Vic
14-02-2011 om 12:21
Overgang groep 3
Het is weer druk met kleuterdraadjes, dus ik begin er ook nog maar een. Mijn dochter (in januari 6 geworden) heeft straks 2,5 jaar gekleuterd. Vorig jaar mocht ze niet naar groep 3 vanwege haar speelse gedrag en onzekere houding. Momenteel vermaakt ze zich prima in groep 2. Ik ga er vanuit dat ze volgend jaar wel gewoon naar groep 3 mag, ondanks dat ze nog steeds best speels is en soms wat faalangstig. Qua lezen en rekenen heeft ze het afgelopen jaar een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Leest Avi 2 en rekent boven de 10. Volgens mij heeft ze wat dat betreft al een groot deel van het groep 3 werk onder de knie.
Is het dan verstandig om al voorafgaand aan groep 3 alvast afspraken te gaan maken over wat de leerkracht gaat aanbieden in groep 3? Zou het nog iets toevoegen als ik haar op een of andere manier zou laten testen? Ik heb niet het idee dat ze bovengemiddeld begaafd is, maar misschien heb ik daar een heel verkeerd beeld over. Mijn oudste dochter had bij aanvang van groep 3 niet zo'n voorsprong als jongste, maar daar was eigenlijk al op jonge leeftijd duidelijk dat ze slim was.
vlinder72
14-02-2011 om 12:58
Vic
Mijn neefje is drie weken geleden alsnog van groep 2 naar groep 3 gegaan. Zelfde verhaal als bij jullie. Best een slimme jongen. Ook niet bovenmatig begaafd. Hij leest op avi 1 niveau. Kan wel heel goed rekenen. Hij verveelde zich te pletter in groep 2.
Na een hoop gedoe heeft de school hem uiteindelijk de cito toets van groep 3 laten doen. Ook heeft hij werkjes van groep 3 gemaakt. Daaruit bleek dat hij keurig op het niveau van midden groep 3 lag (met lezen er iets onder maar met rekenen er boven). In ieder geval goed genoeg om nu alsnog naar groep 3 te gaan. En daar zit hij nu. Hij heeft het prima naar zijn zin. Hij kan goed meekomen.
En of het zo goed blijft gaan weet je natuurlijk nooit. Maar hij is meer op zijn plaats in groep 3 dan groep 2 en lukt het niet of niet meer dan kan hij altijd later nog een keer een jaar opnieuw doen. Tenminste dat is het uitgangspunt van mijn zus.
Maar mijn neefje had het dus echt niet naar zijn zin in groep 2. Hij vertoonde heel vervelend gedrag. Hing de hele dag ongeïnteresseerd onderuit in zijn stoel. Deed niets waar hij geen zin in had. Had geen vriendjes in de klas. Deed ook geen enkele moeite om aardig gevonden te worden. En dat is natuurlijk wel anders.
Maar het kan ook anders. Mijn eigen zoon is vorig jaar van groep 2 naar groep 3 gegaan met ook een voorsprong. Las op avi 2 niveau. Kende alle sommen t/m 20. Hij vermaakt zich prima dit jaar in groep 3. Hij doet volgens ons wel alles met twee vingers in zijn neus maar hij vindt het allemaal wel best. Hij loopt nog steeds op school overal op voor maar het is een ontzettend makkelijke jongen. En hij heeft het naar zijn zin dus wij laten het zo.
Twee totaal verschillende kinderen en daarom ook twee verschillende beslissingen. Ik zou daarom met de leerkracht van je dochter gaan praten. En ook bedenken wat je zelf wil. Wil je haar nu alsnog naar groep 3 laten gaan? Of wil je dat ze van groep 2 in een keer naar groep 4 gaat. Of wil je dat ze volgend jaar gewoon naar groep 3 gaat en daar dan extra werk krijgt?
Tango
14-02-2011 om 15:23
Kleuterdraadjes
Ja, heerlijk he Vic, al die kleuterdraadjes. Ik lees ze graag hoor, want je steekt er heel wat van op. Wat me opvalt is dat je het zo onzeker neerzet: "ze mocht niet naar groep 3" en "ik ga ervan uit dat ze nu wel naar groep 3 mag." Natuurlijk gaat ze nu naar groep 3! Ik herken dit dus heel erg uit het verhaal van mijn zoon. Overigens vooral bij hemzelf. Hij vraagt regelmatig of hij na dit schooljaar echt naar groep 3 gaat. Wij zijn daar al zeker van.
Ik zou zeker vantevoren (nu is misschien nog wel wat vroeg) gaan bespreken wat ze haar in groep 3 gaan aanbieden, omdat ze w.s. al best wat voor loopt. Hebben ze mogelijkheden om haar op eigen niveau te laten werken? Goed navragen hoor, want scholen roepen volgens mij al snel dat het kan, maar in de praktijk is het vaak anders. Daar lopen wij nu ernstig tegenaan bij onze zoon in groep 2. Hij heeft het ook prima naar zijn zin, maar op niveau werken, nou nee. En het is nog wel een Montessorischool.
Verder goed in de gaten blijven houden of ze het naar haar zin heeft, zowel nu in groep 2 als straks in groep 3. Misschien kan ze alvast wat dagdelen mee gaan draaien in groep 3 als ze zich in groep 2 echt gaat vervelen.
Krin
14-02-2011 om 15:33
Hier
Was rond de jaarwisseling nog heel even de vraag of zoon (ook in januari 6 geworden) niet nu al door zou moeten naar 3, maar daar houden ze op zijn school niet zo van, dus dat ging niet door.
Bij dat gesprek liet de leerkracht wel meteen zien wat er voor verrijkingsstof in 3 op hem zou liggen wachten. Omdat hij al AVI-tig leest (geen idee hoeveel, maar hij leest gewoon goed), kan hij met taal gelijk met begrijpend lezen beginnen, bijvoorbeeld. Met rekenen loopt hij minder voor, maar ik neem aan dat ze daarbij ook het zonnetje-systeem inzetten, mocht dat nodig blijken.
Schrijven zal hij nog moeten leren; hij is nooit een tekenaar geweest, dus zijn fijne motoriek is nog niet denderend. Heeft hij nog iets te doen volgend jaar.
Kortom: ik zou het gewoon vragen. Ik vroeg geloof ik gewoon of hij zich tot Kerst moest gaan vervelen bij het woord van de dag en de letterlijn, en toen kwam ze met zo'n zonnetje-boekje aanzetten.
Vic
14-02-2011 om 22:23
Nu nog niet
Nee, ze hoeft van mij niet nu al naar groep 3. Pas de laatste weken laat ze wel eens merken dat het haar leuk lijkt, maar voorheen zag ze erg op tegen groep 3. Dan zit ze niet meer bij juf M en ze kan ook nog niet zo goed lezen want klasgenoot J leest veel beter. Ze is dus inderdaad wel een beetje onzeker ![]()
Van mijn oudste kan ik me herinneren dat ze in groep 3 enthousiast heeft meegedaan met het hele maan-roos-vis gebeuren, terwijl ze thuis allang echte boeken las. Pas later in groep 3 ging ze zich vreselijk vervelen, maar toen werd het allemaal ook gelijk heel erg met gedragsproblemen en depressieve buien. Dat wil ik dus in ieder geval voor zijn.