Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ouders en verplichtingen op het vo

Wat mij betreft is dat gewoon betrokkenheid bij je kind. Heel fijn dat hij zo zelfstandig is. Maar je wilt toch ook vanuit school horen hoe het gaat. Zeker in de aanloop naar de examens. En voor kinderen is het niet prettig dat ouders alleen maar op school komen als er problemen zijn. Je mag ook gewoon horen dat het goed gaat en trots zijn op je zelfstandige kind!

Ik heb buren waar alles lijkt te draaien om één kind. Over de 2 anderen hoor je ze nooit. Die redden zich wel (zoeken het maar uit). Dat komt zeer eenzaam en ongeïnteresseerd over. 

yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 09:14:

[..]

Onze zoon is erg autonoom en is erg blij dat wij achter hem staan, maar hem de ruimte gunnen het gewoon zelf te doen.Met trots gaat hij op pad. En zit er echt niet op te wachten dat zijn ouders op school verschijnen.

Ik was ook zogenaamd zo'n autonoom kind, woonde met 17 al op mezelf. 

Maar ondertussen wist ik ook heel goed wat mijn ouders wilden horen. Ik verkondigde overal dat ik het zo fijn vond zelfstandig mijn eigen gang te gaan. Maar diep in mijn hart wist ik heel goed dat dat van thuis de gewenste boodschap en het gewenste gedrag was. 

Terugkijkend had ik graag wat meer bemoeienis gewild. Ik weet nog steeds die ene keer dat mijn moeder naar een oudergesprek ging. Niet omdat het gesprek inhoudelijk zoveel veranderde, maar omdat het liet zien dat ze belangstelling had voor wat er in me omging. 

Wat Magister en de cijfers betreft ben ik het helemaal met je eens. Dat is doorgeslagen. Kinderen moeten zelf kunnen vertellen over een cijfer ipv dat de ouders meekijken. Maar een gesprekje op school moet je doen, vind ik. Niet omdat daar zoveel belangrijks te bespreken valt, maar vanwege het signaal dat je ermee afgeeft. 

Als ik ongelijk heb, dan kijkt je zoon daar later denk ik minder naar aan terug dan als jij ongelijk hebt. 

Relatie bouw je op in goede tijden dus daarom is het gesprek bij de start van een schooljaar juist belangrijk. Mocht het in de loop van het jaar onverhoopt toch minder gaan dan verwacht dan hoef je geen contact meer op te bouwen. Je weet dan al bij wie je kan zijn. 
En los daarvan, wat kost dit gesprekje jou? ik zie het als betrokken zijn bij mijn kind, weten waar hij mee bezig is, vanuit zijn leefwereld. Alleen maar leuk. Er zijn ook ouder dagen op de verschillende uni's en HBO opleidingen, ook leuk om naar toe te gaan. 

yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 09:44:

[..]

Nou, ik vind die bemoeienis dus helemaal geen vooruitgang. Met de neus in magister zitten, onvoldoendes kunnen niet meer worden weggepoetst voordat pa en ma het zien, uurtje spijbelen en dat rechtbreien kan niet meer, ouders die precies kunnen zien waar hun kind uithangt door trackingapps.

Ik verwacht van school een belletje als dingen uit de hand lopen, kind aan de drugs is of geronselt is als spion voor Rusland. Een 17jarige mag zijn eigen leven leiden en zelf bepalen wat hij of zij met de ouders deeld.

Jemig, ik denk eigenlijk dat je een bezoekje aan een school wel kunt gebruiken met al die spelfouten van je. 

ik vind het best bijzonder om het accepteren van een uitnodiging voor een driehoek gesprek te vergelijken met het controleren van je kind met een tracking app?

SuzyQFive schreef op 15-10-2025 om 10:21:

Docent VO hier, wij doen ook driehoeksgesprekken en ja, die zijn verplicht omdat ze meer doen dan enkel de schoolprestaties van je kind met elkaar bespreken. Het gaat ook om vaardigheden opdoen zoals leren reflecteren (heel erg nuttig in het vervolgonderwijs waar je dit voortdurend moet doen), leren presenteren en dit voorbereiden, doelen leren stellen etc.
Je gaat ook niet voor de school maar voor je kind. En je kind kan wel zeggen dat het van hem niet hoeft maar er zit toch vaak teleurstelling als ouders niet komen. Je kind houdt zijn presentatie dan alleen voor de mentor (coach).
Dit is ook een onderdeel van opvoeden en jij kan het onzin vinden maar het is gewoon onderdeel van het curriculum van school.

Precies dit! 

To, jij legt vooral de link in je reacties dat gesprekken alleen nodig zouden zijn als het niet goed gaat. Het is veel meer dan dat. Net wat SuzyQFive schrijft; school heeft het waarschijnlijk tot een onderdeel van het curriculum gemaakt. Dat je zoon er geen behoefte aan heeft, tja dat is dan pech, hij bepaalt dat niet lijkt mij; hij zal ook die presentatie moeten doen. Ik begrijp oprecht niet waar je zo'n moeite mee hebt; toch leuk om je kind een presentatie te zien doen. Nog nooit naar een gesprek geweest....ik kan me er weinig bij voorstellen dat je zo weinig interesse hebt in de schoolgang van je kind.

Ik deel de mening van de meesten hier. Gewoon gaan. Interesse tonen in het schoolleven van je zoon pakt niets van zijn autonomie af en zal alleen maar meer verbinding brengen wat zijn resultaten ten goede zal komen. Succesvol zijn is meer dan alleen maar goede cijfers halen. Dat heeft ook te maken met hoe je in het leven staat en omgaat met zaken die erbij horen. Juist niet alleen maar alles zelf bepalen maar soms ook met de stroom meegaan. Je zoon zou het die vond ter sprake kunnen brengen met zijn coach. Wat hij van een 3-gesprek vindt. Wat jij er van vindt. Een gesprek levert altijd meer op als negeren of ergens tegen aan schoppen. 

yasmijn27

yasmijn27

15-10-2025 om 18:40 Topicstarter

Gingergirl schreef op 15-10-2025 om 18:19:

[..]

Precies dit!

To, jij legt vooral de link in je reacties dat gesprekken alleen nodig zouden zijn als het niet goed gaat. Het is veel meer dan dat. Net wat SuzyQFive schrijft; school heeft het waarschijnlijk tot een onderdeel van het curriculum gemaakt. Dat je zoon er geen behoefte aan heeft, tja dat is dan pech, hij bepaalt dat niet lijkt mij; hij zal ook die presentatie moeten doen. Ik begrijp oprecht niet waar je zo'n moeite mee hebt; toch leuk om je kind een presentatie te zien doen. Nog nooit naar een gesprek geweest....ik kan me er weinig bij voorstellen dat je zo weinig interesse hebt in de schoolgang van je kind.

Ik heb 2 kinderen waarvan nu nog 1 op het vo. Ik ben altijd naar info-avonden en voorstellingen geweest, pws-presentatie, diploma-uitreiking. Alleen niet naar 10minutengesprekken.

Een gesprek met een docent terwijl er niks te vertellen valt is zonde van ieders tijd. In de 2e had de mentor ook examenklassen en zij vroeg echt of we de laatste 10minutengesprekken alleen wilden boeken als het echt nodig was. Die mensen hebben echt nog meer te doen.

Nogmaals, dit gaat niet over een brugpieper, maar over een 17jarige!

Tof voor zoon. Not.

Alle ouders komen netjes op de afspraak.
En hij is de enige wiens ouders geen enkele interesse in hem en school hebben en die hun kat sturen.

Alleen al uit respect naar zoon en de moeite die hij doet om redelijke punten te halen zou ik gewoon die 10 minuten gaan uitzitten.

Als jij er dan zo'n hekel aan hebt ... stuur dan zijn vader.

Hij kan er ook met zijn pet naar gooien, de school in de fik steken en dan zit je straks elke week bij de directie.

Met zo weinig interesse voor kind ... niet schrikken als ie straks naar de andere kant van 't land verhuist voor zijn studie en nooit meer terugkomt. En dat je dus eventuele kleinkinderen - en hemzelf - ook in 't beste geval later 2 keer per jaar ziet "want oma is toch niet geïnteresseerd".

Ook iemand die autonoom is is nog steeds een kind. En kinderen zijn heel loyaal aan hun ouders. Natuurlijk weet of merkt hij dat jullie hier totaal geen zin in hebben. Dus lost hij alles wel weer alleen op. Moet hij straks ook alleen naar de open dagen voor het vervolgonderwijs? En geef jij ook geen feestje voor zijn diploma? Dat kan hij prima alleen regelen toch? 

Als je het niet eens kunt opbrengen om naar een gesprek te gaan over de toekomst van je kind. Waarom heb je ze dan? Echt minimaal inzet en interesse. 

Wat houdt een driehoeksgesprek in dan? Er zal toch een reden zijn waarom het verplicht is en de 10-minutengesprekken/mol-gesprekken niet. 

Lizzyliz schreef op 15-10-2025 om 19:58:

Wat houdt een driehoeksgesprek in dan? Er zal toch een reden zijn waarom het verplicht is en de 10-minutengesprekken/mol-gesprekken niet.

Een MOL gesprek is een 3hoeks gesprek, een 10 minuten gesprek hoeft de leerling vaak niet bij aanwezig te zijn.

Ysenda schreef op 15-10-2025 om 20:00:

[..]

Een MOL gesprek is een 3hoeks gesprek, een 10 minuten gesprek hoeft de leerling vaak niet bij aanwezig te zijn.

Op de middelbare school zijn kinderen altijd bij de gesprekken. Zelfs op de meeste basisscholen al. En met een 17 jarige ga je samen in gesprek over de voortgang.

yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 18:40:

[..]

Ik heb 2 kinderen waarvan nu nog 1 op het vo. Ik ben altijd naar info-avonden en voorstellingen geweest, pws-presentatie, diploma-uitreiking. Alleen niet naar 10minutengesprekken.

Een gesprek met een docent terwijl er niks te vertellen valt is zonde van ieders tijd. In de 2e had de mentor ook examenklassen en zij vroeg echt of we de laatste 10minutengesprekken alleen wilden boeken als het echt nodig was. Die mensen hebben echt nog meer te doen.

Nogmaals, dit gaat niet over een brugpieper, maar over een 17jarige!

Maar dit gaat niet over een 10 minutengesprek; (waarom kun jij dat verschil niet begrijpen?) maar over een driehoeksgesprek waarbij je zoon een presentatie moet geven dus er valt wel degelijk iets te bespreken, namelijk zijn presentatie. Een gesprek is er ook als het goed gaat en dus nooit zonde van de tijd.  Leeftijd doet er niet toe; het is een opdracht van school die hij moet doen en waarbij het logisch is dat ouders erbij zijn, driehoek; school- ouder- leerling. Hier zijn de driehoeksgesprekken op alle leeftijden verplicht. Ook op de basisschool van onze jongste trouwens; heel leuk gesprek gehad vorige week met de juf van mini- Ginger en mini zelf ook al gast het goed toch een leuk en nuttig gesprek. En mini - Ginger gaf een super presentatie!!

Werkelijk nog nooit gehad dat ouders daar niet hern kwamen. Hooguit als er echt iets aan de hand was bv ouders in vechtscheiding die niet wilde komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.