleren.

Zelfs mijn 14 jarige controleer ik nog op voor haar onverwachte momenten. Gaat het niet goed dan gaat de frequentie omhoog en gaat het goed dan kan het een tandje lager. Ik vertrouw haar wel, maar wil het wel even zeker weten, dat is de voorwaarde van het hebben van een telefoon. En hoe ouder ze worden hoe meer verantwoordelijkheid ze krijgen en meer vrijheid.

Privacy

Privacy van een kind is leuk en aardig, maar niet als de veiligheid van dat kind en anderen in het geding is. Wie een telefoon met internetaansluiting heeft zet de deur naar de buitenwereld wijd open, daar moet je als ouders van een jong kind en ook een jonge puber toezicht op houden. Pesten is onder alle omstandigheden heel beschadigend, en met pesten via social media is het gepeste kind ook nog eens nergens veilig, zelfs thuis niet. Wij hebben op school een half jaar geleden een zelfmoord gehad door een jongen van 14. Ook wegens pesten. Het zal je kind zijn.
Deze juf neemt het dus niet serieus. Hopelijk de directie wel.

@Emma

@Emma

27-02-2020 om 10:11

Raffie

Je moet even goed lezen wat ik schrijf, in beide posts. En ja, ik weet dat als je er bewust voor kiest niet de telefoon van je kind af te pakken en te checken heel veel mensen dat onverantwoord vinden. Mijn dochter is goed terecht gekomen hoor, en ik heb haar ook heus wel eens verteld dat alles wat je opschrijft anders kan overkomen dan je denkt. Don't worry

Overigens

Overigens bedoel ik niet dat je steeds maar alles moet checken wat het kind doet, dat gaat mij ook te ver. Maar af en toe kijken, met medeweten van het kind, dat wel. Meestal hoefde het trouwens niet want de kinderen kwamen zelf wel als er iets vervelends was, maar zeker bij mijn dochter in groep 8 gebeurden er hele vervelende dingen soms. Kinderen van die leeftijd stuur je niet alleen naar Lloret de Mar, en wat mij betreft laat je ze ook niet alleen los op internet.

Raffie

Raffie

27-02-2020 om 10:24

@Emma

Ik reageerde op #23, dat je het niet oke vindt de telefoon van je (10-jarige)kind te checken en dat je het vergelijkt met een dagboek. Andere posts heb ik daarbij niet bekeken, en #25 is ongeveer tegelijk geplaatst en had ik dus niet gezien.

Ik geloof direct dat jouw dochter goed terecht is gekomen, en waarschijnlijk was het bij haar ook helemaal niet nodig te checken.
Voor mijn dochter geldt hetzelfde, buiten dat ze dingen wel eens onhandig kan typen, is het nooit haar bedoeling een ander te kwetsen, dus daar maak ik me ook niet zo'n zorgen over.
Neemt niet weg dat het bij een heleboel kinderen wel nodig is. Als ik dochters telefoon checkte, kwam ik berichten van anderen tegen die echt niet door de beugel konden. Jammer dat die ouders blijkbaar ook vonden dat het "niet oke" was om te controleren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.