Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nensie

Nensie

23-03-2012 om 12:39

Ouderraad, oudervereniging, hoe regel je het goed? (miriam)

In het archief vond ik het volgende, gepost door Miriam Lavell.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2438635
Zijn er voorbeelden van scholen waar het op deze manier geregeld is? Of zijn er andere voorbeelden van een goed werkende en goed georganiseerde ouderraad / oudervereniging?
Groet, Nen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nen, je had het misschien beter even kunnen citeren. Dit schreef ik "Je kunt niet verplicht lid worden van een oudervereniging. Niet tekenen lijkt me. Of nvt invullen. Geen punt van maken. De school weet heel goed hoe het zit. Alle kans dat ze er helemaal niet op terug komen."
Maar ik begrijp je vraag niet goed.
Ja, er zijn scholen die doen alsof je verplicht en automatisch lid wordt van de oudervereniging. Maar op de meeste scholen werkt het anders.
Goed werkend en goed georganiseerd is een relatief begrip. Op de meeste scholen blijft een correcte omgang met de vrijwillige ouderbijdrage een heikel punt.
Groet,
Miriam Lavell

Nensie

Nensie

23-03-2012 om 12:59

Je hebt gelijk miriam, even opnieuw.

Ik had ook nog eens een verkeerde link geplaatst...
In dezelfde draad schrijf jij:
Ik ben in principe voorstander van een oudervereniging die leuke dingen organiseert, waarvan ouders vrijwillig lid kunnen worden en die activiteiten organiseert waaraan ook niet leden deel kunnen nemen, al betalen die laatsten per activiteit wat meer.
Om verwarring te voorkomen dienen die activiteiten wel buiten schooltijd te vallen en daarmee ook letterlijk buitenschoolse activiteiten te zijn.
Het probleem dat je schetst, wat moeten we nou toch met die enkele niet betalers, komt dan niet voor. De groep leerlingen met wie je werkt, bestaat in dat geval uitsluitend uit betalers.
Ik ben absoluut tegen het uit ouderbijdrages betalen van lessen, leerkrachten of lesmateriaal dat tijdens de verplichte schooltijd gebruikt wordt.

Ik vroeg me af of er scholen bestonden met een oudervereniging die daadwerkelijk zo georganiseerd is, of dat er andere voorbeelden zijn van scholen waar het op een andere (maar ook wettige en kloppende) manier is georganiseerd.

Groeten,
Nen.

Nensie

Nensie

23-03-2012 om 13:03

Nog een poging...

In dezelfde draad schrijf jij:

"Ik ben in principe voorstander van een oudervereniging die leuke dingen organiseert, waarvan ouders vrijwillig lid kunnen worden en die activiteiten organiseert waaraan ook niet leden deel kunnen nemen, al betalen die laatsten per activiteit wat meer.
Om verwarring te voorkomen dienen die activiteiten wel buiten schooltijd te vallen en daarmee ook letterlijk buitenschoolse activiteiten te zijn.
Het probleem dat je schetst, wat moeten we nou toch met die enkele niet betalers, komt dan niet voor. De groep leerlingen met wie je werkt, bestaat in dat geval uitsluitend uit betalers.
Ik ben absoluut tegen het uit ouderbijdrages betalen van lessen, leerkrachten of lesmateriaal dat tijdens de verplichte schooltijd gebruikt wordt."
(einde citaat)

Ik vroeg me af of er scholen bestonden met een oudervereniging die daadwerkelijk zo georganiseerd is, of dat er andere voorbeelden zijn van scholen waar het op een andere (maar ook wettige en kloppende) manier is georganiseerd.

Was bij ons zo

Op de school van mijn kinderen waren er enkele activiteiten tijdens schooltijden (sinterklaas, kerst, sportdag, schoolreis), maar was het meest actieve deel buiten de schooltijden (schaken, lezen, hobby, fotografie).
Daar kon je je apart voor opgeven als een soort 'club'. Je betaalde er apart voor.
Groet,
Miriam Lavell

Nensie

Nensie

23-03-2012 om 13:18

Maar die activiteiten onder schooltijd, door wie werden die dan betaald? Door de leden van de oudervereniging, die dan ook zo vriendelijk waren om mee te betalen voor de niet-leden?
En de activiteiten buiten school, waren daar ook leerkrachten bij betrokken? Of stelde school de ruimte ter beschikking?
Even de context van mijn vraag, op onze school zijn we aan het bekijken of er in plaats van de ouderraad een oudervereniging kan worden opgezet. Ik zit in de ouderraad en zie ideeën ontstaan (inderdaad, verplicht lidmaatschap) en wil daar graag goede ideeën tegenover zetten.
Groet, Nen.

Oplossing bij welk probleem?

"Maar die activiteiten onder schooltijd, door wie werden die dan betaald? "
Uit de vrijwillige ouderbijdrage + een bijdrage van de school. Die vrijwillige bijdrage werd door vrijwel iedereen betaald. Het was een donatie. Er was ook een speciale feestdag/avond voor om extra geld op te halen.
"En de activiteiten buiten school, waren daar ook leerkrachten bij betrokken? '
Niet per se, maar leerkrachten hebben ook hobby's. Dus was er de fotografieleerkracht en de schaakleerkracht. Maar die andere dingen werden vaak door een ouder of door iemand uit het dorp gedaan.
"Even de context van mijn vraag, op onze school zijn we aan het bekijken of er in plaats van de ouderraad een oudervereniging kan worden opgezet."
Welk probleem moet dat oplossen?
Groet,
Miriam Lavell

Nensie

Nensie

23-03-2012 om 21:09

De problemen

Problemen is een groot woord. Een aantal dingen:
1. In de ouderraad hebben klassenouders zitting. Zij vertegenwoordigen de ouders uit hun klas. Maar klassenouders zijn daarnaast eigenlijk vooral hulpouders en het is natuurlijk niet altijd zo dat mensen die graag de juf helpen, vanzelf de besten zijn om ouders te vertegenwoordigen... en vice versa.
2. In de ouderraadvergaderingen worden soms allerlei zaken besproken die daar niet thuis horen.
3. Door een oudervereniging te beginnen, hoopt men meer ouders te betrekken bij de organisatie van de leuke extra's op school. Nu ligt die taak trouwens bij een apart activiteitengroepje, dat ook vertegenwoordigd is in de ouderraad.
4. De ouderbijdrage zou door meer mensen betaald worden als zij meer invloed zouden hebben op de wijze waarop het wordt besteed.
5. De financiën zijn beter / makkelijker te regelen, wanneer het de financiën van een aparte vereniging zijn.
6. En last but not least, ouders zouden dus inderdaad op deze manier verplicht kunnen worden te betalen (wat dus niet waar is).
Dit zijn zo wat dingen die ik hoor, maar ik heb geen idee wat daarvan waar is / niet waar is.

Taken

"1. In de ouderraad hebben klassenouders zitting. Zij vertegenwoordigen de ouders uit hun klas. "
Rare constructie. Ouders worden vertegenwoordigd in de MR. De klassenouder is hulpouder en schakel tussen de juf en de overige ouders bij het organiseren van activiteiten.
"2. In de ouderraadvergaderingen worden soms allerlei zaken besproken die daar niet thuis horen. "
Die klassenouders die zich vertegenwoordiger van ouders voelen, of die door ouders op die manier worden aangesproken, zullen diepgravende onderwerpen ter tafel brengen. Ik gok: schoolbeleid tav verlofdagen, vakantiespreiding, studiedagen, tso, bso, die ene vervelende leerling met die rotmoeder, rare toetsuitslagen, allergene toestanden (stof, huisdieren in de klas) en luis.
"3. Door een oudervereniging te beginnen, hoopt men meer ouders te betrekken bij de organisatie van de leuke extra\'s op school."
Dat is een vreemde verwachting. Mensen (ouders zijn net mensen) worden steeds minder vaak lid van een vereniging. Ze kiezen er niet voor. Verplicht lid maken kan niet, maar zou bovendien ook niet helpen want als je al verplicht lid zou maken (op papier) dan lukt het nog steeds niet om die mensen te verplichten mee te doen of te betalen. Hoe dieper je het mes op de keel zet (dwang), hoe meer er zullen afhaken.
Dat kan beleefd, door oproepen te negeren en niet te betalen, maar het kan ook onbeleefd door verhaal te halen. Dat roep je dan op. Niet fijn.
De formele weg kan ook nog: als iedereen dan verplicht lid is gemaakt, dan kan de meerderheid van ouders dat lidmaatschap erkennen en op de eerstvolgende ledenvergadering de vereniging opheffen.
Heb je niks aan.
"4. De ouderbijdrage zou door meer mensen betaald worden als zij meer invloed zouden hebben op de wijze waarop het wordt besteed. "
Dan hebben ze vooral ook meer invloed op de hoogte van het bedrag. Met een meerderheid 'nee' zeggen, kan dan. Tenzij je erop gokt dat de beperkte groep ouders die nu wel meedoet de enigen zijn die zullen verschijnen op de vergadering en dat zij zodoende beslissen over de meerderheid. Zie commentaar bij punt 3. Daar krijg je ruzie van.
"5. De financiën zijn beter / makkelijker te regelen, wanneer het de financiën van een aparte vereniging zijn. "
Want? Is er een probleem met de bijdrage van school aan de activiteiten? Of pikt school het geld van de ouderraad in voor door school verzonnen activiteiten/projecten?
De juiste analyse van 'het probleem': De ouderraad bevindt zich op een dwaalspoor (houdt zich bezig met niet leuke dingen), er zijn te weinig ouders om zich in te zetten voor leuke dingen, er wordt te weinig betaald voor de leuke dingen die georganiseerd worden.
Vertaal dat naar 'stemmen met de voeten' en de conclusie moet zijn dat de meerderheid van ouders niet wil wat de ouderraad wil.
Minder organiseren dus.
Spreekt er iemand van de school mee in de OR vergadering?
Groet,
Miriam Lavell

Nensie

Nensie

24-03-2012 om 22:44

Verwarring

Anne-Fleur: "Nensie, ik denk dat je de ouderraad verwart met de MR."
Tja... ik kom misschien verward over, maar dit heb ik echt niet zelf bedacht.
Miriam: "Rare constructie."
Dat vat de situatie mooi samen. Het probleem dat moet worden opgelost, is dat we nu een rare situatie hebben. Om het beeld compleet te maken, voor de 'leuke dingen' hebben we een "Activiteitencommissie". In de OR vergadering heeft altijd iemand zitting uit de AC én uit de MR en ook nog uit het team. Ik denk dat de OR een soort klankbordfunctie heeft gekregen, mogelijk in het verleden ontstaan doordat er een te grote afstand werd ervaren tot de MR??? Ik gok maar wat. Duidelijk is dat we naar een andere constructie moeten (en willen).
Het idee dat een oudervereniging alles op gaat lossen, is niet het mijne. Verplicht lidmaatschap al helemaal niet. Daarom zoek ik voorbeelden van scholen waar dit alles wel goed is georganiseerd.
Groeten, Nensie.

Statuut?

Is het een openbare school of een algemeen bijzondere? Het proeft een beetje naar een jaren '60 inspraakmodel. Is er een soort van statuut van die ouderraad? Een beschrijving van de oorsprong: waarom is het zo georganiseerd? Welk doel zou dat moeten dienen?
Het lijkt me dat je die activiteitencommissie de OR moet laten zijn.
Als er dan ook nog een afstand tussen MR en ouders overbrugd moet worden, dan zou ik daarvoor een MR blog op de schoolsite openen. Kan iedereen meelezen. Scherm het af (password) en ouders kunnen daar ook ideeën kwijt. Voor zwaardere problemen van ouders moet er een vertrouwenspersoon zijn op school.
Nou ja, kortom: Haal de taken en doelen van de verschillende organen uit elkaar.
Ik weet niet of je iets hebt aan een voorbeeld van een school waar het wel goed geregeld is. De precieze gang van zaken is moeilijk te achterhalen.
Voor verenigingen geldt art. 2:35 BW "Het lidmaatschap eindigt:
a. door de dood van het lid, tenzij de statuten overgang krachtens erfrecht toelaten;
b. door opzegging door het lid;
c. door opzegging door de vereniging;
d. door ontzetting."
Hieruit volgt dat je niet verplicht lid kunt zijn. Je moet altijd op kunnen zeggen (b). Het artikel vermeldt zelfs dat dat eenvoudig moet zijn "6.
De vereniging draagt er zorg voor dat leden de voor opzegging van het lidmaatschap noodzakelijke informatie eenvoudig kunnen raadplegen. De informatie wordt in ieder geval opvallend vermeld op de hoofdpagina van de website en op bladzijde 1, 2 of 3 van het ledenblad, indien een vereniging gebruik maakt van deze communicatiemiddelen."
Kortom: een vereniging met verplicht lidmaatschap kan niet en biedt dus ook geen oplossing.
(uitzondering is de vereniging van eigenaren bij appartementen, maar daar is dan ook een apart wetsartikel voor 5:124 BW).
Groet,
Miriam Lavell

Nensie

Nensie

25-03-2012 om 21:52

Dank je Miriam. Helder verhaal over dat lidmaatschap. Ik ga eens zien of ik er iets mee ga doen, uit elkaar pluizen inderdaad.

Nensie

Nensie

26-03-2012 om 16:53

Nog wat...

Miriam: "Is het een openbare school of een algemeen bijzondere? Het proeft een beetje naar een jaren '60 inspraakmodel."
Het is een openbare Montessorischool en ach... het zijn al bijna wéér de jaren 60 Van klassenouders wordt vooral verwacht dat ze heel laagdrempelig en benaderbaar zijn. De OR vergaderingen vormen zo een soort platform waar de OR-leden horen wat er allemaal over het schoolplein ruist.
Er is een reglement en daarin staat als taakomschrijving van de ouderraad:
• bijdragen tot de bloei van de school
• belangen behartigen van ouders en leerlingen bij MR en schoolleiding
• de betrokkenheid van ouders bij school vergroten
• te bevorderen dat ouders ondersteunende werkzaamheden voor school kunnen verrichten
• organiseren van evenementen
• vaststellen taken en bevoegdheden van de ouderraad
Wat mij betreft allemaal punten die anders georganiseerd zouden moeten worden. Wel wordt de 'klankbordfunctie' als belangrijk gezien. Ik denk niet dat we dat gaan ondervangen met een Blog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.