Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pliesje

Pliesje

19-06-2012 om 17:34

Overgangsnormen havo/vwo brugklas naar vwo

Ik lees hier af en toe wat over welke normen scholen stellen aan het overgaan van een bruglas naar een vwo. Maar de school van ons kind heeft een 3 jarige brugperiode en ik kan nergens vinden wat de eisen zijn voor het doorgaan naar het vwo. Omdat het nu nog niet aan de orde is, komen we daar vast wel een keer achter, maar ik vroeg me af hoe ons kind er een beetje voorstaat. Is het een havo kind of een vwo kind en zo iet, wat moet er aan gedaan worden.
Wat zijn de eisen bij jullie op de middelbare school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pliesje

Pliesje

19-06-2012 om 18:30

Afgerond of niet

En dan heb je het over afgerond cijfers neem ik aan?
Wordt er in de havo/vwo brugklas op vwo niveau les gegeven?

mamsavan2

mamsavan2

19-06-2012 om 19:27

Hier

Bij 14 vakken vanaf 20 pluspunten bespreken van opstromen en bij 30 zeker opstromen. ( die punten zijn, met uitzondering van de 30 grens, na aftrek van minpunten). Alle vakken tellen mee. Er wordt gerekend met de afgeronde cijfers op de eindlijst, waarbij ( volgens mij) 7,5 1 pluspunt en 7,6 (afgerond 8) 2 pluspunten zijn. Volgend jaar gelden er nieuwe normen....Volgens mij gelijk aan de eisen die voor het eindexamen gaan gelden ( betreffende wis, eng en ne). Ik weet niet op welk niveau er les gegeven/ genormeerd wordt. Lesboeken zijn allemaal h/v.
Mijn kind rekent zich rijk.........door werken staat het er goed voor, maar nog een tandje bij zetten vinden wij ( als ouders) niet zo'n goed idee. Gelukkig mag er nog even verder gebrugd worden.
mamsa

Karmijn

Karmijn

20-06-2012 om 10:22

Hier

Hier krijgen de kinderen havo en vwo-cijfers. Ze moeten voor de vwo-cijfers een voldoende staan en dan mogen ze in principe vwo gaan doen.
Soms wordt er wel anders geadviseerd, als de werkhouding niet goed is, of als het kind er zo hard voor moet werken, dat er geen speelruimte meer is. Want het vwo is vooral vanaf de derde, best wel pittig. Als je dan in de tweede met uiterste inspanning net voldoende staat, is het de vraag of het vol te houden is.
In de derde is er overigens weer een beslismoment. Omdat de exameneisen zoveel strenger zijn, kijken ze nog kritischer of het kind het zal gaan halen. Dit wordt overigens in overleg met de ouders gedaan.

mamsavan2

mamsavan2

20-06-2012 om 15:49

Dat lukt als je op de (afgeronde) eindlijst 8en en 9ens haalt. Één pluspunt is een afgeronde 7, 2 een afgeronde 8 enzo.... Nu twijfel ik wel of een 6,5 of 6,6 een 7 wordt, ik dacht het laatste.
Afstromen als je gemiddeld lager staat dan een 6 en met maximaal 3 minpunten
mamsa

Sawo

Sawo

20-06-2012 om 17:42

Hier

De berekeningen zijn hier nogal ingewikkeld omdat sommige vakken een andere weging hebben. Maar meestal moet je zo tussen de 7,5 en 7,6 hebben zonder onvoldoendes. De lessen zijn op vwo niveau zeggen ze maar ik vind bij ons op school het cijferniveau in de onderbouw erg hoog liggen. Veel 8-en en 9-ens op je rapport zijn eerder standaard dan een uitzondering.

mamsavan2

mamsavan2

21-06-2012 om 12:11

Ja inderdaad, zo wordt het volgens mij gerekend. En volgens mijn kind is er in de klas 1 die dat redt. ( Voor zover kind weet.). Meer dan 3 minpunten mag niet, al staan er 30 tegenover....
mamsa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.