clairy
21-06-2011 om 16:12
Overstap gym-atheneum?
Oudste zit in klas 2gym van een scholengemeenschap. Ze doet het prima, kan het goed aan en hoeft er niet zo heel erg hard aan te trekken. Grieks is dochter echter zwaar tegen gevallen. Ze vindt er, om het maar zo te zeggen, niets aan en ze ziet het nut er niet van in en heeft weinig zin om er veel inspanning voor te moeten leveren. Latijn vindt ze leuk maar ook van die taal ziet ze de meerwaarde maar nauwelijks. Wel is ze bereid voor deze taal zich in te spannen.
Ze wil nu het roer helemaal omgooien: naar het atheneum, met Spaans en in de 4e (kan helaas niet eerder) wil ze met verzwaard Engels aan de gang, ik geloof dat dat elders Cambridge Engels wordt genoemd. Ze wil, kortom, de klassieken inwisselen voor moderne talen. En om helemaal eerlijk te zijn, dochter is niet dol op stampwerk wat bij de klassieke talen wel moet gebeuren. Ze heeft wel een goed inzicht.
We moeten nog een gesprek aangaan met school, dochter heeft daar wel aangegeven hierover te denken maar de leraren klassieke talen hebben al aangegeven het erg jammer te vinden en er wordt wat druk op haar uitgeoefend.
Wat zouden jullie doen?

bibi63
21-06-2011 om 16:29
Heeft ze al beroeps plannen?
In het geval dat ze denkt aan medicijnen studeren, is latijn natuurlijk errug handig. En volgens mij bij rechten ook (terminologie). Mocht ze aan die richtingen helemaal niet denken, dan denk ik dat verzwaard Engels en Spaans zeker de moeite waard is. Zeker met Engels zal je hier op veel vlakken erg veel profijt van hebben.
Dat de leraren klassieke talen het 'zonde' vinden, is natuurlijk niet zo gek......
Overigens zie ik de meerwaarde van Grieks ook niet echt, behalve als algemene ontwikkeling.

Temet
21-06-2011 om 17:42
Mwah
Als jurist en ex-gymnasiast zeg ik: je dochter heeft gelijk. Het praktisch nut van Latijn en Grieks is vrij beperkt. Latijn is handig bij de Romaanse talen, maar als ze toch Spaans doet krijgt ze haar portie vanzelf wel.
Ik heb bij rechten inderdaad wel eens lol van mijn Latijn (gehad), ik weet dat Lex Dura geen persoon is en wat ne bis in idem betekent, maar zonder Latijn gaat het ook uitstekend.
Ik vermoed dat in de medische wereld en de biologie het voordeel wat groter is. Maar het kan ook prima zonder, de meeste mensen hebben tenslotte geen Latijn gehad.
Mijn standpunt over gymnasium is al sinds ik het zelf gedaan heb: als je het leuk genoeg vindt moet je er vooral mee doorgaan, maar als je er de lol niet meer van inziet zijn er nog wel praktischer dingen te verzinnen. Het lijkt me dat je in het dagelijks (beroeps)leven een stuk meer hebt aan Spaans en goed Engels dan aan een paar dode talen (indachtig mijn leraar Latijn, als iemand erg creatief aan het vertalen was: "Latijn is een dode taal, en laten we dat vooral zo houden")
Dat die leraren Klassieke Talen het zonde vinden snap ik best, altijd jammer als mensen je hobby's niet delen. En voor hun positie binnen de school is het ook niet leuk als de gymnasiumkant weinig klanten trekt. Maar dat is de zorg van je dochter niet.
Groeten,
Temet

Annet
21-06-2011 om 18:17
Wat zoekt ze in vriendinnen?
Dochter zit ook in 2 gym, moet hard werken voor talen, werkt liever met inzicht.
Maar zij heeft het sociaal erg naar haar zin op haar school (categorisch examen). Zij trekt meer naar de 'nerds' en daarom past het gym beter bij haar.
Maar dat kan voor jouw dochter heel anders zijn.

rodebeuk
21-06-2011 om 18:41
Gestalked werd ik
..door de leraar Grieks, toen ik zijn vak wilde laten vallen. Latijn gehouden trouwens. Het was puur in zijn belang, wat ik in mijn verdere leven zou uitspoken daar had die pennelikker geen benul van.
Je vraagt advies aan ons Clairy, maar ik vind dit bij uitstek iets dat je dochter in overleg met jullie zelf moet beslissen.

dihanne
21-06-2011 om 19:18
Klinkt als een goed doordacht plan
Ik vind het wel klinken als een goed doordacht plan van je dochter.
Je zou nog eens kunnen kijken naar de sociale gevolgen, gaat ze dan echt naar een andere afdeling? of een andere klas? wat vindt ze daarvan?
Zelf heb ik Grieks ook zo snel mogelijk laten vallen, vond ik verschrikkelijk
Latijn heb ik met veel plezier gedaan, en is m.i. goed voor je taalgevoel. Wij kregen filosofie bij Latijn, sprak mij ook aan.
Maar ik heb het nooit echt nodig gehad, en denk inderdaad dat de praktische waarde nihil is.
Dus ik zou de keuze bij je dochter laten, zij lijkt er goed over nagedacht te hebben
groetjes
Dihanne

clairy
21-06-2011 om 19:53
Doordacht
Ja, het is een doordacht plan. Dochter denkt goed over dergelijke zaken na. Toen ze voor een middelbare school moest kiezen heeft ze bewust voor deze school gekozen en eigenlijk ook voor het gymnasium.
Wat ze wil worden? Ze denkt aan journalist. Ze is in ieder geval breed georienteerd en ze ziet zichzelf ook nog wel naar het buitenland gaan. Ze wil een profiel kiezen met economie en maatschappij. Eventueel wil ze nog een extra vak gaan doen.
Ze heeft op zich niet heel veel met haar klasgenoten. Een aantal kan volgens haar alleen over de lesstof praten. Ze vindt zichzelf ook wel een nerd maar een nerd met brede interesses, zoals popmuziek. Ze ziet weinig klasgenoten buiten school om. Wel leerlingen uit atheneum 2 en havo 2. Dus voor de klasgenoten hoeft ze niet op het gym te blijven.
Ik herken veel in de verhalen van oud-gymnasiasten hier. Heb het zelf ook gedaan en ik kon ook niet echt met Grieks uit de voeten. Maar ik wilde niet van school veranderen (zelfstandig gymnasium) en heb dus latijn gehouden. Ik heb wel wat aan latijn gehad maar niet zoveel dat ik de energie die ik erin heb gestoken helemaal goed besteed vind.
Waarom ik het jullie voorleg? Mijn man en ik zijn ervan overtuigd dat dit een goede move van dochter is. Maar iets knaagt in mij: wat zonde van het gymnasium. Anderzijds heb ik voldoende vertrouwen in dochter dat dit goed is. We willen wel dochter een soort van contractje laten tekenen, als school niet zoiets doet.

ijsvogeltje
21-06-2011 om 20:03
Klassieke talen alleen nodig...
... als je leerkracht klassieke talen wil worden. Dat was het antwoord dat de leraar Latijn op de school van onze oudste zoon (zelfstandig gymnasium) gaf toen ouders hierover vragen stelden.
Neemt natuurlijk niet weg dat het zinvolle vakken kunnen zijn (oa voor algemene ontwikkeling), maar echt nodig voor een vervolgstudie zijn ze gewoonweg niet. Hooguit handig.

mijk
21-06-2011 om 22:39
Nog één reden
als je predikant wil worden heb je ze ook nodig. Ik geef toe voor de meeste mensen niet zo voor de hand liggend. maar ik ken een aantal theologiestudenten die het er in het eerste jaar bij moesten doen en dat gaf een hoop stress!
Mijk

IngridT
22-06-2011 om 12:07
Ach,
Ik heb zelf 4 jaar latijn & grieks gedaan & daana een strak beta eindexamenpakket gekozen. Ik heb er geen spijt van. Niet van die paar jaar klassieken (leuk, die verhalen over goden, en dat je het griekse alfabet kent, en basic latijn is idd best handig soms) maar ook niet dat ik het heb laten vallen na 4 jaar. Al die oude wijzen vertalen, had ik helemaal geen trek in.
Ik ben blij dat mijn oudste niet naar een categoraal gym is gegaan, maar naar een scholengemeendachap met Havo & Atheneum & Gymnasium. Hij heeft is het eerste jaar latijn & grieks gehad & daarna besloten dat dat niet zijn ding was. Prima. Hij doet nu technasium. helemaal leuk. 2e zit in groep 7, en hij had na de entreetoets ook discussies op school met klasgenoten 'waar ze heen gingen' na volgend jaar. Ik heb hem ook alvast maar verteld dat in mijn optiek het atheneum net zo 'goed' is als het gymnasium, en dat ie dat alleen moet overwegen (ervanuitgaande dat ie een VWO advies krijgt) als het hem echt heel leuk lijkt. Die kans schat ik zelf niet zo heel groot in, dus ik ben blij dat hij tot nu toe axchter zijn broer aan wil naar de scholengemeenschap. Mocht ie tzt wel voor het gymnasium kiezen dan kan ie (nmet als jouw dochter) na 1 of meer jaren gewoon besluiten dat het genoeg is geweest...
Ingrid

Elisa Gemani
22-06-2011 om 13:06
Gym/atheneum
Ik heb zelf Gym gedaan met Latijn, Grieks en alle moderne talen en waar ik het meeste aan heb gehad zijn de moderne talen. Ik vond talen sowieso leuk net als de Klassieke Cultuur en Oudheid maar tenzij je heel zeker weet dat je iets gaat doen waarbij je de klassieke talen nodig hebt of tenzij je er heel erg in geinteresseerd bent zou ik er niet speciaal eindexamen in doen.
Hier gaat zoon wel naar het Gym maar ik zou er totaal geen problemen mee hebben mocht hij na twee jaar besluiten dat klassieke talen zijn ding toch niet zijn. Zeker niet als hij zijn motivatie zo goed onderbouwd zou hebben als jouw dochter. Ook hij wil Cambridge Engels gaan doen (Spaans wordt al in het eerste jaar gegeven) en daar heb je uiteindelijk meer aan; wat je ook besluit te worden later.
Hoezeer ik ook hou van klassieke talen en ik het zeker wel mooi meegenomen vind dat hij een paar jaar daar van meepikt. Toch een stukje algemene ontwikkeling maar nogmaals, het is geen "must".
Ik zou je dochter dus gewoon fijn naar het Atheneum laten gaan met Spaans en Cambridge Engels.

Vic
22-06-2011 om 17:21
Jammer
Ik heb zelf een half jaar Grieks gehad en een jaar Latijn. Achteraf bezien vind ik het wel jammer dat ik (i.i.g.) Latijn niet heb gehouden. Niet omdat ik er nu zoveel aan zou hebben gehad in studie of werk, maar om ook eens af en toe slim uit de hoek te kunnen komen met een toepasselijk citaat. Hoewel, ik zou natuurlijk ook een lijstje kunnen googelen en dat er af en toe tussendoor gooien

Sascha2
22-06-2011 om 20:27
Niet
Recalcitrant als ik was koos ik juist voor het atheneum ipv gymnasium. Mijn broer zat wel op het gymnasium en ik zag echt niet in wat de meerwaarde van het gymnasium was. Bovendien kon ik op het atheneum met een gemengd pakket alfa en betavakken examen doen. Ik ben uiteindelijk rechten gaan studeren. Een van de leukste vakken vond ik Romeins recht, zal je altijd zien. Ik heb geen last gehad van de Latijnse termen, je hebt ze snel onder de knie. Ach, ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze, het was doordacht en bewust.

margje van dijk
23-06-2011 om 00:15
Ander volk + archief
Een collega van mij heeft vier dochters. Drie gingen er naar het gymnasium, een naar het atheneum (allen op scholengemeenschap). Hij zei dat het verschil 'm niet zat in de vakken of de waarde van de opleiding, maar in de klas. De kinderen die voor het gymnasium kiezen doen dat omdat ze wat willen leren. De kinderen die voor het atheneum kiezen zijn daarnaast erg gevoelig voor bijvoorbeeld populariteit in de klas, trends. Zollega's atheneumkind had altijd last van groepen-gedoe in haar klas. Zijn gymnasiumkinderen konden gewoon ongestoord de nerd uithangen.
Natuurlijk is dit slechts een mening, en waarschijnlijk is-ie zwaar gechargeerd, maar het is wel precies de reden waarom ik blij ben dat mijn oudste toch naar de gymnasiumklas gaat.
Echter, clairy, als ik het zo lees is jouw dochter heel zelfverzekerd en staat ze sterk in haar schoenen. Die zou het dus waarschijnlijk ook prima redden op het atheneum.
Overigens staan er in het archief ook draadjes over deze vraag.
Margje

margje van dijk
23-06-2011 om 00:22
En o ja
Zelf ben ik dolblij dat ik Latijn heb geleerd. Al is het maar omdat ik het halve klassieke zangrepertoire in het Latijn is. (Nou OK, lichtjes overdreven). Ik vind het altijd leuk als ik weet wat ik zing.
Maar die reden is waarschijnlijk erg niet toepasselijk op jouw dochter.
Grieks vond ik trouwens ook een crime. Ik had het wel gehad met die werkwoordsvormen eigenlijk, en toen kwam de aoristos er nog bij. Daar ergens ben ik afgehaakt. Ik heb het netjes tot en met de derde klas volgehouden en daarna laten vallen.
Van Latijn heb ik ook op school wel genoten. Ik vond het juist wel heel leuk om oude wijzen te vertalen. Ik heb ook het gevoel dat het me veel inzicht in talen en structuren gegeven heeft.
En dan kun je wel zeggen: met Spaans krijg je dat inzicht ook, maar daar ben ik het niet mee eens. Spaans is gewoon één van de huizen die je kunt bouwen. Latijn is het geraamte waarop al die huizen gebaseerd zijn. Het maakt m.i. nogal uit of je alleen kennismaakt met één huis, of met het geraamte. Maar goed, het is maar net hoe leuk je het vindt om een taal heel gestructureerd te leren, zoals met Latijn. Toen ik Spaans leerde kreeg ik erg weinig expliciete grammatica. Het werd allemaal spelenderwijs vanzelf duidelijk, of zo. Ik vind het soms wel fijn om iets gestructureerd toegediend te krijgen. Mijn zoon die nu naar de derde gaat is een enorme beta, en vindt Latijn erg leuk, juist vanwege dat aspect.
Maar goed, ik geloof toch dat al deze persoonlijke overwegingen niet van toepassing zijn op Clairy´s dochter.
Margje

rodebeuk
23-06-2011 om 07:15
Wat mijmeringen
In het Gooi vond je juist veel bollebozen op het atheneum en bestond de klas La/Gr uit vier of zes leerlingen voor het eindexamen. Het gym daarentegen zag stijf van de kakkers die de lessen La/Gr met hun totale gebrek aan interesse en ijver verziekten. Da's dan een observatie uit eind tachtiger jaren... misschien dat in die tijd de drempel voor het gymnasium nog hoger lag kwa sociale klasse. De sociale klimmers kwamen daar wat minder. Dit even schetsmatig.
En Margje, hihi, inderdaad, zo rond die aoristos werd ik gestalked door die leraar. Meneer Nieboer. Ik was er helemaal niet op voorbereid, stond dan te stamelen als hij me weer in een hoek had geduwd op de gang.

rosa
23-06-2011 om 08:39
Kiezen of delen
Hier 1 dochter met Latijn en 1 die gaat voor Grieks vanaf de vierde. Beiden hebben ze ook gekozen voor Cambridge Engels, het lijkt me niet dat je daarvoor per se atheneum moet doen? Spaans erbij konden ze ook nog kiezen, maar dat was dan weer wat teveel van het goede... Ik bedoel maar te zeggen dat de keus niet absoluut hoeft te zijn, Cambridge Engels en Spaans kunnen gecombineerd met gymnasium. Maar als dat teveel talen zijn, zou ik inderdaad voor atheneum kiezen.

Temet
23-06-2011 om 09:34
Margje!
Wat grappig, die aoristos deed voor mij ook de deur dicht. Denk je dat je het een beetje in de vingers krijgt, gooien ze er een extra tijd tussen. ik had echt zo'n gevoel "als ze zo gaan beginnen, zoeken ze het maar uit". Bovendien vond ik Scheikunde toen nog heel leuk (dat was later wel afgelopen), dus werd het beta, wel Latijn, geen Grieks.
En dat terwijl ik eigenlijk meer een alfa ben, maar dat geheel terzijde.
Groeten,
Temet

clairy
23-06-2011 om 10:30
Oh ja, de aoristus
Oh ja, de aoristus. Ik had daarvoor al afgehaakt bij Grieks, daarna helemaal.
Latijn vond ik leuke puzzeltjes maar zoals al eerder gezegd, de inspanning die ik in Latijn heb gestoken, heeft zich magenoeg niet terugbetaald.Wel heb ik een bredere kijk gekregen en omdat ik toen nog een van de weinige kinderen uit de middenklasse tussen de ¨elite´ zat, heb iik ookleren omgaan met uiteenlopende milieus.
Ha, ha, Margje, dat vind ik het origineelste argument, Latijn kiezen vanwege het begrijpen van klassiek zangreperoire. Ik denk allen niet dat mijn dochter erg gevoelig is voor dat argument. Ze is meer van de popmuziek/rock en daar weet ze erg veel van af. Maar wie weet, gaat ze nog een keer overstag voor het klassieke repertoire.
Het gaat bij dochter, volgens mij, eigenlijk om een knop omzetten. Ze heeft een rottijd gehad op de basisschool kwam daar sociaal niet heel erg vandaan en daarom heeft ze bewust gekozen voor een school waar verder niemand uit haar oude klas naar toe ging en voor het gymnasium omdat dat wat beschermder was. Maar ze heeft zich de afgelopen 2 jaar enorm ontwikkeld op sociaal gebied en ook is haar zelfvertrouwen behoorlijk gegroeid. Ze durft de stap aan om uit die bescherming te gaan. En ze wil zich focussen op moderne talen. Ze kan inderdaad verzwaard Engels ook op het gymnasium doen maar ze vindt dat de nadruk dan erg op de talen ligt. Ze wil ook andere vakken dan alleen talen. De tijd die ze niet aan de klassieken hoeft te besteden kan ze dan aan andere extra vakken besteden.
De denkwijze die je krijgt aangeleerd bij de klassieken boeit haar niet zo. Ik begrijp zelf absoluut de meerwaarde van het gymnasium maar dochter wil een andere richting op. Dat respecteren wij als ouders. Nu de school er nog van overtuigen. Dat gaat binnenkort gebeuren. Misschien mag ze Grieks laten vallen

Yura
23-06-2011 om 10:58
Ook de keuze
Wij staan met zoon ook voor de keuze. Hij loopt nog een jaar achter op je dochter. Hij zit nu einde van brugklas havo/vwo op een scholengemeenschap. De school heeft ook een aparte vwo-brugklas met Latijn. Men probeert echter ook de betere kinderen uit de havo/vwo brugklas te overtuigen om gymnasium te gaan doen. We zijn wel naar de voorlichtingsavond geweest en men zegt dat de havo/vwo kinderen geen achterstand hebben. Zoon wil naar atheneum en eigenlijk heb ik ook geen overtuigende argumenten voor gymnasium ipv atheneum. Zelf heb ik ook gymnasium gedaan, nog ongedeeld alpha met Latijn en filosofie in examenpakket. Wat ik me herinner ging het grootste deel van de huiswerktijd naar Grieks en Latijn. Van Grieks kan ik me nauwelijks nog wat herinneren, volgens mij vond ik het heel moeilijk en was ik blij dat ik het na de vierde kon laten vallen, omdat onze school ook filosofie aanbood. Die aoristus waar jullie het over hebben kan ik me niet eens herinneren, geblockt denk ik. Latijn heb ik achteraf wel wat aan, vind ik, voor een soort algemeen taalbegrip, ik ben beslist beter in grammatica dan de gemiddelde Nederlander. Verder leer je makkelijker talen als Italiaans en Spaans, maar als ik eerlijk ben heb ik vaker spijt dat ik niet langer Frans heb gehad dan dat ik blij ben dat ik Latijn heb gehad. Heb een beetje de profielen bekeken en wat ik begrijp komt Latijn of Grieks ipv een moderne vreemde taal. Het grote voordeel voor mij van het gymnasium was vooral dat het een erg leuke school (categoriaal gymnasium) was. Dat voordeel vervalt natuurlijk als je het over een gymnasium op een scholengemeenschap hebt. Als ik nog in mijn oude woonplaats had gewoond was zoon ook zonder meer gelijk naar mijn oude school gegaan, maar hier heb je geen categoraal gymnasium in de buurt. Dus zie ik eerlijk gezegd de voordelen ook niet voor zoon, of in ieder geval niet in die mate dat de enorme hoeveelheid extra huiswerk opweegt tegen dat kleine beetje voordeel. Zoon houd ook van veel sporten (soms wel 7 uur per week), wij dachten dat dat op de middelbare school niet meer zou gaan, maar in de brugklas was dat geen enkel probleem. Wij hopen dat door voor atheneum te kiezen hij dit ook het komende jaar kan blijven volhouden.