Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cindy

Cindy

23-02-2020 om 16:06

Opstoken andere meisjes om te pesten, school inlichten?


Saar

Saar

03-03-2020 om 13:14

Voorbeeld

Laatst was er wat gedoe. Meisje x wilde meisje y niet erbij hebben, bij een uitstapje.
Dochter vertelde me daar flarden van, ze was het niet eens met meisje x (een goede vriendin van haar) en vond het niet aardig dat meisje y er niet bij mocht zijn.
Het kost me dan toch wel wat om eea boven tafel te krijgen, dochter heeft het op een bepaald moment ook wel gehad met mijn vissen. Ik moet het met beleid doen, gedoseerd en vooral gebruik maken van een vertelstemming van dochter.

Even meekijken zou veel simpeler zijn.
Ook weer niet wrs, ook met meelezen lees je niet alles en mis je soms context, en zou ik verplicht meelezen zou dochter me de context zeker niet geven.

Nu leek me dit niet echt ernstigs, maar wel iets om te monitoren.

Enna M.

Enna M.

03-03-2020 om 14:24

op die manier

Ik denk dat het ook afhangt van de leeftijd van je kind, of je mee zou moeten lezen in de appgroep. Zelf denk ik dat groep 7 nog te jong is om kinderen helemaal los te laten op sociale media en er vanuit te gaan dat ze zelf kunnen inschatten wat redelijk is en niet. Heeft niet zoveel met een vertrouwensband te maken.

Saar

Saar

04-03-2020 om 01:40

Natuurlijk

is leeftijd ook een belangrijke factor.
Mijn kinderen waren nogal jong al erg verstandig, maar natuurlijk is niet ieder kind dat.

(en uiteraard speelt geluk/pech mee. Als mijn dochter zo'n vreselijke pester in klas had gehad, was ze wellicht ook gaan meelopen)

Julian

Julian

04-03-2020 om 21:23

Bekend patroon

Een juf die zegt dat een gepest kind het pesten zelf uitlokt wil gewoon geen tijd besteden aan sociale problemen tussen leerlingen onderling.
Of is als gepeste een pester aanspreken op dat zij pest met een term waarmee ze vroeger zelf werd gepest volgens deze juf uitlokken van pestgedrag?

Helaas is dit voor mij een bekend patroon.
Mijn kinderen zijn allevier gepest op school. De mening van de school is dan dat de gepeste op cursus moet.

Een van mijn kinderen heeft een cursus Kanjertraining gevolgd. Het pesten werd hierna erger. Ik ben een keer getuige geweest van dat mijn kind gepest werd en toen toepaste wat hij op de cursus had geleerd: "ik vind het niet leuk wat je doet, ik wil dat je daarmee stopt".
De pestende kinderen wisten dat dit van de Kanjercursus is en zijn toen nog erger gaan pesten.

Dat gepeste kinderen zich vreemd gedragen of het uitlokken heb ik de afgelopen jaren ook al tientallen keren gehoord. De scholen die wij kennen vinden pestgedrag hiermee te rechtvaardigen.

Enna M.

Enna M.

04-03-2020 om 23:30

pesters zoeken wel geschikt slachtoffer

Een gepest kind heeft vaak wel iets wat het makkelijker maakt om slachtoffer te worden van getreiter. Dat kan zijn omdat hij zich inderdaad anders gedraagt dan anderen of wat dan ook. Soms kan het denk ik wel verstandig zijn om een pestslachtoffer een training te geven, maar niet alleen het slachtoffer natuurlijk. Dat die zelf de pesters zou uitlokken is wel een heel verkeerde term en het betekent ook niet dat de oplossing van het probleem (enkel) bij het slachtoffer hoort te liggen.

Het is een probleem van de groep, taak van de school om wat met die groep te doen. Soms is een groep moeilijker dan anders, en heel soms lost een school dat op door de groep te mixen met een andere groep. Of de oorzaak van pesten is te vinden in een onveilig klimaat dat heel ergens anders vandaan komt (bijvoorbeeld door een autoritaire leraar, of een kind met speciale behoeftes/onvoorspelbaar gedrag in de klas). Het komt dus ook voor dat een zogenaamde moeilijke groep bij een bepaalde leerkracht weer heel weinig problemen geeft. Maar dat zijn vaak leerkrachten die veel moeite steken in groepsvorming en veel investeren daarin gedurende het hele jaar (en niet alleen aan het begin).

Cindy

Ik vind dit echt heel goed van je hoe je hiermee om gaat, hier kunnen heel veel ouders nog wat van leren....

Hoe zou het komen Cindy dat je dochter zo aan het meegaan is met die meiden? Waarom wil ze daarbij horen? Ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je het helemaal niet herkent in haar karakter.

Nog iets van school gehoord?

Giulia

Giulia

14-03-2020 om 23:10

Erg herkenbaar gedrag

Onze jongste dochter zit momenteel in groep 7 en is eind groep 5 van school gewisseld. (Verhuizing)
Op de vorige school is ze gepest. Hier behoort ze tot de zelfuitgeroepen "coole meiden club".
Hier hebben we in tegenstelling tot de klas van Cindy's dochter wel regelmatig dat de school met ons, ouders van de leerlingen, over het gedrag van onze dochters in gesprek gaat.
Een medewerker van de school heeft ooit uitgesproken dat onze dochter wellicht bang is om opnieuw zelf gepest te worden en buiten de boot de vallen en dat ze daarom nu met de andere meisjes pest. Onze dochter zegt van niet.

Ik schrok me vorige week rot toen ik van de school te horen kreeg dat een gepeste leerling haar spreekbeurt hield, mijn dochter en een aantal andere meisjes de hele tijd naar de vloer keken en dan na afloop tijdens de beoordeling tegen het meisje zeggen "ik vond het echt heel slecht", waarna hen door de juf werd gevraagd waar de spreekbeurt over ging en ze dat allen niet wisten. Hier heb ik mijn dochter op aangesproken die daarop zegt dat de juf het fout heeft want ze lette wel op en de spreekbeurt was gewoon slecht...

Onze dochter gaat wel binnenkort op een cursus sociale vaardigheden omdat ik dit niet de manier vind van omgaan met anderen. (Waar we al een jaar voor op wachten omdat er hier veel vraag en weinig aanbod is...)

Cindy

Cindy

17-03-2020 om 20:39

Niet veel nieuws van school

Van de school verwacht ik echt helemaal niets meer. Er wordt helemaal niet gereageerd op mailtjes over dit thema, ook niet op die van andere ouders.
Ik heb ook gevraagd waarom ik niet op de hoogte ben gesteld van dat mijn dochter met enige regelmaat binnen moet blijven wegens het doorgeven van briefjes omdat ik dit graag had willen bespreken, maar ook geen reactie.
Nu de scholen dicht zijn zal er ook niks gebeuren...

Helaas is er vanuit de school een gebrekkige communicatie en ik heb het gevoel dat problemen ontweken worden.
Dochter heeft de afgelopen dagen wel het een en ander opgebiecht, de school is waarschijnlijk al maanden op de hoogte van wat er speelt.

Cindy

Cindy

17-03-2020 om 21:12

Gesprek erover met dochter

Mijn dochter is thuis vooral aan het zeuren over dat ze de telefoon terug wil. Ik ga dat niet doen want dan is ze de komende drie weken weer bezig met anderen het leven zuur maken. Jammer voor haar maar dit is een consequentie van haar telefoongedrag.

Ik heb haar eind vorige week de open vraag "hoe komt het eigenlijk dat er in de klas wordt gepest?" gesteld.
Daar kwam naar o.a. boven dat ze bij zeker twee van de meisjes thuis regelmatig met haar en met hun ouders en zussen heeft zitten roddelen over K. Zij kenden K. en haar ouders al voordat zij hier op school kwam uit de buurt. (zo begrijp ik het)
Toevallig zijn dit ouders van twee (van de meerderen) meisjes die helemaal niet reageerden op mijn mail met de Whatsappgesprekken van de dames, ik begrijp nu wel waarom...
Als de meiden eenmaal zonder de ouders boven zaten ging het ook steeds weer over K. en werden er berichten naar haar verstuurd via de telefoon.

Mijn dochter heeft ook opgebiecht dat zij en de andere meisjes via internet een aantal weken terug maandverband en tampons hebben besteld op het adres van K. Ik vind dit helemaal geen leuke "grap".
Dochter noemt het uitpluizen van haar telefoon wat ik heb gedaan "jouw superspannende detectivewerk" maar ik heb van wat ze mij heeft verteld echt lang niet alles gezien, ook niet het bestellen van maandverband en tampons. Wellicht ook omdat er veel berichten verwijderd waren...

Positief puntje: dochter begint wel in te zien dat het plaatsen van bestellingen voor K. en met de ouders van die meisjes bespreken "dat K een bitch is en niet veel vrienden heeft" niet slim is geweest. Want zeker bij het eerste zag ik wel aan haar dat ze zich nu schaamt.

Hoe

An het toch dat de school zo reageert, vreselijk. Net nu de school dicht is hebben ze veel tijd om daar eens tijd aan te besteden.

Hoe is je dochter eigenlijk Cindy? Zo zie je maar weer dat je als ouder niet alles in de hand hebt. Jij bent zelf zo tegen het pesten, hoe kan het dat je dochter het wel doet? Dat het aan je opvoeding ligt heeft er niet altijd mee te maken.
Ik vind het nog steeds heel goed wat jij doet, ik denk echt niet dat iedere ouder er zo mee om zou gaan.

Vind dit trouwens in groep 7 wel een ernstige zaak, ik dacht dat dit soort taferelen pas op de middelbare school gedaan werden..

Donreroosje

Donreroosje

18-03-2020 om 15:07

Burenruzie?

Ik heb zelf op verschillende middelbare scholen (onderbouw havo/vwo) gewerkt waar vooral in de eerste en tweede klassen regelmatig meidenvenijn was. (En waar het pesten door jouw dochter ook onder valt)
Dat jouw dochter bij haar vriendinnen thuis met de ouders negatief praat over een klasgenootje vind ik typisch.
Is er sprake geweest van een burenruzie, waar jouw dochter nu ook bij betrokken is?
Of is het gezin van het meisje K bij hen alleen bekend als buurtbewoner die ze niet meer dan gedag zeggen en nu hun dochters een pestslachtoffer hebben meepesten?

De houding van de ouders die je hebt aangesproken op het pesten verbaast me ook. Je schrijft dat je ze de Whatsappgesprekken van hun dochters hebt gestuurd en dat alleen de ouders van slechts een van de meisjes dit serieus heeft opgepakt.
Een ouder noemt het privacyschending dat jij diens dochters Whatsappgesprekken hebt gestuurd.
De kinderen zitten allen in groep 7 en zijn dus niet ouder dan 12 jaar. Gaat het hier om kinderen met exponentieel veel vrijheid en verantwoordelijkheid voor hun leeftijd of om ouders die het onderwerp "pesten" vermijden?
Ik weet uit ervaring dat ouders vaak niet willen geloven dat hun kind pest en het onderwerp vermijden of een discussie met me wilden aangaan, maar de klein aantal keer dat ik ouders heb laten zien wat hun kind op sociale media heeft geplaatst is het (digitaal) pesten door deze kinderen wel meteen opgehouden.

Ik vrees dat je hier je echt moet focussen op dat je dochter niet meer betrokken is bij de pesterijen omdat de problemen tussen de meisjes te complex zijn om het voor hen op te lossen.

Bloem

Bloem

21-03-2020 om 21:55

Vind dit wel typisch groep 7 pesten

Ik heb er twee in groep 6 en in groep 8. Zelfs in groep 8 geven ze nog briefjes aan elkaar tijdens de les, geven ze elkaar duwtjes en wordt er "geklikt" als een groep leerlingen straf krijgt en de kinderen willen dat nog een leerling, ook als die erbuiten staat, straf krijgt.
Mijn kinderen vinden dit "super irritant" vooral als hun juf of meester met de klas hierover in discussie gaat. Laatst was er bij mijn oudste een propje door de klas heen gegooid en moest de hele klas na schooltijd blijven zitten totdat diegene die het had gedaan zich had gemeld.
Ik vind het slap beleid van de school waardoor de kinderen dit steeds doen, andere ouders noemen het kattekwaad.

Internetpesten is hier helaas ook vanaf groep 4/5 een probleem. Eigenlijk vooral vanaf wanneer meerdere kinderen een telefoon/computer kunnen gebruiken en een beetje redelijk kunnen lezen. Hier zijn ook diverse chatgroepen van verschillende klassen. Mijn oudste is niet lang geleden dagenlang grof digitaal gepest waar ik de ouders enkele weken terug over heb benaderd. Een ouder gaf aan dat ze zich niet kan voorstellen dat haar kind het heeft gedaan en dat de namen van de andere betrokkenen haar helemaal niet bekend voorkomen. Navraag bij mijn oudste wees uit dat deze kinderen op school nagenoeg geen contact met elkaar hebben, alleen op internet... En dat het kind van deze ouder op school ook helemaal niet bekend staat als hyperactief of pestend kind. Ik heb deze ouder de teksten gestuurd en ze gaf later aan dat het wel haar kind is die het heeft geschreven en het nu nooit meer gaat gebeuren...

Dat de ouders van de 11-jarige wiens berichten je hebt gelezen, omdat je las wat je dochter van anderen krijgt, privacyschending noemt is natuurlijk lachwekkend. Als een 50-jarige mijn dochter ongepaste berichten stuurt en ik lees ze, schend ik dan ook zijn privacy volgens hen? Of geldt dat alleen als hun dochter wat stuurt?

T

T

23-03-2020 om 18:51

Kinderlijke naïeviteit

Dit wat je dochter doet is echt typisch kinderlijke naïeviteit. Je dochter is pas 11 en heeft nog niet genoeg levenservaring om te begrijpen dat het pesten van andere leerlingen onwenselijk is, ook al heeft ze juist door het meepesten een hele vriendengroep om zich heen. Uit ervaring met mijn dochter weet ik dat meisjes die dit doen ook op de middelbare school een hele vriendinnengroep om zich heen hebben...
Waarschijnlijk weet je dochter zelf niet eens waarom ze K. pest en doet ze het alleen voor de gezelligheid met de andere meisjes. (En "gelooft" ze dat K. een slecht persoon is omdat haar vriendinnen dat ook vinden).

Mijn dochter werd op de basisschool regelmatig gepest door steevast dezelfde groep meisjes. Deze school noemde mijn kind "sociaal zwak", zei dat ze het pesten uitlokt en deed uitspraken waar ik haar niet in herken.
Los van wie gelijk heeft vind ik dat de pestende meisjes sociaal nog veel zwakker zijn dan mijn dochter. Mijn dochter had met al deze meisjes buiten school nagenoeg geen contact, maar wij hebben wel meermaals op sociale media gezien wat alle toen betrokken dames schrijven. (Waar vooral veel gebruik werd gemaakt van scheldwoorden, straattaal en de termen "diss" en "uitgeluld", wat ze schreven had eigenlijk weinig inhoud en dat ziet mijn dochter inmiddels gelukkig wel in.) - Hier speelde ook dat in vakanties mijn dochter digitaal werd opgezocht en per mail scheldkannonades binnenkreeg.
Ik heb ooit een van deze meisjes, die het pesten van mijn dochter wel erg bont maakte, hierover aangesproken op het schoolplein. Zij schreeuwde meteen "hou je bek" in mijn gezicht en liep weg. Omdat dit aan het einde van de basisschooltijd was heb ik ook nooit haar ouders gezien op het schoolplein.
Erg "toevallig" hebben op deze school regelmatig een overplaatsing van leerlingen naar het sbo plaatsgevonden. Twee meisjes die allebei eind groep 6 hierdoor van school af moesten waren volgens de basisschool "normaal" in de zin van dat zij tot de meidenkliek van de klas behoorden en veel vriendinnen hadden. Als mijn dochter problemen met hen had lag het altijd aan mijn dochter. Met scholen hoef je geen discussie te voeren over pesten, hier werd er altijd omheen gedraaid. (eigen ervaring)
Mijn dochter weet via sociale media dat de twee meisjes na het sbo allebei op een bepaalde speciaal voortgezet onderwijs hier zitten/zaten specifiek voor kinderen met gedragsproblemen, ik wist wat deze meisjes op de basisschool deden en mij verbaast dit daarom helemaal niet...

T

T

23-03-2020 om 18:55

Wat je wel kunt proberen

Mijn (gepeste) dochter hield op de middelbare school een dagboekje over het pesten bij en mailde daarover met een leuke docent. Deze docent is meermaals met leerlingen hierover in gesprek gegaan. Op een gegeven moment als een leerling weer begon met pesten riepen anderen dat diegene moet stoppen anders mailt mijn dochter het weer naar die docent...

Misschien helpt het als je jouw dochter een dagboek laat bijhouden over wat zij en haar vriendinnen voor problemen hadden met K.? Al is het maar om haar te laten inzien dat wat zij en haar vriendinnen doen ongepast gedrag is.

Gezelligheid???

Ze doet het waarschijnlijk alleen voor de gezelligheid? Pardon, ik mag hopen dat dit niet waar is. Op deze leeftijd hebben ze echt wel al het besef dat dit niet door de beugel kan en je er iemand heel erg mee kan kwetsen.

Zura

Zura

22-06-2020 om 21:32

Hier vergelijkbare situatie gehad

Kinderen zaten in groep 4 en groep 6. De klas met de problemen was groep 6.

Eerst had mijn oudste het steeds over meisje A. Dat was een pittig meisje dat halverwege het jaar naar een andere school is gegaan. Dit meisje zou met de hele klas ruzie hebben gehad en in de laatste week van de juf moest vertellen dat ze vanaf heden op "Kanjercursus" zit.
Toen gingen de verhalen thuis over op meisje B. Dit was een meisje dat net een paar maanden in de klas zat en waar tot de laatste dag van meisje A niets over is gezegd door mijn kind.

Ik vertrouwde het niet, vooral omdat ik de verhalen over meisje B nooit eerder heb gehoord.
Bij navraag bij een aantal andere ouders bleek dat hun kind ook ineens thuis verhalen begon te vertellen over meisje B en daarvoor steeds klaagden over het gedrag van meisje A. Terwijl zij allen tot die dag niet wisten wie meisje B was.
Dit heb ik ook aangekaart bij de juf, die aangaf dat "de meisjes" het zelf moeten oplossen en verder mij de deur wees.

Ik heb hierna, in een mailbericht aan alle ouders, gereplyed met dat mij is opgevallen dat sinds een meisje weg is er negatief wordt gepraat over een ander meisje (zonder de namen te noemen)
Vervolgens kreeg ik van de directeur van de school te horen dat ik "te ondernemend" ben en dat ik eerst contact met hem had moeten opnemen.
De kinderen heb ik het jaar hierna beide op een andere school gezet, ik vond het niet gezond hoe er over de andere meisjes werd gepraat.

Mijn oudste heeft later trouwens opgebiecht dat zij beide meisjes samen met anderen heeft gepest...

Zura

Zura

22-06-2020 om 21:41

Producten laten bezorgen

Ik lees nu pas dat de dochter van Cindy producten heeft laten bezorgen op het adres van "K". Dat gaat wel wat verder dan wat er in de klas van mijn oudste gebeurde. Hier heeft niet alleen K zelf last van maar haar gehele gezin!

Wie heeft trouwens betaald voor de bezorging van deze producten? Ik neem aan dat het geen liefdadigheidsorganisatie is geweest die de spullen heeft bezorgd? Eerder een kind met een smartphone, zakgeld en een bankrekening?

De huidige lerares bij Trinoom is bevooroordeeld en is niet behulpzaam terwijl mijn meisje van 6 wordt gepest en geïntimideerd door haar klasgenoot. Mijn meisje vertelde me dat ze werd gepest en beschuldigd door het meisje dat ze haar duwde en dat de leraren de pestkop geloofden. Dit maakte haar verdrietig. We hadden een gesprek tussen de ouder en de leraar na mijn boze reactie dat ik dit zou escaleren naar het hoofd van de school. Het zou een gemakkelijke oplossing moeten zijn. Het meisje gaf toe dat ze het hoofd van mijn dochter had gestoten en de hele tijd boos was. Het enige wat de leraar hoeft te doen is "pesten is niet juist, bied je excuses aan", maar in plaats daarvan gaven de leraar en de moeder mij de les en zeiden dat ik dit al lang geleden had moeten melden. Ik moest uitleggen dat mijn meisje dit wilde oplossen door vrienden met haar te maken en verslag uit te brengen bij de lerares, totdat ze zei "mama, ik heb je hulp nodig". Ik vind het absurd waarom ik en mijn meisje ons zouden moeten verdedigen terwijl mijn meisje wordt gepest. Wat belachelijk is dat de leraar tegen de pestkop zei “oh misschien voor jou is het een grap maar voor de ander (mijn kind) is iets ernstigs. Ze zei dat kinderen op deze leeftijd normaal zijn om dit gedrag te vertonen en dat ze soms na een paar weken vergeten wat ze hebben gedaan, maar dat ze aan het leren zijn. Mijn vraag is: moeten ouders en school kinderen niet de waarden en het juiste gedrag bijbrengen? verontrustend is dat ze niet eerlijk is over de hele situatie, terwijl ze bevestigt dat mijn meisje timide is en altijd aardig is voor iedereen. Het was duidelijk geen neutrale oplossing. Ik vertrok zonder een bevredigende afsluiting en wist niet meer hoe ik verder moest discussiëren. Ik legde de hele ervaring uit aan mijn man, en mijn man was het er niet mee eens hoe de leraar met de situatie omging. Ik stuurde een e-mail naar de leraar om een ​​afspraak met mijn man aan te vragen. De lerares belde me terug en klonk erg bot en zei dat ze het nut niet zag om nog een afspraak te maken. Ze was slim om haar stem te verheffen en botweg aan de telefoon te praten, dus ik heb geen bewijs. Ze vraagt ​​waarom? Ik legde het uit omdat ik en mijn man vonden dat het niet eerlijk was hoe het werd afgehandeld. Als leerkracht zou je het meisje moeten corrigeren en zeggen "pesten is niet goed", maar dat deed je niet. Ze was het daar niet mee eens en verdraaide zelfs de hele situatie door te zeggen dat het meisje niet toegaf dat ze gepest had, hoe kan ze het kind dan vragen om zich te verontschuldigen ?! Ze zei verder: "Hoe weet je dat ik geen individueel gesprek heb gehad met de moeder en het meisje? Ik was in de war en vroeg: was dit geen groepsgesprek en waarom kan zij een individueel gesprek voeren en mijn man niet? Ik herinner me nog goed dat ze aanbood als er iets is, ouders kunnen altijd om een ​​afspraak vragen. Misschien is ze jong zonder veel ervaring met het omgaan met de situatie. De moeder zei zelfs tegen haar meisje dat ze mijn meisje niet meer moest pesten omdat haar eigen meisje het toegaf. Het was teleurstellend hoe ze hierover kan liegen, alleen maar om te bewijzen dat ze het juiste heeft gedaan. Ze nam het niet serieus en gaf me het gevoel dat mijn meisje overdreven reageert en dingen verzint. Het is nooit mijn bedoeling om zo ver te gaan, maar het is ook mijn taak om mijn meisje te beschermen en vast te houden dat we geen dwaas zijn. De school doet niet genoeg aan pesten. Ik kan geen oplossing vinden dan mischien een andere school. Jammer want vorige lerares was echt een topper. 

Dit verhaal doet me denken aan een groep meisjes van de basisschool waarmee ik tot begin jaren 90 in de klas zat. Zij waren geen van allen individueel aanspreekbaar op hun gedrag. Als één meisje gekwetst was waren ze het allemaal en gingen ze samen herrie schoppen. (Andere kinderen treiteren en daarna, samen, dramatisch huilend naar de juf. Liefst nog met wat willekeurige omstanders erbij.) Zelfs op de klassenfoto die ik afgelopen week toevallig nog bekeek staan ze elkaar te omhelzen. Anyway, mijn ervaring “van vroeger” is dat volwassenen dit soort gedrag bagatelliseren en daar ligt mijns inziens het probleem. 

Wat betreft het internetpesten: dat wordt anno 2021 door de meeste ouders gebagatelliseerd. Ik ben inmiddels gestopt met ouders aanspreken wiens kinderen de raarste teksten rondsturen en richt me nu nog meer op hoe mijn kinderen zich ertegen kunnen verweren. 

Zura schreef op 22-06-2020 om 21:41:

Producten laten bezorgen

Ik lees nu pas dat de dochter van Cindy producten heeft laten bezorgen op het adres van "K". Dat gaat wel wat verder dan wat er in de klas van mijn oudste gebeurde. Hier heeft niet alleen K zelf last van maar haar gehele gezin!

Wie heeft trouwens betaald voor de bezorging van deze producten? Ik neem aan dat het geen liefdadigheidsorganisatie is geweest die de spullen heeft bezorgd? Eerder een kind met een smartphone, zakgeld en een bankrekening?

Waarschijnlijk niemand. Veel webshops werken met Afterpay. Bij restaurants kan er volgens mij nog steeds contant aan de deur worden afgerekend. 

Als de ouders van K. niet hebben gezorgd dat de zendingen retour zijn gegaan kan dit de pestende dames van 12 jaar en ouder een strafblad opleveren wegens oplichting. Al vraag ik me af of pestende 10/11 jarigen die dit doen geen consequenties zullen ervaren. (Evenals de ouders, waar zijn die?)

Ik denk dat Cindy en het meisje K (en haar ouders) héél blij zijn dat de (meeste) meisjes over een maand of 3 vakantie hebben en naar de middelbare school gaan.

Ik vind overigens dat een 11-jarige die JIJ zelf internettoegang geeft ook wel gecontroleerd mag worden op internetactiviteit. Alle ouders van de “populaire” meisjes hebben een dochter die actief is op internet (Whatsapp vind ik internet) en zijn zo te zien ook bekend met dat hun dochters geen liefdesbrieven schrijven.

Kikki39 schreef op 23-03-2020 om 21:09:

Gezelligheid???

Ze doet het waarschijnlijk alleen voor de gezelligheid? Pardon, ik mag hopen dat dit niet waar is. Op deze leeftijd hebben ze echt wel al het besef dat dit niet door de beugel kan en je er iemand heel erg mee kan kwetsen.

Ik denk dat T bedoelt dat die meisjes denken dat wat zij doen mag omdat K voor hen geen leuk meisje is. En zij niet begrijpen dat dit geen feit is maar een mening. Ik snap ook wel dat ze denken dat dit mag als ze er nooit straf voor hebben gehad en zelfs de juf K veroordeelt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.