Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pluk

Pluk

11-05-2020 om 22:56

Overgangsnormen VO

Hebben de middelbare scholen van jullie kinderen de aangepaste overgangsnormen al bekend gemaakt? En zo ja, welke oplossing kiest de school?

Bij zoon 1 gaat het om advies van alle docenten, waarbij ze kijken naar cijfers voordat de scholen sloten en de inzet daarna. Kinderen met een negatief advies mogen een plan maken en hebben dan alsnog kans om over te gaan. Voor deze zoon is het echter niet meer belangrijk, hij zit in het laatste jaar.

Bij zoon 2, andere school, is er nog niets bekend. Hij zit in de derde en staat er niet best voor. Hij hoopte alles nog makkelijk recht te kunnen zetten en toen sloten de scholen. Geen cijfers meer sindsdien. Hij zit in de 3e, dus volgend jaar (als hij overgaat) een profiel.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-05-2020 om 23:03

Niets gehoord

Dochter heeft als laagste cijfer een 5.6, verder nog een 5.9 en de rest rond de 6,5/7. Houdt niet over, maar ik denk dat ze er wel mee over gaat. Hoe dat dan volgend jaar gaat (examenjaar) weet ik niet, want deze thuiswerkweken zie ik vooral als achterstand opbouwen.

Zeetakje

Zeetakje

11-05-2020 om 23:49

Rapport periode 2 en voldoende voor se

Bij onze dochter (4 havo) gaat iedereen die na de vorige periode op overgaan stond in principe over als ze de onlinelessen goed hebben gevolgd en hun opdrachten volledig en op tijd hebben ingeleverd.

Er komt de komende weken nog een pta periode aan met voor de meeste vakken nog een SE en voorwaarde om over te gaan is dat de basis voor het examenjaar daarmee voldoende blijft. Dochter staat er best goed voor, maar ziet wel een beetje op tegen die schoolexamens. De voorbereiding vindt ze met online lessen wat lastiger dan met klassikale lessen.

Kinderen die niet op overgaan stonden tijdens de tweede periode hebben individuele opdrachten gekregen.

Derde klas

Hier zijn ze dit bijzondere jaar in elk geval heel soepel voor de derde klas, vakken die de leerling volgend jaar niet in het profiel kiest worden niet meegenomen in de beoordeling voor overgang.

skik

Tamar

Tamar

12-05-2020 om 10:15

Hier

Wij horen niets, ook niet wanneer de schoolexamens zijn en wat de inhoud daarvan is. probleem hier is dat cijfers niet zozeer bestaan uit toetsen maar vooral uit werkstukken, opdrachten, presentaties en weet ik veel, die hier allemaal onder de radar verdwijnen omdat zoon afstandsonderwijs niet trekt. Veel enen in Magister dus. Nu de thuiszitter klaar is met haar examen besteed ik meer tijd aan hem, hopelijk helpt dat. Ik zit nu zelf Magister af te speuren.

Hier

- Leerlingen die voldoende staan naar aanleiding van eerdere resultaten zijn gewoon over, mits ze hun lessen blijven volgen, opdrachten inleveren etc. Eventuele onvoldoendes die dan behaald worden tijdens deze periode (er worden nog wat opdrachten en projecten en mondelingen getoetst) tellen niet mee als de leerling daardoor in de bespreekzone komt of zelfs blijft zitten.
- Leerlingen die nu een bespreeklijst of een onvoldoende lijst hebben krijgen de kans om bijspijkerlessen te volgen na 1 juni en maken voor twee vakken een resultaatverbetertoets. Hiermee kunnen ze ophogen maar niet naar beneden halen. Ook hier geldt de "blijf je inzetten"- regel.
- Leerlingen die nu een onvoldoende lijst staan mogen hetzelfde doen als de leerlingen met een bespreeklijst. Halen ze de dingen voldoende op om ook in de bespreekzone te komen dan mogen ze in principe door. Lukt dat niet, dan volgt het advies om een jaar over te doen of eventueel een niveau te zakken.
- Bij leerlingen die een profiel kiezen worden de vakken die ze niet kiezen niet meegenomen als ze daardoor zouden blijven zitten.

We zullen dus volgend jaar starten met de nodige leerlingen die anders zouden zijn blijven zitten. Dat lossen we ook wel weer op.

Tamar

Tamar

12-05-2020 om 12:54

Alison

kan ik hem alsnog bij jouw inschrijven dan? Die onduidelijkheid hier is echt vervelend. heeft hij nog een kans of niet, wat telt mee, wanneer zijn de SEs...

Tamar

Tamar

12-05-2020 om 12:57

ik zou het ook zo stom vinden als hij nu nog zou moeten afstromen in deze ongewone situatie, terwijl hij net de weg naar boven weer gevonden had. Dit is zo slecht voor hem en bij afstromen zou ik waarschijnlijk weer met een thuiszitter zitten. Ik weet inmiddels hoe dat moet, maar ik zit er bepaald niet op te wachten. Laat school nou maar weer eens doen waarvoor ze betaald worden.

Geen idee

Op de school van onze kinderen worden de kinderen binnenkort besproken in een rapportvergadering. Ze onderscheiden drie groepen:
- zij die over zouden zijn gegaan op basis van de cijfers die er voor corona al stonden en die gewoon goed door hebben gewerkt in coronatijd
- zij die op doubleren stonden, maar wel de capaciteiten, werkhouding en inzet tonen (bespreekzone)
- zij die op doubleren stonden en niet de capaciteiten, werkhouding en inzet tonen (doubleren, afstromen)

Er stond niet specifiek iets over derde klassers.

Tamar

Ik kan er nog best eentje bij hebben, maar ik weetniet of de fietsafstand te doen is
Zorg dat je zoon van volledig onbesproken gedrag is deze periode qua inzet. Er gaan heel veel leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen dit jaar. Echt heel veel.

En

Is het een idee voor scholen om te starten met een nulmeting in september? Dan zijn de hiaten duidelijk en kan daar bijgespijkerd worden.

Pluk

Pluk

12-05-2020 om 14:13

Ombesproken gedrag

Dat is best lastig met een puber die regelmatig er achteraf achterkomt dat hij ergens online had moeten zijn. Stond het niet in magister maar wel in teams, of in zijn berichten. Whatever. Of hij is wel aanwezig maar wordt niet gezien en toch afwezig gemeld. Ik ben een beetje bang voor die beoordeling van inzet...

Pluk

Dat is inderdaad lastig. Ik zou als ik jou was een mail sturen (en dat raad ik elke ouder van een puber aan) met het verzoek om Magister leidend te maken. Daar staan dus zijn online lessen (met link in het huiswerk), daar staat zijn huiswerk, en als hij iets ergens anders moet inleveren dan staat het erbij.

Zo ziet het huiswerk voor mijn Vwo-3 er op dit moment zo uit:

Maandag:
Maken XX en YY, lezen tekst XXX en drie vragen bij verzinnen. LET OP aanstaande vrijdag inleveren project XX via Magister opdracht

- Link naar online les via Teams

Dinsdag:
In deze les bespreken we oefening XX na, voor YY krijg je een antwoordmodel.

- Link naar online les via Teams

Donderdag:
Laatste les, ingeruimd om de finishing touches van je project af te ronden. Teams les is een werkles, met gelegenheid voor het stellen van vragen.
Deadline voor het project is vanavond 23:59. Magister opdracht

- Link naar online les via Teams

Als je dit netjes zo doet hoeven leerlingen alleen Magister maar in de gaten te houden en dat zou enorm veel stress geven. Verder moeten ze bij mij aan het begin in de chat even een duimpje zetten en aan het eind weer, dan kan ik later rustig kijken wie er was.

Suus

Suus

12-05-2020 om 19:06

Benieuwd

Ik heb ook een potentiële zittenblijver (schreef ik in ander draadje al).
Hier nog niets van zijn school gehoord. Zoon liet vandaag vallen dat een docent had gezegd hopelijk vrijdag te weten of de 4e toetsweek nog doorgaat. Die staat natuurlijk al gepland, al 3 weken nadat ze eventueel weer naar school mogen. Als ze gezien de spreiding dus ook maar 2-3 dagen per week naar school gaan, dan heb je dus alsnog maar enkele échte lessen gehad. En dan eventueel toch een toetsweek? Ik vind dat lastig.

En ik denk ook dat er veel leerlingen voordeel van de twijfel zullen krijgen. Of dat ook voor de mijne geldt? Hij is al enkele jaren met hakken over de sloot over, in die zin van precies het aantal tekorten dat je mag hebben, maar is nooit officieel een bespreekgeval geweest. Aan inzet in de normale tijden ontbrak het echter wel. Niet in de zin dat hij geheel niets doet, dat niet. Altijd wel huiswerk af, nooit te laat of ongeoorloofd afwezig, opdrachten op tijd ingeleverd, nette en beleefde jongen, en doet precies het hoognodige wat hij moet doen. Maar dat stukje extra inzet dat nodig is om tekorten weg te werken, initiatief nemen en zelfstandigheid, daar schortte het wél aan. En dat is ook meermaals onderwerp van gesprek geweest met de mentor (en anderen).
Maar ja, wáár kijkt school nu naar in deze beoordeling? Ik heb werkelijk geen idee welke kant het kwartje op zal vallen.

Pluk

Pluk

12-05-2020 om 20:00

Magister

Er zijn wel docenten die alles zo duidelijk opschrijven in magister, maar dat is een minderheid helaas. We hebben al een keer aangegeven dat het wat onoverzichtelijk is (zoon zelf heeft dat al een keer gezegd en wij hebben een keer daarover gemaild). Met het effect dat de leraren die het al goed deden het nu nog beter doen, maar de rest nog steeds niet. Ik hoorde vandaag dat er een opdracht voor een cijfer alleen in teams staat. Voor ouders of huiswerkbegeleiding is het zo onmogelijk om het te volgen, dus als je een wat warrige puber hebt dan kun je alleen maar hopen dat de schade beperkt blijft. Maar ja, als ze dan gaan beoordelen op aanwezigheid en op tijd opdrachten inleveren, komt die slechte organisatie op het bordje van die warrige pubers.

Suus

Suus

12-05-2020 om 21:49

Onoverzichtelijk

Oja, die onoverzichtelijkheid herken ik. Maar dan niet bij oudste, die werkt met Magister en nu ook Teams. Maar huiswerk, rooster etc staan in Magister.

Maar des te meer bij jongste. Die werken met Its Learning, wat een drama vind ik dat. En rooster in Zermelo (en online les gaat nu via Teams).
Maar dat its Learning, zo onoverzichtelijk. Er is een vage planner waarin alles per vak voor die week staat. Maar op welke dag iets af moet zijn, zie je niet. En er is in die planner ook geen overzicht van alles wat bijvoorbeeld die dinsdag af moet zijn. Je moet dus PER VAK kijken en dan PER week.
Wat wanneer voor welk vak af moet zijn, wordt in de les gezegd en moet je weer zelf in je agenda zetten. Eind van die week in elk geval alles af. En er bestaat een takenlijst waarin per week dan wel alles verzameld is wat af moet, maar die zie je weer niet op je laptop, alleen op de app telefoon.
Toetsen e.d. is geen overzicht van, dat wordt wel in de les opgegeven, zelf in je agenda noteren en anders moet je dat zelf ook weer per vak in de planner opzoeken. Want het staat wel ergens, na lang zoeken kom je het wel tegen.
Oja, en de cijfers worden in wéér een ander programma weergegeven.
Kortom; voor inhoud vd vakken, rooster en cijfers elk een apart programma.
Echt, ik heb de mentor er al eens over gemaild over dat ik het zo’n chaos vindt, maar ja....dit is zoals zij werken en niemand heeft klachten. En hoe de leerlingen iets in beeld krijgen wist ze niet, want zij heeft weer andere rechten etc etc. En die app was niet zo handig nee, had zelfs de rector gezegd, maar dit is het.
Ik zie al e.e.a. misgaan bij mijn brugklasser die van zichzelf al een chaoot is en geen overzicht heeft. En ook hij is lekker aan het puberen dus waar ik hem iets probeer aan te leren om de boel te structureren zodat je niks vergeet, zegt hij “boeiuh”.
Ik ben Magister gewend, wat een fijn en overzichtelijk programma is dat ! Dat is een verademing hoor !

ItsLearning is een gedrocht

Mijn zoon heeft op school ook ItsLearning, wat een vreselijk onoverzichtelijk ***programma is dat zeg. Al is het maar omdat de kolommen niet netjes onder elkaar staan omdat ze zo breed zijn als de tekst die er in staat. Dus Duits is veel smaller dan Natuurkunde, 1 mei smaller dan 30 april en daarom is het een soort epileptische aanval veroorzakende lappendeken.Helaas zit school er nog even contractueel aan vast, maar er is een reden dat de meeste scholen Magister gebruiken en niet ItsLearning.

skik

Tamar

Tamar

13-05-2020 om 11:42

Alison

Ik snap Magister vaak ook niet, en zoon ook niet. Dan staat er weer een vage verwijzing in naar een of ander document dat elders op magister zou moeten staan. Met gewone lessen wordt zoiets nog wel duidelijk en zoon heeft nul inzet als hij niet op school zit.

De leraar Engels (een schat) had mij persoonlijk en duidelijk geappt over een opdracht, ik ben naast zoon gaan zitten, hup een 8,5. En niet omdat ik hem inhoudelijk hielp, zoon is veel beter in Engels. Je zou er zelfs een hond nog naast kunnen zetten, zolang die er maar op getraind was hem terug te sleuren als hij wegliep.

Zucht.

Suus

Suus

13-05-2020 om 12:15

Tamar

😀 ja precies dat hè! Die gemakzucht.....en als we het niet kunnen vinden dan “zal het allemaal wel”.

Ik erger me echt kapot aan dat its Learning.
Terwijl ik bij de open dag er nog naar gevraagd heb waarmee zij werken. Maar ze noemden dus niet dat er voor het rooster en cijfers dus weer iets anders werd gebruikt. Had ik maar doorgevraagd en een leerling gevraagd het eens te laten zien. Maar ja, dat doe je ook niet zo gauw op een open dag. En zoon wilde perse naar deze school maar qua structuur is het niet goed voor hem.

Tamar

Oh dat zou over mijn zoon kunnen gaan, en dan bij filosofie. Het ENIGE wat ik doe is ernaast zitten en zorgen dat hij ook daadwerkelijk serieus aan de slag gaat. Opeens waren de laatste opdrachten een 8,5 en een 9,3. Er had inderdaad een getrainde gorilla naast kunnen zitten. Wiskunde idem.

Zucht....
Gelukkig vindt hij het prima dat ik al zijn wachtwoorden heb, zodat ik alles zelf in de gaten kan houden. Nog een halve baan ernaast

anoniem

anoniem

13-05-2020 om 16:36

hier zouden ze losser zijn

De kinderen hebben hier aangegeven dat hun verteld is dat er soepeler omgegaan zou den gaan met de overgangsnormen, indien ze meededen met de lessen en op tijd werk zouden inleveren.

Pluk

Pluk

13-05-2020 om 17:10

Voorbeeld

Vandaag weer een melding van afwezig bij een les en een opdracht niet ingeleverd. Bij de les was de docent 10 minuten te laat en was zoonlief weer uitgelogd. Overigens stond niet in magister dat er les was. De opdracht is onvindbaar, ook als wij meezoeken. nergens te vinden. Maar wel weer twee negatieve aantekeningen erbij.

Suus

Suus

13-05-2020 om 18:28

Balen

Balen Pluk dat die dingen niet goed lopen.
Neem je dan zelf contact op met de mentor met die uitleg en dat het in jouw ogen een onterechte aantekening is? Of last je dat aan je zoon over ?

Bij mijn zoon is de afspraak dat alle lessen inmiddels online lessen zijn, ook al staat het niet zo gemeld. Of de docent geeft in Magister aan dat hij geen les geeft maar wel via chat bereikbaar is. Huiswerk staat ook in Magister, en als het toch in Teams staat, staat dat vermeld.Dat is gelukkig wel vrij duidelijk als ik het zo hoor.

Aanwezigheid wordt op wisselende wijze gecheckt; de ene docent vraagt alle leerlingen even iets te typen in de chat, de ander noemt iedereen aan het begin vd les op (en soms einde weer) en moeten ze zich even melden, en weer een ander stelt tussendoor gericht vragen aan een specifieke leerling (en geef je geen antwoord dan weet de docent genoeg).
Maar ja, het is lastig controleren natuurlijk. Je kunt prima in het begin netjes melden en daarna terug in je bed duiken of gaan zitten gamen of whatever.

Pluk

Jij hebt inmiddels alle reden om stevig te klagen bij de school, wat een waardeloze boel zeg!

Pluk

Pluk

13-05-2020 om 22:44

Mail

Wij stimuleren onze zoon wel om zelf aan de bel te trekken bij de betreffende docenten en de mentor. Wij sturen er nog wel een mailtje achteraan naar de mentor (Dat doen we eigenlijk nooit, maar nu wel). Al een keer eerder gedaan, toen kregen we terug ‘ik begrijp dat u zich zorgen maakt’. Tja, fijn, maar dat haalt niet veel uit. Ik denk ook niet dat zoon echt een antwoord krijgt. Maar goed, we geven wel weer een signaal af.

Klagen, tja. Ik weet net zo goed bij wie we moeten klagen. En of dat onze zoon niet juist in een slecht daglicht zet. We hebben wel eens contact gehad met iemand van het zorgteam, daar heb ik een heel positief beeld van. Maar of zij iets kan veranderen betwijfel ik. Ik kon destijds al merken dat zij niet tevreden was over de organisatie op school, maar dat ze daar niet veel aan kon doen.

Pluk

Klagen is een beetje het verkeerde woord, maar een mail naar de afdelingsleiding of directie met een kort overzicht van waar je tegenaan loopt mag best. Sommige leraren zijn inderdaad kinderachtig genoeg om een echte klacht op de leerling af te reageren.
Ik weet overigens dat veel scholen er nu het zo lang duurt voor gaan kiezen om iedereen met ook maar de geringste kans om het volgend jaar te redden over te laten gaan.
En dan straks na de zomer normaal starten, hoop en denk ik.

Zus

Zus

14-05-2020 om 16:31

school van dochter

Op de school van mijn dochter gaan ze van de nog twee af te nemen SE perioden, er maar 1 doen waarvan ze ook nog eentje extra mogen herkansen. Ook is besloten dat alle leerlingen maar de volgende klas morgen, niemand doubleert dus. Mocht een leerling op zittenblijven staan eigenlijk, mag deze leerling kiezen het jaar over te doen omdat lage SE cijfers minder kans geven op slagen als je naar klas 6 gaat. Maar geen leerling wordt verplicht het jaar over te doen. Ik vind het een heel schappelijke regeling en moet ook zeggen dat de school sinds het sluiten uitstekend communiceert over alles, 2x per week een uitgebreide mail ook met alle overwegingen. Balen dat het bij de school van Pluk’s zoon zo belabberd gaat allemaal. Grote verschillen tussen scholen dus.

Op de school waar ik lesgeef....

Heb ik net vernomen ( na veelvuldig gezeur en gemail van mijn kant) dat schoolleiding nog een week of 2 nodig denken te hebben voor er duidelijkheid is over de overgangsnormen. Of er nog een toetsweek komt is ook nog niet helder. Pffff. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed meer wat ik tegen mijn leerlingen en ouders moet zeggen als mentor....

Suus

Suus

14-05-2020 om 18:15

Coulant

Zus, zo dan, is wel héél bijzonder en errug coulant dat alle leerlingen over mogen gaan ! Dat geldt dus voor alle klassen dan?
Maar als je zelf de keuze moet maken, kweetniet....ook lastig. Waar doe je goed aan? Aan Holladiejeeee en we zien volgend jaar wel weer of kies je voor een betere basis en start voor je examenjaar.
En wat doen de leerlingen dan als je weet dat je hoe dan ook over mag? Dan is de motivatie om nog íets te doen de komende weken toch ook weg? Tenminste, ik gok dat veel pubers het dan wel best vinden !

Ik durf hier ook nergens naar te vragen hoor IngridT. Hoewel ik op goede voet sta met de mentor, wil ik hem toch niet lastig vallen en hierover “zeuren”. Ik ben dus ook bang dat ze er nog niet uit zijn en wacht nog maar (ongeduldig) af.

Pluk

Pluk

14-05-2020 om 18:30

Mail

Ik heb toch maar een mail gestuurd. Een vriendelijke, maar duidelijke mail met een paar voorbeelden erin en gezegd dat dit nogal demotiverend werkt allemaal. Hij krijgt ook echt zulke vervelende mailtjes terug van docenten. Ik was er gisteravond ineens heel boos om.

Zus

Zus

14-05-2020 om 19:40

Suus

Ja, dat geldt voor alle klassen. Voor de leerlingen in de 5e die er minder goed voor staan, wordt met een gesprek gevoerd over de consequenties van over gaan met minder fijne SE cijfers maar het uiteindelijke besluit neemt de leerling (ouders) inderdaad. Denk dat in het geheel bezien dat het niet slecht hoeft uit te pakken. Onderzoek wijst ook uit dat zittenblijven niet veel oplevert en zelfs slechter uitpakt over het algemeen, individuele leerlingen daargelaten natuurlijk. Mooi experiment ook om later te kunnen evalueren, hoe gaan de 6e klassers het doen bij het examen. In ieder geval geeft het voor leerlingen wel rust. want bij sommige vakken is nog niet duidelijk waar het laatste SE uit gaat bestaan. En grappige is dat sommige leerlingen juist door die rust ineens juist gemotiveerd zijn om nog het beste ervan te maken (mijn dochter), had ik niet verwacht!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.