Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

18-08-2010 om 22:35

Ouderparticipatie op de peuterspeelzaal/basisschool

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
aaf

aaf

19-08-2010 om 21:51

Hoog van de toren

"Ik ben een klant, ik betaal voor een dienst"

Als dit de insteek is waarmee je psz en straks ook school tegemoet treedt ga je het nog moeilijk krijgen. Ik vind dat je hoog van de toren blaast. Misschien is dit de manier waarop jij gewend bent met anderen om te gaan. Alleen maar opkomen voor je rechten maakt misschien dat de dingen uiteindelijk zo gaan als dat jij wil. Ik lees in jouw postings dat je betaalt dus van alles verlangt. Mijn ervaring is dat het geven en nemen is. En ik zie bij ons op school ook moeders als jij; een hoop commentaar maar zelf nergens energie in willen steken. Dat is aan jou, jouw keus. Maar ik voorzie enorm veel hobbels en hoge bergen de komende 8 jaar voor jullie. Je welwillend opstellen, soms iets toegeven zal goodwill kweken zonder dat je over je heen laat lopen. Krijg je niets van.

Geen idee waar je woont maar alle scholen hebben ouderparticipatie hoog in het vaandel. Op deze manier? Ik kan het mij niet voorstellen. Waarom kies je voor een peuterspeelzaal die zo duur is? Waar is dat geld voor nodig-voor alle "leuke" dingen die ze organiseren natuurlijk. Op een peuterspeelzaal waar je een standaard bedrag betaalt kan dit allemaal niet eens. Woon je in een omgeving waar dit de standaard is? Zijn er echt geen reguliere speelzalen? Ik betwijfel het. Denk toch dat het jullie keus geweest is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-08-2010 om 21:57

Snap het probleem niet zo hoor

Er zijn erg veel ouders die het fantastisch vinden om te helpen. Logisch dus dat een PSZ hier gebruik van maakt. Jij hebt daar geen zin in en dat is je goed recht. Waarom ben je nu zo boos? Omdat ze jou vragen om ook eens te helpen? Ze kunnen toch niet aan jouw naam zien of je zo'n ja-ik-wil-héél-graag-helpen-ouder bent of een daar-heb-ik-helemaal-geen-zin-in-ouder? Ik snap dus niet waarom je je daarover zo gaat opwinden. Je gooit de lijst gewoon bij het oud papier, of je levert 'm weer in met de opmerking dat je je nergens voor inschrijft. Klaar. Niet meer bij stil staan of over nadenken. Laat je niet zo kennen joh!

Kiki

Kiki

19-08-2010 om 22:07

Sorry aaf

Ik vind niet dat ik hoog van de toren blaas. Ik weet niet waar je uithaalt dat ik van alles verlang, behalve dat ik vind dat ze hun eigen spulletjes mogen schoonmaken. Zoals alle dienstverlenende bedrijven doen, behalve kennelijk scholen en peuterspeelzalen.

Ik kom heus wel helpen op het paasontbijt, ik heb netjes mijn lijstje ingevuld en alles waar ik geen vrij voor hoef te nemen aangekruist (behalve het schoonmaakwerk en de planten) en onderop bij de opmerkingen aangegeven dat ik best meewilde helpen met paas/kerstontbijt of schoolreisje als ze te weinig mensen hadden.

Ik snap gewoon werkelijk waar niet waarom iedereen het toch ok vind om schoonmaakwerk op scholen/peuterspeelzalen te doen. Ik snap het gewoonweg niet.

De reden waarom ik volgens de peuterspeelzaal veel betaal is niet om de uitstapjes (althans dat zeiden ze er niet bij) Bij het intakegesprek werd gezegd dat ik dubbel zo veel betaal als gebruikelijk is, want het personeel is pedagogisch geschoold en op hetzelfde professionele niveau als de leidsters op een crèche.

rozenstruikje

rozenstruikje

19-08-2010 om 22:16

Lijst

Even een pluspunt noemen: het is wel superoverzichtelijk van de psz om al een lijst voor een jaar vooruit te hebben met alle uitjes erop.
En kan ik me heel goed voorstellen dat je je nu 'verplicht' voelt om je in te schrijven. Echter ik denk niet dat je het verplicht bent. En ik geloof al helemaal niet dat ze het aantal ouders die wel participeren, noteren op een lijst en kinderen wiens ouders niet meedoen/ meehelpen een soort van daarop gaan aankijken. En ook niet dat ze dit dan doorgeven aan zijn juf van volgend schooljaar.

Ik zelf zou het wel heel erg fijn vinden, zo'n lijst met activiteiten vooruit. Zo ben je voorbereid en kun je op tijd vrij vragen/ maken van je werk. Op mijn werk geldt namelijk wel dat ik niet op korte termijn zomaar vrij kan krijgen, dus op maandag een intekenlijstje voor de week erna, dat red ik dus niet.
Daarbij kun je je met je kind verheugen op een uitje, of beslissen dat je kind op dag x een keer niet komt omdat je dat uitje te riskant/ duur/ overbodig vindt of wat dan ook.
En dat geldt ook voor de psz: als ze vantevoren weten dat ze in november naar de dierentuin gaan, doen ze in oktober misschien wel thema dieren, en kunnen ze het bezoek zo goed en leuk voorbereiden en afsluiten met de dierentuin. Is er niet genoeg animo voor de dierentuin, kiezen ze misschien wel huisdieren als thema? Mag iedereen een foto meenemen van thuis ofzo.

Verder lijkt het mij dat je minstens twee argumenten hebt om niet mee te doen: je werkt op de psz-dagen, je hebt ook een baby die dan of mee moet of je moet opvang regelen. Verder geef je al aan dat je een schoolreisje niet zo nodig vindt, dan ga je daar dus vooral niet de hulpouder zijn.
Ik zou zelf kiezen voor dingetjes die mij leuk lijken voor mezelf en voor mijn kind. Voor mij zou dat dus niet een schoolreisje zijn of de ballenbak of een kinderboerderij. Dat kan ik zelf ook met mijn kind(eren) doen. Ik zou juist gaan voor paasontbijt, kerstlunch. Dat kun je thuis niet even zelf doen en is in mijn ogen echt heel speciaal voor die kleintjes.
Over het schoonmaken, bedoelen ze op een avond het hele lokaal met meubeltjes soppen of bijvoorbeeld de lego mee naar huis nemen en wassen en drogen? Bij dat laatste zou je heel goed kunnen inschrijven want het kan buiten jouw werktijden om, het kost je weinig tijd (zeker geen hele ochtend zoals een uitje) en toch heb je geparticipeerd.

Rozenstruikje

liora

liora

19-08-2010 om 23:44

Veel

Hoi Kiki,

Ik vind ook altijd dat de school veel vraagt van ouders. Ik vind het ook verkeerd om dat ouderbetrokkenheid te noemen. Ouderbetrokkenheid is namelijk dat ouders betrokken zijn bij de school in de zon van: weten wat je kind doet, met wie hij speelt, komen naar rapportgesprekken en ouderavonden, etc.

Toen ik zwanger was van mijn tweede heb ik mijzelf het hele jaar vrij gegeven van helpen en dat was heerlijk!

Verder zit het toch in mijn natuur om te doen wat ik kan en mijn zoon vindt het ook heel leuk.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-08-2010 om 23:44

Moreel verplicht

"en voelt zich nu moreel verplicht om als ouder te participeren om het spelen van haar kind mogelijk te maken."
En dat ligt naar mijn idee dus echt bij Kiki zelf. Ze IS niet verplicht te helpen (heb ik tenminste niets over gelezen), ze VOELT zich verplicht.
Dan kan ze mopperen over de PSZ, over het hoge bedrag, over de vele uitjes, over het intakegesprek, maar dat schiet dus niet op. Net zo min als roepen hoeveel uren ze werkt, dat ze al zo veel betaalt of wat dan ook maar. Dat heeft er volgens mij allemaal niets mee te maken. Probleem is dat Kiki zich verplicht voelt iets te doen wat ze niet wil - maar dat ook helemaal niet is.
Laat het gewoon lekker van je afglijden Kiki, je hebt hier echt alleen je zelf maar mee, je maakt het veel te beladen en groot.

Balletmama76

Balletmama76

20-08-2010 om 09:29

Meedraaien...

...om de 6 weken was in dochters psz ook verplicht. Was nogal een heel klusje voor mij toen, omdat ik nog maar net in NL was en de taal nog niet kon, dus heb ik altijd z'samen met man meegedraait...

Op school heb ik t/m groep 4 ook best veel meegeholpen, verkopen bij Fancy Fairs, zwemmoeder etc. Daarna begon dochter het steeds minder leuk te vinden, zij is toch een beetje een onafhangelijke type en gezien ik het vanaf een bepaalte leeftijd ook niet meer zo fijn vond, als mijn moeder op school kwam helpen en ik ook begon te werken, doe ik nu eigentlijk bijna niks meer op school.

Vanaf dit jaar moeten ouders bij ons ook verplicht meedraaien bij het overblijf, dus ga ik me verder ook voor niks meer inschrijven.

Ik zal ook nooit vrijnemen van werk om op school te helpen.

Eens met ijsvogeltje en rode beuk

Ik ben het eens met Rode Beuk en IJsvogeltje. Het kan heel verhelderend zijn om te weten hoe je kind zijn dag doorbrengt, in wat voor omgeving en met welke andere kinderen. Als je af en toe eens meehelpt op de psz en straks de basisschool, krijg je daar een beter beeld van dan wanneer je je kind alleen 's ochtends bij de deur uitzwaait.

Ik begrijp dat je nu met veel tegenzin een aantal dingen op je hebt genomen van de lijst, maar die ouderparticipatie is toch echt VRIJWILLIG. Als jij het niet ziet zitten, zal een bepaalde groep mensen jou daar misschien op aan kijken, maar bij die groep wil je misschien toch al niet horen. Leerkrachten zullen je kind heus niet anders behandelen, omdat jij nooit helpt.

Verder, een psz of een basisschool is géén bedrijf. Je zou het voor jezelf een stuk gemakkelijker maken als je dat idee los laat.

Chris

Maxime.M

Maxime.M

20-08-2010 om 10:15

Inderdaad

De juffen en meesters gaan jouw kind echt niet anders behandelen omdat je niet meedraait hoor. Het is inderdaad vrijwillig en wen er maar aan, dit gaat de hele lagere schooltijd door. Ik heb altijd de dingen eruit gepikt die ik zag zitten, en waar ik geen vrij voor hoefde te nemen. Schoonmaken heb ik nooit gedaan, ja wel eens een doos blokjes, maar dat was niet eens vrijwillig, de kinderen kwamen gewoon allemaal met een doos spul naar buiten, moet gewassen worden mam (was in groep 1) en tja, ik ga mijn kind niet terug sturen met dat spul, ze wat trouwens zelf helemaal trots dat ze dat mee mocht nemen. Dus thuis samen met kind de blokjes gewassen en op een grote handdoek gedroogd en de dag erop weer terug.
Maar toch vraag ik me af, juffen en meesters zijn allemaal na schooltijd vrij, dan kan je toch zelf wel een keer een stofzuiger door de klas halen? Of eens gezamelijk met de kinderen desnoods (leren ze dat ook ) dingetjes schoonmaken?
Ik zie hier de meesters en juffen om half 4 naar huis fietsen, of soms om 4 uur... terwijl ze volgens mij een normaal salaris hebben. Dus ze werken al minder uren per week, zijn alle schoolvakanties vrij en wij als ouders moeten dan hun lokaal schoonmaken? Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, en laat een meester of juf dan maar op mij reageren, want eigenlijk denk ik dan, waarom doe je dat zelf niet? Ik zou zelf denk ik, als juf zijnde gewoon zelf de boel afstoffen.

Maxime

Kiki

Ik zou zeggen: alleen meedraaien met de dingen die je zelf leuk en belangrijk vindt.

Dat is dan meteen een filter tegen teveel uitjes. Enne, de populariteitsprijs ga je daar volgens mij toch niet meer winnen , dus je vooral niet teveel aantrekken van wat de rest (leesregelmoeders) ervan vinden.

En wen er alvast maar aan, op school wordt het echt niet anders (hoewel dit wel heel veel uitjes zijn).

Een juf

Een juf

20-08-2010 om 11:18

Maxime

Ik hoor altijd verhalen over leerkrachten die vroeg weg zijn. Ik snap dat niet en heb dit ook nooit meegemaakt. Ik heb op diverse scholen gewerkt en de enigen die vroeg weg gaan zijn de invallers voor één dag. Verder is echt iedereen laat.
Als ik kijk naar mijzelf: ik heb een aanstelling van 18 uur. Afgelopen week wat de laatste vakantieweek was, heb ik samen met duo de klas ingericht en ook de bestelling voor onze klas uitgepakt. Hiervoor was ik maandag, woensdag en donderdag van 10.00 tot 15.00 op school. Vrijdag hadden we een vergadering met aansluitend het doorspreken van de zorgleerlingen. Maandag begon de school en was ik om zes uur weg en 's avonds nog een uurtje gewerkt. Dinsdag half zes weg ivm zorgtaken thuis en 's avonds tot 22.00 gewerkt. Woensdag had ik een 'terugkomdag' omdat ik te weinig uren draai omdat ik onderbouw heb.
Bij mij collega's zie ik niet anders. De kinderen krijgen werk op niveau en ik heb veel niveauverschil in de klas. Het scheelt heel veel of je puur klassikaal les geeft of ontwikkelingsgericht op niveau. Verder hou ik de website van de klas bij, heb contacten met externen (logopedie, fysiotherapie, Zorg Advies Team, overdracht naar andere school bij overstappers), oudergesprekken, overleg met collega's, zorg ik dat de kinderen op de computer kunnen werken door geschikte woordpakketten oid te maken, maak ik zorgplannen en wordt er van mij verwacht dat ik dagelijks de werkmail check. Ik heb een nieuwe duo en ook dat vergt veel overleg. Niet alleen moet de leerstof ononderbroken gegeven worden, nog veel belangrijker is dat we pedagogisch op één lijn zitten. Dit is de rustige periode, wanneer er toetsen moeten worden afgenomen en ingevoerd is het drukker.
Ja, af en toe haal ik een doekje door de klas maar wat ben ik blij wanneer ouders willen helpen. Door wat schoon te maken, een verjaardagsmuts te regelen of wat dan ook.

suus36

suus36

20-08-2010 om 11:38

Hier ook een juf

Ik heb jaren in het bedrijfsleven gewerkt en ben later de pabo gaan doen. Ik werk nu 16 uur in het onderwijs en ik kan je vertellen dat ik gemiddeld zo'n 28 uur per week bezig ben met het onderwijs. Het is niet alleen lesgeven. Dat beeld is zo vertekenend. Ik kom uit een ondernemersfamilie, die ook dat beeld hadden (lekker veel vakantie), maar die zijn daar goed van teruggekomen. Zo ook mijn man, die me voor gek verklaart dat ik voor een schijnloontje (ik verdien een derde dan ik hiervoor verdiende) me uit de naad werk om ervoor te zorgen dat de kinderen goed onderwijs krijgen, zich goed voelen en verder komen.

Maar goed.....dan neem ik ook nog met liefde de bezem en stofdoek ter hand om ervoor te zorgen dat de kinderen een fris lokaal hebben. Graag gedaan!

Niet juffen of ouders, maar school/psz

Als ik de reacties hierboven less, lijkt het wel alsof de juffen of de ouders verantwoordelijk zijn voor het schoonmaken. De enige verantwoordelijke is de school/psz. Je kunt wel zeggen dat een school of psz geen bedrijf is, maar het is natuurlijk ook geen hobbyclub of gezelligheidsvereniging.

En daarbij, een ziekenhuis is ook geen bedrijf, maar daar worden familieleden van de patienten, bij mijn weten, ook niet gevraagd de boel schoon te maken...

Een juf

Een juf

20-08-2010 om 13:08

Schoonmaak

Natuurlijk hebben we schoonmakers. Die doen de vloer met een wisser, 1x pw met nat en 1x pw de tafels met een doekje en de bovenkant van de kasten. Als je een goede treft nemen ze ook de verwarmingen en eens in het kwartaal ofzo de deur af.
Binnenkant van de kasten, verkleedkleding en het materiaal wordt niet door de schoonmakers gedaan. Kleuters hebben de gewoonte om al hun lichaamsholtes grondig te bevoelen voor ze aan het werk gaan. Oudere kinderen hebben dat minder, maar thuis was je toch ook weleens de duplo?
Ik ben je met je eens dat het niet zou moeten, maar dan moet er meer geld bij het onderwijs bestemd voor de schoonmaak.

amk

amk

20-08-2010 om 13:30

Eh juf

"thuis was je toch ook weleens de duplo" ehhhh, nee eigenlijk niet. Die 2x per jaar dat er meegespeeld is de afgelopen 5 jaar ga ik dat niet wassen nee.

Maar ik ben het wel met je eens dat het schoonmaakbudget dan om hoog moet als er meer eisen aan gesteld worden. Of de school moet beter onderhandelen en het eisenpakket aanscherpen met het schoonmaakbedrijf.

In dat opzicht is een school wel degelijk te vergelijken met een bedrijf/zorginstelling of een kinderdagverblijf.

Ik heb het mijn ouders en schoonouders gevraagd, maar die kunnen zich niet heugen dat je gevraagd werd te helpen bij het schoonmaken van de klas beiden werkten in het basisonderwijs. Ja, de plantjes en de huisdieren gingen mee want die mochten niet doodgaan. Toch waren er elk jaar andere planten na de vakantie.

Het is iets dat er ingeslopen is, maar ik heb ook het idee dat er steeds meer tegen geprotesteerd wordt door de ouders.

Maxime.M

Maxime.M

20-08-2010 om 14:08

Beste juffen

Interessant om te horen wat jullie allemaal nog meer doen, en dan ook nog in de avond. Er heerst denk ik zeker onwetendheid bij veel ouders, want ik wist niet dat je zoveel tijd extra kwijt bent buiten schooltijd om. Hier zie ik werkelijk (woon dichtbij school) meesters en juffen rond 16.00 weggaan, niet iedere dag, maar zeker wel een aantal keren in de week. En is er dan iets veranderd in de loop der jaren? Mijn ouders hebben bijvoorbeeld nooit hoeven schoonmaken toen ik nog op de lagere school zat.

Maxime

Maxime

Zo zie je maar dat je weinig weet als je alleen maar iets ziet gebeuren (juf vroeg naar huis). Mijn oudcollega ging altijd 16:00 uur naar huis, maar kwam bijna elke avond na het eten (+ kids op bed) terug naar school. Dat zien ouders niet.

(te?) veel uitjes?

Ben het wel eens met amk (?) dat het er in geslopen is, ik denk ook dat er meer uitjes zijn die de school wil doen, dan vroeger. In mijn groep 8 afgelopen jaar hebben we veel buiten de deur gedaan:
- 5x op scholenbezoek in het voortgezet onderwijs (alle 5 veel bezochte scholen)
- 3x op excursie (duinen, waterleidingbedrijf, tweedewereldoorlogles/eerebegraafplaats)
- 1x voorlichting over vuurwerk van de politie
- 1x voorlichting over bureau Halt
Daar zijn ouders voor nodig, vooral als je door een grote stad fietst met een grote groep kinderen. Daarnaast hebben we hulp gehad bij:
- Musical oefenen (ouders die met een paar kinderen een scene goed inoefenen bijv)
- Afscheidsavond (vervoer decorstukken)
- EHBO (per les 2 hulpouders nodig, vereiste van de gastdocent)
- Fietsen naar de gymzaal (elke week 1 ouder nodig)
- Kamp (2a3 ouders mee, want er gaan 2 leerkrachten mee + concierge maar dat is echt te weinig met 55 lln) maar ook: vervoer bagage (kinderen fietsen).
- enz
En dan hebben we nog geen enkele keer gevraagd om schoonmaakouders.

Sera

Sera

20-08-2010 om 15:25

Geerke

Je hebt het over groep 8 dus dat zijn de oudste kinderen van de school. Je schrijft dat er elke week een ouder nodig is om mee te fietsen naar gym. Ik snap niet dat dit meer nodig is voor groep 8. Die kinderen gaan volgend jaar al naar de middelbare school. Ook andere uitstapjes kunnen met zulke grote kinderen toch best zonder ouders?

Hier op school vragen ze vooral hulp bij de jongere groepen. In groep 7 gaat de juf hier zelfstandig met alle kinderen op stap als ze ergens heen gaan. In groep 7/8 wordt veel minder hulp aan de ouders gevraagd omdat ze vinden dat de kinderen zelf meer moeten gaan doen. Ze vragen wel hulp voor schoolkamp, musical, verkeersexamen... Dus toch nog best wel veel.

Sera

Sera

20-08-2010 om 15:30

Helpen

Ik help bijna nooit op school. Ik heb nog een peuter thuis en hij mag meestal niet mee van de school dus dan gaat het sowieso niet door. Ik ga geen oppas zoeken voor mijn peuter om vervolgens op school werk te gaan doen. Ik werk ook dus daarnaast heb ik gewoon ook niet veel tijd meer over. Schoonmaken en zo moet de school zelf maar regelen. Als de kwaliteit van de schoonmakers niet goed is of er te weinig uren zijn moet het schoolbestuur dat maar anders regelen. De meeste schoolbesturen zijn rijk genoeg.

Dingen die ik thuis kan maken zoals voor het paasontbijt of kerstdiner wil ik nog wel doen. Dat kan ik gewoon thuis doen en dan hoef ik niet 's avonds nog eens de deur uit.

Ik heb op de vorige school van mijn kinderen wel meer vrijwilligerswerk gedaan. Toen zat ik in de medezeggenschapsraad en heb de redactie van de schoolkrant gedaan.

Hangt er misschien vanaf waar je gaat fietsen met ze

Wij mogen van de directie niet in je eentje met een groep fietsen, ook niet naar de gymzaal, en ook niet met groep 8. Het is onder schooltijd en ze vallen onder de verantwoordelijkheid van school, een ouder is bijv. al fijn voor het oversteken van kruispunten (dan gaat één van ons op de weg staan).
En die andere uitstapjes zijn dwars door een echt grote stad en de kinderen wonen niet in die stad, die wonen in een dorp en fietsen daar normaal gesproken dus niet. Je wil daar echt niet fietsen in je eentje met 28 kinderen, alleen al al die stoplichten (je haalt het lang niet altijd met de hele groep over te steken).

Kruid

Kruid

21-08-2010 om 00:44

Kiki, voel dat hetzelfde

Kiki, ik snap wel dat je je schuldig voelt, ik voelde dat net zo toen mijn kinderen nog jong waren. Gelukkig werd er op de psz nog niet veel van de ouders gevraagd maar op de basisschool werd dat ook dubbel en dwars ingehaald. Ook ik schreef me bij 1e kind voor wat dingen in omdat ik vond dat ik daar niet onderuit kon(altijd met tegenzin, spelletjesmiddagen/knutselmiddag). Had het idee dat mensen me daar dan op aan gingen kijken ofzo, dom. Bij nr 2 was ik al een stuk zelfverzekerder en maakte ik me daar niet meer druk om. Met als gevolg dat ik bij nr 2 mezelf ook niet vaak heb laten zien. Ik maak 1 keer per jaar schoon, dat doe ik nog liever dan meehelpen met spelletjesmiddag of iets dergelijks.

Wat iemand eerder schreef over het anders behandelen van ouders die nooit helpen is helaas echt waar. Bij de school van mijn kinderen mag je als zogenaamde beloning mee als begeleiding op het grote schoolreisje als je in dat jaar vaker mee hebt geholpen met andere dingen. Doe je dat niet dan mag je ook niet mee met het schoolreisje. Wat vind ik dat toch erg
Verder heb ik uit eerste hand van een klant van mij die ook leraar is op een basisschool dat het helaas echt zo werkt, de kinderen van de hulpouders worden toch wel eens voorgezet met bepaalde dingen omdat de ouders zich vaak op school laten zien.

Het is inderdaad wel zo dat je beter overzicht krijgt wat ze aan het doen zijn als je je gezicht eens af en toe laat zien. Nu ik zelden tot nooit op school kom, hoor ik meestal van andere moeders wat er speelt in de groep.

Balletmama76

Balletmama76

21-08-2010 om 10:34

Meedenken als ouder

...mag echter niet. Ze willen wel, dat je als begeleiding mee gaat bij uitstapjes en hand- en spandiensten verricht, maar niet dat je zelfst iets inbrengt.

Zo heb ik aangeboden om kinderen iets te leren over veilig internetten, omdat ik gezien had dat kinderen uit dochters groep teveel prive-info op hun hyves hadden en ik goed bekend ben met deze soort sites - hoefde niet.
Heb ook aangeboden om de kids iets over veilige omgang met honden te vertellen, desnoods met hondlief (gek op kinderen) erbij - hoefde ook niet.

Limi

Limi

21-08-2010 om 19:09

Iemand anders doet het wel

Bij ons vragen ze niet zoveel (geen schoonmaak, of niet aan mij), maar ik heb een keer of 3 'geholpen' op de zaal. Met baby erbij, maar eigenlijk was het meer uit voorzorg een extra paar ogen of handen dan dat het nodig was.

Ik vond het interessant om te zien wat ze deden en hoe mijn zoontje deed.

Ze hebben ook uitjes en dan is het de bedoeling dat er een ouder met het kind meegaat. Ik ben twee keer meegeweest, ook met baby, één keer met z'n allen met de bus en één keer met eigen vervoer. Mijn man is ook één keer geweest. Als je kind geen begeleider heeft dan gaat het dus niet mee naar kinderboerderij, vliegveld, bos... Dat is geen drama als je daar zelf ook wel eens met hem heengaat, maar met de juffen en de andere kindjes is gewoon heel anders voor ze, dat merk je.

Maar bij ons waren er ook kinderen die niet meegingen. Geen probleem van de psz uit. Of die kinderen er thuis over hebben gepraat weet ik niet.

Als je iets niks vindt moet je het gewoon niet doen. Dat is voor niemand gezellig, toch?

Balletmama76

Balletmama76

21-08-2010 om 22:32

Sommige van de uitjes zijn wel erg leuk

Dochterlief zat maar 5 maanden op de psz, we kwamen naar NL toen zij 3,5 was. In deze tijd viel ook een uitje naar de lammetjesboederij waar wij als begeleiding meegingen (man en ik).

En ik moet toegeven, dat ik er net zoveel lol in had als de kinderen, er is zelfst nog een foto van mij met zo'n grijns en een pasgeboren lammetje op m'n arm...

Tinus_p

Tinus_p

22-08-2010 om 12:22

Niet voor werkende ouders

Tops:
"Niet voor werkende ouders?"
Jups. Een psz is traditioneel geen opvang, en houdt dus ook geen rekening met werk van ouders. Een psz is eerder een soort pre-onderwijs, puur voor het kind. Door zwaar te leunen op meedraaimoeders etc zijn zulke voorzieningen ook traditioneel goedkoop.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-08-2010 om 15:46

Tops

"Dus lijkt mij sterk dat het verplicht is."
Dat IS het ook vrijwel nooit. Ouders VOELEN zich soms moreel verplicht, maar echt, dat is het (op een enkele uitzondering wellicht na) gewoonweg niet.
PSZ'en staan volledig in hun recht ouder te vragen om hulp. Ouders staan volledig in hun recht door te zeggen 'nee, ik niet'.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2010 om 16:34

Tinus

Ik val zomaar middenin een discussie waar ik niet aan mee doe, maar toen mijn kinderen op de psz zaten kon je kiezen voor meerdere ochtenden per week of 2 uur op twee middagen. De ochtend was echt heel handig voor werkende ouders. Je kind kon om 8 uur al 'gedropt' worden en om 1 uur weer opgehaald. Kind had dan al gegeten. De middagen waren puur voor het kind. Lekker even 2 uurtjes met leeftijdsgenootjes, terwijl mams of paps de boodschappen kon doen. (of koffie kon leuten) Dan heb ik het dus over 17-15 jaar geleden. Ik heb er overigens nooit een poot hoeven uitsteken. Er waren ruim voldoende leidsters. Betalen ging naar inkomen, dus de breedste schouders droegen de meeste kosten.

Als docent van de moeders

erger ik me soms nogal aan de min of meer verplicht verwachtte aanwezigheid van ouders bij activiteiten van kinderen op de peuterspeelzaal (en school). Vooral aan het einde van het jaar, als de lente begint, liep het soms de spuigaten uit. Moeder tegen mij: ik kan dan en dan niet komen, want kind heeft uitstapje naar kinderboerderij, ouders moeten mee, anders mag het kind niet mee. Ik heb de juffen van de peuterspeelzaal daar een keer op aangesproken. Hun argumentatie:
- peuterspeelzaal is niet voor opvang (met andere woorden: een van de ouders is verplicht beschikbaar te zijn als het kind op de peuterspeelzaal zit);
- voor de ouders is het goed als ze zien hoe je met kinderen kunt omgaan en spelen;
- voor ons is het anders niet te doen.
De lessen bij mij zijn echter verplicht voor de ouders.
Ik heb als antwoord gegeven dat de ouders juist voor de peuterspeelzaal kiezen, omdat ze dan naar de lessen kunnen komen. En dat de ouders 7 dagen in de week 24 uur per dag al voor de kinderen zorgen. Dat ze van die 7x24 uur zorg nu 3x3 uur per week les krijgen is voor henzelf heel belangrijk. En die ruimte wil ik voor hen eigenlijk wel opeisen.
De peuterspeelzaal is daarna wat anders met dit alles omgegaan, ouders worden niet meer op een indirecte manier verplicht om mee te gaan, als ze het willen kan het altijd, maar de prioriteit ligt bij de lessen die zij zelf moeten volgen. Het scheelt ook dat de peuterspeelzaal steeds minder kinderen krijgt. Ouders die toch al kinderopvang hebben maken er meestal geen gebruik van en er komen steeds minder kinderen. Dus de peuterspeelzaal is blij met elk kindje dat komt, al is het maar omdat moeder dan les heeft. zo lost het probleem zich uiteindelijk vanzelf op: minder kinderen maakt peuterspeelzalen klantvriendelijker.

Als moeder had ik een gezonde (in mijn ogen dan) afkeer van met mee moeten doen op de peuterspeelzaal van mijn kinderen, of op school. Als ik dat soort dingen leuk vind had ik er wel in willen werken, maar ik vind andere dingen leuk. En naast die paar uurtjes zorgde ik zelf alle andere uren voor de kinderen, inclusief kinderboerderij, zwembad en soms zelfs een indoorspeeltuin. Ik vond het betuttelend naar ouders toe.
Voor het kind (en voor de ouders) vond en vind ik het nog steeds belangrijk dat kinderen ervaren dat er buiten de ouders om ook andere plekken zijn waar ze zich bezig kunnen houden en ontwikkelen. Niet alles in hun leven moet/mag afhankelijk zijn van ouders. Er is meer en ik ga er eenvoudigweg van uit dat dat andere ook goed is. Wellicht op een andere manier, maar dat is juist het verrijkende.
Dus Kiki, ik zou me op geen enkele manier laten chanteren om mee te doen. Als het al verhelderend zou zijn om een keer te zien waar je kind 'al die uren' mee bezig is kun je wellicht een keer meekijken op een meekijkochtend, of één keer organiseren dat je zelf je kind brengt en dan een uurtje later gaat werken. Maar dan toch als iemand die kijkt naar de situatie en niet als iemand die vrijwillig verplicht hand- en spandiensten moet gaan verrichten.

Oh ja, elk jaar deed ik wel mee met sinterklaas: ouders moesten dan een leuk kadootje kopen en dat leuk inpakken voor de kinderen, waarna de peuterspeelzaal via sinterklaas het kadootje aan de kinderen gaf, in het bijzijn van de ouders, zodat de ouders konden zien hoe blij hun kind was met het kadootje. Er werd wel een richtbedrag afgesproken, want anders was het niet eerlijk. Leuk... Niet dus. In gepakte ballon van de juffen zelf had ik nog leuker gevonden.

Tsjor

Problemen van directie

Geerke, als de directie van een school bepaalde voorwaarden stelt -die op zich wel terecht zijn-, bijvoorbeeld dat er niet één leerkracht met de kinderen mee mag op de fiets, dan is het toch ook aan de directie om daar oplossingen voor te zoeken en niet aan ouders om dat op te lossen. Ouders doen het uit solidariteit met de kinderen en met de leerkracht. Maar eigenlijk klopt het gewoonweg niet. Andere vormen van vervoer (mijn kind ging in Amsterdam met de hele klas met de bus die betaald werd door school, ik woonde 200 km verderop, evenals andere ouders), minder activiteiten, inzet van klasse-assistenten etc. Een Belgische forum-deelnemer heeft daar ooit een vermakelijke beschrijving van gegeven, zowel over haar verbazing over de Nederlandse situatie als over haar eigen situatie.
Een voorzet: directie gaat zelf onderhandelen met openbaar vervoersmaatschappij en wethouder van de gemeente over de mogelijkheid om goedkope schoolabonnementen in te zetten die administratief en technisch gezien ook nog uitvoerbaar zijn.
Andere mogelijkheid: in het kader van kontakt met de werkvloer en noodzakelijke bezuinigigngen assisteert de directie zelf één dag per week als onbetaald vrijwilligerswerk.
andere mogelijkheid: alle activiteiten waarbij ouders gevraagd worden mogen alleen als daar in een apart overleg tussen directie en (afvaardigigng van) ouders overeenstemming over is bereikt.
Andere mogelijkheid: alle uren die van ouders gevraagd worden krijgen een papieren rekeneenheid van 10 euro per uur. Op die wijze houden leerkrachten en ouders bij voor de directie welke economische input ouders dat jaar aan school geleverd hebben. Directie verantwoordt in het jaaroverzicht wat ze met deze economische input heeft gedaan, waarom het nodig was etc.
Of de directie mag het natuurlijk zelf gaan bedenken. Prima zo'n eis, maar kom dan maar met voorstellen hoe het dan wel kan.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.