voor het eerst voortgezet
30-11-2010 om 19:36
Oudergesprek/mentorgesprek/leraargesprek
Vandaag het 1e rapport van oudste op het voortgezet. Erbij een brief waarop je kan aankruisen of je een gesprek wilt en zo ja met wie. Welk vak, de mentor enz. En ja, nu dus een dilemma. Wat is gebruikelijk. Met wie doe je een gesprek? En waarover dan? Het rapport geeft mij geen aanleiding, ziet er prima uit Wie heeft raad?

Tijgeroog
30-11-2010 om 20:58
Met wie je wilt spreken?
Als de cijfers geen aanleiding geven hoef je daar dus niets voor aan te kruisen. Misschien dat je kind dingen verteld heeft over een bepaalde docent waardoor je die wel eens wilt spreken: dit is je kans.
En anders zou ik alleen de mentor kiezen, dan ken je die en dat is wel handig als het nog eens nodig is. Kun je ok nog even het algemene verhaal bespreken.

Annet
30-11-2010 om 21:09
Net zoiets
Wij gaan altijd naar de mentor (kind zit nu in 2e klas VO). Toevallig willen we ook een gesprek over het vak van mentor dus die wordt er direct achteraan gepland. Wel handig want dan heb je meer tijd (lees: meer normale tijd).
Verder kiezen wij voor vakken waar kind over klaagt, kan zijn dat ze zich verveelt, of kan zijn dat het niet zo goed gaat.
Mocht je geen andere leerkrachten dan mentor weten, dan zou ik kiezen voor mentor en vak mentor. Zo heb je dubbele tijd. Bij ons zijn dat dan 2 x 8 minuten. Een kwartier praten over hoe mentor je kind ziet, wat jullie zien, verbeterpunten, etc. is prima.

ijsvogeltje
30-11-2010 om 21:40
Mag je zelf weten
De meningen verschillen erover heb ik gemerkt.
Ik zou zeggen: als je leerkrachten wil leren kennen, kruis je gewoon 3 namen aan. Wij kiezen in ieder geval de mentor en verder 2 (min of meer) willekeurige anderen. Soms reageert een leraar verbaasd op zo'n avond: waarom komt u eigenlijk, het gaat toch goed met uw zoon? Maar de meesten vinden het gewoon leuk om ook eens ouders te spreken van een kind met wie het prima gaat.
En daar zijn die avonden voor! Het is aan jou als ouder om te bepalen of - en zo ja met wie - je wilt praten.

Kobalt
30-11-2010 om 22:43
Hier
Dochter zit nu in de derde. Wij hebben tot nu toe alleen twee keer met de gymleraar tien minuten gesprek gehad. Met de mentor niet, want die zat steeds al vol. Het gaat ook prima met dochter, dus zo'n gesprek slaat dan eigenlijk nergens op.
Wat wij wel doen, is dat we de mentor na elk rapport even mailen. Dan vertellen wij dat we tevreden zijn met dochter en met het rapport en dat wij hopen dat dit wederzijds is. Daar krijgen we steeds een aardig mailtje op terug.
Ik vind het niet nodig om de docenten te leren kennen. Soms heeft ze iemand maar een jaartje, na de derde wisselen sowieso de meeste docenten omdat ze dan naar de bovenbouw gaat.
Verder interesseren mij die mensen eigenlijk niet zo, zolang ze mijn dochter maar goed les geven en zolang mijn dochter zich maar goed voelt bij hen in de klas.

Puck
30-11-2010 om 23:07
Eigenlijk
Eigenlijk zou ik alle docenten van mijn kind wel eens een keer willen spreken. Puur uit nieuwsgierigheid. Ik hoor al vanaf het begin van het schooljaar verhalen over ze en dan zou ik ze wel eens in levende lijve willen zien.
Wij hebben hier nog geen rapport. (Volgende week rapportbesprekingen, kinderen zijn dan de hele dag vrij, is dat normaal?), maar ik denk dat ik een gesprek wil met de mentor en met de docenten van de vakken waar het moeilijk gaat.

30-11-2010 om 23:15
1 dag rapportvrij?
Hier waren ze 2 dagen vrij!!! En dat hoorden we een week van te voren. Ook zo handig.
Tja, ik weet het nog niet eigenlijk. De mentor zal ik sowieso wel willen spreken, aan de andere kant heeft oudste een rugzak en heb ik binnenkort een gesprek met de ambulant begeleider en mentor. Vraag me af of het dan niet dubbelop is allemaal. De overige leerkrachten, zolang het op die vakken goed gaat (er is geen vak lager dan 7,5) hoef ik niet perse een gesprek met ze te hebben. Ik ga nog even dubben.

tim
30-11-2010 om 23:28
Nooit
wij gaan eigenlijk nooit. In de 2e een keer geweest omdat dochter in de 1e en 2e zelfde mentor had en wij ons bijna verplicht voelden om ons een keer te laten zien maar zelfs toen was het eigenlijk nog een onzin gesprek. Als het rapport goed is(en een andere ding wilde dochter niet gezegd hebben), wat moet je daar dan eigenlijk doen. Nu zit ze in de 4e, zijn we wel op de algemene infoavond geweest welke gegeven wordt door de mentor maar verder denk ik niet dat ze ons eens zullen zien.

Fiorucci
01-12-2010 om 07:10
Rapportvrij
Hier geen rapportvrij, maar een week verkort rooster,dus ze krijgen alle vakken, maar dan tien minuten korter.

Mach
01-12-2010 om 08:31
Mentor
Ik ga altijd naar de mentor.
Ik snap trouwens niet dat die vol kan zitten zoals Kobalt schrijft. Ik vind dat een mentor de tijd moet hebben om met alle ouders die dat willen te praten.
Hier zijn ze 1 middag na half 2 vrij ivm de rapportvergaderingen. Dus alleen de klassen die een 7e of 8e uur hebben. Mijn dochter heeft die dag 6 uur les, dus dat helpt niet. Ze vindt dit dan ook heel oneerlijk....

Massi Nissa
01-12-2010 om 08:40
Nog een mogelijkheid
Toen ik tweedeklasser was, maakte ik mijn moeder dagelijks gek met verhalen over mijn ontzettend knappe, jonge geschiedenisdocent. Ze heeft toen een keer een tienminutengesprek aangevraagd met hem, puur om eens te zien waar al die meisjes flauw van vielen. Ze kwam thuis en ik sprong haar in de nek: en, en, wat vind je van hem? En wat zei hij over mij? Nou, hij vond mij nogal teruggetrokken (hallo! ik was verliefd! ik kreeg er geen zinnig woord uit in zijn bijzijn) en mams vond dat hij inderdaad een stuk zou worden als hij eenmaal volwassen was (haha).
Groetjes
Massi
PS: Ik vind het als docent superleuk om ouders te spreken van kinderen met wie het goed gaat. Als je dat leuk lijkt, gewoon doen!

Cindy
01-12-2010 om 11:46
Waarom een mentor vol kan zitten?
Misschien omdat een mentor met 30 leerlingen 300 minuten nodig heeft om met alle ouders te praten? Dat komt neer op vijf uur non-stop gesprekken voeren...

Fiorucci
01-12-2010 om 12:36
Neenee cindy
Hier krijg je welgeteld 7 minuten per gesprek!)
Ik ga ws niet, al doe ik dat normaal wel, zeker na het eerste rapport, even kennismaken. Maar zoonlief vergat het briefje in te leveren, dus helaas.

Mach
01-12-2010 om 13:09
Maar cindy
Dan moet dat verdeeld worden over meerdere dagen. Het kan toch niet zo zijn dat je als ouders een mentor niet te spreken krijgt omdat hij/zij vol zit?
Op de basisschool spreekt een leerkracht ook met bijna alle ouders verspreid over 2 avonden. Hier althans wel.

Cindy
01-12-2010 om 13:09
Pelle
Een basisschoolleerkracht heeft er naast die dertig niet nog 150 van andere klassen...

Fiorucci
01-12-2010 om 13:29
Cindy
Een mentor heeft hier welgeteld een klas onder zijn/haar hoede in de functie van mentor. Ik kan me niet voorstellen dat, van al je leerlingen van wie je geen mentor bent, alle ouders je willen spreken.

Kobalt
01-12-2010 om 13:43
Ze belde wel
Ho ho, even te verdediging van de mentor van mijn dochter, wat een prima mens is. Ze belde op omdat ze vol zat. Toen hebben we wel even over dochter gesproken hoor. Maar dan constateer je allebei: Het gaat goed.
En ze is niet alleen mentor, ze is ook nog wiskundedocente. Dat is dus 30 x 7 minuten voor de mentorklas, maar ook nog eens al die kinderen uit de gewone lessen. En dat zijn er natuurlijk best veel (wiskunde = moeilijk * verplicht examenvak = veel gesprekken).

01-12-2010 om 14:35
Besloten
om niet te gaan, die avond ook geen oppas voor de kinderen, dus is moeilijk. En voor de dag erna staat al een afspraak met mentor en ambulant begeleider. Kan ik tussen neus en lippen door wel even babbelen denk ik. HEb overigens al kennisgemaakt met de mentor, dus ik ken haar al wel. Verder geen behoefte de andere leerkrachten te ontmoeten, heb van allemaal een foto gezien in de map van oudste, zit geen "lekker" exemplaar bij Mocht er een vak wat minder gaan, kan ik altijd eens gaan babbelen de volgende keer.

Tirza G.
01-12-2010 om 17:49
Ik doe het zo
Mentor, en dan één docent waar mijn kind waus van is en één docent die mijn kind stom vindt. Dan leer ik hun voor- en afkeuren een beetje kennen
Ach. Naarmate ze hoger komen en het z'n gangetje gaat, worden die gesprekken minder belangrijk.
Tirza