Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pluk

Pluk

11-05-2020 om 22:56

Overgangsnormen VO


Terugtrekken examen

Dat proberen veel scholen, maar op basis van slechte resultaten mag het niet. Wanneer dan wel? Op uitdrukkelijk verzoek van leerling en ouders, als de PTA-onderdelen niet zijn afgerond en als er sprake is van een vorm van fraude (spieken, plagiaat etc.)
Loos dreigement dus, maar wees bereid om het te weerleggen.

ElenaH

ElenaH

26-05-2020 om 16:38

Terugtrekken van het examen

Wil zeggen dat de leerling vlak voor het examen alsnog terug gezet wordt naar (eind) voorexamenjaar. Voor een leerling die zakt, krijgt de school maar 10 % het jaar erop. Voor een leerling die is blijven zitten, 100 %.

Angela67

Angela67

26-05-2020 om 16:52

Suus

dat gaat school echt niet doen joh, dat terugzetten.

En weet je: of hij nou blijft zitten of overgaat, jij zult altijd bepaalde gevoelens hebben en het moeilijk vinden om dingen te laten gaan.

En ik spreek uit zeer actuele gelijke ervaring (alleen hier bij school van jongste hebben ze nog geen overgangsnormen gesteld!!) en ik hoop zelf dat jongste over mag. Want dat is wat hij namelijk wil. Ik weet niet of hij wil werken ervoor . .. maar hij wíl over. En dat is wat telt. Hij staat er echt niet goed voor maar hé het zou misschien nog kunnen.

Want als ik zou zeggen: wij vinden niet dat jij dat moet willen, dan heb ik echt geen goede relatie met hem komende twee jaar. En hij gaat er echt niet harder door werken, integendeel.

gr Angela

Angela67

Angela67

26-05-2020 om 16:53

en ik ben echt pas sinds een paar maanden iets meer aan het loslaten, omdat ik ben gaan zien dat het niet gaat om slagen/zakken/toekomst, het gaat om het nú. wat heeft hij te leren (naast woordjes Frans . . . en scheikunde) en waar kunnen wij wel en niet bij helpen.
gr Angela

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-05-2020 om 17:52

Suus

Ik zou heel praktisch redeneren nu. Ik pluk even een paar dingen bij elkaar. Ik neem daarbij wel van de anderen aan dat het dwingen van het examen terug te trekken een loos dreigement is. Dat zou ik wel ergens uitgezocht willen hebben.

Je schrijft dat er nog niet veel voor het pta gedaan is. Wat er gedaan is, is goed gegaan.
Je schrijft ergens anders dat je zoon niet mag doubleren in 4 Havo èn de 5e op dezelfde school mag overdoen als hij zakt.

Op basis van die 2 dingen bij elkaar zou ik opteren voor overgaan: blijven zitten levert misschien een betere basis op maar zoals ik het zo lees vertaalt zich dat niet noodzakelijk in meer punten om mee te nemen. Daarmee loopt hij dan dus niet achter op de andere leerlingen.
Blijven zitten levert wel het gevaar op dat hij in de tweede ronde weer niets doet maar toch havo-4 haalt om dan in de 5e niet te slagen. Kan hij beter de kans krijgen in de vijfde toch te slagen. Of niet en dan kan hij het over doen.

Over gaan in die situatie lijkt mij dan de optie met de minste risico’s. Als er al veel slechte cijfers in het pta waren, zou ik dat anders inschatten waarschijnlijk. Maar op basis van wat je nu schrijft niet.

Ik vind het erg goed van die school dat ze een bijspijkerprogramma aanbieden. Misschien zou het nog beter zijn als ze daar nu al mee begonnen. Maar dat ze dat voor volgend jaar hebben, zou ik echt al heel goed vinden.

Lente

Lente

26-05-2020 om 19:18

Suus

Jij oordeelt nu hoe hij er mee omgaat. Als een bevestiging dat hij de beslissing niet aan kan. En dat is best logisch.
Maar daar gaat het nu niet om. Belangrijk is dat hij zelf de beslissing moet nemen en dan ook zelf verantwoordelijk is voor het vervolg.

En dat is precies waarom ik vind dat hij zelf de keuze moet maken.
Laat het los.
Als jij/jullie als ouders kiezen, dan kun je het nooit goed doen.
En kun je vervolgens achter hem aan blijven rennen. Want jullie voelen je verantwoordelijk.

Als je ervan uitgaat dat hij minimaal 1 jaar doubleert, dan maakt het niet meer uit welk jaar. Laat het aan hem. Hij moet het doen.
En jij kunt hem vertellen dat je hem steunt in welke beslissing hij ook neemt.
En je kunt aanbieden dat je hem wilt helpen, waarin hij hulp nodig heeft.
Maar hij moet die hulp vragen.
Het is zijn verantwoordelijkheid. Daar is hij oud genoeg voor.
Fouten mag. Hij mag op elk moment je hulp vragen. Maar het is zijn verantwoordelijkheid

Suus

Suus

26-05-2020 om 20:32

Zit wat in

Ik begrijp wat je zegt, Lente. En er zit zeker wat in, het zijn verantwoording laten zijn. Of, waar ik jeuk van krijg, “eigenaarschap” argghhh

Er is iets gewijzigd trouwens, het eindadvies van de vakdocenten en daarmee definitieve advies volgt niet over 2 weken maar pas in de laatste schoolweek. Was foutje. Daar wordt dus de voortgang in de komende weken, de toetsen die nog komen etc etc, in meegenomen.
Dus mijn gevoel dat school over 2 weken het oordeel velt en daarmee that’s it met nog een maand school te gaan, is dus niet helemaal juist. De komende weken zijn zeker nog van invloed.

Zoon moet het komende weken dus laten zien, vinden we. Als hij dan nog steeds weigert inzet te tonen en dus een scala aan onvoldoendes haalt, vinden wij het lastig worden richting school. Ik hoop met heel mijn hart dat zoon het licht gaat zien en iets gaat doen.
Vinden jullie nog steeds dat als het de komende weken bagger gaat, slechte cijfers volgen en een definitief doubleer-advies we nog steeds de beste keus maken door over te laten gaan?

Overigens heb ik ook al gehoord dat 2 klasgenoten (geen vrienden) al de keuze voor doubleren hebben gemaakt. Mocht zoon dus toch doubleren, is ie in elk geval niet de enige in de klas.

Angela67

Angela67

26-05-2020 om 21:13

jullie moet echt niet kiezen

laat los dat het iets van jullie is.

"...we nog steeds de beste keus maken door over te laten gaan?" niet we, maar hij.

Echt: zeg letterlijk tegen je man en je zoon dat jullie als ouders niet de beslissing zullen nemen. als je dat serieus meent dan kun je nog steeds met hem bespreken wat de opties zijn en wat jullie inschattingen zijn. Maar je helpt hem echt veel meer door vanaf nu duidelijk te zijn dat hij mag kiezen wat hij denkt dat het beste is.

gr Angela

Pluk

Pluk

26-05-2020 om 22:03

Ook

Wij zitten in dezelfde situatie maar dan met zoon in 3 vwo. Wij hebben het er af en toe over maar laten hem zelf beslissen. Wie weet gaat het volgend jaar beter, met alleen nog het profiel. Blijven zitten kan altijd nog.

Lente

Lente

26-05-2020 om 22:49

Suus, wat je er nu bij vertelt maakt geen verschil

Hij moet het doen, hij moet het beoordelen en hij moet beslissen.
Zelf denk ik dat een zogenaamde ‘ nieuwe ‘ beoordeling van school niet zoveel inhoudt. Ze hebben te weinig informatie om het eerdere advies te veranderen. Tenzij er leerlingen zijn die gaan aantonen dat er echt vooruitgang is.
Voor de gewone leerlingen zal dit echt geen ander advies opleveren. Trap daar niet in. Neem je eigen beslissing.

Carrot

Carrot

26-05-2020 om 22:55

Suus

Over laten gaan zou mijn voorkeur hebben. Uit ervaring weet ik dat zo'n luie leerling echt niet harder gaat werken van nu doubleren. En ook weet ik uit ervaring dat zo'n luie leerling best met cijfers, die op het randje staan, glansrijk kan slagen omdat hij zich ineens kan beseffen wat hard werken voor de eindexamens op kan leveren.

Het is allemaal heel herkenbaar maar met wat ondersteuning van wie dan ook zou hij het volgend jaar toch zomaar kunnen redden!

Bas

Bas

26-05-2020 om 23:34

Pppfff

Suus, verveel je je??
Heb je niks beters te doen?
Als ik je zoon was zou ik bloednerveus van je worden. (en zeker niet harder lopen, eerder langzamer!)
Hoezo je gaat nog vanalles napluizen?
Snap je eigenlijk wel dat al die reglementen momenteel niks voorstellen?
Dat het 'drama' met je zoon (een jaar sneller of langzamer) nu echt niet zo belangrijk is??

Jouw vraag, die heeft nu bijna iedere ouder in nl. (en in vast nog meer landen)
Het is gewoon echt niet zo belangrijk.

En ik weet niet waarom je mijn post negeert, maar waarom laat je je zoon niet nu bijspijkeren, als je dat zo belangrijk vindt??

ElenaH

ElenaH

27-05-2020 om 06:05

Suus

'Vinden jullie nog steeds dat als het de komende weken bagger gaat, slechte cijfers volgen en een definitief doubleer-advies we nog steeds de beste keus maken door over te laten gaan?'

Ik vraag me af of er een 'beste' keus bestaat in dit geval. Ik snap dat je probeert om het juiste te doen, maar je kunt niet in de toekomst kijken. Dus neem je een (!) beslissing, zo goed mogelijk, met de informatie die je nu hebt. Beter dan dat kun je niet doen. En achteraf kijk je een koe in de kont

Suus

Suus

27-05-2020 om 14:15

Keuze

Dat is inderdaad waar: je kunt je afvragen wat de “beste” keus is. Die is er misschien niet, we moeten het doen met wat we nu weten en hoe de komende weken zullen gaan.

En het is geen drama hoor Bas, een jaar overdoen. Helemaal niet en dat heb ik ook nergens gezegd. Herhaling: de kans dat ie jaar over doet is reeeel en de keuze is dan welk jaar. Waarbij je “kiest” voor zeker 4H overdoen of overgaan en misschien 5H zakken en overdoen.
En oja, zoon heeft al bijles, al heeft dat nog niet veel opgebracht omdat hij er verder niets mee doet en er niet extra mee aan de slag gaat.

Ik denk ook dat school misschien weinig informatie heeft om te kunnen oordelen. In de afgelopen maanden is er maar 1 formatieve toets geweest, zijn er een aantal vakken waarvoor hij werkelijk niks aan huiswerk hoefde in te leveren.
Dus dan hangt het van de komende 5 weken ?? Waarin miss uien nog wel iets getoetst zal worden maar nog niet duidelijk is of dat formeel meetelt? Want als het toch niet meetelt gaan de pubers echt niet hard leren hè, waarom zouden ze. Dat het toch iets zegt over waar ze staan qua stof interesseert ze echt niet, de mijne niet in elk geval.

"hij doet niet meer dan nodig"

Ik volg dit draadje een beetje te hooi en te gras en het valt me op dat meermaals aan de orde komt dat zoon niet meer doet dan strikt noodzakelijk.

Ik concludeer daaruit dat je zoon dus wel doet wat noodzakelijk is. Je kan zeggen dat hij lui is, je kan ook zeggen dat hij efficiënt studeert. Met de hakken over de sloot is ook over, nietwaar. Net genoeg is ook genoeg. Net op tijd is ook op tijd.

Grote kans dus, lijkt me dan, dat hij ook als hij overgaat uiteindelijk precies datgene doet wat nodig is voor het diploma. Niet meer, inderdaad, maar dat hoeft ook niet echt. Net geslaagd is ook geslaagd

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

27-05-2020 om 15:04

Suus

Ik zou acuut stoppen met nadenken hierover en er niet meer met je zoon over beginnen. En dan maar gewoon kijken wat er gebeurt.

MC

MC

27-05-2020 om 21:56

Suus

Ha Suus,
Hier kregen we ook te horen dat school advies geeft wat we naast ons neer kunnen leggen. Zoon en ik mogen beslissen.
Zoon wil over en ik ben daar ook oke mee.

Hij hoeft dan niet naar het MBO en al een richting kiezen.
Hij blijft lekker bij zijn matties in de klas.

Ik ga er vanuit dat hij volgend jaar zakt, maar dan heeft hij wel een paar deelcertificaten. Dan kan hij het jaar daarop de rest halen op de 1 jarige VAVO. Die doen alles in 1 jaar en dan worden er geen PTA toetsen van dit jaar meegenomen.

De afgelopen maanden is hier ook geen enkele toets gemaakt. Alle voortgangstoetsen zijn geschrapt, maar ze gaan komende maand nog wel een aantal PTA toetsen doen. Die PTA toetsen tellen dan allemaal maar 1x mee.

Zoon vertelde dat hij nog nooit de stem van de Nederlandse leraar heeft gehoord tijdens de online lessen. Alleen maar huiswerk gekregen. Wat een enorm verschil is er in hoe scholen het online lesgeven hebben opgepakt.

Bo

Bo

28-05-2020 om 20:45

over!

Hier vandaag gehoord dat zoon (voorlopig) over is naar 4 havo! Blij mee omdat hij dan verlost is van de vakken die hem niet liggen. 4 Havo nieuwe ronde, nieuwe kansen, en mocht hij dan blijven zitten is dat ook geen ramp (hij is net 14). Hier werd de afgelopen weken wel volop getoetst en dat heeft hij gelukkig goed gedaan en een goede werkhouding getoond (omdat wij erachteraan zaten).

Suus

Suus

08-07-2020 om 09:57

Update

Even een update over mijn zoon, omdat ik zoveel in dit draadje heb meegeschreven.
De rapportvergadering was verdeeld: de helft was voor overgang en de helft voor doubleren. Uiteindelijk heeft men geadviseerd te doubleren. Vooral omdat zijn basiskennis op meerdere vakken zwak is, zijn werkhouding slecht is, hij zich er te vaak te gemakkelijk vanaf maakt, en school het verstandiger vindt om nu een betere basis te creëeren in 4-H zodat hij met een goed gevoel het examenjaar in kan en hopelijk ook beter het HBO doet.

Ik begrijp school volledig. Mijn man en ik vinden het ook verstandiger als hij het jaar overdoet, als je het me diep van binnen eerlijk vraagt. Dan zeggen wij ook “doe op het gemak het jaar over, neem een goede basis mee en het is niets om je voor te schamen”. Allemaal ook zo aan zoon benoemd.
Wij hebben echter besloten de keus aan zoon te laten. HIJ moet het gaan doen. En ik wil geen jaar verwijten horen daf hij van ons moest blijven zitten. En daardoor gaat hij echt niet harder werken als dat ook niet is wat hij wilde.
En zijn keuze is dus overgaan.
Hij denkt dat hij nog wel tekorten had weggewerkt en tóch weer overgegaan was. Die redenatie ben ik met hem eens trouwens hoor. Maar qua inhoud en basis zeg ik overdoen.
Maar hij gaat dus over en we zullen zien of volgend jaar de vlag uit kan.....

Leonoor

Leonoor

08-07-2020 om 13:11

Suus

Fijn dat zoon of jullie zelf mogen beslissen van school. Was bij ons niet zo.

En slim dat jullie zoon zelf laten beslissen. Inderdaad, anders blijf je dat eeuwig tegengeworpen krijgen van je zoon. En het is goed als ze eigen verantwoordelijkheid gaan nemen.

Wie weet gaat het goed.

Suus

Suus

08-07-2020 om 15:27

Hopen

Ik hoop met heel mijn hart dat we hier goed aan doen. Want geloof me, dit heeft me menige slapeloze nacht bezorgd.

1) Is het inderdaad goed om hem hiervoor zelf verantwoordelijk te maken en hem de ruimte te geven zelf te beslissen?
Kan en mag je dat verwachten van een 16-jarige? Die enerzijds de leeftijd ervoor heeft, en anderzijds ook een puber is die niet alles overziet. Door het zijn keuze te laten zijn, is het zijn beslissing en verantwoordelijkheid.
2) Of moeten wij als ouders hem behoeden voor een keuze die hij wellicht niet goed kan overzien? Het zal een heel zwaar jaar worden, met een achterstand, bijspijkerprogramma, profielwerkstuk, spanning voor PTA’s en examens, en misschien zelfs nog weer coronagedoe en terug naar online onderwijs (en de afleiding van kunnen gamen online). Dat hebben we ook allemaal voorgespiegeld. En dat wij het ook beter vinden aan een goede basis te werken.

Maa goed, we hebben dus voor het eerste gekozen. Ik heb gezegd dat dat dus niet het advies van school en zijn ouders is maar dat we zijn keuze zullen respecteren. En dat het aan hem is om keihard te werken.
Maar moeilijk is het wel. Dit is zoiets waarvan je pas later zult kunnen zeggen of het goed heeft uitgepakt...

Angela67

Angela67

08-07-2020 om 15:37

suus

waarom maak je er zo'n halszaak van?
blijven zitten of zakken is echt geen vlek op je blazoen of een levenslange hik in je ontwikkeling.
gr Angela

Suus

Ik benijd je niet maar vind het wel goed dat je uiteindelijk je zoon hebt laten beslissen. En misschien valt het kwartje volgend jaar en slaagt hij gewoon.

Maar op de school van jouw zoon hebben ze niet alle PTA's gedaan? Hier ging de 4e toetsweek niet door maar hebben ze vervangende opdrachten moeten doen en vorige week hebben ze de laatste toetsweek gehad waardoor ze nu helemaal bij zijn. Voor mijn zoon heeft het thuisonderwijs goed uitgepakt, hij gaat zonder moeite en tekorten over naar havo5.

Zeetakje

Zeetakje

08-07-2020 om 18:28

Suus

Goed dat je hem zelf de keus laat maken. Misschien een extra motivatie om er volgend jaar vol voor te gaan.

Hier zijn ook alle pta's afgenomen, hoewel een paar in aangepaste vorm. Daar moeten zo volgend schooljaar nog mee aan de slag. In het nieuwe schooljaar worden er bijspijkerlessen georganiseerd.

Dochter stond er voor de online periode beter voor dan nu. Ze gaat haar examenjaar in met allemaal afgeronde zessen als pta gemiddelde, terwijl ze toch wel een stel zevens stond. Jammer, en dan was de school hier toch heel strikt met het volgen van het reguliere rooster, maar dan online. Dochter vindt het toch wel fijn dat een docent in de klas rondloopt en af en toe over de schouders meekijkt. Heb haar wel vertelt dat dat voor het neiuwe schooljaar nog maar de vraag is, met die 1,5 meter.

We hebben haar de keus gegeven om het jaar over te doen om de basis steviger te maken, maar ze is er wel klaar mee. Ze zegt dat ze certificaten wil als ze volgend jaar zakt en dan via vavo de rest wil halen het jaar daarna en dan kijken of ze veel uur bij haar bijbaan kan werken, zodat ze niet hoeft te lenen voor haar studie.

Prima hoor. We zien wel hoe het loopt. Wat Angela ook zegt: een jaartje overdoen is niet onoverkomelijk.

Suus

Suus

08-07-2020 om 18:52

PTA

Hier is de 3e en 4e toetsweek geheel vervallen. Er is geen enkele toets meer afgenomen in coronatijd.
Op één PTA-toets na, die recent gemaakt is (en voldoende gehaald). Alle overige PTA toetsen worden verschoven naar volgend schooljaar en moeten dus nog ingehaald worden. Er zijn ook geen vervangende opdrachten geweest.
Gewoon allemaal niks. School was behoorlijk karig de afgelopen maanden.

En nee hoor, een jaar overdoen vind ik geen enkel probleem. Daar hadden we allang rekening mee gehouden. En heb ik hier ook meermaals benoemd.
Alleen denken wij dat het qua basis opbouwen dan beter is om 4-H over te doen dan zakken in 5-H. School adviseerde ook nu doubleren ipv de 5e overdoen gezien de basis. En omdat 5-H qua stofomvang alleen maar méér wordt en het beter is om de stof uit de 4e goed te beheersen om dan ook fijn en goed voorbereid het examenjaar in te gaan.
Maar goed, de keuze is door hem gemaakt en we gaan het zien !
Ik hoop van harte dat de vlag hier volgend jaar ook mag hangen en ik als trotse moeder bij de diplomering mag zitten (en dan zeker een traantje wegpink 😉)

Oh wauw Suus

Jeetje, zo wordt het wel een heel druk examenjaar. En de maatschappelijke stage, hoe zit het daarmee? Die is hier verlengd naar januari 2021.

Tijdens de toetsweek vorige week is blijkbaar gebleken dat veel leerlingen een achterstand voor wiskunde hebben opgelopen. Daar worden bijspijkerlessen voor gegeven aan het begin van het nieuwe schooljaar.

Balen zeetakje, dat je dochter er voor de corona beter voor stond. Hopelijk gaat het komend schooljaar allemaal goed met corona en kunnen ze gewoon fulltime naar school. En officieel moet de docent dan wel 1,5 meter afstand houden maar of ze dat in de praktijk ook doen?

Suus

Suus

08-07-2020 om 20:26

Niet bekend

Wetenschappelijke stage ? Nooit van gehoord, volgens mij is dat niet voor de havo?
Volgens mij is dat niet op deze school, ik heb er in elk geval nog niets over gehoord.

Maar inderdaad: het is ook onze vrees dat het allemaal wel heel veel wordt:
Ik verwacht dat school wel wat stof zal herhalen ivm coronatijd, PTA’s inhalen, profielwerkstuk, bijspijkerprogramma, bijles thuis, oefenen examenstof.

Persoonlijk vind ik het een enorme bulk waar ik erg tegenop zou zien en er niet aan zou beginnen zonder goede basis.
Maar goed, we hebben het zoon allemaal voorgehouden dus hij weet waar hij aan begint.

Flavia

Flavia

08-07-2020 om 20:35

Suus

Maatschappelijke stage, dat je vrijwilligerswerk moet doen. Is school afhankelijk. Mijn dochter gaat volgend jaar training geven, moet bij ons afgerond zijn voor het examen jaar en je kunt er in de brugklas al meebeginnen. Iedere leerling van vmbo tot vwo moet dit doen.
https://www.laks.nl/vragen/wat-is-de-maatschappelijke-stage/

Zeetakje

Zeetakje

09-07-2020 om 04:42

Niet verplicht

De maatschappelijke stage is al een paar jaar niet meer verplicht, maar er zijn veel scholen die het nog wel verplicht stellen. Als je kind op een school zit waar het verplicht is, moet het er natuurlijk wel aan meedoen.

Angela67

Angela67

09-07-2020 om 08:24

suus

ik zou hem helpen om zich volgend jaar vooral niet te laten opnaaien door school. Als ik lees hoe makkelijk ze zich er bij hem vanaf hebben gemaakt zal het volgend jaar inderdaad een zwaar programma worden. Maar dat is niet zijn schuld en hij kan niet meer doen dan wat hij doet. Ik bedoel: natuurlijk kan hij bar weinig doen, maar zelfs als hij meer doet dan dit jaar zal het nog zwaar worden. Maar probeer naast hem te staan als hij eraan begint en kijk met hem hoe realistisch het is. Alles wat goed gaat en lukt is prima, zeker op een school zoals die van hem. En als hij een aantal vakken haalt kan hij de rest op de VAVO doen bijvoorbeeld. Dus laat hem vooral een goed jaar hebben zonder dat zowel school als thuis de mening hebben dat alles op alles gezet moet worden om in 1 keer te slagen.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.