Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pluk

Pluk

11-05-2020 om 22:56

Overgangsnormen VO


Suus

Suus

09-07-2020 om 10:43

Zakken

Even in het geval zoon zakt: hoe gaat zo’n examenjaar over doen? Móet hij dan bijv. ook alle PTA’s opnieuw maken of mag je daarbij kiezen: al een goed cijfer lekker laten staat of proberen op te plussen?
En profielwerkstuk ?
Ik denk dat als zoon zóu zakken hij eerder kiest voor 5-havo opnieuw doen dan naar de Vavo. Denk ik hoor, weet ik niet zeker want er is nooit over gesproken. Of misschien zelfs wel alsnog zonder diploma van school af en naar een mbo.

Maar als hij het opnieuw doet, hoe gaat het dan? Zijn er verschillen in het overdoen van een examenjaar t.o.v. een regulier leerjaar?

Peetje

Peetje

09-07-2020 om 11:13

Vavo

Het hangt een beetje af van de leeftijd van je zoon tegen die tijd of hij de Vavo kan doen. Is hij onder de 18 dan blijft hij gewoon op de oude school, en zij 'detacheren' hem dan naar de Vavo. Maar dan draagt de huidige school de kosten en de verantwoordelijkheid, daar zijn ze niet erg happig op. Is hij 18+ dan heb je daar geen last meer van, dan betalen jullie gewoon zelf. Je zoon houdt dan de cijfers voor de vakken die hij al heeft gehaald en sprokkelt de ontbrekende vakken bij. De PTA's waarvoor hij goed gescoord heeft hoeft hij dan niet over te doen. Hij kan er geloof ik wel voor kiezen om ze wel te doen, om hogere cijfers te halen. Maar waarom zou hij?

Iedere school heeft het anders geregeld, dus je zult in de schoolgids moeten kijken naar de voorwaarden en regels rondom zakken en het jaar over doen. En ga in gesprek met school. Liefst al aan het begin van het jaar, zodat jullie weten wat je kunt verwachten. Normaal gesproken blijven de behaalde resultaten gewoon staan. Nadeel is dan wel dat in het tweede examenjaar je zoon een gatenkaasrooster heeft. Dat werkt niet heel motiverend over het algemeen. Maar ik zou gewoon positief insteken en ervan uitgaan dat hij het gewoon gaat halen .

Begeleiding

Suus, staat je zoon open voor examen begeleiding; een coach waarmee hij de werkdruk goed indeelt? Deze vorm van stimuleren komt steeds meer voor omdat examenkandidaten in een fase van loskomen, niet zo graag door hun ouders op hun taken gewezen willen worden.

Flanagan

Ik gun mijn dochter zo’n coach. Zelf lukt het haar wisselend om te plannen , of om motivatie te houden.

Heb jij een tip hoe we zo’n coach zouden kunnen vinden?

Coach

Hier gaan wij neef inzetten als “coach”. Die studeert inmiddels en geeft ook bijles. Bovendien kan mijn zoon het goed met hem vinden.

Geen flauw idee, waar je die officieel kan vinden.

Samenwerking school

Sommige vo-scholen werken met een huiswerkklas/ begeleiding-organisatie; na schooltijd binnen schoolgebouw. Misschien biedt school van je kind ook zoiets, of surf op huiswerkinstituut.

Suus

Suus

10-07-2020 om 21:20

Begeleiding

Bijles heeft ie wekelijks thuis van een HBO-student, die kan meerdere vakken uitleggen. Hij vindt haar wel fijn. Ik vind het tnt weinig resultaat opleveren, maar ja.
Een officieel extern bijles-instituut (maar in school gevestigd) heeft hij ook gehad voor een vak, maar schoot ook niet op. Hij zit braaf dat uurtje daar, doet daarin redelijk mee maar gaat er thuis niet mee aan de slag. Je moet ook oefenen en extra met die stof aan de gang zodat je weet waar de moeilijkheden zitten etc. Het instituut gaf dit in tussentijdse evaluaties ook aan dat hij thuis te weinig stappen zette. Tsja, meermaals met zoon besproken maar dan stoppen we dus met die dure begeleiding.

Hij heeft eerder begeleiding van zijn mentor gehad m.b.t. het maken van planningen, structuur bieden etc.
Hele schema’s heeft die mentor voor hem opgesteld, maar zoon deed er weinig mee. Heeft het een poosje verplicht moeten volgen en af laten tekenen door ons. Maar daar bleef het daarna bij. Het is als handvat bedoeld met de bedoeling dat je dat uiteindelijk natuurlijk zelf doet. Moet je op het MBO/HBO tenslotte ook.
Zoon pakt het niet op om zelf te gaan plannen. En vindt het teveel werk om zélf een schema te maken, erover na te denken en in te vullen. Ook ik heb formats voor hem gemaakt, die hij alleen maar hoefde in te vullen. Maar die liggen in de hoek.
Hij doet maar wat. Het zit in mijn hoofd zegt zoon dan. Ik geloof er niks van, hij doet echt maar wat. Hij denkt dat hij het allemaal zelf wel weet. Neuh....niet dus.
Mijn zoon is niet een beetje eigenwijs, meer heul eigenwijs 🤦🏼‍♀️.

Eigenwijs

Herkenbaar
Hier ook eentje die nooit iets opschreef en zei dat het reeds in zijn hoofd zat..
Dus klopt, begeleiding werkt niet voor iedereen.
Maar wel achteraf klagen dat oudere zus verder is gekomen..

Je kan als ouder ook niet alles naar je hand zetten. Maar het voelt zo ongrijpbaar als dat laatste rukje ‘ zorg dragen’ niet van de grond komt. Grr.

Suus

Suus

11-07-2020 om 15:40

Lastig

Lastig ja dat hij aangeboden hulp nauwelijks aanneemt of er verder niets mee doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.