M
28-06-2011 om 11:37
Ouderbijdrage (vrijwillige)
Ik ben wel eens benieuwd wat jullie op de basisschool aan ouderbijdrage betalen. Wat wordt hiervoor gedaan en wat moet je zelf nog betalen (kleurtjes, multomappen bijvoorbeeld etc) en hoeveel kinderen zitten er op school?
Wij betalen ongeveer 56 euro per jaar per kind en ze willen dit nu verhogen (met ongeveer 8 euro of meer) omdat de schoolreisjes en de etenswaren allemaal zo duur worden. Verder wordt hiermee de schoolfotograaf incl. portret en pasfoto betaald.Activiteteiten en eten, heel veel eten, voor heel veel te vieren feestjes zoals carnaval, juffendag etc.
Het ene jaar wordt er wel een multomap gegeven en het jaar erop weer niet. Vulpennen worden verstrekt en linealen en dat was het dan.
Er zitten ongeveer 600 leerlingen op school.
Hoe zit het bij jullie op school?

Chippie
28-06-2011 om 11:47
Hier
Hier 25 euro. Daar komt schoolreisje 22,50 bij. Schoolfoto plus pasfoto 12,50 euro. Bijdrage schoolzwemmen 30,00 per jaar. Vaak nog één kleine sponsoractiviteit. Sinterklaasfeest, kerstfeest, carnaval, meester en juffendag, lief en leedpot (dus ook voor afscheidscadeau leerkrachten, bos bloemen zieke leerkracht of huwelijk).
Ik zou trouwens heel graag willen dat de bijdrage iets omhoog gaat (school staat in dure wijk, ouders kunnen het gemakkelijk missen, het is vrijwillig) en als daar zaken voor worden aangeschaft die moeilijker uit schoolbudget kunnen worden betaald. Extra mooie knutselmaterialen, muziekinstrumenten, extra kunstproject, mooie boeken voor in bibliotheek, een aantal keren een dramadocent, etc. Voor die dingen is vaak niet veel budget en juist die dingen geven meer kleur aan het schoolse leven (meer dan een chocoladeletter).

Chippie
28-06-2011 om 11:49
Hier...
Erg netjes vin dik hier dat ouders reiskilometers kunnen declareren (doet niemand volgens mij) en dat de oudste kinderen 3,50 euro krijgen om een kadootje te kopen voor lootje trekken met Sinterklaas.

Fiorucci
28-06-2011 om 12:45
Hier.....
25 euro, de schoolreis en fotograaf betalen we apart. De vier euro voor een surprise kadootje worden wel betaald vanuit de ouderbijdrage. Verder wordt er veel oudpapier opgehaald, waarmee de extra's bekostigd worden, zoals een afscheidskado groep 8, de ehbo lessen van groep 8, en bijv. de dramadocent een paar keer per jaar en nog veel meer.

IngridT
28-06-2011 om 13:15
Fio,
ik neem aan dat Chippie niet het huis-school-verkeer bedoelt, maar de kilometers die ouders rijden ivm excursies, schoolreisjes en dergelijke. Goede zaak.
Hier gebeurt dat helaas nog steeds niet. Ziet het schoolreisje naar Ameland er relatief goedkoop uit, omdat een aantal ouders zonder vergoeding een halve tank benzine leegrijdt om een stel kinderen naar de boot te brengen.
Ingrid

kakelot
28-06-2011 om 13:25
Hier
22,50 vrijwillige ouderbijdrage. Dan nog 25 euro voor het schoolreisje, tientje ofzo voor de foto's. Vanaf aankomend schooljaar 1,50 per week voor knutsel- en buitenspeelmaterialen in de middagpauze. En nou vergeet ik haast nog die twee euro voor de jarige meester. Best veel eigenlijk.

mbs
28-06-2011 om 14:27
Mag best hoger
Ik ben het ook wel eens hoor met de verhoging. Er wordt hard gewerkt door de vrijwilligers van de OR om leuke dingen te organiseren en als je dan een beperkt budget hebt, wordt het steeds moeilijker. En dan heb ik het nog niet eens over de kritiek die ze altijd te verduren krijgen.
Ik ben het ook niet altijd overal mee eens en vind dat sommige dingen wel eens te veel aangegrepen worden om te feesten en te snoepen. Wij doen zelf ook al veel met de kinderen en dan wordt alles soms wel eens een beetje te 'gewoon'. School is wat mij betreft eigenlijk voornamelijk om te leren, sociale contacten op te doen en te onderhouden en minder om te feesten. Maar ik ben wel zo reeel om te zien dat kinderen het heel leuk vinden en dat ze later terugkijken op een gezellige schooltijd. Hoewel een luxe koek best wel eens vervangen mag worden door een uitdeelzak spekjes ofzoiets. Dat drukt de kosten toch ook en de kinderen vinden dat heus niet zo erg volgens mij...
Maar nogmaals, ik zit niet in de OR en bemoei me dan ook zo min mogelijk met het kostenverhaal en de invulling ervan. Dan moet ik zelf maar vrijwilliger worden. Zolang alles binnen het redelijke blijft.
En iemand riep laatst tegen mij dat wij onwijs veel schoolgeld betalen, terwijl ik dacht dat het wel meeviel.
Vandaar dat ik de vraag op het forum plaatste om eens inzicht te krijgen in wat er nou zoal in Nederland betaald wordt en wat je ervoor krijgt!
Bedankt voor jullie reacties alvast.

Fiorucci
28-06-2011 om 17:10
Aha
Ok, dat begrijp ik, hier alleen excursies binnen stadsgrenzen, en het kamp op fietsafstand. Overigens, Pelle, helaas is een bus erg duur, het leeuwendeel van de schoolreisprijs bestaat uit buskosten, is echt peperduur.

Genista
28-06-2011 om 17:15
Bus is echt heel duur
Rijdende ouders een vergoeding geven is echt veel goedkoper. Verder vind ik het onwenselijk om de schoolreis in de vrijwillige ouderbijdrage te doen. Hier worden het geld voor de schoolreis en het kamp apart van de vrijwillige ouderbijdrage geïnd en dat houden we graag zo. Tenslotte blijft die ouderbijdrage vrijwillig, de bijdrage aan kamp en schoolreis niet (niet betalen = niet mee, maar wel heel graag willen, maar niet kúnnen betalen is er natuurlijk wel wat te regelen, al dan niet via de gemeente). Om de schoolfoto binnen die bijdrage te laten vallen, vind ik helemaal mal. Dan heb je toch geen keus meer of je hem wilt of niet? Hij is toch al betaald.
De cijfers hier: 22,50 per kind per jaar aan ouderbijdrage, ongeveer 22 euro voor de schoolreis (kleuters gaan ongeveer voor de helft). En dat is het zo'n beetje. En we kunnen daar prima van alles mee organiseren.

Vic
28-06-2011 om 21:04
Hier
25 euro schoolbijdrage, 25 euro schoolreisje. Het kamp voor groep 8 was 85 euro, en ik hoop dat de rijdende ouders daarvan ook een benzinevergoeding hebben gekregen. Een ritje heen en weer naar Sneek is toch zo'n 300 km dus best een kostenpost qua benzine. De schoolfoto's zijn natuurlijk apart. Ik was volgens mij 30 euro kwijt, voor drie setjes van 4 vellen (twee kinderen apart, eentje samen).

NaShA
28-06-2011 om 23:18
Wij
hebben 47,50 en daarvan is 27,50 voor de schoolreis en 20 euro voor de overige feesten. Fotograaf is inderdaad apart.
Schoolreizen zijn behoorlijk duur, dit jaar zat ik in de schoolreiscommissie en dat viel echt niet mee! De bus maakt het zo duur inderdaad.
Oh, ouders mogen inderdaad declareren als ze voor de school rijden, maar er zijn nauwelijks ouders die dat doen...De bezemwagen met schoolreis mag ook declareren, maar dit jaar was er iemand met een auto van de zaak, dus die hoefde alleen het parkeermuntje, viel dus weer mee

Adrienne
29-06-2011 om 08:42
Veel meer
We betalen inkomensafhankelijke bijdrage, maar je zit al gauw aan het maximum (wij ook nog net). Dat is voor het eerste kind ~600 euro en het tweede ~500. (iets meer). Het is wel een hele mooie bijzondere school met leerkrachten muziek, dans, gym, natuur (+kinderboerderij), een heel erg groot terrein met bosrand waarin kinderen hutten mogen bouwen enz.
Toch schoot het me een beetje in het verkeerde keelgat dat het schoolkamp (groep 5/6, 1 nacht, 2 dagen) ook weer 50 euro kostte.
Ik erger me ook een beetje aan de vanzelfsprekendheid en aan hun brieven met ''vrijwillige' ouderbijdrage' (dus vrijwillig tussen aanhalingstekens) omdat je ten slotte niet voor niets voor die bijzondere school kiest. Daar zit op zich wat in (is ook 8 km ver en we zijn destijds van school gewisseld). Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind.
Ik denk erover komend schooljaar 50 euro minder te betalen (oa vanwege dat kamp), maar zie op tegen het gedoe en het gevoel querulant te zijn.
Ik lees dit soort draadjes altijd met veel interesse. Groeten, Adrienne

Adrienne
29-06-2011 om 08:53
Vergeten
Nog vergeten: de school heeft zo'n 550 kinderen. Foto's en kamp gaat dus apart van de bijdrage (die dus als je 2 kinderen hebt op zo'n 100 euro per maand komt). Wat wel? Vooral de vakleerkrachten dus (al las ik hier wel eens dat dat officieel niet van die ouderbijdrage mag, ik denk dat Mw.Lavell dat schreef) en het gebouw/ het enorme terrein. Je hoeft dan niet voor een multomapje te zorgen of zo, dat zou wat zijn. Ik zag ook dat laatst de heel oude computers waren vervangen door vrij nieuwe.
Afgezien van een jaarlijks (kort) schoolkamp is er verder vrijwel niets buiten school. Ik denk 1x per jaar naar een voorstelling met hulp van rij-ouders. Ik vind dat wat karig, want dat deed de vorige school ook minimaal (ouderbijdrage was daar 20x zo laag en werd daar door lang niet iedereen betaald, een wereld van verschil). Toch hoorde ik laatst dat ook onze school nog wat moet gaan bezuinigen!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Misdreavus
29-06-2011 om 10:25
30 euro hier
Wij betalen 30 euro per jaar. Daar komt niks meer bij, behalve 50 euro per kind voor het schoolkamp, maar dat is alleen in groep 8.
Schoolmaterialen zoals een vulpen, potloden, schriften krijgen ze van school (niet uit de ouderbijdrage), schoolfoto's moet je nog wel betalen, maar dat hoef je alleen te doen als je de foto's wilt (was hier 8,50 voor het setje van 3 vellen).
De schoolreisjes hier zijn niet superspectaculair. De onderbouw gaat naar een binnen- en buitenspeeltuin met de bus, 2 groepen gaan naar een pretpark met de bus, 2 groepen gaan naar het bos ofzo waar ze spellen doen en daarna naar een speeltuin waar ze frites krijgen en kunnen spelen, die gaan ook met de bus.
Wat er verder uit de ouderbijdrage betaald wordt zijn dingen als cadeautjes voor Sinterklaas (of geld voor surprise), eten en drinken bij de diverse aktiviteiten, afscheidscadeautje voor groep 8. Spelmateriaal voor als ze tussen de middag niet naar buiten kunnen. Pasjes voor een museum in de buurt.

Avalon
29-06-2011 om 11:10
550 x 500
is 275.000 euro! En dan reken ik alle oudste kinderen nog niet eens mee.
Wauw ik val nog net niet van mijn stoel!

ChrisH
29-06-2011 om 11:11
Hier
Wij betalen 45 euro aan vrijwillige ouderbijdrage. Daar zit het tweejaarlijkse schoolreisje voor groep 7/8 bij in. Verder worden uit de ouderbijdrage educatieve uitstapjes, Sint Maarten, Sinterklaas, Kersmis, carnaval en Pasen georganiseerd.
Ik betaal wat het schoolreisje betreft dus in principe voor andere kinderen dan mijn eigen kind, maar als hij lang genoeg op school zit, komt hij vanzelf aan de beurt.
Adrienne, ik dacht eerst dat ik het verkeerd had gelezen. Betaal je echt 600 en 500 euro aan ouderbijdrage? Dat klinkt mij echt absurd hoog in de oren. Het kan bijna niet anders dan dat je kinderen op een elitaire school zitten. Maar misschien heb ik het mis?
Chris

Adrienne
30-06-2011 om 20:09
Ja, echt! en dit is de school:
Ja, we betalen echt ±1100 euro per jaar voor 2 kinderen. En het is inderdaad best wel een eliteschool, hoewel er wel ook kinderen zittend van niet rijke ouders, of niet-hoogopgeleid en zo. Maar veel meer dan gemiddeld wel.
Zelf zijn we niet rijk (wel iets bovengemiddeld maar dat zie je niet terug in hoe we wonen). Ik kan ook vertellen welke school het is, ik heb toch maar een tijdelijke naam. Het is de 'Werkplaats Kindergemeenschap' (van Kees Boeke) in Bilthoven. Zie http://www.wpkeesboeke.nl/
Hun inkomsten uit de ouderbijdragen was in 2010 (met pakweg 550 kinderen) 238.500 euro.
Daarvan besteden ze bijna 200.000 euro aan personeel (systeembeheer, muziekleerkracht, gym, dans, medewerker natuur, medewerker dierverzorging). Aan feesten/ vieringen en de speciale 'Werkplaatskrant' nog 7000 euro en voor de boerderij en terreinbeheer nog 32.000 euro.
Ze geven deze financiele verantwoording elke keer netjes aan het einde van het jaar.
Dit schreven ze ook altijd:
"De ouderbijdrage is niet verplicht, maar wij gaan ervan uit dat:
• ouders bewust kiezen voor De Werkplaats;
• ouders in hun keuze het extra dat geboden wordt laten meewegen;
• ouders bereid zijn om, naar draagkracht, in de kosten daarvan bij te dragen."
Maar dit jaar stond er in een nieuwsbrief ineens:
"Jaarlijks vraagt onze school van de ouders een (verplichte) ouderbijdrage.".
Een ding moet ik wel erbij zeggen, want dat maakt behoorlijk uit: er bestaat een continurooster, de kinderen lunchen dus 3x per week op school (op dinsdag en donderdag is de school om 13.15 uit, de andere dagen om 15.15) en tijdens de 2 pauzes zijn er 'pleinwachten' en dit zijn ingeroosterde leerkrachten. Dus kosten voor overblijven hebben we verder niet.
Mij stoorde het afgelopen jaar dat het kampgeld niet in de ouderbijdrage zat, terwijl dat nergens terug te vinden is. En het woord 'verplicht' stoorde me enorm, dat is gewoon niet waar en dus voelt dat als misleiding.
Puur daarom denk ik over iets minder betalen, al draag ik de school verder een warm hart toe. 50 euro minder (dat kampgeld dus verrekend), of zelfs 1/3 minder betalen of zo. Maar ik weet het nog niet zeker.
Ik lees ook wel eens op dit forum dat je als je commentaar op de ouderbijdrage hebt, je ofwel niet voor die school had moeten kiezen (daar zit zeker in ons geval wat in, hoewel ik wel bereid ben om te betalen maar misschien niet meer alles), ofwel: in de MR gaan. Nou, afgelopen jaar waren er verkiezingen van hele hippe superhoogopgeleide ouders (wij zijn niet hip, ik ben zelfs nauwelijks hoogopgeleid, man wel) die zichzelf stuk voor stuk aanprezen als geweldig in hun werk en in hun gezin -ze zullen vast goed of aardig zijn maar ik walgde een beetje van die sollicitatiepraatjes-, dus die moed zakte me alvast in de schoenen.
Sorry voor de lange post, maar ik ben toch erg benieuwd wat jullie ervan vinden en wacht met spanning op reacties!
groeten, Adrienne

M Lavell
30-06-2011 om 20:34
De school van beatrix
Adrienne "http://reload1.geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/40041487/"
En voor het overige: ik vind het flauwekul.
Het argument van de school (ouders kiezen bewust voor deze school) is geen rechtvaardiging voor het verplicht of zelfs maar moreel verplicht zijn van die ouderbijdrage.
Op een gesubsidieerde school is de ouderbijdrage vrijwillig en niets anders dan dat.
Omgekeerd geldt wel: de school heeft er zelf voor gekozen een gesubsidieerde school te zijn. Men kan er ook voor kiezen een particuliere school te zijn. Dan mag een bijdrage wel verplicht gesteld worden.
Pikant detail: Kees Boeke was zelf tegenstander schoolgeld. Dat is de oorsprong van zijn school. Zie http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn1/boekec "In januari 1926 nam hij zijn oudste kinderen van de Montessorischool i.v.m. zijn weigering om schoolgeld via de staat te betalen en begon hen zelf te onderwijzen."
Kortom: het is gotspe mevrouw!
Groet,
Miriam Lavell

Adrienne
30-06-2011 om 21:27
Miriam / jouw mening
Bedankt Miriam, ik hoopte stiekem al op een reactie van jou. Erg snel, ook met de links.
Klopt het, dat het eigenlijk niet mag, de ouderbijdrage-gelden gebruiken voor extra leerkrachten (muziek, dans, natuurles etc)?
Het is duidelijk dat je, net als ik, vindt dat die formulering van 'vrijwillig' of later zelfs 'verplicht' niet hoort. En dat ze niet op zo'n manier moreel een beroep op de ouders moeten doen.
(ik heb overigens alleen bij de inschrijving getekend, dus ze doen ook niet aan jaarlijks tekenen).
Maar wat vind je ervan als je toch op zichzelf erg blij ben met die extra leerkrachten muziek en zo, en fijne bosrand en ook best wel wat kunt betalen?
Wat zou jij dan doen in die situatie? (niet zeuren en de bijdrage volgens de inkomenstabel betalen, of deels betalen, of niet/heel weinig betalen).
Ik begrijp dat dat persoonlijk is, maar ik ben toch benieuwd naar je persoonlijke mening.
Groeten, Adrienne

M Lavell
30-06-2011 om 21:50
Niet betalen
Ik zou niet betalen. Ik ben (bijna) net zo principieel als Kees Boeke in die dingen.
Buiten dat: ik ben er niet van overtuigd dat de school deze enorme bijdrage ook werkelijk gebruikt voor die extra's.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
30-06-2011 om 23:03
Adrienne, wel betalen
Jij staat in je recht als je niet betaalt. Maar ik vind je eigenlijk dan wel een profiteur. Je hebt bewust gekozen voor al die extra´s en je snapt dondersgoed dat als al die 550 ouders die bijdrage niet meer betalen, dat er dan weig extra´s meer overblijven.
Ik betaal zonder morren de vrijwillige ouderbijdrage. Ik vind die principiele discussies een enorm gezever. Moeders die drie avonden kunnen OOL/en dat ze echt niet gaan schoonmaken twee uurtjes per jaar. Prima, maar dram dan niet door. Ik doe die dingen die mij goed uitkomen. Doe het dan gewoon niet en ben daar dan heel duidelijk in.
Ik maak het mezelf gewoon heel erg makkelijk. Ik betaal die ouderbijdrage. Gewoon omdat ik mijn kind een rondhuppelende paashaas, een leuk sinteerklaasfeest, etc gun. Die 30 euro kan ik makkelijk missen. Geen zin om daar heisa over te maken. Idem met bijspringen. Ik vul aan het begin de lijst in, kies de dingen die ik leuk vind. Als ik niet kan, kan ik niet. Dit jaar heb ik heel weinig gedaan. Vandaag hadden we en schoolsporttooernooi.
Ik neem een uurtje eerder vrij om te kijken, neem iets lekkers mee voor iedereen en neem het wassen van de shirtjes op mij (gooi shirts in wasmachine, daarna in droger en vouw ze op, tien minuten werk, nul moeite). Als iedereen eens ´zomaar´ iets zou doen, zonder zich af te vragen of dit een wettelijke verplichting is, dan zou de wereld er een heel stuk leuker uitzien. Het is ook een van een van de belangrijkste dingen die ik kinderen mee wil geven.

orkie
01-07-2011 om 07:26
Sluit me aan bij chippie
Ik zou in mijn handjes knijpen met zoveel extra's, ik heb op onze openbare school gezien hoe erg het onderwijs is uitgekleed. Geen muziek of beeldende vorming meer, dat is echt een gemis. Het zou voor mijn kinderen een waardevolle aanvulling zijn.
De Werkplaats was voor ons helaas te ver.
Vriendin van mij heeft kinderen ook op zo'n eliteschool, en alle dingen die ik buiten school om moet regelen heeft zij al inclusief. Ideaal.
Daar komt bij dat mijn kinderen weinig lol beleven aan het cognitieve aanbod van school, dus als ik wil dat ze wat ervaringen verzamelen ben ik aangewezen op dit soort vakken.
Wat Mirjam zegt is erg drammerig en ongefundeerd "ik ben er niet van overtuigd dat de school deze enorme bijdrage ook werkelijk gebruikt voor die extra's. "
Volgens mij zijn er weinig scholen die alle extra's bieden van de Werkplaats zonder daar geld voor te vragen. Dus zelfs als ze het er niet voor zouden gebruiken zou ik die 500 euro boete met plezier betalen als ik dan minder muziekles en beeldende vorming buiten school om hoef te regelen.

Adrienne
01-07-2011 om 08:31
Deels betalen, deels principieel kan ook
Hallo Chippie en Orkie, het is niet zo dat ik principieel helemaal niets wil betalen. Al is het alleen maar aan gebrek aan overblijfkosten dat we sowieso een deel willen betalen. Maar Chippie, vind je niet ook dat het wat anders is om zonder morren 30 euro te balen, of zonder morren 600 euro? (per kind, maar dat is bij jou denk ik ook zo).
Ik zat dus te twijfelen of ik wel de volle mep wil betalen komend schooljaar. We krijgen ook nog een aantal andere grote kosten voor de kinderen komend jaar, maar nog afgezien daarvan: de manier waarop ze om geld vragen (eisend, als vanzelfsprekend) plus dat kamp van 50 euro voor 2 dagen - daar moeten ze aan verdiend hebben! Ik vind het volstrekt niet erg - leuk zelfs - dat het tweedaagse kamp in een oud stoffig hutje was waar ze een nacht sliepen (was heel gezellig), maar vraag dan geen 50 euro! En nog iets: ik heb het nergens aangekondigd gezien, dat kampkosten er nog bij komen. En de school vertelt verder sinds ± een jaar dat het 'een (verplichte) ouderbijdrage' is.
Ik voel dat ik daar opstandig van word.....
Verder ben ik inderdaad blij met de extra's en zitten de kinderen niet voor niets op deze school.
Ik ben heel blij met de mening van jullie en ook die van Miriam.
Als iemand me nog kan vertellen of muziek-, dans- etc-leerkrachten uit de ouderbijdrage mag worden betaald, zou ik dat fijn vinden (niet per se van 'dan sta ik in mijn recht' maar ook uit interesse).
Groeten, Adrienne

orkie
01-07-2011 om 09:08
Overblijf
Ik heb het even opgezocht. Wij betalen voor overblijf 324 voor vier dagen in de week en 244 voor 3 dagen in de week.
Verder 60 euro per kind ouderbijdrage. Schoolfoto apart.
Kosten als we drie kinderen naar Leonardo zouden doen (staan op de wachtlijst, in onze regio zijn verder niet veel elitescholen met extra aanbod) plus muziekles privé worden 11.000 euro per jaar. Dat is exclusief overblijf en tekenles. Wel gechargeerd natuurlijk want de muziekles is instrumentles, dus niet helemaal vergelijkbaar. Maar het logistieke gehannes om buiten school nog aanbod te zoeken ben jij ook kwijt, dat weegt daar weer tegen op misschien.
Verder vind ik het bezwaarlijk dat de openbare school wel evenveel uren les heeft als de Werkplaats. Dat betekent dus dat de kinderen worden beziggehouden of vermaakt, maar dat ik de inhoud thuis na schooltijd nog moet bieden. Ze hebben vier keer per jaar een halve dag 'creatief circuit', stelt echt helemaal niets voor, iets met eierdozen en ecoline en ouderhulp. Dus ze houden die tijd die anders aan muziek en beeldende kunst wordt besteed over, en doen daar wat activiteiten in die geen harde reken of taalles zijn maar ook verder niet veel voorstellen. Bezigheidstherapie. Tsja, sociaal leren de kinderen daar misschien wat van maar echte leerervaringen zie ik daar verder niet in gebeuren.
Adrienne, volgens mij heeft jouw school vooral een communicatieprobleem. Dat zie ik bij die elitaire school van mijn vriendin ook. Er komt dan een soort arrogantie, taboesfeer op waarin de financiën niet meer open besproken worden.
Ik had inderdaad begrepen van horen zeggen dat vakleerkrachten niet uit ouderbijdragen mogen komen. Toch zie je dat regelmatig, ik weet niet hoe het precies zit.
En al het gebral over dat scholen geen extra bijdrage mogen vragen loopt wat mij betreft al bij voorbaat spaak op de leerplicht. Als ik mijn kind thuis mag houden om de uren leeg vermaak te ontlopen zal ik ook niet meer kritiseren dat er te weinig inhoud geboden wordt. Maar zolang de overheid mij verplicht veertig weken per jaar mijn kind vier hele en een halve schooldag af te leveren vind ik dat er wat geboden moet worden. En dan wil ik daar best zelf voor betalen.

M Lavell
01-07-2011 om 10:21
Precies
Orkie:"En al het gebral over dat scholen geen extra bijdrage mogen vragen loopt wat mij betreft al bij voorbaat spaak op de leerplicht. Als ik mijn kind thuis mag houden om de uren leeg vermaak te ontlopen zal ik ook niet meer kritiseren dat er te weinig inhoud geboden wordt."
Kijk aan! Zo dacht Kees Boeke er ook over. Dáárom is hij een eigen school begonnen.
Beetje jammer dat die school nu toch weer onderdeel is van dat leerplichtig en inmiddels zelfs apparaat. Was het maar een particuliere school gebleven.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie
01-07-2011 om 11:10
Adriene
Toch vind ik ht gedram van je over dat schoolkamp. Wij ze dan op de communicatie en-of organiseer zelf een kamp voor 25 euro.

Geerke
03-07-2011 om 12:05
Site
Persoonlijk vind ik 1100 euro erg veel maar als ik zie wat ze ervan doen, je hebt dan wel veel extra's. Als je daar weinig behoefte aan hebt, moet je inderdaad die school niet kiezen want dan betaal je veel voro dingen die je niet wilt. Vind je ze wel belangrijk, dan moet je kijken of het je zoveel geld waard is. Wat ik wel goed vind is dat ze het bedrag inkomensafhankelijk maken. Op de site van je school Adrienne staat niet dat het verplicht is, juist niet, er staat:
"De ouderbijdrage is niet verplicht, maar wij gaan ervan uit dat: - ouders bewust kiezen voor De Werkplaats; - ouders in hun keuze het extra dat geboden wordt laten meewegen; - ouders bereid zijn om, naar draagkracht, in de kosten daarvan bij te dragen. Vanuit de ouderbijdragen wordt alles betaald. U heeft dus geen kosten voor overblijven, feesten, theaterbezoek en dergelijke. Alleen in de midden- en bovenbouw betalen de ouders voor het jaarlijkse kamp.
Wanneer er voor uw kind plaats is.... enz.... dan krijgt u een tweede formulier. Op dit formulier worden een aantal persoonlijke zaken gevraagd zoals beroep ouders, huisarts en noodtelefoonnummers. Er wordt ook gevraagd of u bereid bent uw jaarlijkse bijdrage te voldoen. Dit tweede formulier heeft geen invloed op de plaatsing."
Ik vind dat ze duidelijk zijn op hun website. Ik vind dat als je ervoor kiest en je staat achter de zin: "ouders bereid zijn om, naar draagkracht, in de kosten daarvan bij te dragen" en je hebt het bedrag gezien, dat je het er dan later niet meer over moet hebben. Ik zou niet moeilijk doen over dat kampgeld omdat als ik zou kiezen voor die school (en dus voor die extra's) dan kies ik ook voor dat bedrag.

Geerke
03-07-2011 om 21:58
Tja - de link
http://www.wpkeesboeke.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=1
Aan de linkerkant klik je op "inschrijven kan al vanaf de geboorte" -- dan op "ouders" -- dan op "ouderbijdrage".

Geerke
03-07-2011 om 22:20
Mag de ouderbijdrage gebruikt worden om een leerkracht te betale
Kijk eens wat een tegenstrijdige info: de rijksoverheid zegt "nee, dat mag niet" en verwijst naar 5010, en 5010 zegt "het mag voor de wet wel, maar is niet zo handig". Eh.... beetje tegenstrijdig, wat moeten we hier nou mee??
Waarvoor wordt de ouderbijdrage gebruikt? De ouderbijdrage wordt gebruikt voor extra activiteiten binnen en buiten de school. Het gaat om activiteiten waarvoor de school geen geld ontvangt van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In het basisonderwijs wordt de ouderbijdrage gebruikt voor bijvoorbeeld schoolreisjes, museumbezoek, schoolzwemmen en overblijven. Scholen mogen de ouderbijdrage niet gebruiken voor activiteiten waarvoor ze geld ontvangen van het ministerie van OCW. Het gaat dan bijvoorbeeld om activiteiten uit het lesprogramma, bekostiging van leerkrachten of schoonmaak, reparatie of verbouwing van het schoolgebouw. Meer informatie over de ouderbijdrage vindt u in de schoolgids van uw kind. U kunt ook de website 5010 raadplegen.
De vrijwillige ouderbijdrage is bedoeld om zaken van te betalen die niet door de overheid worden vergoed. Meestal gaat het dan om leuke dingen voor de leerlingen, zoals het schoolreisje, Sinterklaas, de kersviering en dergelijke. De wet verzet zich echter niet tegen andere uitgaven, zolang de ouders het daar maar mee eens zijn. Een extra leerkracht betalen mag dus wel, maar er moet dan wel goed worden nagedacht over de consequenties. Wat gebeurt er als er komend schooljaar onvoldoende ouderbijdrage binnenkomt om de leerkracht te betalen? Is het schoolbestuur dan bereid om het salaris van de leerkracht uit het reguliere budget bij te passen? Vanwege de onzekere basis, kunnen scholen en ouderverenigingen dus maar beter de ouderbijdrage niet voor een dergelijke bestemming aanwenden. Afgezien nog van de vraag of je het ouders wel kunt aandoen om een vrijwillige ouderbijdrage te vragen die onvermijdelijk zeer hoog is! Want ook al is de vrijwillige ouderbijdrage vrijwillig, vrijblijvend is ze niet. Iedere ouder voelt immers de druk om solidair te zijn met de groep en niet de anderen voor de kosten te laten opdraaien.

Fiorucci
04-07-2011 om 08:02
Leerkrachten
De vrije school alhier gebruikt de (hoge) ouderbijdrage om VAKleerkrachten te betalen, zoals de muziekjuf en de euritmiejuf. Zou dat wel mogen?