yasmijn27
14-10-2025 om 23:04
Ouders en verplichtingen op het vo
Ben toch even benieuwd wat jullie van het volgende vinden:
Zoon zit in 5vwo, gaat prima, gewoon lekker. Studiekeuze al bekend enz.
Nou heeft school wat nieuws, het 3hoeksgesprek met de mentor die nu coach heet. Kreeg ik een uitnodigingsmail over, is verplicht. Voor ons als ouder.
Ik ben nog nooit naar een 10minuten gesprek op het vo geweest. Bemoei me zo min mogelijk met het vo van mijn kinderen, nooit nodig geweest ook. Zoon is 17, magister kijk ik nooit meer op. Zolangzaamaan is het toch zo dat hij dit zelf doet lijkt mij. Thuis vertelt hij wel over zijn plannen wb studie etc. Ik heb totaal niet de behoefte om over hem met een voor mij vreemde te praten.
Heb net ook een vriendelijk maitje gestuurd dat wij niet komen.
Maar vraag me nou toch wel af hoe ze denken dit verplicht te stellen voor de ouders?

yasmijn27
15-10-2025 om 21:02
Gingergirl schreef op 15-10-2025 om 20:22:
[..]
Maar dit gaat niet over een 10 minutengesprek; (waarom kun jij dat verschil niet begrijpen?) maar over een driehoeksgesprek waarbij je zoon een presentatie moet geven dus er valt wel degelijk iets te bespreken, namelijk zijn presentatie. Een gesprek is er ook als het goed gaat en dus nooit zonde van de tijd. Leeftijd doet er niet toe; het is een opdracht van school die hij moet doen en waarbij het logisch is dat ouders erbij zijn, driehoek; school- ouder- leerling. Hier zijn de driehoeksgesprekken op alle leeftijden verplicht. Ook op de basisschool van onze jongste trouwens; heel leuk gesprek gehad vorige week met de juf van mini- Ginger en mini zelf ook al gast het goed toch een leuk en nuttig gesprek. En mini - Ginger gaf een super presentatie!!
Werkelijk nog nooit gehad dat ouders daar niet hern kwamen. Hooguit als er echt iets aan de hand was bv ouders in vechtscheiding die niet wilde komen.
Hoho, er staat niks over een presentatie in de uitnodiging. Dat is er hier bijgehaald. Deze gesprekken komen ipv de 10 minutengesprekken, staat er heel duidelijk in.
En dit: 'Het doel is om samen te praten over de persoonlijke doelen, sterke kanten en ontwikkelpunten van uw kind.'
En daar hebben wij èn zoon helemaal geen behoefte aan.

yasmijn27
15-10-2025 om 21:09
Izza schreef op 15-10-2025 om 19:52:
Ook iemand die autonoom is is nog steeds een kind. En kinderen zijn heel loyaal aan hun ouders. Natuurlijk weet of merkt hij dat jullie hier totaal geen zin in hebben. Dus lost hij alles wel weer alleen op. Moet hij straks ook alleen naar de open dagen voor het vervolgonderwijs? En geef jij ook geen feestje voor zijn diploma? Dat kan hij prima alleen regelen toch?
Als je het niet eens kunt opbrengen om naar een gesprek te gaan over de toekomst van je kind. Waarom heb je ze dan? Echt minimaal inzet en interesse.
Naar die open dagen is hij al geweest. Hier gaat dat met vrienden, lekker een dag op pad. Over 2 weken loopt hij een dag mee met een opleiding.

Gingergirl
15-10-2025 om 21:25
yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 21:02:
[..]
Hoho, er staat niks over een presentatie in de uitnodiging. Dat is er hier bijgehaald. Deze gesprekken komen ipv de 10 minutengesprekken, staat er heel duidelijk in.
En dit: 'Het doel is om samen te praten over de persoonlijke doelen, sterke kanten en ontwikkelpunten van uw kind.'
En daar hebben wij èn zoon helemaal geen behoefte aan.
Uit ( jarenlange) ervaring weet ik dat het vaak wel via een presentatie gaat; de leerling begint het gesprek en presenteert het met aansluitend een gesprek.
Ik vind het oprecht triest en zorgelijk om te lezen dat je geen behoefte hier aan hebt. De persoonlijke doelen en ontwikkelpunten zijn toch iets waar je als ouder interesse in hoort te hebben. Stukje interesse naar de mentor-coach. Ook al gaat het goed met je zoon; dit zijn waardevolle gesprekken. Maar verder; het is een onderdeel wat erbij hoort. Je kunt als leerling niet altijd maar alles skippen omdat je er geen behoefte aan hebt.

AnnaNiem
15-10-2025 om 21:35
De driehoeksgesprekken hebben we al sinds groep 7 van de basisschool en vaker als eens per schooljaar.... En ze zit nu in VWO4 en zijn ze er nog. Soms moet ze wat presenteren (waar we nooit wat horen wat ze ons al niet verteld heeft) en het is goed dat ze reflecteert, dat we afspraken (zorgleerling) evalueren en algemene aandachtspunten weten. Verder is het altijd goed om de mentor eens te zien en te horen hoe en of ze haar zien. Als we er mee klaar zijn dan gaan we met zijn drieën even een ijsje of frietje eten. Gewoon omdat het kan.

yasmijn27
15-10-2025 om 21:40
Gingergirl schreef op 15-10-2025 om 21:25:
[..]
Uit ( jarenlange) ervaring weet ik dat het vaak wel via een presentatie gaat; de leerling begint het gesprek en presenteert het met aansluitend een gesprek.
Ik vind het oprecht triest en zorgelijk om te lezen dat je geen behoefte hier aan hebt. De persoonlijke doelen en ontwikkelpunten zijn toch iets waar je als ouder interesse in hoort te hebben. Ook al gaat het goed met je zoon; dit zijn waardevolle gesprekken. Maar verder; het is een onderdeel wat erbij hoort. Je kunt als leerling niet altijd maar alles skippen omdat je er geen behoefte aan hebt.
Wij zijn wel degelijk geinteresseerd. Hoe kom je daar nou weer bij?
Wij praten hierover tijdens de avondmaaltijd bijv.
Ik vind het triest en zorgelijk dat er blijkbaar ouders zijn die dit bij de mentor moeten horen.
Wij hebben al een kind naar een vervolgstudie geholpen. Door te luisteren en advies te geven als hierom werd gevraagt.
Zo ging dat bij ons vroeger ook. Net nog met mijn man over gehad, daar zijn ze alleen op school geweest om een krabbel onder een overstap van vwo naar havo te zetten. Alleen bij slechte rapporten of wangedrag moesten ouders naar school komen.
Dat heeft niks met desinteresse te maken, dat is de weg naar zelfstandigheid. Verdorie, als hij slaagt kan hij over dik 1,5 jaar op zoek naar een kamer. Het is geen klein kind meer.
Zoon heeft trouwens niks gehoord over een presentatie, wellicht dat dit in dit leerjaar niet hoeft.

Mischa83
15-10-2025 om 21:43
Ben het wel eens dat (overmatige) bemoeienis niet goed is, heb zelf ook de Magisterapp van mn telefoon verwijderd.
Grappig dat je zegt wel naar de algemene infoavond te gaan en niet naar het mentorgesprek, ikzelf doe het precies andersom. Die algemene info geloof ik wel, ik hoor 't wel van mn kinderen als ik iets moet weten. Maar mentorgesprek ga ik (we) wel heen. Voelt soms idd niet nodig, maar ik doe het ook alleen om aan mn kinderen te laten zien dat ze belangrijk voor me zijn. Maar ik snap dat als jij en zoon deze behoefte niet hebben of dit anders invullen, je deze 'verplichte' gesprekken overslaat. Zeker als alles gewoon lekker loopt op school. En inderdaad, hij is ook al 17.

Bakblik
15-10-2025 om 22:02
Gingergirl schreef op 15-10-2025 om 21:25:
[..]
Ik vind het oprecht triest en zorgelijk om te lezen dat je geen behoefte hier aan hebt. De persoonlijke doelen en ontwikkelpunten zijn toch iets waar je als ouder interesse in hoort te hebben. Ook al gaat het goed met je zoon; dit zijn waardevolle gesprekken. Maar verder; het is een onderdeel wat erbij hoort. Je kunt als leerling niet altijd maar alles skippen omdat je er geen behoefte aan hebt.
Nou dit inderdaad. Als hij straks een vervolgopleiding gaat doen horen dit soort dingen (al dan niet met ouders) er gewoon bij. Soms moet je opgedane kennis presenteren maar soms ook leerdoelen en gaat dan over in gesprek met docenten of mede-studenten. En in dit geval is het echt jong geleerd is oud gedaan.
Je kunt niet alles wat je onzin vindt skippen.
Net met dochter thuis een heerlijk gesprek gehad over iets dat ze maandag in moet leveren maar waar ze iets te laat aan is begonnen, omdat ze het onzin vindt.
Door alle mol- en driehoeksgesprekken genoeg geleerd om het juiste te zeggen om haar te motiveren er toch nog iets van te maken dat een voldoende gaat scoren.
Het is voor haar master, de bachelor is al binnen maar toch soms nog heerlijk dat ze dan bij mij komt om even "tegen me aan te zeuren" zoals ze dat zelf noemt en ik dan toch de juiste dingen weet te zeggen om haar te motiveren.

yasmijn27
15-10-2025 om 22:21
Mischa83 schreef op 15-10-2025 om 21:43:
Ben het wel eens dat (overmatige) bemoeienis niet goed is, heb zelf ook de Magisterapp van mn telefoon verwijderd.
Grappig dat je zegt wel naar de algemene infoavond te gaan en niet naar het mentorgesprek, ikzelf doe het precies andersom. Die algemene info geloof ik wel, ik hoor 't wel van mn kinderen als ik iets moet weten. Maar mentorgesprek ga ik (we) wel heen. Voelt soms idd niet nodig, maar ik doe het ook alleen om aan mn kinderen te laten zien dat ze belangrijk voor me zijn. Maar ik snap dat als jij en zoon deze behoefte niet hebben of dit anders invullen, je deze 'verplichte' gesprekken overslaat. Zeker als alles gewoon lekker loopt op school. En inderdaad, hij is ook al 17.
Nou, ik ga dus naar die info-avond om even de mentor gezien te hebben, mijn snuit te laten zien en wij krijgen hier altijd de algemene powerpoint waar dus niet de info in staat die bij de klas hoort zeg maar. Zoon zit in een klas met leerlingen die vrijwel allemaal hun eigen leerlijn volgen en waar weinig spannends gebeurd. Dus ook altijd mentoren die benadrukken dat ze alleen kunnen doorverwijzen, maar verder zelf niks kunnen. Die van dit jaar is ook net nieuw op school. Het zijn ook altijd korte verhaaltjes😃
Dit jaar was ik nieuwsgierig naar waar de examenreizen heen gaan, maar dat is nog niet bekend.

yasmijn27
15-10-2025 om 22:29
Bakblik schreef op 15-10-2025 om 22:02:
[..]
Nou dit inderdaad. Als hij straks een vervolgopleiding gaat doen horen dit soort dingen (al dan niet met ouders) er gewoon bij. Soms moet je opgedane kennis presenteren maar soms ook leerdoelen en gaat dan over in gesprek met docenten of mede-studenten. En in dit geval is het echt jong geleerd is oud gedaan.
Je kunt niet alles wat je onzin vindt skippen.
Net met dochter thuis een heerlijk gesprek gehad over iets dat ze maandag in moet leveren maar waar ze iets te laat aan is begonnen, omdat ze het onzin vindt.
Door alle mol- en driehoeksgesprekken genoeg geleerd om het juiste te zeggen om haar te motiveren er toch nog iets van te maken dat een voldoende gaat scoren.
Het is voor haar master, de bachelor is al binnen maar toch soms nog heerlijk dat ze dan bij mij komt om even "tegen me aan te zeuren" zoals ze dat zelf noemt en ik dan toch de juiste dingen weet te zeggen om haar te motiveren.
Ik hoop dat als zoon aan een master toe is hij lekker ergens een kamer heeft en kan mopperen tegen zijn huisgenoten.
Dat is denk ik wel iets waar je als ouder nu mee moet gaan helpen, het vinden van een studentenkamer. Dochter piepte er knap tussen tijdens de corona-periode toen de buitenlandse studenten wegbleven. Zoon zal harder zijn best moeten doen vrees ik.

IMI-x2
15-10-2025 om 22:39
yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 21:40:
[..]
Dat heeft niks met desinteresse te maken, dat is de weg naar zelfstandigheid. Verdorie, als hij slaagt kan hij over dik 1,5 jaar op zoek naar een kamer. Het is geen klein kind meer.
...
Dit is het moment om zich in te schrijven bij Studentenhuisvesting in de stad/steden van zijn keuze. Dan staat hij bovenaan de wachtlijst als hij een kamer zoekt. De kosten vallen enorm mee, meestal €25 inschrijvingsgeld, daarna heb je jarenlang een heel betaalbare kamer.

BlairW
15-10-2025 om 23:22
yasmijn27 schreef op 15-10-2025 om 21:40:
[..]
Wij zijn wel degelijk geinteresseerd. Hoe kom je daar nou weer bij?
Wij praten hierover tijdens de avondmaaltijd bijv.
Ik vind het triest en zorgelijk dat er blijkbaar ouders zijn die dit bij de mentor moeten horen.
Wij hebben al een kind naar een vervolgstudie geholpen. Door te luisteren en advies te geven als hierom werd gevraagt.
Zo ging dat bij ons vroeger ook. Net nog met mijn man over gehad, daar zijn ze alleen op school geweest om een krabbel onder een overstap van vwo naar havo te zetten. Alleen bij slechte rapporten of wangedrag moesten ouders naar school komen.
Zoon heeft trouwens niks gehoord over een presentatie, wellicht dat dit in dit leerjaar niet hoeft.
Dus omdat er vroeger geen ouders naar school gingen, hoeft dat nu ook niet? Ik vind juist die extra betrokkenheid iets goeds. Mijn ouders zijn vroeger inderdaad sporadisch eens op school geweest, bij de info avond en bij de diploma-uitreiking. Was dat beter? Ik weet het niet hoor. Ik vind het zelf ook erg prettig om toch wat meer betrokken te zijn nu bij de middelbare.
En de weg naar zelfstandigheid hangt echt wel van meer af dan wel of niet naar een driehoeksgesprek gaan, mag ik hopen.

Miepjecody
16-10-2025 om 00:07
IMI-x2 schreef op 15-10-2025 om 22:39:
[..]
Dit is het moment om zich in te schrijven bij Studentenhuisvesting in de stad/steden van zijn keuze. Dan staat hij bovenaan de wachtlijst als hij een kamer zoekt. De kosten vallen enorm mee, meestal €25 inschrijvingsgeld, daarna heb je jarenlang een heel betaalbare kamer.
Na 1.5 jaar bovenaan? Onder welke steen zit je?

Ysenda
16-10-2025 om 00:16
Miepjecody schreef op 16-10-2025 om 00:07:
[..]
Na 1.5 jaar bovenaan? Onder welke steen zit je?
Nou idd, ik zie eerder 5 tot 7 jaar ingeschreven staan maar de meeste kamers via de grote verhuurders gaan nog steeds via voorgedragen door medebewoners.