Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Cupcake

Cupcake

03-12-2019 om 15:07

Ouders gevraagd voor school zwemles

de juf van onze grp 6, heeft gevraagd om hulp van ouders (voorkeur: vaders) bij het schoolzwemmen, nl het in de gaten houden van de jongenskleedkamer.

Ben ik de enige die zich daar een beetje ongemakkelijk bij voelt?


Flavia

Flavia

10-12-2019 om 09:51

Miekemieke

Die badmeester/badjuf, staat over het algemeen dan nog les te geven bij het zwembad of daar de kinderen op te wachten die al klaar zijn. Er zal best 1 werknemer toezicht houden bij de kleedruimten, maar niet specifiek daarin, zal meer een regelmatige ronde zijn bv tijdens het schoonmaken.

De kleedruimten zijn de verantwoording van de leerkrachten/ouders.

Floria

Floria

10-12-2019 om 12:25

volgende les

Zodra de ene groep het water uit is, gaat de volgende erin meestal. Iedere keer alle zweminstructeurs een kwartier laten niksen tussen twee groepen in omdat er eentje op de kleedkamers moet letten is veel te duur (zowel het water als het personeel). Je zou dan een goedkopere kracht (schoonmaker of zo) dat moeten laten doen, maar die komt dan aan weinig anders toe. Plus dat het voor de ene groep helemaal niet nodig is en voor de andere groep je er wel 4 zou moeten hebben. En je kunt de zweminstructeurs niet bij het bad weg laten lopen, want dan verdrinkt er misschien een kind dat niet is waar het zijn moet.

Lente

Lente

10-12-2019 om 20:44

De badmeester/juf is bij het zwembad. Is daar verantwoordelijk

Er zit geen 10-15 minuten pauze tussen twee zwemlessen zodat de kinderen zich onder begeleiding van de badmeester/juf kunnen verkleden.

4-ogen

Maar waarom geldt dat dan niet voor de mama van X? Die kan ook raar doen... Het feit dat het een man is, moet voor het 4-ogenprincipe niet uit maken. Het idee dat mannen in het onderwijs, zorg en opvang niet wenselijk zijn, is een van de redenen dat er in die sectoren geen
voldoende personeel te vinden. Vervang man even door zwart en hoe discriminerend is het dan als je de helft van de potentie al niet als volwaardig behandeld en met achterdocht wordt bekeken.

Niet zo doordraven AnnaNiem

Het vier ogen principe wordt voor zover ik weet onafhankelijk van geslacht toegepast. Dus niet bij mannen wel en bij vrouwen niet.

"Het idee dat mannen in het onderwijs, zorg en opvang niet wenselijk zijn". Hoe komt je daar nou bij. Weet je hoeveel initiatieven en stimuleringsprogramma's zijn om juist meer mannen in het onderwijs te krijgen?

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

12-12-2019 om 14:51

Mannen

In de onderwijsdiscussie zag ik nog wel eens vermeld dat de samenvoeging van kleuter- en basisonderwijs destijds slecht is geweest voor het aantal mannen in het basisonderwijs. Dat zou nog best wel eens kunnen, dat mannen zich toch minder aangetrokken voelen tot onderwijs aan heel jonge kinderen.

Op de school van mijn jongste is de verhouding M/V 50/50, maar de mannen doen wel de hogere klassen. Op zijn BSO idem, een aantal (jonge) mannen, maar die doen de oudere groepen en niet de jongeren. Ze doen het trouwens heel goed en op een andere manier dan de vrouwen. Volgens mij is het toch waardevol om daar in ieder geval bij de wat oudere kinderen een soort evenwicht in te hebben.

Tiger

Tiger

21-12-2019 om 23:31

Eerste gedachte

toen ik dit las was: goed dat de school denkt aan de veiligheid van kinderen in de zwemles-kleedkamer.

Echter: ik heb zelf ook kinderen en ik weet ook heel goed dat ouders partijdig kunnen zijn bij akkefietjes tussen kinderen onderling.

Vaders die vrijwillig komen opletten zijn misschien wel goedkoop, maar als school kan je beter een professional inhuren voordat er discussies komen tussen ouders en medewerkers onderling over wat er toen en toen gebeurd is en dat de vader van Klaasje altijd aan de kant van Pietje en Klaasje staat etc.

Bloem

Bloem

31-12-2019 om 22:34

Rare vraag van de school

Allereerst is zeker niet elke ouder geschikt als toezichthouder. Hoe wil de school erachter komen welke ouders dat wel zijn? Ik vind kinderen hartstikke leuk maar dat betekent niet dat ik goed toezicht kan houden in de kleedkamer.

Daarnaast: moeten ouders niet werken in plaats van wekelijks toezicht houden in plaats van dat iemand met een afgeronde opleiding daartoe dat doet?

Een VOG wordt overigens maar zelden geweigerd (1 op de 300 keer), namelijk slechts in de gevallen dat er sprake is van een recente veroordeling voor een feit die in de weg kan staan aan de werkzaamheden. Het is een goede manier om mogelijke recidivisten buiten de deur te houden maar onvoldoende om ouders te screenen op geschiktheid voor deze taak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.