Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vlierbes

Vlierbes

08-10-2019 om 17:49

Orthopedagogisch dossier met middelbare school delen?

Advies gevraagd... < sorry, beetje lang geworden...>
Tot nu toe hebben wij altijd weinig van scholen gevraagd voor onze kinderen. Met name bij mijn jongste, nu 16, leek dat soms wel nodig, maar de problemen waren meestal ook te vaag.

In 4 atheneum is zoon blijven zitten met vrij lage cijfers. Omdat wij het idee hadden dat zoon misschien extra ondersteuning zou moeten krijgen en wij ook wel benieuwd waren of er misschien 'meer aan de hand' zou zijn (qua leren of iets anders), heeft hij in juli bij een orthopedagogisch bureau een testtraject gedaan. Dit hield een IQ-test in en vragenlijsten voor hem en ons en nog gesprek met hem, en met ons en hem samen.
Daaruit bleek onder meer dat hij op verschillende gebieden enorm verschillend scoort. De twee grootste extremen zijn: ruimtelijk inzicht (hoogbegaafd) en verwerkingssnelheid (min of meer laagbegaafd, in ieder geval bijzonder laag). Als je een gemiddelde moet noemen, zat dat toch nog onderin VWO-niveau of bovenin Havo-niveau.

Daarop hebben we samen besloten dat het beter was als hij nu 4 Havo zou gaan doen, daar zit hij nu. Verder raadde het bureau ten zeerste aan om (vanwege die lage verwerkingssnelheid) toetsverlenging aan te vragen. Dit is inderdaad iets waar zoon bijzonder vaak tegenaan loopt, hij denkt soms dat alleen getest wordt of je snel toetsen kunt maken maar dit is dus deel van zijn leerprobleem.
In tegenstelling tot bijv. dyslexieverklaringen, zijn scholen niet verplicht om met die verklaring rekening te houden, maar volgens de orthopedagoge werd het vaak wel toegekend.

Zoon had vorig jaar een vriendelijke mentor en nu ook weer. Ook staat school niet als moeilijk bekend (maar zelf dus geen ervaring met bijzonderheden vragen). Wij hebben een gesprek met de mentor gevraagd enkele weken geleden en hadden een zeer prettig gesprek. Hij zou de verklaring meenemen in een overleg. Kort erna moesten we een 'IZAT formulier' invullen (zorgteam), want (schreef de mentor): "zodat dit in het zorgteam besproken kan worden. Op die manier krijgt YYY een eerlijke kans in dit traject en kunnen we op basis van de uitspraak van het zorgteam bezien of we YYY kunnen ondersteunen in zijn leerproces."

In de verklaring van het orthopedagogisch bureau wordt uitgelegd waarom zij denken dat toetsverlenging nuttig is. Wel wordt er ook verwezen naar het onderliggende rapport.
Het rapport hadden we niet gedeeld, alleen de verklaring afgegeven.

Maar... dat rapport delen vind ik erg privacygevoelig. Wat ik hier op OO ook vaak begrijp, is dat het min of meer medische informatie is en dat zij dat niet (meer) mogen opnemen in hun dossier. Maar met googlen kom ik daar niet uit. In ieder geval vinden we het echt niet prettig. En ook eigenlijk niet nodig, want de reden staat al goed uitgelegd in de verklaring.

Maar toetsverlenging is nu wel afgewezen. Mail van de aardige mentor: "Ik heb zojuist bericht ontvangen van onze orthopedagoog. Voor dit moment is het verzoek afgewezen, met name doordat de onderbouwing bij de verklaring ontbreekt. Ofwel: de orthopedagoog zou graag het rapport inzien waar de verklaring op is gebaseerd. Hebben jullie dit rapport digitaal? Dan kan ik dat voorleggen en levert het wellicht een andere uitkomst op."

Ik krijg de neiging om terug te schrijven: dus de orthopedagoog van school vertrouwt er niet op dat de orthopedagoog van het onderzoeksbureau de verklaring niet voor niets heeft afgegeven?
Maar ik weet dat de mentor er ook niets aan kan doen en dat zo'n houding ook niet echt helpt.

Sommige lezers denken vast: stuur dat verslag gewoon! Maar ik baal, want voel mij nu gedwongen om veel extra informatie over mijn kind bij school over de schutting te gooien (hop, digitaal gewoon maar even delen?) omdat ze alles willen weten, terwijl het relevante deel al in de verklaring staat. Wat moeten we nou? Want het zou zoon absoluut veel helpen.

Andere opties

Bureau bellen en vragen om een versie van het rapport waar ze de wat meer delicate zaken die geen rol spelen bij het leerprobleem er uit laten?

Bureau bellen en vragen of zij een telefoontje willen plegen naar de ortho van school?

Geprinte versie aan de orthopedagoog van de school ter inzage geven, erbij blijven als hij/zij het doorleest, en naar afloop weer in de tas mee naar huis?

Knippen en plakken

Ik knipte en plakte. Gegevens van de behandelende diagnosticus, handtekeningen/stempel oid en de diagnose. Zowel bij de orthopedagoog als bij de psychiater.

@Emma

@Emma

08-10-2019 om 19:18

Dossier

Ik heb het onderzoek waaruit bleek dat mijn dochter hulp bij rekenen nodig had en add laten lezen aan de zorgcoördinator. Niet digitaal dus. Ze heeft het gelezen en in het dossier stond alleen "nadere informatie bij moeder". Dat werkte goed.
Dat heb ik twee keer gedaan op verschillende scholen.
Ik kan me voorstellen dat een grote scholengemeenschap dit niet doet. Als ik jou was zou ik degene die het onderzoek heeft uitgevoerd vragen een korte verklaring te schrijven over het onderzoek en een aanbeveling ivm tijdverlenging. Voor meer informatie kan het onderzoeksrapport dan worden ingezien bij jou.
Het is niet nodig en ook niet verstandig het hele onderzoeksverslag op school af te geven.

Twee versies

Hier maakte de psycholoog uit zichzelf twee versies; één voor ons en een versie voor school met alleen relevante info.

Bespreek het met je ortho!

mirreke

mirreke

09-10-2019 om 18:38

Inderdaad: schoolversie

wij deden dat precies zo met onderzoeken bij onze kinderen.

En we hebben inderdaad ook wel eens een rapport ter lezing gegeven, en na lezing weer mee terug genomen.

Ik heb ook meegemaakt dat een onderzoeker enorme heibel maakte en niet wilde meewerken. Maar dat is alweer enkele jaren geleden.

Vlierbes

Vlierbes

09-10-2019 om 19:56

paar opties dus

Dank al voor alle vijf reacties!

Dus:
* schoolversie opvragen, dit wordt door meerderen genoemd. Goede optie!
* bureau vragen om school hierover te bellen. [maar... misschien wordt alles opgeschreven en in dossier van zoon gezet? kan altijd natuurlijk]
* afspraak met orthopedagoog van school en rapport ter plekke laten lezen
* zelf in het rapport knippen/plakken [deze vind ik wel leuk, maar ik ben ook bang dat het opvalt. En dat het zichtbaar is dat het niet compleet is. Lijkt me nog best moeilijk om er een goed half-rapport van te maken].

@Emma: "Als ik jou was zou ik degene die het onderzoek heeft uitgevoerd vragen een korte verklaring te schrijven over het onderzoek en een aanbeveling ivm tijdverlenging. Voor meer informatie kan het onderzoeksrapport dan worden ingezien bij jou.
Het is niet nodig en ook niet verstandig het hele onderzoeksverslag op school af te geven." > Dit is in feite juist al gebeurd. De verklaring is best uitgebreid. Niet 'zoon heeft extra tijd nodig vanwege lage verwerkingssnelheid, voor meer info zie rapport', maar echt een flink verhaal op dat blad. "Het is niet nodig en ook niet verstandig het hele onderzoeksverslag op school af te geven." > precies. Maar ja, als ik dat betweterig op ga schrijven, is er volgens mij juist veel meer kans dat ze het niet gaan geven dus daar zit mijn dilemma ook.

Na jullie reacties ga ik eerst de orthopedagoge van het bureau mailen met mijn probleem. Bedankt! Ik laat nog wel weten hoe dit afloopt.

Kopzorg

Kopzorg

10-10-2019 om 07:53

Zwart kleuren

Voor ons kind met NAH hebben we ook allerlei rapporten en verslagen die (gedeeltelijk) met school gedeeld moeten worden.
In het laatste verslag hebben we wat irrelevante dingen zwart gemaakt. Dan ziet de zorgcoördinator dat daar iets staat wat wij niet willen delen maar blijft het verslag "compleet".
Voor zijn functioneren op school is het nuttig om te weten dat hij prikkelgevoelig is maar zijn geadviseerde bedtijd heeft geen invloed op zijn schoolprestaties dus die hadden we weggelakt.
De kreet voldoende rust nemen thuis was genoeg info voor school, de praktische invulling is voor thuis.

School vragen welke onderbouwing ze missen

Ik zou denk ik school pedagoog vragen welke onderbouwing ze specifiek missen ?
Aan de hand daarvan kan dan een schoolverslag genaakt worden met het gedeelte wat voor school interessant is. Dat maakt de kans groter, dat het uiteindelijk wel wordt goed gekeurd. Als er zelf een schoolverslag wordt gemaakt, hebben ze misschien weer wat te ‘zeiken’.

Mag ik trouwens vragen hoe groot het gat is ? Hier een zoon met verwerkingssnelheid 101 en het hoogste beta gedeelte 135.

Hier krijgt school trouwens ook een aangepaste versie van het rapport en is hulpverlening uitslag ook persoonlijk toe komen lichten op school. Zoon gaat op het moment helemaal niet naar school hier.

Vlierbes

Vlierbes

19-10-2019 om 22:01

update - en vervolgvraag

Dank nog, Kopzorg, voor je verhaal. Jullie hebben dus wel een goede tussenweg gevonden.

Dank ook, Zonnebloempje. Hier ook hoogste 135 (ruimtelijk inzicht). Laagste (verwerkingssnelheid) 80. Echt heel heel laag dus.

Update
Voordat ik de mail aan de mentor beantwoord had, heb ik het onderzoeksbureau de situatie voorgelegd en gevraagd wat ze adviseerde en of een aangepast rapport wellicht mogelijk was. Dat was zo, binnen enkele dagen had ze een wat meer uitgeklede versie. Mooi!
Toen heb ik de mentor gemaild. Enige teleurstelling geuit op het negatieve bericht, en laten weten dat de verklaring al heel omschrijvend was en dat het hele rapport niet echt iets nieuws bevatte. Dat wij dit ook liever niet in het dossier van zoon hadden, maar dat wij wel bereid waren dit te laten lezen in een afspraak met de orthopedagoog van school.
Zijn reactie was, dat de school wel zorgvuldig zou zijn en dan ook goed naar het rapport zou kijken, dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Hij zou kijken of een afspraak met de othopedagoog kon.

Paar dagen later weer een mail. Over een mogelijke afspraak geen woord meer. Hij had contact gehad met de teamleider, zorgcoördinator en orthopedagoog.
"Eigenlijk geven ze allemaal hetzelfde aan: een disharmonisch profiel is heel lastig, maar geeft geen recht op extra tijd, ook wettelijk niet. Anders gezegd: wij mogen als school vanuit de wet ook geen extra tijd aanbieden, daar zijn heel duidelijke richtlijnen voor. Zo lang er geen andere diagnose is ben ik dus bang dat wij op dit vlak niet zo veel kunnen doen."

Daarna geeft hij nog wat tips voor zoon, en stuurde hij de brochure door van het College van Toetsen en examens.
Gaat over het Centrale Examen.
Dat vroegen we niet aan, we vroegen aanpassing van schooltoetsen. Was ook heel duidelijk gecommuniceerd.

En voor wat ik tot nu toe begrijp, mag de school dat allemaal best. Maar niet voor het examen, dat moet apart aangevraagd. En dan heeft hij wel gelijk dat (blijkens uit de brochure) een disharmonisch profiel niet tot tijdverlenging kan leiden (tenzij bijv. meer/échte diagnoses). Mentor heeft zelfs een stuk in de brochures gemarkeerd, dat daarover gaat.
Ze wilden dus het hele rapport zien om te checken of zoon niet bij nader inzien toch ASS had, of zo... nu is het mij duidelijk (jemig...zeg dat dan).

Wat nu weer? Mijn man heeft de neiging dan een vilein mailtje te sturen, dat heb ik hem verboden want het enige dat we dan bereiken is een slechte verstandhouding met school.

Zullen we iets sturen als "Sorry voor het kennelijke misverstand! Het is inderdaad bijna zeker dat Y geen verlenging zal krijgen tijdens het Centraal eindexamen volgend jaar. Het ging ons echter om toetsen en schoolexamens. Dat mag de school wel beslissen. Als jullie hier alsnog even naar willen kijken, graag. Als jullie daarvoor toch echt liever het rapport willen hebben, kan ik het sturen."

Soepelheid verschilt per school

De ene school is wat soepeler dan een andere school. Dat is hun beleid. Jullie school geeft aan minder soepel te zijn. Dat mag.

Als in het rapport geen info staat welke volgens de richtlijnen van school ruimte geeft voor verlenging, heeft het ook geen zin om alsnog dat rapport aan te bieden. Schoolversie of totale versie maakt dan niets uit. Ze kunnen je zoon geen extra tijd geven als dit niet volgens de richtlijnen gaat, want ze weten dat andere ouders hun kinderen ook extra tijd voor een beter resultaat toewensen.

Ze denken wel met jullie mee, vandaar de extra folders. Het lijkt alsof ze het hem wel ‘gunnen’, maar schoolsgewijs dat niet kunnen hard maken.

Je hoeft niet te reageren met sorry voor het misverstand.
Je kan de mentor bedanken voor de folders en het meedenken en de genomen tijd voor het behandelen van jullie verzoek. Maar dat het jullie nu duidelijk is dat zoon volgens de richtlijnen niet in aanmerking komt voor tijdsverlenging.
Vriendelijke groet, ouders van.

Aalbes

Aalbes

20-10-2019 om 22:16

ik hou niet van oneerlijkheid

Flanagan, hier heb je ook helemaal gelijk in:
"De ene school is wat soepeler dan een andere school. Dat is hun beleid. Jullie school geeft aan minder soepel te zijn. Dat mag."

En waarschijnlijk is het ook het beste dat maar te accepteren. Kan gebeuren. Wat mij betreft wat onnodig, maar inderdaad: nee heb je..

Maar dit klopt niet echt:
"Ze denken wel met jullie mee, vandaar de extra folders. Het lijkt alsof ze het hem wel ‘gunnen’, maar schoolsgewijs dat niet kunnen hard maken."
Richtlijn van school is dat ze per geval kijken. In dit geval wil school er blijkbaar niet aan. En ze willen ons zand in de ogen strooien door net te doen of zij het als school wettelijk niet mógen doen. En sturen dan de folder mee over de uitzonderingsregels die mogelijk (en onmogelijk) zijn bij het Centraal Eindexamen. En dat vroegen we niet eens. Het gaat om tijdsverlenging bij schooltoetsen.

Het is eigenlijk niet helemaal duidelijk waarom ze het nou zo belangrijk vinden dat zoon niet de aanpassing krijgt die hem wordt aangeraden.
Natuurlijk wil je liefst niet te veel uitzonderingsposities. Er moet wel echt wat aan de hand zijn. Maar IQ van 80 bij verwerkingssnelheid en verder gemiddeld op hoog Havoniveau (of laag vwo-niveau, zo je wil) zitten, is absoluut heel onhandig.
Versimpeld gezegd: het duurt even, maar dan heb je ook wat.

Helaas wil school toch weinig uitzonderingen, of wil een soort braafste jongetje van de klas zijn en doet net of examenregels ook schoolregels moeten zijn. Ik weet het ook niet. Volgens mijn man (ergens anders docent) zijn docenten vaak erg braaf en bang om uitzonderingen te maken.

Wat het is: afwijzing is echt jammer en begrijp ik niet heel goed. Alleen afwijzing en dan net doen of dat wettelijk ook niet had gekund, daar word ik boos om. Ik hou helemáál niet van oneerlijkheid.

Biebel

Biebel

21-10-2019 om 08:26

Je mail klinkt prima

Hier ook een middelbare school die eerst nee zei tegen alles wat afwijkt en kind toch eigenlijk nodig had. Standaard reactie van de afdelingsdirecteur ‘nee, want de inspectie...’.

De oplossing bleek toch te blijven praten. En vragen. Goh, kunnen jullie dan eens meedenken hoe we dit kunnen oplossen, hebben jullie een suggestie, wat heb je nodig om hier een oplossing voor te vinden die recht doet aan kinds situatie, hoe maken we onderwijs passend en Dat jullie het kunnen verantwoorden...

Zoals In de mail die je wil sturen. Want inderdaad; Generaliserend gezegd zijn docenten standaard heel erg van volgens de regels en afdelingsleiders bang voor de onderwijsinspectie. Dus moet je ze zover krijgen dat ze mee gaan denken. En dan melden dat je snapt dat ze regels volgen maar het voorlopig alleen over de toetsen gaat, geeft hen meer ruimte om mee te denken. Vileine mailtjes, hoe lekker ook, doen dat wat minder.

En vergeet gedachtes over dat ze willen lezen dat hij ASS heeft of nieuwsgierig zijn naar thuis. Dat helpt je niet om die samenwerking te zoeken.

Hoe het hier afliep? Kind kreeg uiteindelijk toch een aangepast lesprogramma, verspreid examen (met brief van behandelaar voor ‘de zekerheid als de inspectie langs kwam’). Met als plus; school kwam vorige week zelf ineens met het aanbod voor toetsverlenging, want door dochters ziekte moet ze soms even de toetsruimte verlaten en zo kon ze dan toch alle tijd gebruiken.

Maar misschien staan haar klachten wel in dat regelement beschreven, dat kan natuurlijk ook.

MIekemieke

MIekemieke

26-10-2019 om 10:48

Even heel andere insteek

Hij scoort ver bovengemiddeld op ruimtelijk inzicht, zou een mbo opleiding techniek of ict iets voor hem zijn? Een bbl of bol traject?
Bij vervolgstudie gaat hij waarschijnlijk ook geen extra tijd krijgen voor toetsen, bij het mbo heb je ook toetsen maar heb je veel meer praktijktoetsen wellicht past dat beter bij zijn intelligentieprofiel.

Ik zie vroegere schoolgenoten van mijn kinderen die zo'n richting gedaan hebben en nu lekker verdienen als loodgieter of elektricien, eigen baas zijn en een koopwoning hebben. In tegenstelling tot vele oud klasgenoten die zich door studies heen worstelen met slecht arbeidsmarktperspectief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.