Wouter Veltman
19-05-2009 om 14:32
Overgang van groep 2 naar 3
Dit onderwerp zal zolangzamerhand wel uitgeput zijn, maar toch even aandacht voor het volgende. Mijn dochtertje is van 16 december en gaat al vanaf groep 1 moeizaam naar de volgende groep. Voornamelijk op ons aandringen heeft de school toegestemd. Nu hebben wij ons aandringen altijd gemotiveerd en hebben we sterk het vermoeden dat in eerste instantie de school onze dochter en een vriendinnetje uit elkaar hebben willen houden omdat deze elkaars negatieve karakter eigenschappen min of meer versterken. Dus kwam het handig uit.
Nu hebben we weer dezelfde discussie achter de rug. Mijn dochter is 5 en kan al ‘vijfletter’ woorden lezen en schrijft zelfs al een beetje. Ook cijfers kent ze goed. Ze is, al zeg ik het zelf
, behoorlijk bij de pinken. Op al deze facetten scoort ze ook goed volgens de school. Ze kan makkelijk groep 3 aan qua lesstof dat is het niet. De school is bang dat ze het fysiek niet aan kan. Ze is vaak moe, (want ze is nogal een nachtbraker) en luistert slecht (ze hoort het wel, maar trekt zich er te weinig van aan) .
Nu hebben we op basis van deze argumenten goed nagedacht en met verschillende mensen gesproken (vrienden, kennissen en familie). Deze zijn allemaal 1 stem: “flauwekul, dat kind kan makkelijk over” Dus hebben we aangegeven dat we graag willen dat ze toch groep 3 gaat proberen. Als het echt niet gaat kan ze altijd terug (andersom is niet mogelijk). Bovendien zijn we ervan overtuigd dat ze dit makkelijk aankan. Evengoed zijn we ervan opvertuigd dat ze weer een jaar met de letter p en de letter b zich stierlijk gaat vervelen (ze is echt, echt. Echt leer- en nieuwsgierig). We werden onmiddellijk onder druk gezet met de opmerking “Oh dus u gunt uw kind niet nog een jaar kleuteren’ en moesten we een formulier ondertekenen dat we tegen het advies van de school ingaan.
Ik weet niet zo goed hoe we hier mee om moeten gaan. Graag advies
Mvg,
Wouter
Sanne
19-05-2009 om 15:27
Simpel
Je moet de school even wijzen op de regels die gelden voor kinderen die voor 1 jan geboren zijn, Je dochter hoort gewoon volgens de richtlijnen over te gaan naar groep 3.
Geen woorden aan vuil maken en zeker niets tekenen. Zij zitten fout in hun regels, jullie niet. Jullie kind hoort volgens de richtlijnen volgend jaar gewoon in groep 3.
Sanne
M Lavell
19-05-2009 om 19:23
Geen punt van maken
Je kunt gevaarloos tekenen. Het document betekent niks en heeft geen juridische waarde. De tijd zal de school leren.
Als je er toch iets wilt doen, vooral ook om het verwijt weg te nemen dat je je kind te kort zou doen, dan kun je bij de verklaring die je moet tekenen nog een motivatie voegen.
Je kunt je daarbij tot het meest eenvoudige beperken: waar de school verwacht dat vermoeidheid en slecht luisteren mogelijk toe zal nemen bij doorstroom, meen jij dat dat juist toe zal nemen bij blijven zitten.
Bovendien meen je dat mochten er problemen ontstaat het altijd nog van zittenblijven kan komen.
Maar nogmaals: het is het slimste om er geen punt van te maken en braaf te tekenen. Slik je verontwaardiging in. Dan is de angel eruit.
Groet,
Miriam Lavell
Guinevere
19-05-2009 om 21:09
Ook getekend
Ah, zoiets hebben wij ook moeten tekenen vorig jaar. Reuze grappig dat document, er stond iets in a la "deze ouders gaan tegen het advies van de school in, als er problemen ontstaan in groep 3 gaan wij de situatie opnieuw bekijken". Dat was helemaal waar en een goed idee dus huppelakee, dat kon ik gerust tekenen! En zoon gaat na de vakantie gewoon naar groep 4, waar hij volgens hen tegen nieuwe problemen zal aanlopen vanwege zijn concentratieproblemen maar dat zien we dan wel weer. Slecht luisteren zal hij zijn leven lang wel blijven doen, zolang hij het niveau maar aan kan zeg ik dan maar.
Dus teken maar gerust en met een glimlach (of grijns).
Geerke
19-05-2009 om 22:32
Tja sanne
"Je moet de school even wijzen op de regels die gelden voor kinderen die voor 1 jan geboren zijn, Je dochter hoort gewoon volgens de richtlijnen over te gaan naar groep 3."
Tja Sanne, nu kijk je eigenlijk wel heel strict naar de datumregel. Net zo strict als we soms scholen verwijten.
M Lavell
19-05-2009 om 22:48
Dat moet ook
Geerke:"Tja Sanne, nu kijk je eigenlijk wel heel strict naar de datumregel. Net zo strict als we soms scholen verwijten."
Zo strikt als de datum waarop de leerplicht begint en waarop de leerplicht eindigt. Ons onderwijs is nu eenmaal strikt en op leeftijd georganiseerd. Leerling en ouders zijn verplicht zich daaraan te houden. Dat wordt lastig als scholen zelf weer heel eigen regels met betrekking tot strikte data gaan hanteren.
Het strikt hanteren van data is niet het grootste probleem. Te maken krijgen met twee verschillende strikte datasystemen die elkaar in de weg zitten, is wel een probleem.
Groet,
Miriam Lavell
dirksmama
20-05-2009 om 17:01
Handelingsplannen
Je kunt nog een tegenvraag stellen 'heeft u al handelingsplannen opgesteld voor als mijn kind blijft zitten?'
Marjoleine64
21-05-2009 om 21:37
Andersom is wel mogelijk wouter
tenminste, bij onze jongens op school heb ik dat meerdere malen zien gebeuren. 2 meisjes van eind november/december die 's zomers niet door waren gegaan naar groep 3 (ik weet niet waarom niet) gingen na de kerstvakantie toch naar groep 3, omdat ze al goed konden lezen en rekenen en in die paar maanden ook voldoende hadden leren schrijven. Die meiden zitten inmiddels in de brugklas van het gymnasium (en zijn dus net 12 geworden afgelopen winter). In groep 6 van jongste zoon zit een meisje ook van december wat halverwege groep 4 overgestapt is naar groep 5. Was wel even moeilijk met wat achterstanden, maar ze kan het nu goed bijbenen als jongste van de (toch al jonge) klas. Dus een school die goed naar het kind kijkt kan veel meer dan wat er meestal gedaan wordt.
Marjoleine