Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

03-07-2018 om 13:43

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen


Flavia

Flavia

16-05-2019 om 11:37

Merz

nee, ik heb er 1 en die worstelt zich nu door 1 havo. Ik heb zelf wel een wat rare carriere qua scholing.
Daarom vind ik dat VMBO zeer onterecht in het verdom hoekje zit en weet dat er vele wegen naar Rome leiden.

Merz

Merz

16-05-2019 om 15:43

serieus

Ik heb een beetje moeite om serieus te nemen wat jij schrijft Flanagan. Al jouw linken zijn ernstig gedateerd of komen uit het hoekje: mijn buurvrouw zegt het dus het zal wel waar zijn(startpagina). Weinig baankansen? Dat is toch zeker een grapje in een tijd waar overal personeelstekort is, ook vooral op MBO niveau. Aan zoon wordt nu al getrokken, en dan heeft hij nog niet eens een MBO diploma dus ik herken jouw geschetste beeld nav de link absoluut niet.

Natuurlijk zijn er mensen die hun neus ophalen voor BBL. Er zijn ook mensen die überhaupt hun neus ophalen voor het MBO, BOL of BBL.. Tja, is het enige wat ik daarvan kan denken.

Flavia: is het lastig ja dit eerste jaar? En komt dat dan vooral door nog niet kunnen plannen of heeft hij moeite met het niveau denk je? Vervelend om te zien maar net wat je zegt: als hij wil dan komt hij er wel, linksom of rechtsom .

Flavia

Flavia

16-05-2019 om 16:14

eerste jaar

het is de overgang naar havo, het ontwikkelen van faalangst in dit jaar helpt niet mee.
Ze staat nu op overgaan naar 2 havo, maar staat precies genoeg punten. Ze heeft geen ruimte voor uitglijers deze laatste periode meer. En dat maakt de druk nog groter dan die ze al voelt.

En ze houdt zich heel groot, laat eigenlijk niets los en dus weet ik niet wat ik moet doen.
Overhoren, los laten, samen doen of niks.

Voorbeeld wiskunde: huiswerk dat vindt ze makkelijk. Ze doet het ook goed. Op de toets doet ze de moeilijke sommen goed en de makkelijke verfoutert ze want het kan niet zo makkelijk zijn. Ergens in heeft ze in haar hoofd dat wiskunde moeilijk is en dat zij dat dus moeilijk moet vinden en dan kan het niet zo zijn dat antwoord wat zij gegeven heeft in de 'het is makkelijk' modus goed kan zijn.
En ook haar docent geeft aan dat ze het snapt en dat ze het kan, en dat wiskunde echt niet voor iedereen moeilijk is en zij hoort bij de genen voor wie het niet moeilijk is. Maar die boodschap komt gewoon niet binnen. En blijft al helemaal niet plakken.
En dan komt er weer een 5.5 binnen.
Ze moet gemiddeld 6.3 staan om over te mogen naar havo2 met nog wat eisen aan te korten en zo. Ze heeft op dit moment geen te korten en staat precies 6.3.

Er is vorige periode faalangsttraining gegeven en ik hoop dat die deze periode resultaat geeft.

Triva

Triva

16-05-2019 om 16:21

Flanagan

Nee er zijn niet zoveel bbl plekken in totaal. Dat komt omdat er bij heel veel mbo opleidingen helemaal geen werk is. Daar waar bbl wordt aangeboden is er werk.

Dat veel ouders het niet begrijpen is heel vervelend maar ze informeren zich ook niet. Bedrijven als IW of hoe heet die andere staan op open dagen van mboscholen.

Triva

Triva

16-05-2019 om 16:23

Oja

Het is de taak van vmbo scholen om bbl te promoten. Nadat er vorig jaar twee leerlingen naar iw gingen is de vmbo van mijn zoon een middagje langs geweest. Zo moet je dat doen. Trek bbl het vmbo in.

Merz

Merz

17-05-2019 om 00:48

open dag

Flavia, wat vervelend voor haar dat ze op die manier denkt, faalangst is toch een lastig iets. Ook voor jou als moeder verdrietig om dat van een afstandje te moeten bekijken .

Ze moet nog 1 proefwerk week, telt die ook zwaarder dan de anderen? Wanneer weet ze of ze over is?

Trivia, Installatiewerk en GoFlex bedoel je Op de open dag destijds stonden deze ook, naast een paar mbo scholen. Ook nog verschillende bedrijven die al naar leerlingen aan het hengelen waren. Ik ben zelf een ouder die alles los en vast leest over iets wat staat re gebeuren zoals nieuwe opleidingen voor de kinderen. Leuk net om te zien waar de kinderen terecht komen

Triva

Triva

17-05-2019 om 08:28

Merz

Ja idd goflex maar die heb ik verbannen omdat de man bij de stand drie jaar geleden zei dat vmbo basis geen enkele kans had. IW zei dat ze iedereen aannamen... Ik kon dat niet geloven, wat een verschil.

Flavia

Flavia

17-05-2019 om 11:48

dagje vrij

nou er is iets heel ergs gebeurd op school mam.
Vanmorgen om kwart over 9.

Je bent gelijk wakker achter je buro waar je een duf rapport zit te lezen.

Nou echt heeeeeel erg. De gemeente heeft een waterleiding geraakt en dus heeft de school geen water.
Alle niet examen klassen hebben vrij. O,O, O wat erg.

Hartslag kon weer omlaag.

aaaaarchhhhh, soms he, soms zijn pubers eigenlijk best wel heel leuk.

Voor de examenklassen zijn maatregelen getroffen en ze hopen het voor de examens starten opgelost te hebben.

Tango

Tango

17-05-2019 om 14:21

Haha, Flavia!

Jouw dochter zal blij zijn!
Wat spannend voor jullie dat ze zo op het randje van overgaan staat. Ik duim met jullie mee dat het gaat lukken. Hopelijk heeft de faalangsttraining resultaat gehad.

Hier is het eigenlijk ook nog spannend. Zoon staat 1 onvoldoende, voor Nederlands en voor Engels een 5,6, kan dus alle kanten nog op. Voor beide vakken komen nog cijfers binnen, voor Nederlands zelfs nog een 8,1 voor een boekverslag, maar geen idee hoe zwaar dat meetelt. Ik heb vandaag toch maar even een mailtje naar de mentor gedaan dat ik me een beetje zorgen maak. Voor Engels krijgt zoon deze week en volgende week nog een luistertoets, dat zijn meestal toetsen die het resultaat doen kelderen

Ik ga zo nog eens alle verhalen over BBL, bedrijven etc. lezen. Heel interessant. Zoon moet maandag een formulier met keuzevakken inleveren op school. Daar moeten we ons van het weekend nog even in verdiepen. Hij heeft er gisteren een uitleg over gehad. Maar best lastig, al die groenvakken. Heb er zelf geen kaas van gegeten

Flavia

Flavia

17-05-2019 om 15:27

over gaat ze wel

Ze gaat zeker wel over met deze cijfers. De vraag is alleen wordt het 2 havo of 2 TL

Het zou zo jammer zijn als het alleen door die faalangst komt dat het 2TL wordt.
Zou ze het zwaar hebben dan zou ik TL of lager helemaal prima vinden maar dat is niet aan de orde.
Ze staat gemiddeld 6.3 zonder te korten. Voor TL zouden die cijfers omgerekend hoger zijn. Dus blijven zitten is niet nodig. Ze heeft alleen uitschieters en daarmee red ze het net op dit moment. In het begin van het jaar had ze minder / geen last van faalangst en op die resultaten teert ze nog.

Tango

Tango

17-05-2019 om 17:43

Nou zeker!

Zou dat zonde zijn. Want zo te lezen kan ze het best wel. Ik bedoelde ook eigenlijk afstromen i.p.v. blijven zitten
En dat laatste speelt bij zoon hier dus ook eigenlijk. Als hij afstroomt wordt het praktijkonderwijs, en dat willen we echt niet. Ik kreeg bericht terug van de mentor dat zoon er ook vooral zelf bij de betreffende docenten naar moet gaan vragen. Mentor heeft dus na bijna 2 jaar nog niet door dat zoon dit dus niet doet omdat hij dat heel lastig vindt. Zoon gaat nu wel vragen wanneer het cijfer van het Nederlandse boekverslag in het systeem komt, heeft hij net tegen me gezegd. En hopelijk gaat de mentor ook nog iets doen. Ik hoor namelijk van zoon terug dat hij de laatste weken geen RT meer heeft gehad, wat hij zou krijgen voor Nederlands en mogelijk ook Engels. Tja, dat lijkt me toch echt iets voor school om op te pakken...

Triva

Triva

17-05-2019 om 23:46

Tango

Waarom mailt jouw zoon niet naar die leerkrachten? Dan kunnen jullie samen nadenken over wat hij wil zeggen en dan zet hij in de mail dat hij het lastig vindt om dit gewoon te zeggen.

Ik vind nog steeds dat ze op de school van jouw zoon teveel vragen van jouw kind. Sommige anderen kinderen zullen best goed gebekt zijn maar er zijn er ook die dat niet zijn. Ze geven ze ook veel te veel verantwoordelijkheiden (kom zelf op voor hogere cijfers) en laten ze het maar zelf uitzoeken en aan de bel trekken. Ik weet niet meer alle voorbeelden maar keer op keer lees ik het weer. Ik herken dat helemaal niet zo van mijn zoon. Daar kijken ze naar de kinderen en of ze het zelf kunnen of niet.

Merz

Merz

18-05-2019 om 06:37

hork

Flavia; haha wat een draken kunnen het toch ook zijn hè. Hier pas zoiets soortgelijks. In een seconde schiet er dan van alles door je hoofd. Wel lastig voor school, net met de examens.
6.3 gemiddeld, duimen dus voor de overgang nasr Havo.

Tango: ook bij jou nog even spannend. Bij zoon was het net andersom. De teksten bij Nederlands en Engels vond hij het fijnste onderdeel, hoefde hij niet voor te leren Intussen begrijp ik dat dat bij veel kinderen teksten wel een moeilijk ding is.
Je moet het treffen met mentor (idem docent). Sommigen snappen het, sommigen niet. Zoon trof in vmbo examenjaar ook zo'n hork van een mentor. Maar daarnaast wel een geweldige andere docent die die rol overnam. Die man ben ik nu nog dankbaar. Op het MBO nu is dat fijn geregeld vind ik, krijgen ze de docent ook op whatsapp en zijn de lijntjes daardoor nog korter en hengeltjes sneller uitgegooid.

@nnemoon

@nnemoon

26-05-2019 om 10:34

Tango

Mijn zoon is juist het tegenovergestelde als jouw zoon. Is verbaal heel erg sterk, maar in geschreven taal een ramp. Als hij een boek heeft gelezen kan hij dat van a tot z vertellen, maar het boek in een paar regels samenvatten op papier kan hij absoluut niet. Hij schrijft dan een paar onsamenhangende zinnen, zonder hoofdletters en bol van de taalfouten

Hij zegt alles wat hij denkt op een kinderlijke, goudeerlijike manier maar wel een beetje naief. Hij is dan wel beleefd, spreekt de docent netjes met u aan maar zegt wel precies wat hij denkt.

Voorbeeldje, zoon staat twee keer een 5,4 op dit moment. Hij heeft nog vijf weken voordat de rapportcijfers ingeleverd moeten zijn. Voor sommige vakken betekent dit nog maar één repetitie. Zoon moet een 6 halen om een 6 gemiddeld te staan op zijn eindrapport. Hij leert er de hele week hard voor en haalt een 4,8. Hij baalt daar heel erg van omdat op zijn school de cijfers vast staan en je de repetitie niet mag herkansen. Docent van het betreffende vak zegt dat hij het voor zijn doen goed gedaan heeft omdat het hoogste cijfer in de klas een 6 was. Later zegt zijn mentor dat hij beter zijn best moet gaan doen, waarop hij zegt. U kent mij helemaal niet anders zou u weten hoe hard ik er voor gewerkt heb. U moet een beetje aardig tegen mij doen.

Ik had gehoopt dat hij één 5,4 zou ophalen maar ik denk dat hij twee vijfen op zijn eindrapport heeft. Die van wiskunde vind ik nog wel goed van hem, zeker als je weet dat hij in het begin een 3,2 gemiddeld stond doordat hij een keer een 1,7 heeft gehaald voor een repetitie.

Met zoon heb ik soms ook het idee dat hij in een achtbaan zit, het kan alle kanten op. Hij heeft inmiddels zelf besloten om op kader te blijven en school gaf als tweede advies ook kader. Helaas vallen aan het eind van het jaar zijn beste vakken af, namelijk Duits, economie, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie en blijven alleen Nederlands, Engels, Nask en wiskunde over niet zijn beste vakken maar anders kan hij geen techniek blijven volgen.

Tango

Tango

26-05-2019 om 14:57

@nnemoon

Zoon hier vindt het allebei moeilijk. Iets vertellen is lastig maar op papier zetten is nog lastiger. Bij allebei heeft hij hulp nodig en dan lukt het bijvoorbeeld best om een spreekbeurt in het Engels te houden, maar wel dus met heel veel voorbereiding.
Zoon heeft nog steeds niet gevraagd wanneer het cijfer van het boekverslag Nederlands in het systeem komt. Hij vergeet dit ook gewoon, net zoals hij de meeste andere dingen vergeet die hij op school moet doen, al is het maar een formulier inleveren of iets aan een vriend geven. Geen idee hoe we dat er ooit in gaan krijgen.

Wat een dooddoener trouwens van die mentor van jouw zoon! En jouw zoon heeft gewoon gelijk dat mentor hem dan niet kent. Knap dat hij dat dan ook zegt, al komt het er voor de mentor misschien niet zo vriendelijk uit.
Met mentor hier heb ik ook zo'n akkefietje nu. Ik had gevraagd wanneer zoon weer extra begeleiding krijgt, want dat lag dus stil. Reageert hij later weer dat zoon een keer niet op is komen dagen op de extra begeleiding. Dat kan dus helemaal niet want zoon wordt hiervoor uit de les gehaald. Ik reageer hierop dus met: dan zal hij w.s. wel ziek zijn geweest die dag, maar dan was hij dus ook niet bij coachuur (van de mentor dus). Ik word zo langzamerhand een beetje moe van de mentor. Ik vind dit aan hem om dit met zoon te bespreken, als zoon een les mist, niet aan ons.

Maar goed, we gaan gelukkig langzaamaan naar het einde van het schooljaar. Volgend jaar w.s. een andere mentor. Als zoon zijn huidige cijfers vasthoudt gaat hij gewoon over. En w.s. haalt hij Nederlands nog op naar een 6.
Zoon zit ook weer wat beter in zijn vel. Hij gaat toch weer stoppen met badmintonnen. Hij vond er de laatste weken niet veel meer aan. Ik begreep dat wel. Hij traint alleen maar, speelt geen competitie, alleen 2 keer ingevallen. En verder organiseren ze ook weinig extra vind ik. Hij gaat dus toch weer voetballen, maar bij een andere, kleinere vereniging. Ik merk dat hij het wel spannend vindt. De mindere ervaring in zijn laatste team heeft er wel ingehakt bij hem. Hopelijk gaat het goed.
Verder hebben we er thuis een huisdier bij, een jong katje. Voorlopig pakt dit voor hem heel goed uit. Hij speelt er veel mee en maakt de kattenbak schoon. En hij wordt heel blij als hij het beestje ziet. Fijn om te zien!

Goed dat jouw zoon op kader blijft, @nnemoon! Ik vind het heel knap van hem. Hij heeft er echt zo hard voor gewerkt!

@nnemoon

@nnemoon

26-05-2019 om 16:43

Tango

Heel herkenbaar dat hij vergeet iets te vragen of dat hij iets niet inlevert. Zoon kan hier ook dagen met een ondertekend formulier in zijn tas rondlopen. Na een week ziet dat papier er echt niet meer uit.

Jammer dat je zoon stopt met badmintonnen maar super dat hij weer gaat voetballen. Ik hoop dat hij in een leuk, sportief team zal komen.

Wat leuk een huisdier, zou hier ook erg welkom zijn . Zoon is helaas overal allergisch voor dat wij het risico niet durven nemen. Heeft je zoon nergens last van?

Weet je zoon al welke vakken hij gaat volgen volgend jaar?

Tango

Tango

28-05-2019 om 22:31

Gesprek

Gisteren kreeg ik een mail van de mentor dat we uitgenodigd worden voor een gesprek. Het gaat over wat we denken dat zoon nodig heeft, ook in de komende 2 jaar. Bij mij gaan dan al gelijk de alarmbelletjes rinkelen en ga ik toch weer twijfelen of hij wel op school kan blijven. Ben dus heel benieuwd waar ze mee komen. Mijn man gaat in ieder geval mee. Zoon moet er ook bij zijn.
Zoon moest onlangs een formulier inleveren voor keuzevakken. Dat was al best lastig want ze hadden er niet veel uitleg over gekregen. Maar we zijn er wel uitgekomen.
Verder heeft hij volgens mij weinig te kiezen. Volgens mij kunnen ze alleen kiezen of ze biologie of natuurkunde gaan doen. Zoon heeft nauwelijks natuurkunde/NASK gehad. Ze zijn nu met een periode bezig en tot nu toe vindt hij er weinig aan. Zal dus wel biologie gaan worden. Geen idee wanneer ze die keuze gaan maken eigenlijk.

Tango

Tango

28-05-2019 om 22:34

Allergie

@nnemoon, zoon is wel allergisch voor knaagdieren, kippen etc. Of vooral voor het hooi en zaagsel waar ze in zitten. Geen idee waar het hem precies in zit. Van katten en ook honden heeft hij geen last. Honden vindt hij overigens niet leuk maar katten vindt hij echt geweldig. Hij zou ook zelf het liefst een kat willen zijn, zei hij laatst

Flavia

Flavia

28-05-2019 om 22:37

Ze moeten nu gaan kiezen want in de derde worden er al schoolexamens afgesloten.
Er zijn nog maar een paar weken les dus de school is al bezig met de indeling van de klassen voor volgend jaar.

@nnemoon

@nnemoon

29-05-2019 om 09:14

Tango

Je reactie op de mail van de mentor is hier zo herkenbaar. Ik denk ook dat dat hier te maken heeft met de moeizame periode op de basisschool, de verwachtingen en de teleurstellingen.

Ik zou me in jullie geval niet te veel zorgen maken. Hij is zonder onvoldoendes overgegaan naar klas 2, staat nu als ik het goed heb 1 tekort. Je kunt het ook juist als positief zien van school, wat heeft hij nodig aan extra hulp in klas 3 waar kan hij bij geholpen worden. Je geeft aan dat het vooral met Nederlands en Engels moeilijk gaat, waarschijnlijk door zijn dyslectie. Bij tekstverklaring denk ik dan bijvoorbeeld aan gesproken tekst. Wanneer hebben jullie dat gesprek?

Zomer

Zomer

30-05-2019 om 15:05

Tango en @nnemoon

Tango, wat leuk een jong katje!!!! Fijn voor je zoon dat hij daar niet allergies voor is! Jammer dat het zo moeizaam loopt met de mentor. Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek gaat zijn. Zet zoveel mogelijk punten op papier wat je wil bespreken zodat je niks vergeet. Hopelijk komen jullie tot een goed plan! En weer voetballen, bij een kleine club. Wie weet welke contacten hij hier op doet! Kent hij er al wat jongens?

@nnemoon, super dat je zoon KB blijft doen! Geweldig hoe verbaal sterk jouw zoon is! En inderdaad wat je zegt, hij blijft beleefd en dat is heel belangrijk. Kunnen ze daar niet over zeuren. Wat een stomme opmerkingen trouwens van die mentor. Beter je best doen, pfffff, zeg dan niks.

Zomer

Zomer

30-05-2019 om 15:19

Ook advies binnen

Maar dat wisten wel al. Dochter blijft BB doen! We kregen het officieel op papier thuis + cijferlijst (geen enkel vak staat ze onvoldoende!) en de laatste Cito uitslagen. Ze was ten opzichte van de vorige keer wat gezakt met een paar taalonderdelen en Engels, rekenen en wiskunde was enorm omhoog.gegaan!!!! Op naar de derde! (al moet ze nog een aantal weken school haha). Maar het gaat nu snel. Dochter had 2 cijfers voor Nask. Een 5.2 en een 6.1. Nu zag ik net dat ze het cijfer komende maandag kan ophalen door de toets opnieuw te doen maar dochter is net vandaag vertrokken voor een paar dagen vakantie bij een vriendinnetje en komt zondag pas laat thuis Hmmm, dat gaat hem niet worden ben ik bang. Zag het ook net pas staan trouwens. Verder had ze ee 9.7 op Engels en een 7.1 op wiskunde. Ze wacht nog op een cijfer van Engels en van een werkstuk van MM.

Verder gaat het heel goed met dochter. De fase 2 van de beugel is ingegaan. Volgende week komt er nog een onderdeel aan beugel 2. Hopelijk hoeft ze dit maar een paar maanden in te hebben. We gaan het zien. Ik vind dochter echt een bikkel met die beugel!
Ze zit ook goed in haar vel en op school gaat het zijn gangetje! Wanneer is het bij jullie zomervakantie? Wij zijn dit jaar midden en zijn vanaf maandag 15 julli vrij. Al zal het de weken daarvoor ook al veel minder zijn met school. Maar de officiële vakantie is maandag 15 juli. Ik ben dan zelf ook meteen vrij! We weten nog niet of we op vakantie gaan. Gaan sowieso leuke dingen doen maar echt weg weten we nog niet. We zijn in mei ook al geweest en dat was best duur. Het hangt ook van het weer af trouwens. We gaan het zien! Nu ook lekker 4 dagen vrij. Ben druk aan de schoonmaak in huis. Ben nu alleen thuis en ik ga als een speer Hebben jullie vakantieplannen? Ok pauze voorbij. Ga weer verder hier!

Triva

Triva

30-05-2019 om 16:20

Tango

Ik zou het wat positiever in zien, hij is over. Dat betekent dat hij qua niveau daar dus past.

Tango

Tango

04-06-2019 om 11:48

Gesprek

Vanmorgen het gesprek gehad. Het was toch nog wel heftig. Zoon gaat inderdaad wel over naar de derde klas. Op school maken ze zich echter behoorlijk zorgen of hij het gaat redden. Met name omdat hij zo weinig voor zichzelf opkomt en een laag werktempo heeft. Zowel de mentor als RT-mevrouw gaven aan dat de leerstof in de derde sneller gaat en er meer zelfstandigheid wordt gevraagd van hem. Ik schrok daar eerlijk gezegd wel van. Ze noemden bijvoorbeeld ook dat er bij CKV (kunst en cultuur) vooral verslagen geschreven moeten worden. Iets wat zoon dus echt helemaal nog niet kan.
Waar het dus in grote lijnen op neer kwam is dat we eigenlijk vanuit thuis veel teveel hebben geholpen Daardoor staat zoon wel overal voldoende, maar kwam hij dus nooit in aanmerking voor begeleidingsuur Engels. Ik vond dit eerlijk gezegd een beetje een rare reden. Want hij heeft die begeleiding juist nodig. Maar blijkbaar pikken ze daar dus vooral de leerlingen met 4-en op het rapport voor uit.
De RT mevrouw wil nu in gaan zetten op werken met Kurzweil. Wat dus blijkbaar kan met alle leerboeken. Hadden wij ons natuurlijk ook veel eerder in moeten verdiepen, maar op school is hier dus ook nooit iets mee gedaan. Vandaar dat ik hem altijd nog alles voorlees.
Dat we een stap moeten gaan maken was mij al lang duidelijk. De vraag was echter hoe.
We hebben nu dus afgesproken meer werken met Kurzweil. Man wil zich hier gelukkig in gaan verdiepen Op school extra begeleiding voor Engels, vooral begrijpend lezen en wij gaan op zoek naar begeleiding in leren van werkstukken en verslagen maken.
En daarnaast blijven we zoon stimuleren meer te vragen op school. Mentor wil hierin veel te veel vinden wij. Hij wil bijvoorbeeld dat zoon in de klas tijdens de les vragen stelt. De wiskundedocent zag dit beter. Die zei: laat zoon een briefje meenemen van thuis en hem zelf de vraag formuleren, voor of na de les. Zoon kan niet in 1 keer van 0 naar 10 lijkt mij. Zo is hij gewoon niet. Dat gaf hij zelf in het eerste deel van het gesprek ook aan, toen hij er nog bij zat.

Ik vind het lastig. Ik had gehoopt dat de derde klas juist makkelijker zou worden, maar het tegendeel lijkt waar.

Rixt

Rixt

04-06-2019 om 11:58

Tango

Ik lees altijd mee, maar heb geen kind op vmbo, vandaar nog niet eerder gereageerd. Heftig inderdaad. Kun je voor het werkstukken en verslagen maken geen oudere puber kunnen vragen? Mijn zeventienjarige helpt/ hielp zijn jongere broer en zusjes hier vaak mee, twee van de drie kunnen het nu helemaal zelf, maar wel door zijn rustige hulp en uitleg. Moet je wel zo'n puber in de buurt hebben natuurlijk, maar het is maar een idee.

Zomer

Zomer

04-06-2019 om 15:02

tango

Mooi dat het gesprek is geweest en er nu concrete stappen worden gezet. Dat kurzweil ken ik niet. Ik hoor daar positieve en minder positieve verhalen over. Hopelijk is dit een uitkomst voor je zoon! Persoonlijk zou ik het begeleiden van werkstukken in eigen hand houden (tenzij je daar geen zin meer in hebt) maar om daar nu externe begeleiding voor te gaan zoeken zou ik zelf niet zo snel doen. Ik zou dan meer begeleiding zoeken in het 'meer voor jezelf opkomen'. Mits je zoon daar voor open staat. Ik vind het wel jammer dat men vind dat hij dan maar 'meer vragen moet gaan stellen in de klas'. Dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Inderdaad, je als het zo makkelijk was, dan deed zoon het wel. Dat moet groeien en is een proces. Daar zou ik eens naar kijken, of je daar externe hulp bij kan krijgen. Ik zou mij nog niet te druk maken om de derde. Je zoon is dan ook weer ouder. Dat komt vast goed! Ik hoop echt dat Kurzweil iets is voor je zoon. Dan ben je meteen al een hele stap verder!

Claudia

Claudia

04-06-2019 om 15:43

Vragen stellen

Vragen stellen oefenen kan al in het klein. Als je huiswerk maakt van een vak is er altijd wel iets dat niet helemaal duidelijk is. Bedenk dan een vraag over wat je wilt weten. ‘Ik snap het niet’ is geen vraag. De vraag HOEFT niet gesteld te worden maar je kan wel nadenken over waarom je juist dat wil weten.
Pas als je een vraag kunt formuleren, kun je hem ook stellen. En de vraag stellen lukt pas als je geoefend hebt.

Triva

Triva

04-06-2019 om 20:24

Tango

Wij zijn juist gestopt met kurzweil na twee jaar en het werd juist makkelijker. Gewoon blijven helpen, er komt veel minder theorie. Zeker ook met die werkstukken, dat compenseert de lage werksnelheid op school.

Voor jezelf moeten opkomen? Wat een rare school, dit zit in zijn karakter!

Zomer

Zomer

05-06-2019 om 15:13

Warm

Zo hee, tis best warm (jaja altijd wat te klagen, ik geniet er wel van hoor, beter dan regen) Dochter heeft veel mazzel de laatste weken. Eerst veel uitval ivm de examens, daarna gingen alle eerste klassen op kamp, weer uitval. En dan niet alleen een paar uurtjes maar zelfs af en toe een hele dag. Vandaag ook weer eerste 2 uur vrij. Morgen hoeft ze pas om 13.00 uur te beginnen maar ze moet ook naar de Ortho rond 14.00 dus morgen ook geen school voor haar. Dochter vindt het helemaal prima! Maandag nog Pinksteren en dan schiet het al echt op richting zomervakantie. Dochter heeft volgende week dinsdag bio toets. Daar gaan we maar even voor aan de slag. Ze had nog een 6.6. Op haar verslag voor MM. Die had ze voor een deel al zelf gemaakt. Ik heb er nog een slag over heen gedaan maar het was al s avonds 21.00 uur toen ze er mee kwam. Dus had ook weinig puf meer. Maar we zijn blij met de 6.6.!

Ooooh ze komt net binnen, alweer eerder vrij

Flavia

Flavia

05-06-2019 om 19:27

Tango

Lekker dan zo'n school. Het is toch hun core business om kinderen dingen te leren. Daar horen vaardigheden wat mij betreft ook bij.

Hier hoor je ook dat de derde moeilijker wordt, maar dat vertellen ze al in de 1e. Alleen hebben jullie daar niets aan.

Voorlopig gaat ie toch maar mooi naar de derde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.